Ford Ka dostal revolučný dizajn, ktorý je určený predovšetkým pre ženy, ktoré pri kúpe hľadia skôr na ladné krivky automobilu, než pod jeho kapotu. Svoj názov dostal podľa slova, ktoré je treba hľadať v egyptskej mytológii, kde Ka označuje ducha životnej sily. Ka-čko technicky vychádza z modelu Fiesta, majú aj zhodný rázvor náprav. Ka-čko je však o 210 mm kratšie o 5 mm užšie a o 10 mm nižšie ako modernizovaná Fiesta z roku 1996.
Ford Ka sa predstavil motoristickému svetu v roku 1996 s motorom Endura 1,3 OHV v dvoch výkonových variantoch 37 a 44 kW. V roku 1997 sa výbava rozšírila o sériový airbag a ABS za príplatok. V roku 1998 bol znížený výkon motora z 37 na 36 kW. V roku 2000 sa dostali do výroby aj bočné airbagy. Rok 2002 priniesol technické a modelové novinky. Motor 1,3 so zastaraným rozvodom OHV bol nahradený modernizovanou verziou OHC s názvom Duratec, opäť v dvoch výkonových verziách, tentoraz 44 a 51 kW. Tiež boli predstavené zaujímavé verzie StreetKa a SportKa, obe s motorom 1,6 a s výkonom 70 kW. V roku 2005 prebehla jemná retuš interiéru a v roku 2008 sa na autosalóne v Paríži predstavilo nové Ka-čko, tentoraz postavené na platforme Fiatu 500.
Bariérový test Euro NCAP absolvovala prvá rada v roku 2000. Za ochranu posádky pri náraze vybojoval hatchback tri hviezdičky z piatich možných.
Interiér svojim stvárnením korešponduje s exteriérom. Palubnú dosku vozidla tvoria tvrdé a z dnešného pohľadu nie moc prívetivé plasty. Pred spolujazdcom sa nachádza odkladacia schránka, ktorá sa počas výroby menila a je buď otočná, alebo vyberateľná. Nezriedka býva zdrojom pazvukov pri prejazde nerovností. Za povšimnutie stoja dizajnovo pekne stvárnené analógové hodiny. Dielenské spracovanie okrem spomínanej schránky je ohľadom na kategóriu vozidla veľmi slušné. V Ka-čku sa sedí pomerne nízko, priestoru na predných sedadlách je relatívne dostatok, len vyššie postavy budú mať menej miesta pre pravú nohu. Podstatne horšia je situácia vzadu, miesta možno označiť za núdzové alebo pohodlné len pre malé deti. Najlepší nie je ani prístup dozadu cez odklopné operadlo prednej sedačky. Kufor má objem skromných 186 litrov a je ho možné zväčšiť deleným sklápaním zadných sedadiel. Tiež sa nevydarilo originál základné rádio. Jeho zvuk možno označiť za mizerný.
Podvozok Ka-čka vychádza technicky z väčšej Fiesty. Uchytenie predných kolies je modifikáciou typu McPherson, zaobišlo sa však bez nápravnice. Spodné ramená sú teda uchytené v plechových výliskoch, ktoré sú pevne prichytené skrutkovým spojom ku skeletu karosérie. Vzadu je klasická torzne pružná priečka s vlečnými ramenami, odpružená vinutými pružinami. Napriek jednoduchosti podvozku, možno označiť jazdné vlastnosti Ka-čka za vynikajúce. Veľmi vydarené je aj zladenie pruženia, karoséria sa pri prejazde nerovností pohupuje minimálne a ani nemá tendenciu odskakovať. Zatáčky Ka-čko doslova miluje a chuť akou prejde sériu ostrých zákrut bude závidieť nejeden silnejší zástupca väčších kategórii. K skvelému podvozku sekunduje aj nemenej podarené riadenie s hydraulickým posilňovačom. Je naozaj presné a strmé. Pozor však na verzie bez posilňovača. To už také terno nie je a najmä v meste sa pri parkovaní natočíte. Za kvalitou podvozku a riadenia zaostávajú brzdy, ktorých brzdný účinok po náročnejšej jazde a teda dlhšom brzdení slabne.
