Interiér
Ford Galaxy a S-Max majú spoločný technický základ, S-Max má však podstatne športovejší dizajn, z čoho pramenia určité rozdiely. S-Max je nižší a kratší ako Galaxy. Odlišná je predná maska, ktorá má ostrejšie uhly, nárazník má kruhové hmlovky a sklon čelného skla je oproti Galaxy podstatne väčší.
Pri bočnom pohľade je inak zakrivená línia strechy (podobne ako v menší C-Max) a iný je aj tvar zadných – tretích bočných okien. S-Max má tiež za prednými kolesami falošné otvory pre odvetranie motorového priestoru.
Zadná časť sa rovnako líši iným svetlami a S-Max má logicky menšie dvere a užšie okno. Pozor si treba dať na výhľad z vozidla šikmo vpred, ktorý komplikuje mohutný A stĺpik. Rizikové sú najmä odbočenia v križovatkách a prudšie zákruty, kde sa môže za mohutný stĺpik „schovať“ chodec či cyklista.
Rozdiely badať aj vo vnútri. Plastové čalúnenie interiéru S-Maxu je bližšie k vodičovi a jeho spolujazdcovi a viac pripomína pocit sedenia v klasickom osobnom vozidle typu sedan alebo hatchback.
V prípade Galaxy je pocitová vzdušnosť interiéru väčšia, čomu napomáhajú aj vyššie umiestnené sedadlá a vyšší strop.
S-Max má oproti Galaxy menší počet odkladacích schránok v interiéri (26 schránok s objemom 90 litrov namiesto 31 schránok s celkovým objemom 110 litrov). Naproti tomu je v Galaxy stredový panel zvažujúci sa až k podlahe bez úložného boxu, ktorý S-Max obsahuje.
Galaxy je už v základe vyrobené ako sedemmiestne vozidlo, no S-Max mal takúto výbavu voliteľnú. Miesta pre piatich cestujúcich je v oboch modeloch dostatok vrátane šírky v druhom rade, kde sa pohodlne usadia traja dospelí na samostatné sedačky. Tie možno posúvať každú samostatne cca 25 cm a tiež sa dá nastaviť samostatne ich sklon. V prípade tretieho radu je komfort sedenia podstatne lepší v Galaxy, kde sa pohodlne posadia aj dve 180 cm vysoké osoby.
Pre oba modely je spoločná slabšia ergonómia tlačidiel. Napríklad tlačidlá na vyhrievania predného a zadného okna sú na stredovom paneli úplne vpravo, lepšie by bolo keby si vymenili pozície s ESP, ktoré je vľavo a málokedy sa používa. Taktiež tlačidla audia sú pomerne malé a menej prehľadné, čo môže za jazdy odvádzať pozornosť vodiča.
V prípade dieselových motorov si treba zvyknúť na pomalší nábeh kúrenia, čo je logické, keďže vykúriť toľko litrov (najmä v Galaxi) chvíľu trvá. Niektoré vozidlá boli vybavené príplatkovým naftovým kúrením.
Batožinový priestor v S-Maxe má objem 285 litrov (sedemmiestne usporiadanie) alebo 775 litrov (päťmiestne) a 2000 litrov pri sklopení tretieho a druhého radu sedačiek. V Galaxy je to 435, 1260 a 2325 litrov.
Veľmi dobré je aj užitočné zaťaženie vozidla, ktoré v závislosti od verzie môže dosiahnuť až 700 kg. Na želanie bola dodávaná aj výsuvná podlaha batožinového priestoru. Tá sa môže vysunúť až o 48 cm a značne uľahčuje manipuláciu s ťažšími predmetmi.
Všetkých päť zadných sedadiel nemožno vybrať z vozidla, ale len jednotlivo zložiť, čím vznikne o trochu vyššia ale úplne rovná podlaha. Výhodou je aj malý skok medzi nárazníkom a dnom kufra (nie je prakticky žiadny skok).
