Benzínové motory
Základ ponuky predstavuje celohliníkový dvojliter Duratec s výkonom 107 kW a krútiacim momentom 190 Nm, kde rozvodový mechanizmus DOHC je poháňaný rozvodovou reťazou. Motor má variabilné časovanie sacích ventilov a variabilnú dĺžku sacieho potrubia.
Vďaka kratším prevodom je dynamika vcelku obstojná a pre bežne jazdiacich motoristov postačuje. Výkonový handicap sa prejavuje najmä v pružnom zrýchlení pri väčšom obsadení a pri predbiehaní vo vyšších rýchlostiach.
Motor treba pochváliť za ochotu ľahko sa vytáčať s pekne gradujúcim výkonom vo vyšších otáčkach. Solídne si vedie aj v spoľahlivosti a pri troche snahy sú aj nároky na palivo rozumné, v priemere okolo 8,5-9 litrov. Samozrejme svižnejšia jazda alebo naložené vozidlo zvyšujú tento priemer aj nad 10 litrov.
Ak teda nepotrebujete nadupaný benzín a nafta vám nevonia, predstavuje tento motor pre pokojnejších vodičov primeraný kompromis. Na škodu je len fakt, že si moc nerozumie s LPG. Dvoj-palivové prevedenie E85, spaľujúce zmes etanolu a benzínu je pre priaznivcov LPG iba malou náplasťou.
Ďalším atmosféricky plneným benzínovým motorom je celohliníkový štvorvalec 2,3 Duratec s výkonom 118 kW a krútiacim momentom 208 Nm, kde rozvodový mechanizmus DOHC je poháňaný rozvodovou reťazou. Má variabilné časovanie sacích ventilov a variabilnú dĺžku sacieho potrubia.
Motor sa vyznačuje hladkým chodom a vozidlu poskytuje obstojnú dynamiku. Za určitý handicap možno považovať fakt, že je spojený výhradne s automatickou prevodovkou s hydrodynamickým meničom, čo na jednej strane zaručuje komfortnú a pokojnú jazdu, na druhej strane mierne uberá síl a zvyšuje už tak dosť vysokú spotrebu. Kľudnejším tempom sa dá jazdiť aj okolo 10 litrov, priemer je však okolo 12 a pri svižnejšom jazdení aj viac.
Po modernizácii sa dostali pod kapotu aj preplňované agregáty. Menší turbomotor 1,6 EcoBoost má výkonom 118 kW a krútiaci moment 240 Nm. Jedná sa o preplňovaný celohliníkový štvorvalec, vybavený výfukovým turbodúchadlom Borg Warner. Pohon rozvodového mechanizmu DOHC je zabezpečovaný ozubeným remeňom. Disponuje variabilným časovaním sacích ventilov a priamym vstrekovaním benzínu.
Pomerne ťažkému vozidlu udeľuje motor dostatok dynamiky pre bežné jazdenie aj v plne obsadenom stave. Vyzdvihnúť treba solídnu pružnosť, napriek pomerne dlhým prevodom, solídny ťah v spodných otáčkach, malý turboefekt a tichú prevádzku. Pri kľudnejšej jazde vie byť aj dostatočne úsporný a dá sa sním jazdiť v priemere okolo 8,5-9 litrov.
Ďalší turbomotor je dvojliter 2,0 EcoBoost vyrábaný v troch výkonových prevedeniach: 146 kW, 149 kW (300 Nm) a 176 kW (340 Nm) – len pre S-Max. Opäť sa jedná o celohliníkový preplňovaný štvorvalec s rozvodom DOHC, ale poháňaný bezúdržbovou reťazou. Preplňovanie zabezpečuje nízkotlakové turbodúchadlo Borg Warner K03. Je vybavený priamym vstrekovaním paliva a variabilným časovaním sacích aj výfukových ventilov (Ti-VCT).
Motor disponuje dostatkom dynamiky aj pre svižné jazdenie, vyniká veľmi dobrou pružnosťou, ťahom aj z nízkych otáčok a pri prudšej akcelerácii aj bručivým zvukom. Daňou za solídnu dynamiku je spotreba, ktorá je značne závislá od záťaže – spôsobu jazdy. Pri ľahkej nohe sa dá jazdiť aj za 9 litrov, reálnejšia je ale spotreba medzi 10-11 litrov a pri častejšom využívaní výkonového potenciálu treba počítať s 12 a viac litrami benzínu na 100 km.
