Väčšina u nás predávaných jazdených vozidiel pochádza pôvodom z dovozu, najčastejšie z Nemecka, Belgicka či Holandska. Je teda predpoklad, že jazdili po kvalitných cestách a mali dobrý servis.
Na druhej strane, najmä vozidlá s dieselovým motorom pod kapotou mali značný ročný kilometrový nájazd, neraz aj viac ako 50 000 km. Preto je veľmi dôležité poznať skutočný stav kilometrov doložený originál servisnou históriou vozidla. Neraz sa stáva, že je tachometer tzv. stočený, čo nahráva zvýšenému riziku porúch, a teda menšej spoľahlivosti vozidla.
V prípade Galaxy/S-Max sa netreba obávať ani vyšších servisných nákladov. Veľa dielov je totiž spoločných s Ford Mondeo Mk4 a dajú sa teda kúpiť podstatne lacnejšie aj z druhovýroby.
Pomerne častým nedostatkom (najmä do modernizácie) je iba priemerná kvalita dielenského spracovania. Výsledkom sú tak rôzne pazvuky v interiéri, odlepujúce sa vnútorné zrkadlo či vonkajšie lišty dverí.
Občas (častejšie z prvých rokov výroby) môže štrajkovať elektronika – otváranie okien, poruchy ABS, el. nastavenie sedadla vodiča, nefunkčnosť hlasového ovládania telefónu a autorádia, či štrajkujúci tempomat.
Pri vozidlách vyrobených do jesene 2010 sa častejšie objavovali aj rôzne chybové hlášky motora a jeho nepravidelný chod. Na vine je zväčša chybný káblový zväzok, do ktorého prenikala vlhkosť. Väčšina vozidiel má káblový zväzok motora vymenený a problém je tak vyriešený.
Pri vozidlách s panoramatickou strechou sa občas zasekáva roleta, väčšinou sa jedná o zaseknutý lanovod, ktorý vie šikovný mechanik uvoľniť. Sem-tam môže hnevať zámok prednej kapoty alebo niektorých dverí a občas nefunguje aj otváranie veka kufra.
Voči korózii je vozidlo chránené veľmi dobre a slabšou časťou je len výfukové potrubie, najmä jeho zadná časť.
Keďže mnohé vozidlá majú vyhrievané aj predné sklo, je vhodné vyskúšať jeho funkčnosť spolu so zadným oknom najlepšie v chladné ráno. Jeho funkčnosť totiž môže ovplyvniť prasklina od kamienka, čo nie je žiadna zriedkavosť.
Pomerne často sa objavuje porucha alternátora (rachotiaca voľnobežka), najmä v lepšie vybavených verziách, kde je viac zaťažovaný. Častejšie kratšie jazdy, obzvlášť v zime kedy pracuje naplno elektrické prikurovanie, neraz aj vyhrievanie sedadiel a čelného okna nadmerne zaťažuje akumulátor, ktorý sa na kratších trasách nestihne dobiť a časom odíde. Následkom toho sa nebude dať auto naštartovať.
Vyskytujú sa aj poruchy klimatizácie, či už z dôvodu chybnej elektroniky (nefunkčný riadiaci modul ventilátora chladiča) alebo netesnosti systému najmä kondenzátora klimatizácie.
Pri vozidlách s väčším počtom kilometrov sa môžu vyskytnúť aj problémy s riadením. Pri skúšobnej jazde treba volantom na mieste otáčať zo strany na stranu a ak sa ozývajú cvakavé a vŕzgavé zvuky od stĺpiku riadenia, znamená to poškodený hrebeň riadenia.
Najmä pri vozidlách s motorom TDCi pozor na stav spojky, neoplýva príliš dlhou životnosťou (niekedy menej ako 100 000 km), a teda ak zaberá príliš vysoko, blíži sa jej skorý koniec.
Nemožnosť radiť z dôvodu vyvlečeného tiahla radenia (povolený čap) sa občas vyskytuje pri prevodovkách u motorov 2,2 TDCi a 2,5 Turbo. Väčšinou postačí čap uchytiť a radenie stupňov funguje.
Ak je rozbiehanie vozidla s dieselom pod kapotou trhavé, ozýva sa na voľnobeh hlasné klopanie zo spodku vozidla a tiež cítiť na voľnobehu chvenie, jedná sa o opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník.
Ak sa objavujú rázy pri radení, resp. prechod automatickej prevodovky do núdzového režimu, väčšinou sa jedná o poruchu hydraulického rozvádzača. Poruchu v radení však môže spôsobiť aj zle fungujúca svorkovnica kabeláže (prienik vlhkosti).