Motoricky sa Ka-čko nepretrhlo a ponúka iba jeden motor v dvoch výkonových verziách. Napriek koncepčnej zastaranosti, nie je zlý ani pôvodný agregát Endura – E s objemom 1,3 litra a výkonom 44 kW. Má slušný ťah v spodných otáčkach, keďže 90% krútiaceho momentu je k dispozícii v rozmedzí 1500-4500 otáčok. Ešte lepšou voľbou z hľadiska kultúry chodu sú samozrejme modernizované verzie s rozvodom OHC. Spotreba sa dá aj so starším agregátom udržať v priemere do 7 litrov, novšie OHC sú ale o cca 0,5-1 liter úspornejšie. Motory 1,6 OHC pre verzie StreetKa a SportKa vznikli zväčšením vŕtania motora 1,3 Duratec. Tieto verzie sa však na trhu s jazdenkami vyskytujú zriedkavo. Prevodovka je dobre odstupňovaná, radenie prevodových stupňov ide ľahko a po krátkych dráhach, pokiaľ nie je opotrebované.
Poruchy Ka-čko tiež neobchádzali, hrozí mu napríklad prehriatie motora, vďaka praskajúcemu remeňu pohonu vodného čerpadla. Radenie ojazdených vozidiel má tiež nezriedka veľké vôle. Známe sú tiež vytlčené čapy prednej nápravy, občas sa vyskytne aj opotrebovaná poloos. V prvých rokoch výroby hnevala korózia prahov. Býva zanesený aj voľnobežný ventil, v dôsledku čoho motor bežal na voľnobehu nerovnomerne. Častejšie sa tiež vyskytuje opotrebovaná spojka a tiež veľmi často sa prepaľujú žiarovky v predných svetlometoch. Po väčšom kilometrovom nábehu je hlučná reťaz ventilového rozvodu. Nezriedka tiež vznikajú problémy s imobilizérom. Kľúč tiež podlieha nadmernému opotrebeniu, a tak môže časom spôsobiť problémy pri otváraní alebo štartovaní vozidla.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | trojdverový hatchback |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 3620 x 1631 x 1368 |
Rázvor (mm): | 2452 |
Batožinový priestor (l): | 186 |
Pohon | predné kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 40 |
Prednosti a nedostatky
zaujímavý dizajn |
veľmi málo miesta vzadu |
nízke ceny ojazdených áut a originálnych dielov |
vädnúce brzdy vplyvom prehriatia |
veľmi dobré jazdné vlastnosti a citlivé a presné riadenie (s posilňovačom) |
hlučnejšie motory 1.3 OHV |
spoľahlivé motory |
nedostatok odkladacích miest v interiéri |
Najčastejšie poruchy
praskajúci remeň pohonu vodného čerpadla |
vytlčené čapy prednej nápravy |
opotrebovaná poloos |
korózia prahov (začiatok výroby) |
zanesený voľnobežný ventil |
prepálené žiarovky v predných svetlometoch |
opotrebovaná spojka |
hlučná reťaz ventilového rozvodu |
problémy s imobilizérom |
nadmerne opotrebený kľúč |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,3 OHC 44 alebo 51 kW. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.3 i | 1299 ccm | JJD,JJF,JJG,JJH,JJL | 36 kW |
1.3 i | 1299 ccm | JJB | 37 kW |
1.3 i | 1299 ccm | J4D,J4K,J4M,J4N,J4P,J4S,BAA | 44 kW |
1.3 i | 1299 ccm | A9A,A9B | 51 kW |
1.6 i | 1599 ccm | CDB,CDC,CCA | 70 kW |
3 komentáre
Janka Solivajsová
Dobrý deň,
Mala by som záujem o autičko ford KA,keby ste mi mohli viac informácii poskytnúť ako sú km.spotreba ale aj interier a samozriejme prosim Vas o cenu auta.
Ďakujem ostávam s pozdravom a prajem &vám pekný deň
Solivajsová Janka,Banská Bystrica
Pistl Jozef
Janka, stratil som tvoje telefonne číslo ozvi sa mi .
MJ
Dobrý deň, spotreba sa pohybuje v priemere okolo 6 litrov, v prevažne mestskej jazde stúpa na cca 7 litrov. Interiér je z dnešného pohľadu mäkčených plastov nič moc, ale ani neurazí, je tvarovo nápaditý ako vidieť z foto. Odporúčal by som modely po roku 2002, kde sú motory o malinko úspornejšie a tichšie. Naproti tomu by som sa vyvaroval prvým ročníkom, ktoré značne hrdzavejú a mnohokrát sú len tak na okrasu polakované. Najlacnejšie kusy z rokov 1996-8 sa pohybujú od 800-1200 €, ročníky 2002-2005 v dobrom stave sa pohybujú 2500-3000€, pri troche šťastia aj okolo 2000€.