Motorová ponuka bola už na začiatku produkcie pomerne pestrá, postupom času sa ešte viac rozšírila. Základným benzínovým motorom bol štvorvalec Duratec s objemom 1,25 l známy už z predchádzajúcej generácie. Na výber je v dvoch výkonových verziách 44 a 60 kW. Emisie pripravili kedysi akčný motor o časť dynamiky, a tak v novej Fieste poskytuje len priemerné dynamické parametre, vhodné najmä pre jazdenie po meste a okolí.
Motorom (hlavne slabšej verzii) rýchlo dochádza dych v tiahlych stúpaniach alebo pri akcelerácii vo vyšších rýchlostiach, obzvlášť pri väčšom obsadení. Rozdiel v dynamike medzi slabšou a silnejšou verziou je najmä vo vyšších otáčkach, kde pôsobí slabšia trocha uškrtene. Nízke otáčky motoru moc nevoňajú a pre prijateľnú akceleráciu je potrebné aspoň 2000 a viac otáčok. Spotreba sa v priemere pohybuje okolo 6-6,5 litra. Po stránke spoľahlivosti si vedú oba motory veľmi dobre, pozor len na skutočný počet kilometrov. Ak sa blíži hranica 200 000, môže byť motor už mechanicky nadmerne opotrebovaný, čo sa napr. prejavuje zvýšenou spotrebou oleja a nižším výkonom.
Kto chce viac preveriť schopnosti podvozku, nech siahne po silnejšej 1,4 s výkonom 71 kW. Dynamiku motora podporuje aj kratšie sprevodovanie prvého až štvrtého rýchlostného stupňa. Výhodou je aj relatívne dlhšia päťka (3600 ot/min pri 130 km/h), čo znižuje hluk a spotrebu pri diaľničnej rýchlosti. Spotreba sa v priemere pohybuje okolo 7 litrov.
Najsilnejší atmosféricky plnený benzínový motor vo Fieste je 1,6 Ti-VCT s výkonom 88 kW, po modernizácii 77 kW. Celohliníkový štvorvalec je vybavený variabilným časovaním sacích aj výfukových ventilov a vyznačuje sa peknou gradáciou výkonu vo vysokých otáčkach. Vrchná tretina otáčok poskytuje naozaj slušnú dynamiku sprevádzanú športovo znejúcim zvukom. Spotreba motora sa pohybuje v priemere okolo 7-7,5 litra, dynamickejšie jazdenie ju zvyšuje na 9 a viac litrov. Motoru by prospel šiesty prevodový stupeň, ktorý by na diaľnici znížil otáčky, teda aj spotrebu a hluk, ktorý pri väčšej porcii kilometrov vyššou rýchlosťou môže niektorým motoristom prekážať.
Jazdne veľmi zaujímavé agregáty sú preplňované litrové trojvalce Ecoboost, ponúkané v dvoch výkonových verziách 74 a 92 kW. V nízkych otáčkach je motor trocha hlučnejší a nezaprie svoju trojvalcovú konštrukciu. Nad 2000 ot/min sa chod motora skľudní a ponúkne celkom slušnú gradáciu výkonu, najmä v prípade silnejšej verzie. Turbo diera v nízkych otáčkach je síce citeľná, ale menej výrazná v porovnaní s väčším Focusom. Spotreba sa pohybuje v priemere okolo 6 litrov, výhodou je, že ani dynamickejšia jazda ju príliš nezvyšuje a zväčša sa zmestí do 8 litrov.
Záujemci o naftu môžu vyberať medzi dvojicou turbodieselov 1,4 TDCi (50 kW) a 1,6 TDCi (66 resp. 70 kW). Oba motory sa vyznačujú kultivovaným chodom a dobrou spotrebou v priemere okolo 4,5 litra. Slabší motor vyhovie dynamicky menej náročným motoristom, silnejšia 1,6 TDCi už umožňuje svižnejšie jazdenie aj v prípade plne obsadeného vozidla. Oproti benzínovým motorom majú dieselové motory ťažšiu pozíciu, najmä z dôvodu vyššej nákupnej ceny, drahšieho servisu a v prípade 1,6 TDCi 16V (66 kW) aj horšej spoľahlivosti. Slabšia 1,4 TDCi a novšia 1,6 TDCi 8V (70 kW) sú čo sa týka spoľahlivosti na slušnej úrovni.