Pri dvojspokových prevodovkách Powershift sa občas vyskytujú poruchy snímačov otáčok, pri väčšom nájazde aj nadmerné opotrebovanie samotných lamiel.
Oplatí sa skontrolovať aj stav brzdového systému, kde najmä platničky neoplývajú dlhou životnosťou. Občas sa objavuje aj porucha ručnej brzdy, kedy nejde odblokovať alebo zaistiť. Na príčine je povolené-utrhnuté lanko v páke ručnej brzdy.
Taktiež treba byť vnímavý na klepavé zvuky pri prejazde nerovností od prednej nápravy, ktoré môže spôsobovať vôľa v uložení tiahla priečneho stabilizátora alebo menej často v uložení spodného ramena. Častejšie sa táto porucha vyskytuje u ťažších dieselových motorov. Pri väčšom nájazde sa nadmerné vôle vyskytujú aj na ramenách zadnej nápravy, čo sa prejavuje buď klepavými zvukmi alebo plávaním zadnej časti vozidla pri prejazde nerovností.
Pri TDCi s veľkým kilometrovým nábehom sa oplatí skontrolovať, či po pridaní nevychádza z výfuku modro-čierny dym po vytočení motora. Treba sa tiež zamerať na menší výkon alebo pískavý zvuk z hornej časti motora. Ak sa kombinujú tieto príznaky, jedná sa o poškodené turbodúchadlo, ktoré spaľuje olej. Často býva následkom poškodenia turba zanesený a tým pádom aj zle fungujúci EGR ventil.
Nepravidelnosť behu na voľnobeh, vyšší hluk či slabší ťah môžu mať na vine opotrebované vstrekovače a prípadnú netesnosť vstrekovacieho systému prezrádza zápach paliva po otvorení kapoty.
Vyskytnúť sa môže aj strata plniaceho tlaku – náhly pokles výkonu z dôvodu povolenia zovretia – vyšmyknutia sa vzduchovej hadice – najčastejšie pri 2,2 TDCi.
Najmä pri motoroch 1,8 TDCi a 2,0 TDCi sa občas objavili nefunkčné regulačné ventily SCV vstrekovacieho čerpadla, čo znamená následné znehybnenie vozidla.
Pri motoroch 2,0 a 2,2 TDCi pozor aj na stav filtra pevných častíc, ktorého životnosť sa pri bežnom používaní pohybuje okolo 200 000 kilometrov.
Pri 1,6 TDCi sa z dôvodu nevhodného tvarovania olejovej vane nepodarí vypustiť všetky usadeniny, preto je vhodné buď častejšie meniť olejovú náplň (maximálne 15 000 km) spolu s prepláchnutím čerstvým olejom alebo z času na čas (aspoň raz za 100 000 km) demontovať a poriadne vyčistiť olejovú vaňu. V opačnom prípade usadeniny, ktoré zostali na dne opakovane znehodnocujú novú olejovú náplň, čo má nepriaznivý vplyv a spôsobuje vyššie opotrebovanie motora a jeho súčastí.
V prípade benzínových motorov sa môže občas objaviť nepravidelný chod, čo môžu mať na vine chybné zapaľovacie cievky alebo v prípade 2,5 Turbo aj poruchy škrtiacich klapiek.
Väčší počet najazdených kilometrov alebo menej kvalitnú údržbu s dlhým intervalom výmeny oleja prezradí cvakavý zvuk variátora variabilného časovania ventilov. Oprava nie je finančne náročná a pohybuje sa okolo 200 €.
Veľmi zriedka ale vyskytlo sa aj slabšie chladenie benzínových motorov pri väčšej záťaži, na vine boli ulomené lopatky vodnej pumpy (takúto pumpu niektoré motory obsahovali).
V prípade motora 2,5 Turbo sa občas vyskytuje chybný ventil odvetrávania kľukovej skrine, ktoré urýchľuje aj používanie nevhodného oleja alebo jeho nepravidelné výmeny. Pozor tiež na zriedkavé zlyhanie napínača rozvodového remeňa s následným poškodením motora. Odporúča sa skrátiť interval výmeny rozvodov.
Servis
Okrem motorov 2,0 Duratec, 2,0 EcoBoost a 2,3 Duratec, ktoré majú tzv. bezúdržbovú reťaz, majú všetky ostatné rozvodový remeň. Jeho interval výmeny je až 240 000 km, odborníci však odporúčajú skrátiť výmenu na cca 150 000 – 160 000 km. Motor 2,0 TDCi (96 kW) kombinovaný s automatickou prevodovkou, má interval výmeny rozvodového remeňa skrátený na 120 000 km.
