Mondeo prvej generácie v dnešných dňoch už vídať na cestách pomenej, predsa už má svoje najlepšie časy dávno za sebou, avšak vo svojej dobe prišlo s veľmi modernou technikou a hlavne príťažlivou karosériou. Počas života ho síce netrápili žiadne fatálne poruchy, avšak hlavne pri dieselových motorizáciach treba byť na pozore, keďže majú poväčšine nalietaných státisíce kilometrov. Ak po nejakej dieselovej jazdenke poškuľujete, treba ju poriadne preveriť, inak môže byť zdrojom nemalých problémov.
Prvé Mondeo ako nástupca slávnej Sierry uzrelo svetlo sveta v roku 1993 v karosárskych prevedeniach sedan, kombi a liftback. V ponuke bolo so zážihovými štvorvalcami Zetec 1,6i 16V (66 kW), 1,8i 16V (84 kW), 2,0i 16V (102 kW) a dieselovým 1,8 TD (65 kW). Koncom roka pribudol aj pohon všetkých kolies pre niektoré vybrané modely. V roku 1994 pribudol nový zážihový šesťvalec 2,5 V6 24V (125 kW). Modernizácia a úprava vzhľadu prebehla počas roka 1996, rovnako tak bol modernizovaný aj dieselový motor 1,8 TD (66 kW) a 1,6i 16V bol vyradený z ponuky. Vrcholná verzia Ford Mondeo ST200 s motorom 2,5 V6 24V (150 kW) bola predstavená v roku 1999. Nová generácia Mondea prišla na rad v roku 2000.
Mondeo prvej generácie absolvovalo nárazové testy Euro NCAP v roku 1997. Za ochranu posádky pri náraze získalo tri hviezdičky z piatich (17 bodov), avšak jedna bola dodatočne škrtnutá. Ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená dvoma hviezdičkami zo štyroch.
Oproti predchádzajúcemu modelu Sierra došlo k výraznej zmene usporiadania pohonného ústrojenstva. Koncepcia pohonu zadných kolies bola nahradená motorom vpredu naprieč a pohonom predných kolies, čím výrobca do značnej miery šetril výrobné náklady. Okrem toho prinieslo Mondeo aj nové zážihové motory so štvorventilovou technikou. Štvorvalcové benzínové motory sú označované ako Zetec. Najmenšia 1,6-ka s výkonom 66 kW je na Mondeo pomerne slabá, jednoznačne vhodnejšou motorizáciou je väčšia 1,8-ička s výkonom 85 kW. Do dvojlitrového štvorvalca sa neoplatí ísť, to je už je lepšie zobrať šesťvalec. Vidlicový šesťvalec ma označenie Duratec, pohon rozvodov reťazou a jeho spotreba sa pohybuje okolo 12 litrov benzínu na 100 km. Je tichý, poskytuje dostatočný výkon a navyše je aj veľmi spoľahlivý.
Ako bolo v úvode spomínané na dieselové motory si treba dať pozor a radšej zobrať benzínové Mondeo. Vznetový štvorvalec 1,8 TD s výkonom 65 alebo 66 kW, nepriamym vstrekovaním a liatinovou hlavou valcov je v dnešnej dobe konštrukčne poriadne zastaralý. Práve hlava valcov býva častým problémom pri vyššom zaťažení a môže prasknúť, čím sa následne začne vozidlo prehrievať. Ak napriek tomu chcete dieselové Mondeo prvej generácie, poriadne ho pred kúpou otestujte dlhou jazdou. Do modernizácie pri tomto motore bolo potrebné pri výmene rozvodov (každých 60 000 km) meniť obidva remene, kde jeden poháňal vačkový hriadeľ a druhý vstrekovacie čerpadlo. Ak došlo k zanedbaniu údržby, kľudne jeden z remeňov mohol prasknúť, zamotať sa do druhého, ktorý preskočí alebo spadne, a tak môže dôjsť k fatálnemu poškodeniu motora. Po modernizácii došlo k nahradeniu za jeden spoločný remeň. S modernizáciou motora prišla aj výmena merača hmotnosti vzduchu za nový typ, ktorý bol paradoxne menej spoľahlivý. Jeho porucha sa prejavuje zvýšenou dymivosťou a neochotou ťahať.