Naopak k veľkým nevýhodám Galaxy/S-Max patrí absencia náhradného kolesa, keďže pod podlahou kufra sa už miesto nenašlo. Opravná sada umiestnená pod nohami uprostred vozidla nie je zrovna najlepšie riešenie.
Podvozok a jazdné vlastnosti
Dvojičky zaviedli do triedy MPV v tej dobe nevídanú športovosť a stabilitu v jazdných vlastnostiach (platí najmä o S-Maxe). Kto prekoná počiatočnú opatrnosť, bude prekvapený s akou ľahkosťou prekonáva rôzne kľukaté cestičky, v zákrutách drží stopu aj vo veľmi vysokých rýchlostiach a prezentuje sa minimálnymi náklonmi karosérie pri rôznych jazdných situáciach.
Jazda tak veľmi pripomína menší C-MAX, pričom vyššia stavba aj hmotnosť sa prejavujú až v naozaj extrémnych situáciach, kam sa drvivá väčšina vodičov neodváži zájsť.
Daňou za skvelé jazdné vlastnosti je trocha väčšia citlivosť na nerovnosti, obzvlášť ak vozidlo jazdí na 18″ kolesách. Vtedy je cítiť aj menšie nerovnosti.
Podstatne viac komfortu ponúka model Galaxy. Vozidlo tiež zvláda s nadhľadom rýchlejšiu jazdu zákrutami, avšak dáva skôr najavo, že jeho prioritou je skôr pohodlie posádky. Cítiť to najmä pri prudšej zmene smeru, väčšia a vyššia karoséria sa viac nakláňa. Na druhej strane zvláda s väčším prehľadom/komfortom prejazd väčšiny nerovností, o ktorých by už S-Max svoju posádku citeľne informoval.
Z hľadiska životnosti si vedie podvozok oboch modelov obstojne aj na našich neraz rozbitých cestách. Ako prvé sa zvyknú ozývať klopavým zvukom pri prejazde nerovností tiahla stabilizátora na prednej a občas aj na zadnej náprave. Spodný čap ramena prednej nápravy má veľmi slušnú životnosť a aj v prípade jeho opotrebovania je výmena čapu resp. celého ramena pomerne lacná (cca 100 €).
Na zadnej náprave sa pri ostrejšom jazdení alebo väčšom zaťažovaní vedia skôr porúčať silentbloky zadných priečnych ramien, čo sa prejavuje zaplávaním zadnej časti po prejazde hlbšej nerovnosti, slabšou smerovou stabilitou a rýchlejším opotrebovaním zadných pneumatík. Väčšinou je potrebné vymeniť naraz všetky tri priečne ramená na každej strane, čo nie je najlacnejšia záležitosť a aj s prácou stojí okolo 500 €.
Riadenie s hydraulickým posilňovačom je odlišne nastavené pre každý model. Okrem vyšších náklonov v zákrutách (na MPV samozrejme stále veľmi dobrých) má Galaxy na rozdiel od S-Maxu aj mierne preposilované riadenie s menej strmým prevodom. Informácií o dianí kolies na vozovke je teda pomenej, v rámci MPV sa ale jedná stále o veľmi dobrý kompromis medzi komfortom a akčnosťou.
V prípade S-Maxu riadenie výborne sekunduje podarenému podvozku, je presné, optimálne strmé a poskytuje dostatok spätnej väzby o dianí kolies na vozovke. Mierne slabšou stránkou riadenia v prípade oboch verzií je pomerne veľký polomer otáčania (malý rajd – vytočenie kolies), čo spolu s väčšími rozmermi vozidla trocha sťažuje manévrovanie (parkovanie) v stiesnených priestoroch.