Úsporné verzie ECOnetic obsahujú motor 1,6 TDCi, naviac sú vybavené prevodovkou s predĺženým stálym prevodom, zníženým podvozkom z verzie Fiesta Sport, vylepšenou aerodynamikou, či pneumatikami s nízkym valivým odporom. Zaujímavosťou je, že všetky motory majú funkciu ochrany proti zhasnutiu. Pretože je Fiesta často autom začínajúcich vodičov a navyše sa pohybuje prevažne v mestskej premávke, je u nej zvýšené riziko zhasnutia motora pri manipulácii so spojkovým pedálom. Riadiace jednotky všetkých motorizácií boli upravené tak, aby pri zopnutí spojky došlo k nárastu krútiaceho momentu motora. Vodič prítomnosť tejto funkcie nijako nezaznamená, avšak jej výsledkom je ľahšie a príjemnejšie manévrovanie pri veľmi nízkych rýchlostiach.
Najčastejšie sa možno stretnúť s manuálnou päťstupňovou prevodovkou, ktorá sa vyznačuje krátkymi a presnými dráhami radenia, malými vôľami, ale aj trocha tuhším radením najmä pri rýchlejšej zmene prevodových stupňov. S motorom 1,4i (70 kW) bola možnosť voľby aj štvorstupňovej automatickej prevodovky s hydrodynamickým meničom. Prevodovka radí komfortne, citeľne však uberá motoru na akčnosti a cca o liter zvyšuje spotrebu. Zaujímavou alternatívou, ktorá poteší najmä športovejšie zameraných motoristov je dvojspojková automatická prevodovka PowerShift so šiestimi stupňami. Jedná sa o obdobu DSG od VW.
Prednosti a nedostatky
atraktívny dizajn |
menej miesta vzadu |
pohodlné sedenie vpredu |
vzhľadom na schopnosti podvozku menej výrazne bočné vedenie sedadiel |
jazdné vlastnosti |
slabší výhľad z vozidla |
komfortné pruženie |
menej odkladacích miest |
presné a primerane strmé riadenie |
zhoršený prístup do kufra (vyššia nakladacia hrana) |
ponuka motorov |
veľa jazdeniek s chudobnou základnou výbavou (drahá príplatková výbava) |
spoľahlivé benzínové štvorvalce |
slabšia dynamika základného motora 1,25i |
úsporný a spoľahlivý dieselový 1,4 TDCi |
vyššia poruchovosť 1,6 TDCi (66 kW) |
Najčastejšie poruchy
poruchy elektroniky - nefungujúce ABS, štrajkujúce autorádio pri prehrávaní hudby z USB, poruchy riadiacej jednotky, vybíjanie akumulátora cez regulačný modul handsfree (prvé ročníky) |
občas zablokovaný bezpečnostný pás, poškodený držiak antény, zasekávajúca sa krytka nádrže (prvé ročníky) |
často prasknuté žiarovky v predných svetlometoch - kolísania napätia |
občas vŕzganie bočných okien pri otváraní/zatváraní |
nesúmerné zadné bubnové brzdy |
oťukané predné časti prahov od odletujúcich kamienkov z predných kolies |
vôle v prednej náprave - silentblokoch alebo aj samotných čapoch (väčší km nábeh) |
opotrebované ložiská kolies prednej nápravy - hučanie |
opotrebovaný homokinetický kĺb - pri úplne vytočených kolesách do jednej alebo druhej strany sa za jazdy ozýva cvakanie |
občas vŕzgavé pazvuky zo stĺpiku riadenia volantu či vratnej pružiny spojkového pedálu - stačí premazať |
zvolávacia akcia máj 2011 - výmena uchytenia brzdových hadičiek nachádzajúcich sa pri jednotke ABS/ ESP |
občas unikajúca chladiaca kvapalina |
porucha riadiacej jednotky, štrajkujúca škrtiaca klapka alebo zle fungujúci snímač polohy pedálu - šklbanie pri akcelerácii a aj svietiaca kontrolka motora (benzín) |
nefunkčná zapaľovacia cievka, lambda sonda, poprípade poškodený katalyzátor - motor beží nepravidelne tzv. na "menej" valcov (benzín) |