Interval výmeny oleja je pri väčšine motorov stanovený na 20 000 km alebo jeden rok, niekedy sa objavuje aj údaj 30 000 km, odporúča sa však dodržať max. 20 000 interval, poprípade menej (15 000 km), ak sa s vozidlami častejšie jazdí na kratšie vzdialenosti.
Automobilka preferuje „svoj“ olej Ford Formula F špecifikácie WSS-M2C91 3-C a je vhodný aj pre motory s DPF. V prípade, že tento typ oleja nie je k dispozícii, je možné použiť kvalitný olej triedy ACEA A5/B5 a viskozity SAE 5W-30 resp. ACEA C3 pre motory s DPF.
V prípade automatickej prevodovky je stanovený interval výmeny oleja po 90 000 km, odporúčané je však jeho skrátenie na 60 000 km.
Prednosti a nedostatky
priestranný a variabilný interiér |
menej atraktívnejší vzhľad (oproti S-Max) |
dostatok miesta na sedenie aj v treťom rade |
priemerná kvalita dielenského spracovania |
pohodlné sedadlá s dobrým bočným vedením |
viac preposilované a menej strmé riadenie (oproti S-Max) |
presné radenie manuálnej prevodovky |
menej praktická spodná časť stredového panelu (oproti S-Max) |
vzhľadom na kategóriu MPV veľmi dobré jazdné vlastnosti |
problematický výhľad najmä šikmo vpred |
množstvo odkladacích priestorov |
horšia manévrovateľnosť a väčší polomer otáčania |
slušne vybavené aj základné verzie |
pre niekoho príliš blikajúci a neprehľadný displej Covers + |
nosnosť vozidla |
niektoré tlačidlá so slabšou ergonómiou ovládania |
robustný, primerane dynamický a úsporný 2,0 TDCi |
horší komfort radenia (v kolóne) v prípade dvojspojkovej prevodovky |
pomalší nábeh kúrenia (najmä TDCi) |
|
absencia rezervy |
Najčastejšie poruchy
vŕzgavé pazvuky v interiéri, odlepujúci sa držiak spätného zrkadla, vonkajších líšt |
občas štrajkujúca elektronika - vlhkosť prenikajúca do káblových zväzkov, spôsobujúca rôzne chybové hlášky a výpadky (do 10/2010) |
kratšia životnosť akumulátora - pri kratších jazdách nadmerne zaťažovanie (hlavne lepšie vybavené verzie - vyhrievanie okna, sedadiel, vykurovanie interiéru) |
nadmerne opotrebovaná/chrchlajúca voľnobežka alternátora |
zasekávajúca sa roleta panoramatickej strechy - zaseknuté lanko v lanovode |
nefunkčné vyhrievanie okien predné/zadné - prasklina od kamienka |
poruchy klimatizácie - chybná elektronika - prienik vlhkosti, resp. - úniky chladiaceho média z klimatizácie - netesný chladič alebo rozvodové trubky |
poškodený hrebeň riadenia - cvakavé, vŕzgavé zvuky pri vytočení (väčší km nábeh) |
kratšia životnosť spojky (hlavne TDCi) |
zaseknuté/vyskočené lanko ručnej brzdy - nejde odblokovať alebo zatiahnuť |
porucha hydraulického rozvádzača - rázy pri radení, prechod automatickej prevodovky do núdzového režimu, štrajkujúca svorkovnica kabeláže - problémy s radením |
poruchy snímačov otáčok a pri väčšom nájazde aj nadmerné opotrebenie samotných lamiel (dvojspokové prevodovky Powershift) |
povolený čap lanovodu - vyvlečené tiahlo radenia - nemožnosť zaradiť (2,5 Turbo, 2,2 TDCi) |
vôľa v uložení tiahla priečneho stabilizátora alebo menej často v uložení spodného ramena - klepavé zvuky (väčší km nábeh) |
vôle v tiahlach stabilizátora - klepavé zvuky na zadnej náprave |
vôle v silentblokoch ramien - plávanie vozidla na ceste |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - zvyčajne vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - klepavé zvuky a nadmerné vibrácie pri voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (dieselové motory, väčší km nábeh) |
povolenia zovretia/vyšmyknutie sa vzduchovej hadice - strata plniaceho tlaku a náhly pokles výkonu (najčastejšie 2,2 TDCi) |
zriedka nefunkčné regulačné ventily SCV vstrekovacieho čerpadla - znehybnenie vozidla (1,8 TDCi, 2,0 TDCi) |
