Po viac ako desiatich rokoch ukončil Ford spoluprácu s koncernom VW Group, z ktorej vznikli veľmi populárne trojčatá VW Sharan, Seat Alhambra a Ford Galaxy. Kým VW a Seat svoje modely iba modernizovali, Ford si postavil vlastné a úplne nové MPV. Presnejšie dve MPV, Galaxy a športovo strihnutý S-Max. Fordu sa odvážny krok vydaril, o čom svedčí úspešná predajnosť. Model S-Max získal okrem toho aj titul európskeho a slovenského auta roku 2007.
História
Ford predstavil svoje dvojčatá Galaxy a S-Max na ženevskom autosalóne v roku 2006. Ponuka motorov na začiatku produkcie obsahovala benzínový dvojliter Duratec (107 kW) a dieselové motory 1,8 TDCi Duratorq (92 kW, pre niektoré trhy aj 74 kW) a 2,0 TDCi Duratorq (103 kW). Koncom roka sa do ponuky dostal aj 2,3 Duratec HE (118 kW/208 Nm) kombinovaný s automatickou prevodovkou Durashift 6-tronic.
Začiatkom roka 2007 dostal automat Durashift 6-tronic aj diesel 2,0 TDCi, ktorý mal ale výkon znížený na 96 kW.
V roku 2008 dostali všetky modely sériovo ESP a denné svietenie. Výkon motora 2,0 TDCi s automatom bol zvýšený z 96 kW na 103 kW a pod kapotou pribudol nový motor 2,2 TDCi (129 kW) kombinovaný výhradne so šesťstupňovým manuálom.
V januári 2010 prebehol facelift a v prípade modelu Galaxy mal za cieľ posilniť praktickejší a konzervatívnejší charakter. Predný nárazník dostal väčší nasávací otvor s trojicou lamiel (u výbavy Ghia a Titanium chrómovaných). Predný spojler dostal na okrajoch výraznejší tvar a pôvodná pozdĺžna lišta uprostred nárazníka ostala len v rohoch. Zmenila sa aj predná kapota, ktorá má viac vyvýšenú prostrednú časť. Zadné svetlá ostali tvarovo bez zmien, ale dostali diódovú techniku. Strešné lyžiny majú po facelifte robustnejšiu stavbu.
Zmeny sa dotkli aj použitej techniky. Pribudol nový preplňovaný benzínový motor 2,0 EcoBoost SCTi (sequential charge turbo injection) kombinovaný s dvojspojkovou automatickou prevodovkou Powershift. Motor 2,3 Duratec nahradil 1,6 EcoBoost s totožným výkonom 118 kW. Dvojliter Duratec HE (107 kW) bol prepracovaný na emisnú normu Euro 5 a k dispozícii bol aj v prevedení FlexiFuel, ktoré umožňuje spaľovať zmes etanolu a benzínu E85.
Dieselové motory 2,0 TDCi prešli výraznejšou modernizáciou a tiež spĺňajú Euro 5. Dostupné boli v troch výkonových verziách – 85, 103 a 120 kW. Ako novinka medzi MPV Ford bola predstavená dvojspojková prevodovka PowerShift, vyrobená v spolupráci s nemeckou firmou Getrag, ktorá sa ako štandard dodávala pre 2,0 EcoBoost SCTi a formou príplatku pre turbodiesely s výkonom 103 a 120 kW. V závere roka bol prepracovaný aj 2,2 TDCi na výkon 147 kW.
V roku 2011 pribudla motorizácia 1,6 TDCi (85 kW). Začiatkom roka 2012 dostal motor 2,0 EcoBoost možnosť voľby aj šesťstupňovej manuálnej prevodovky. V roku 2015 bola výroba ukončená a nahradená novou generáciou.
Bezpečnosť
Nárazové testy Euro NCAP model absolvoval v roku 2006. Za ochranu posádky získal plný počet päť hviezdičiek (35 bodov) a za ochranu detí cestujúcich v autosedačke štyri hviezdičky z piatich (37 bodov). Ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená dvoma hviezdičkami zo štyroch (15 bodov).