Prednosti a nedostatky
priestranný a variabilný interiér |
menej atraktívnejší vzhľad (oproti S-Max) |
dostatok miesta na sedenie aj v treťom rade |
priemerná kvalita dielenského spracovania |
pohodlné sedadlá s dobrým bočným vedením |
viac preposilované a menej strmé riadenie (oproti S-Max) |
presné radenie manuálnej prevodovky |
menej praktická spodná časť stredového panelu (oproti S-Max) |
vzhľadom na kategóriu MPV veľmi dobré jazdné vlastnosti |
problematický výhľad najmä šikmo vpred |
množstvo odkladacích priestorov |
horšia manévrovateľnosť a väčší polomer otáčania |
slušne vybavené aj základné verzie |
pre niekoho príliš blikajúci a neprehľadný displej Covers + |
nosnosť vozidla |
niektoré tlačidlá so slabšou ergonómiou ovládania |
robustný, primerane dynamický a úsporný 2,0 TDCi |
horší komfort radenia (v kolóne) v prípade dvojspojkovej prevodovky |
pomalší nábeh kúrenia (najmä TDCi) |
|
absencia rezervy |
Najčastejšie poruchy
vŕzgavé pazvuky v interiéri, odlepujúci sa držiak spätného zrkadla, vonkajších líšt |
občas štrajkujúca elektronika - vlhkosť prenikajúca do káblových zväzkov, spôsobujúca rôzne chybové hlášky a výpadky (do 10/2010) |
kratšia životnosť akumulátora - pri kratších jazdách nadmerne zaťažovanie (hlavne lepšie vybavené verzie - vyhrievanie okna, sedadiel, vykurovanie interiéru) |
nadmerne opotrebovaná/chrchlajúca voľnobežka alternátora |
zasekávajúca sa roleta panoramatickej strechy - zaseknuté lanko v lanovode |
nefunkčné vyhrievanie okien predné/zadné - prasklina od kamienka |
poruchy klimatizácie - chybná elektronika - prienik vlhkosti, resp. - úniky chladiaceho média z klimatizácie - netesný chladič alebo rozvodové trubky |
poškodený hrebeň riadenia - cvakavé, vŕzgavé zvuky pri vytočení (väčší km nábeh) |
kratšia životnosť spojky (hlavne TDCi) |
zaseknuté/vyskočené lanko ručnej brzdy - nejde odblokovať alebo zatiahnuť |
porucha hydraulického rozvádzača - rázy pri radení, prechod automatickej prevodovky do núdzového režimu, štrajkujúca svorkovnica kabeláže - problémy s radením |
poruchy snímačov otáčok a pri väčšom nájazde aj nadmerné opotrebenie samotných lamiel (dvojspokové prevodovky Powershift) |
povolený čap lanovodu - vyvlečené tiahlo radenia - nemožnosť zaradiť (2,5 Turbo, 2,2 TDCi) |
vôľa v uložení tiahla priečneho stabilizátora alebo menej často v uložení spodného ramena - klepavé zvuky (väčší km nábeh) |
vôle v tiahlach stabilizátora - klepavé zvuky na zadnej náprave |
vôle v silentblokoch ramien - plávanie vozidla na ceste |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - zvyčajne vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - klepavé zvuky a nadmerné vibrácie pri voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (dieselové motory, väčší km nábeh) |
povolenia zovretia/vyšmyknutie sa vzduchovej hadice - strata plniaceho tlaku a náhly pokles výkonu (najčastejšie 2,2 TDCi) |
zriedka nefunkčné regulačné ventily SCV vstrekovacieho čerpadla - znehybnenie vozidla (1,8 TDCi, 2,0 TDCi) |
zanesený-nefunkčný EGR ventil - spomalená reakcia auta pri zošliapnutí plynového pedálu, trhavá akcelerácia, nadmerné dymenie, niekedy problematické štarty, svietiaca kontrolka (dieselové motory, väčší km nábeh) |
občas chybné zapaľovacie cievky resp. sviečky - nepravidelný chod (benzín) |