Prednosti a nedostatky
priestranný a variabilný interiér |
menej atraktívnejší vzhľad (oproti S-Max) |
dostatok miesta na sedenie aj v treťom rade |
priemerná kvalita dielenského spracovania |
pohodlné sedadlá s dobrým bočným vedením |
viac preposilované a menej strmé riadenie (oproti S-Max) |
presné radenie manuálnej prevodovky |
menej praktická spodná časť stredového panelu (oproti S-Max) |
vzhľadom na kategóriu MPV veľmi dobré jazdné vlastnosti |
problematický výhľad najmä šikmo vpred |
množstvo odkladacích priestorov |
horšia manévrovateľnosť a väčší polomer otáčania |
slušne vybavené aj základné verzie |
pre niekoho príliš blikajúci a neprehľadný displej Covers + |
nosnosť vozidla |
niektoré tlačidlá so slabšou ergonómiou ovládania |
robustný, primerane dynamický a úsporný 2,0 TDCi |
horší komfort radenia (v kolóne) v prípade dvojspojkovej prevodovky |
pomalší nábeh kúrenia (najmä TDCi) |
|
absencia rezervy |
Najčastejšie poruchy
vŕzgavé pazvuky v interiéri, odlepujúci sa držiak spätného zrkadla, vonkajších líšt |
občas štrajkujúca elektronika - vlhkosť prenikajúca do káblových zväzkov, spôsobujúca rôzne chybové hlášky a výpadky (do 10/2010) |
kratšia životnosť akumulátora - pri kratších jazdách nadmerne zaťažovanie (hlavne lepšie vybavené verzie - vyhrievanie okna, sedadiel, vykurovanie interiéru) |
nadmerne opotrebovaná/chrchlajúca voľnobežka alternátora |
zasekávajúca sa roleta panoramatickej strechy - zaseknuté lanko v lanovode |
nefunkčné vyhrievanie okien predné/zadné - prasklina od kamienka |
poruchy klimatizácie - chybná elektronika - prienik vlhkosti, resp. - úniky chladiaceho média z klimatizácie - netesný chladič alebo rozvodové trubky |
poškodený hrebeň riadenia - cvakavé, vŕzgavé zvuky pri vytočení (väčší km nábeh) |
kratšia životnosť spojky (hlavne TDCi) |
zaseknuté/vyskočené lanko ručnej brzdy - nejde odblokovať alebo zatiahnuť |
porucha hydraulického rozvádzača - rázy pri radení, prechod automatickej prevodovky do núdzového režimu, štrajkujúca svorkovnica kabeláže - problémy s radením |
poruchy snímačov otáčok a pri väčšom nájazde aj nadmerné opotrebenie samotných lamiel (dvojspokové prevodovky Powershift) |
povolený čap lanovodu - vyvlečené tiahlo radenia - nemožnosť zaradiť (2,5 Turbo, 2,2 TDCi) |
vôľa v uložení tiahla priečneho stabilizátora alebo menej často v uložení spodného ramena - klepavé zvuky (väčší km nábeh) |
vôle v tiahlach stabilizátora - klepavé zvuky na zadnej náprave |
vôle v silentblokoch ramien - plávanie vozidla na ceste |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - zvyčajne vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - klepavé zvuky a nadmerné vibrácie pri voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (dieselové motory, väčší km nábeh) |
povolenia zovretia/vyšmyknutie sa vzduchovej hadice - strata plniaceho tlaku a náhly pokles výkonu (najčastejšie 2,2 TDCi) |
zriedka nefunkčné regulačné ventily SCV vstrekovacieho čerpadla - znehybnenie vozidla (1,8 TDCi, 2,0 TDCi) |
zanesený-nefunkčný EGR ventil - spomalená reakcia auta pri zošliapnutí plynového pedálu, trhavá akcelerácia, nadmerné dymenie, niekedy problematické štarty, svietiaca kontrolka (dieselové motory, väčší km nábeh) |
občas chybné zapaľovacie cievky resp. sviečky - nepravidelný chod (benzín) |