Z porúch sa objavuje problematická elektroinštalácia (hnevajúce riadiace jednotky, nefunkčné sťahovanie elektrických okien) alebo nefunkčná ručná brzda, pretože jej lanovody bývajú zatuhnuté. Veľmi častá je aj nízka účinnosť zadných bŕzd. V prípade kotúčových bývajú zatuhnuté strmene, ktoré sa dajú našťastie rozhýbať, v prípade bubnových bývajú zatuhnuté brzdové valčeky, ktoré je už potrebné vymeniť. Do roku 1997 sa vyskytujú aj slepnúce svetlomety (zažltne vnútorné plexisklo), svetlo sa dá však rozobrať a plexisklo vymeniť samostatne. Objavujú sa aj vôle na prednej náprave, hlavne v tiahlach priečnych stabilizátorov. Bežné sú aj opotrebované kľúče zapaľovania-kľúč v zámku „lieta“. Pri benzínových motoroch sa možno stretnúť s poruchami zapaľovania a objavuje sa aj chybný obtokový ventil regulácie voľnobežných otáčok. Pri dieseloch zasa s prasknutá hlava valcov, pretrhnutý rozvodový remeň (hlavne do roku 1996) alebo nefunkčný merač hmotnosti vzduchu (od 1997). Občas sa objavujú aj problémy s prevodovkou-problematické radenie, ktoré spôsobujú opotrebované synchróny prevodových stupňov.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | štvordverový sedan | päťdverový liftback | päťdverové kombi |
---|---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4556 x 1751 x 1427 | 4556 x 1751 x 1427 | 4671 x 1751 x 1510 |
Rázvor (mm): |
2704
|
#colspan# | #colspan# |
Batožinový priestor (l): | 470 | 460 | 540/1700 |
Pohon |
predné alebo všetky štyri kolesá
|
#colspan# | #colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
61
|
#colspan# | #colspan# |
Prednosti a nedostatky
komfortný a dostatočne priestranný interiér (hlavne kombi) |
zastaralý a poruchový diesel |
priaznivé ceny jazdeniek a náhradných dielov |
horšie poťahové materiály základných verzií |
častokrát dobrá výbava |
vyššia spotreba paliva benzínových motorov |
spoľahlivé benzínové motory a výkonný 2,5 V6 24V |
nekvalitné vnútorné plasty |
Najčastejšie poruchy
problémy s uzamykaním vozidel s kľúčmi (dá sa otvoriť pomerne ľahko aj iným kľúčom rovnakého modelu) |
zlomený kľúč |
pri motoroch 2.0 počuť chrapľavý zvuk |
náchylnosť na zlyhanie štartérov |
pri motorových verziách 2,5 V6 vie vyhorieť katalyzátor |
pri verzií 1995 poruchy s palivovým potrubím |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,5i V6 24V (125 kW). Motor je veľmi tichý, spoľahlivý, s dostatočnou výkonovou rezervou a jeho rozvody poháňa reťaz. Jedinou nevýhodou je spotreba oscilujúca okolo 12 litrov paliva. |
1,8 TD (65, 66 kW). Motor používaný ešte v starej Sierre je veľmi slabý, má značný turboefekt je dosť hlučný a nespoľahlivý. Preto výhoda v podobe nižšej spotreby sa rýchlo vytráca. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 i | 1597 ccm | L1J | 66 kW |
1.6 i 16V | 1597 ccm | L1J | 65 kW |
1.6 i 16V | 1597 ccm | L1F | 66 kW |
1.6 i 16V | 1597 ccm | L1L,L1N,L1Q | 70 kW |
1.8 i | 1796 ccm | RKF,RKJ,RKB,RKH,RKK | 85 kW |
1.8 i 16V | 1796 ccm | RKB | 82 kW |
1.8 i 16V | 1796 ccm | RKA | 85 kW |
1.8 i 16V 4x4 | 1796 ccm | RKA | 85 kW |
2.0 i | 1988 ccm | NGA,NGB,NGC,NGD | 96 kW |
2.0 i 16V | 1988 ccm | NGA | 100 kW |
2.0 i 16V 4x4 | 1988 ccm | NGA | 97 kW |
2.0 i 16V 4x4 | 1988 ccm | NGA | 100 kW |
2.5 24V | 2495 ccm | SEB,SEC | 125 kW |
2.5 ST 200 | 2495 ccm | SGA | 151 kW |
2.5 24V | 2544 ccm | SEA | 125 kW |
2.5 i 24V | 2544 ccm | SEA | 125 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.8 TD | 1753 ccm | RFM,RFN | 65 kW |
1.8 TD | 1753 ccm | RFM,RFN | 66 kW |
Jeden komentár
Marek
Zdravim, a co hovorite na verziu 4×4???