zanesený-nefunkčný EGR ventil - spomalená reakcia auta pri zošliapnutí plynového pedálu, trhavá akcelerácia, nadmerné dymenie, niekedy problematické štarty, svietiaca kontrolka (dieselové motory, väčší km nábeh) |
občas chybné zapaľovacie cievky resp. sviečky - nepravidelný chod (benzín) |
občas porucha škrtiacej klapky (2,5 Turbo) |
cvakavý zvuk variátora variabilného časovania ventilov (2,0 Duratec,1,6 EcoBoost, 2,0 EcoBoost, väčší km nájazd) |
zriedka ulomené lopatky vodnej pumpy - slabšie chladenie (benzín) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 TDCi. Radový dieselový štvorvalec s priamym vstrekovaním common rail a šestnástimi ventilmi. Dvojliter je dlhodobo preverený v rôznych modeloch koncernu PSA a Ford. Vyznačuje sa solídnou dynamikou, spoľahlivosťou a tiež rozumnou spotrebou. |
Žiadny z motorov nie je vyslovene zlý, snáď treba zvážiť kombináciu silného benzínového motora a pomerne veľkého a ťažkého vozidla. Priority rodinného vozidla sú trocha iné, ako rýchla jazda. Dôležitá je taktiež spotreba a tá je v prípade týchto motorov pomerne vysoká. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 EcoBoost | 1596 ccm | JTWA,JTWB | 118 kW |
2.0 | 1999 ccm | AOWA,AOWB | 107 kW |
2.0 EcoBoost | 1999 ccm | TNWB | 146 kW |
2.0 EcoBoost | 1999 ccm | TNWA | 149 kW |
2.3 | 2261 ccm | SEWA | 118 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.6 TDCi | 1560 ccm | T1WA,T1WB | 85 kW |
1.8 TDCi | 1753 ccm | FFWA | 74 kW |
1.8 TDCi | 1753 ccm | QYWA | 92 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | TYWA,KLWA | 85 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | AZWA | 96 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | UKWA,AZWC | 100 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | QXWA,QXWB,QXWC,UFWA | 103 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | TXWA | 120 kW |
2.2 TDCi | 2179 ccm | Q4BA,Q4WA | 129 kW |
2.2 TDCi | 2179 ccm | KNWA | 147 kW |
5 komentárov
Anton
Tak…som sa rozodol napísať!!!
Horši motor ako tento(1.9 tdi pd) som ešte nevidel!!! Skurvený fašisti!!!!! Hrajú sa na niečo extra a pri tom sú to primitívy!!! Motor PD je neskutočne úbohý a otrasne neskutočne zle konštrukčne riešený!!!!! A to ani nevravim o pristupe vo bozidlách!@!( ford galaxy 2002 ). Je mi na grcanie z týchto motorov!!!!!! Je mi na grcanie z vw group!!!!! Len ojebavaju a klamú ľudí!!!!!
Erik
Tonko mal som 1,9 TDI 85 kw alhambru lutujem doteraz jej predaj trebalo ju dat spravit hlavne trpeli tie vozidla na koroziu a dost to po case hnilo hlavne spodok lemy sem tam aj dvere je pravda ze je zly pristup k motorickym veciam to su tie sharany alhy a galaxy ale 1,9 TDI PD neboli zle motory trosku krivdis. Je mi vsak luto jednej veci a treba povedat ze vw group prestal vyrabat resp. davat do tych modelov od roku 2000 s PD stare rotacne motory to by boli najlepsie co mohlo byt mozno este lepsie boli stare 1,9 TD ale bohuzial posrali si to 2,0 PD 16V katastrofa aj ked dali CR stale bude 2,0 PD cierna skvrna vw.
Rene
Mimo to, že mám iné skúsenosti s PD-čkami, tak mi ešte prezraďte čo má toto auto spoločné s VW group???? Ani len motor nie.
tribunreal@gmail.com
Vie mi niekdo poradit kde sa nachádza riadiaca jednotka kurenia,chladenia nikde som ju nenasiel, a kde je umiestnene podavacie cerpadlo chladiacej kapaliny motora dakujem
fero
o com tocite vy dvaja hore? okrem toho ze Tonko je ocividne drbnuty, tak riesite predchadzajucu generaciu aut, ked este boli alhambra, galaxy a sharan „rovnake“ auta… Tento galaxy/s-max je nieci celkom ine, ine motory, so seatom ci VW nema nic spolocne.