Prednosti a nedostatky
priestranný a variabilný interiér |
menej atraktívnejší vzhľad (oproti S-Max) |
dostatok miesta na sedenie aj v treťom rade |
priemerná kvalita dielenského spracovania |
pohodlné sedadlá s dobrým bočným vedením |
viac preposilované a menej strmé riadenie (oproti S-Max) |
presné radenie manuálnej prevodovky |
menej praktická spodná časť stredového panelu (oproti S-Max) |
vzhľadom na kategóriu MPV veľmi dobré jazdné vlastnosti |
problematický výhľad najmä šikmo vpred |
množstvo odkladacích priestorov |
horšia manévrovateľnosť a väčší polomer otáčania |
slušne vybavené aj základné verzie |
pre niekoho príliš blikajúci a neprehľadný displej Covers + |
nosnosť vozidla |
niektoré tlačidlá so slabšou ergonómiou ovládania |
robustný, primerane dynamický a úsporný 2,0 TDCi |
horší komfort radenia (v kolóne) v prípade dvojspojkovej prevodovky |
pomalší nábeh kúrenia (najmä TDCi) |
|
absencia rezervy |
Najčastejšie poruchy
vŕzgavé pazvuky v interiéri, odlepujúci sa držiak spätného zrkadla, vonkajších líšt |
občas štrajkujúca elektronika - vlhkosť prenikajúca do káblových zväzkov, spôsobujúca rôzne chybové hlášky a výpadky (do 10/2010) |
kratšia životnosť akumulátora - pri kratších jazdách nadmerne zaťažovanie (hlavne lepšie vybavené verzie - vyhrievanie okna, sedadiel, vykurovanie interiéru) |
nadmerne opotrebovaná/chrchlajúca voľnobežka alternátora |
zasekávajúca sa roleta panoramatickej strechy - zaseknuté lanko v lanovode |
nefunkčné vyhrievanie okien predné/zadné - prasklina od kamienka |
poruchy klimatizácie - chybná elektronika - prienik vlhkosti, resp. - úniky chladiaceho média z klimatizácie - netesný chladič alebo rozvodové trubky |
poškodený hrebeň riadenia - cvakavé, vŕzgavé zvuky pri vytočení (väčší km nábeh) |
kratšia životnosť spojky (hlavne TDCi) |
zaseknuté/vyskočené lanko ručnej brzdy - nejde odblokovať alebo zatiahnuť |
porucha hydraulického rozvádzača - rázy pri radení, prechod automatickej prevodovky do núdzového režimu, štrajkujúca svorkovnica kabeláže - problémy s radením |
poruchy snímačov otáčok a pri väčšom nájazde aj nadmerné opotrebenie samotných lamiel (dvojspokové prevodovky Powershift) |
povolený čap lanovodu - vyvlečené tiahlo radenia - nemožnosť zaradiť (2,5 Turbo, 2,2 TDCi) |
vôľa v uložení tiahla priečneho stabilizátora alebo menej často v uložení spodného ramena - klepavé zvuky (väčší km nábeh) |
vôle v tiahlach stabilizátora - klepavé zvuky na zadnej náprave |
vôle v silentblokoch ramien - plávanie vozidla na ceste |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - zvyčajne vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - klepavé zvuky a nadmerné vibrácie pri voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (dieselové motory, väčší km nábeh) |
povolenia zovretia/vyšmyknutie sa vzduchovej hadice - strata plniaceho tlaku a náhly pokles výkonu (najčastejšie 2,2 TDCi) |
zriedka nefunkčné regulačné ventily SCV vstrekovacieho čerpadla - znehybnenie vozidla (1,8 TDCi, 2,0 TDCi) |
zanesený-nefunkčný EGR ventil - spomalená reakcia auta pri zošliapnutí plynového pedálu, trhavá akcelerácia, nadmerné dymenie, niekedy problematické štarty, svietiaca kontrolka (dieselové motory, väčší km nábeh) |
občas chybné zapaľovacie cievky resp. sviečky - nepravidelný chod (benzín) |