občas priesaky motorového oleja (benzín, väčší km nábeh) |
porucha solenoidového ventilu regulácie objemu na vysokotlakovom čerpadle nafty - náhle sa nedá naštartovať motor (1,4 TDCi) |
rôzne úniky motorového oleja najčastejšie z pod veka ventilov (viac v prípade starších 1,6 TDCi 16V - 66 kW, väčší počet km) |
pri väčšom nájazde sa vyskytujú problémy s podtlakovým okruhom, ktorý ovláda EGR ventil, škrtiacu klapku a turbo, vyskytuje sa nadmerná tvorba karbónu, taktiež podfukujúci vstrekovač - nadmerná tvorba karbónu, riziko poškodenia hlavy valcov - odporúča sa doťahovať vstrekovače a tesnenie vstrekovača kontrolovať a prípadne vymeniť, občas sa vyskytuje aj predratá či netesná hadica turbodúchadla - uniká olej a slabší ťah motora ( staršie 1,6 TDCi 16V - 66 kW, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo -vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (častejšie staršie 1,6 TDCi 16V 66 kW, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd, hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebená synchronizácia manuálnej prevodovky - zhoršené radenie z vyššieho stupňa na nižší a pazvukmi pri radení najmä prvý a druhý stupeň (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty, slabší ťah (diesel, väčší km nábeh) |
zanesený-nefunkčný EGR ventil - spomalená reakcia auta pri zošliapnutí plynového pedálu, trhavá akcelerácia, nadmerné dymenie, niekedy problematické štarty, svietiaca kontrolka (diesel, väčší km nájazd) |
predčasne zanesený filter pevných častíc DPF (diesel, nedostatočná regenerácia hlavne pri častejších mestských a kratších jazdách - hlási sa častejšími regeneráciami, svietiacou kontrolkou či vyššou spotrebou) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,0 EcoBoost. Jazdne podarený motor s prijateľnou spotrebou. Otázkou je spoľahlivosť tohto agregátu, keďže bol do Fiesty nasadený len nedávno. 1,4i (71 kW). Rokmi overený motor, ktorý prepožičiava malej Fieste solídnu dynamiku pri rozumných prevádzkových nákladoch. Na dobrej úrovni je aj spoľahlivosť. 1,4 TDCi (50 kW). Motor síce poskytuje len priemernú dynamiku, oproti silnejšiemu 1,6 TDCi (66 kW) je však podstatne spoľahlivejší. Poteší aj prijateľnými servisnými nákladmi a samozrejme úspornou prevádzkou. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.0 | 998 ccm | XMJA,XMJB | 48 kW |
1.0 | 998 ccm | P4JA,P4JB | 59 kW |
1.0 EcoBoost | 998 ccm | SFJA,SFJB | 74 kW |
1.0 EcoBoost | 998 ccm | M1JE | 92 kW |
1.25 | 1242 ccm | STJA,STJB | 44 kW |
1.25 | 1242 ccm | SNJA,SNJB | 60 kW |
1.3 | 1299 ccm | A9JA,A9JB | 51 kW |
1.4 | 1388 ccm | SPJA,SPJC | 71 kW |
1.4 LPG | 1388 ccm | RTJA,RTJB | 68 kW |
1.4 LPG | 1388 ccm | RTJA,RTJB | 71 kW |
1.6 ST | 1596 ccm | JTJA | 134 kW |
1.6 Ti | 1596 ccm | IQJA | 77 kW |
1.6 Ti | 1596 ccm | HXJA,HXJB | 88 kW |
1.6 Ti | 1596 ccm | U5JA | 99 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.4 TDCi | 1399 ccm | F6JA,F6JB | 50 kW |
1.4 TDCi | 1399 ccm | F6JD,KVJA | 51 kW |
1.5 TDCi | 1499 ccm | UGJC | 55 kW |
1.6 TDCi | 1560 ccm | HHJF,UBJA | 55 kW |
1.6 TDCi | 1560 ccm | HHJD,HHJC,HHJE | 66 kW |
1.6 TDCi | 1560 ccm | TZJA,TZJB,T3JA | 70 kW |
Jeden komentár
Focus
Dobry den má fiesta mk6.motor 1.25 60kw…palivový filtr.benzin.diky za info