občas porucha škrtiacej klapky (2,5 Turbo) |
cvakavý zvuk variátora variabilného časovania ventilov (2,0 Duratec,1,6 EcoBoost, 2,0 EcoBoost, väčší km nájazd) |
zriedka ulomené lopatky vodnej pumpy - slabšie chladenie (benzín) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 TDCi. Radový dieselový štvorvalec s priamym vstrekovaním common rail a šestnástimi ventilmi. Dvojliter je dlhodobo preverený v rôznych modeloch koncernu PSA a Ford. Vyznačuje sa solídnou dynamikou, spoľahlivosťou a tiež rozumnou spotrebou. |
Žiadny z motorov nie je vyslovene zlý, snáď treba zvážiť kombináciu silného benzínového motora a pomerne veľkého a ťažkého vozidla. Priority rodinného vozidla sú trocha iné, ako rýchla jazda. Dôležitá je taktiež spotreba a tá je v prípade týchto motorov pomerne vysoká. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 EcoBoost | 1596 ccm | JTWA,JTWB | 118 kW |
2.0 | 1999 ccm | AOWA,AOWB | 107 kW |
2.0 EcoBoost | 1999 ccm | TNWB | 146 kW |
2.0 EcoBoost | 1999 ccm | TNWA | 149 kW |
2.3 | 2261 ccm | SEWA | 118 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.6 TDCi | 1560 ccm | T1WA,T1WB | 85 kW |
1.8 TDCi | 1753 ccm | FFWA | 74 kW |
1.8 TDCi | 1753 ccm | QYWA | 92 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | TYWA,KLWA | 85 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | AZWA | 96 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | UKWA,AZWC | 100 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | QXWA,QXWB,QXWC,UFWA | 103 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | TXWA | 120 kW |
2.2 TDCi | 2179 ccm | Q4BA,Q4WA | 129 kW |
2.2 TDCi | 2179 ccm | KNWA | 147 kW |
5 komentárov
Anton
Tak…som sa rozodol napísať!!!
Horši motor ako tento(1.9 tdi pd) som ešte nevidel!!! Skurvený fašisti!!!!! Hrajú sa na niečo extra a pri tom sú to primitívy!!! Motor PD je neskutočne úbohý a otrasne neskutočne zle konštrukčne riešený!!!!! A to ani nevravim o pristupe vo bozidlách!@!( ford galaxy 2002 ). Je mi na grcanie z týchto motorov!!!!!! Je mi na grcanie z vw group!!!!! Len ojebavaju a klamú ľudí!!!!!
Erik
Tonko mal som 1,9 TDI 85 kw alhambru lutujem doteraz jej predaj trebalo ju dat spravit hlavne trpeli tie vozidla na koroziu a dost to po case hnilo hlavne spodok lemy sem tam aj dvere je pravda ze je zly pristup k motorickym veciam to su tie sharany alhy a galaxy ale 1,9 TDI PD neboli zle motory trosku krivdis. Je mi vsak luto jednej veci a treba povedat ze vw group prestal vyrabat resp. davat do tych modelov od roku 2000 s PD stare rotacne motory to by boli najlepsie co mohlo byt mozno este lepsie boli stare 1,9 TD ale bohuzial posrali si to 2,0 PD 16V katastrofa aj ked dali CR stale bude 2,0 PD cierna skvrna vw.
Rene
Mimo to, že mám iné skúsenosti s PD-čkami, tak mi ešte prezraďte čo má toto auto spoločné s VW group???? Ani len motor nie.
tribunreal@gmail.com
Vie mi niekdo poradit kde sa nachádza riadiaca jednotka kurenia,chladenia nikde som ju nenasiel, a kde je umiestnene podavacie cerpadlo chladiacej kapaliny motora dakujem
fero
o com tocite vy dvaja hore? okrem toho ze Tonko je ocividne drbnuty, tak riesite predchadzajucu generaciu aut, ked este boli alhambra, galaxy a sharan „rovnake“ auta… Tento galaxy/s-max je nieci celkom ine, ine motory, so seatom ci VW nema nic spolocne.