občas porucha škrtiacej klapky (2,5 Turbo) |
cvakavý zvuk variátora variabilného časovania ventilov (2,0 Duratec,1,6 EcoBoost, 2,0 EcoBoost, väčší km nájazd) |
zriedka ulomené lopatky vodnej pumpy - slabšie chladenie (benzín) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 TDCi. Radový dieselový štvorvalec s priamym vstrekovaním common rail a šestnástimi ventilmi. Dvojliter je dlhodobo preverený v rôznych modeloch koncernu PSA a Ford. Vyznačuje sa solídnou dynamikou, spoľahlivosťou a tiež rozumnou spotrebou. |
Žiadny z motorov nie je vyslovene zlý, snáď treba zvážiť kombináciu silného benzínového motora a pomerne veľkého a ťažkého vozidla. Priority rodinného vozidla sú trocha iné, ako rýchla jazda. Dôležitá je taktiež spotreba a tá je v prípade týchto motorov pomerne vysoká. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 EcoBoost | 1596 ccm | JTWA,JTWB | 118 kW |
2.0 | 1999 ccm | AOWA,AOWB | 107 kW |
2.0 EcoBoost | 1999 ccm | TNWB | 146 kW |
2.0 EcoBoost | 1999 ccm | TNWA | 149 kW |
2.3 | 2261 ccm | SEWA | 118 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.6 TDCi | 1560 ccm | T1WA,T1WB | 85 kW |
1.8 TDCi | 1753 ccm | FFWA | 74 kW |
1.8 TDCi | 1753 ccm | QYWA | 92 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | TYWA,KLWA | 85 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | AZWA | 96 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | UKWA,AZWC | 100 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | QXWA,QXWB,QXWC,UFWA | 103 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | TXWA | 120 kW |
2.2 TDCi | 2179 ccm | Q4BA,Q4WA | 129 kW |
2.2 TDCi | 2179 ccm | KNWA | 147 kW |
5 komentárov
Anton
Tak…som sa rozodol napísať!!!
Horši motor ako tento(1.9 tdi pd) som ešte nevidel!!! Skurvený fašisti!!!!! Hrajú sa na niečo extra a pri tom sú to primitívy!!! Motor PD je neskutočne úbohý a otrasne neskutočne zle konštrukčne riešený!!!!! A to ani nevravim o pristupe vo bozidlách!@!( ford galaxy 2002 ). Je mi na grcanie z týchto motorov!!!!!! Je mi na grcanie z vw group!!!!! Len ojebavaju a klamú ľudí!!!!!
Erik
Tonko mal som 1,9 TDI 85 kw alhambru lutujem doteraz jej predaj trebalo ju dat spravit hlavne trpeli tie vozidla na koroziu a dost to po case hnilo hlavne spodok lemy sem tam aj dvere je pravda ze je zly pristup k motorickym veciam to su tie sharany alhy a galaxy ale 1,9 TDI PD neboli zle motory trosku krivdis. Je mi vsak luto jednej veci a treba povedat ze vw group prestal vyrabat resp. davat do tych modelov od roku 2000 s PD stare rotacne motory to by boli najlepsie co mohlo byt mozno este lepsie boli stare 1,9 TD ale bohuzial posrali si to 2,0 PD 16V katastrofa aj ked dali CR stale bude 2,0 PD cierna skvrna vw.
Rene
Mimo to, že mám iné skúsenosti s PD-čkami, tak mi ešte prezraďte čo má toto auto spoločné s VW group???? Ani len motor nie.
tribunreal@gmail.com
Vie mi niekdo poradit kde sa nachádza riadiaca jednotka kurenia,chladenia nikde som ju nenasiel, a kde je umiestnene podavacie cerpadlo chladiacej kapaliny motora dakujem
fero
o com tocite vy dvaja hore? okrem toho ze Tonko je ocividne drbnuty, tak riesite predchadzajucu generaciu aut, ked este boli alhambra, galaxy a sharan „rovnake“ auta… Tento galaxy/s-max je nieci celkom ine, ine motory, so seatom ci VW nema nic spolocne.