občas porucha škrtiacej klapky (2,5 Turbo) |
cvakavý zvuk variátora variabilného časovania ventilov (2,0 Duratec,1,6 EcoBoost, 2,0 EcoBoost, väčší km nájazd) |
zriedka ulomené lopatky vodnej pumpy - slabšie chladenie (benzín) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 TDCi. Radový dieselový štvorvalec s priamym vstrekovaním common rail a šestnástimi ventilmi. Dvojliter je dlhodobo preverený v rôznych modeloch koncernu PSA a Ford. Vyznačuje sa solídnou dynamikou, spoľahlivosťou a tiež rozumnou spotrebou. |
Žiadny z motorov nie je vyslovene zlý, snáď treba zvážiť kombináciu silného benzínového motora a pomerne veľkého a ťažkého vozidla. Priority rodinného vozidla sú trocha iné, ako rýchla jazda. Dôležitá je taktiež spotreba a tá je v prípade týchto motorov pomerne vysoká. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 EcoBoost | 1596 ccm | JTWA,JTWB | 118 kW |
2.0 | 1999 ccm | AOWA,AOWB | 107 kW |
2.0 EcoBoost | 1999 ccm | TNWB | 146 kW |
2.0 EcoBoost | 1999 ccm | TNWA | 149 kW |
2.3 | 2261 ccm | SEWA | 118 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.6 TDCi | 1560 ccm | T1WA,T1WB | 85 kW |
1.8 TDCi | 1753 ccm | FFWA | 74 kW |
1.8 TDCi | 1753 ccm | QYWA | 92 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | TYWA,KLWA | 85 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | AZWA | 96 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | UKWA,AZWC | 100 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | QXWA,QXWB,QXWC,UFWA | 103 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | TXWA | 120 kW |
2.2 TDCi | 2179 ccm | Q4BA,Q4WA | 129 kW |
2.2 TDCi | 2179 ccm | KNWA | 147 kW |
5 komentárov
Anton
Tak…som sa rozodol napísať!!!
Horši motor ako tento(1.9 tdi pd) som ešte nevidel!!! Skurvený fašisti!!!!! Hrajú sa na niečo extra a pri tom sú to primitívy!!! Motor PD je neskutočne úbohý a otrasne neskutočne zle konštrukčne riešený!!!!! A to ani nevravim o pristupe vo bozidlách!@!( ford galaxy 2002 ). Je mi na grcanie z týchto motorov!!!!!! Je mi na grcanie z vw group!!!!! Len ojebavaju a klamú ľudí!!!!!
Erik
Tonko mal som 1,9 TDI 85 kw alhambru lutujem doteraz jej predaj trebalo ju dat spravit hlavne trpeli tie vozidla na koroziu a dost to po case hnilo hlavne spodok lemy sem tam aj dvere je pravda ze je zly pristup k motorickym veciam to su tie sharany alhy a galaxy ale 1,9 TDI PD neboli zle motory trosku krivdis. Je mi vsak luto jednej veci a treba povedat ze vw group prestal vyrabat resp. davat do tych modelov od roku 2000 s PD stare rotacne motory to by boli najlepsie co mohlo byt mozno este lepsie boli stare 1,9 TD ale bohuzial posrali si to 2,0 PD 16V katastrofa aj ked dali CR stale bude 2,0 PD cierna skvrna vw.
Rene
Mimo to, že mám iné skúsenosti s PD-čkami, tak mi ešte prezraďte čo má toto auto spoločné s VW group???? Ani len motor nie.
tribunreal@gmail.com
Vie mi niekdo poradit kde sa nachádza riadiaca jednotka kurenia,chladenia nikde som ju nenasiel, a kde je umiestnene podavacie cerpadlo chladiacej kapaliny motora dakujem
fero
o com tocite vy dvaja hore? okrem toho ze Tonko je ocividne drbnuty, tak riesite predchadzajucu generaciu aut, ked este boli alhambra, galaxy a sharan „rovnake“ auta… Tento galaxy/s-max je nieci celkom ine, ine motory, so seatom ci VW nema nic spolocne.