Puma vznikla ako reakcia automobilky Ford na dizajnovo vydarený a predajne úspešný model Opel Tigra. Dizajn sa podaril a ešte aj dnes zaujme svojim športovo elegantným vzhľadom. Vozidlo nielen dobre vyzerá, ale vzhľadom na cenovú kategóriu aj veľmi dobre jazdí. Na trhu jazdeniek sa ale vo veľkom počte nevyskytuje a z toho mála čo sa na trhu nachádza je väčšina dovoz. Práve kvôli dobrým jazdným vlastnostiam a pomerne výkonnému motoru (1,7i) bola často športovo využívaná, čo sa odzrkadľuje na nadmernom opotrebovaní a častých opravách po havárii na mnohých exemplároch. Treba byť preto pri kúpe nadmieru opatrný.
Ford Puma je malé športové kupé a na európsky trh dorazilo v roku 1997. Produkcia prebiehala v nemeckom Kolíne nad Rýnom. Najskôr bol k dispozícii motor 1,7i VCT (92 kW), ktorý bol vyvinutý v spolupráci s Yamahou. O rok neskôr pribudol aj menší agregát, pracujúci aj pod kapotou Fiesty a Focusa – 1,4 16V (66 kW). Táto motorizácia sa ale na našom trhu oficiálne nepredávala. Ďalšia zmena pod kapotou nastala až v roku 2000, kedy sa dostala do ponuky aj 1,6 16V (77 kW). Výroba malého kupé bola ukončená v roku 2002, bez uvedenia nástupcu. Puma sa vyrábala aj vo vyhotovení Ford Puma Racing s motorom 1,7i VCT vyladeným na 114 kW (155 koní).
Bariérovým testom Euro NCAP Ford Puma nikdy neprešla. Pre vzdialené porovnanie možno uviesť model Fiesta, na ktorého báze je Puma postavená. Tá prešla testom v roku 1997 a získala tri hviezdičky z piatich.
Interiér Pumy je dizajnovo stále pozerateľný a dielenské spracovanie je na slušnej úrovni. Druhá vec je, že chýba akýkoľvek športový nádych a nič na tom nemení ani strieborný plast použitý na stredovom paneli a prístrojovej doske. Proste po sadnutí sa budete cítiť takmer ako vo Fieste vtedajších čias. Ďalším mínusom je nenastaviteľný volant, čo nenapraví ani veniec akurátnej hrúbky a dobrý dizajn. Interiér je koncipovaný ako 2+2 miestny, teda dve plnohodnotná sedadlá vpredu a dve doplnkové vzadu. Realita je presne taká, ako napovedá názov. Vpredu je miesta celkom dosť, vzadu ho je žalostne málo a ak si sadne niekto urastenejší dopredu, s miestom vzadu sa pre dospelého človeka nedá uvažovať. Batožinový priestor s objemom 240 litrov z pohľadu malého športového kupé neurazí, v prípade potreby sa dá sklopiť zadné operadlo, čím narastie na celkom slušných 725 litrov.
Podvozok vychádza z Fiesty, samozrejme bol pre potreby malej Pumy náležite upravený. Jazdné vlastnosti možno hodnotiť ako naozaj dobré, správanie vozidla je dlho neutrálne a až na hrane začína byť mierne nedotáčavé. Na veľmi dobrej úrovni je aj ovládateľnosť (tzv. mrštnosť), čo sa cení najmä na úzkych a kľukatých cestičkách. Tomu napomáha aj presné a citlivé riadenie spolu s presným radením s krátkymi dráhami. Pocit zo športového radenia päťstupňovej prevodovky umocňuje hliníková radiaca páka zakončená efektnou guličkou, v zime ale trocha studenou. Treba len dodať, že najviac radosti poskytuje Puma s motorom 1,7 pod kapotou. Trocha sklamaním je absencia zadných kotúčových bŕzd, čo nie je len estetický problém. Účinnosť bŕzd Pumy totiž po viacnásobnom ostrom brzdení citeľne klesá. Taktiež na našich cestách-necestách viac trasie tuhšie nastavený podvozok spolu s hlasnejším rázom od kolies.
Motorová ponuka sa postupne rozrástla a predstavuje pre Pumu dostatočný výber, aj keď dnes tak obľúbený diesel pod jej kapotou nenájdeme. Za základ možno považovať 1,4 16V (66 kW). Motor ešte príliš netlmený prísnymi emisiami je v pomerne ľahkej Pume prekvapivo čulý, obzvlášť ak sa otáčky nachádzajú v strednom a vyššom pásme. Ak sa nenaháňa, nie je problém jazdiť so 7 litrovou spotrebou. Ešte univerzálnejšou jednotkou je väčšia 1,6 16V (77 kW). Tá slušne ťahá aj z nižších otáčok, pritom je ľahko točivá a pri bežnej jazde si vezme len o málinko viac ako menšia 1,4. Jednoznačne najvhodnejšou motorizáciou z pohľadu športového vyžitia je 1,7i VCT s výkonom 92 kW pri 6300 ot/min a krútiacim momentom 157 Nm pri 4500 ot/min. Práve v tomto modeli použil Ford premenlivé časovanie ventilov VCT (Variable Cam Timing) po prvýkrát. Blok motora bol použitý z verzie 1,4, zmenený bol zdvih a vŕtanie. Vložky valcov sú pri tomto motore potiahnuté zlúčeninou Ni/Si tzv. Nicasilom, čo zabezpečuje znížené trenie. Je kvôli tomu potrebný aj iný motorový olej , výrobcom predpísaný pre tento typ motora. Motor dobre zaberá aj v nižších otáčkach, ale naozaj športové zvezenie poskytuje až v tých vyšších. Spotreba je naozaj závislá od jazdy, môže sa pohybovať od 7,5 litra, ale keďže tento motor otáčky miluje, treba skôr počítať s 9 a pri častejšom vytáčaní aj s 10 a viac litrami. Športový zvuk a rýchle reakcie na zošliapnutie plynu sú naozaj návykové.
Ako už bolo v úvode spomínané, asi najväčším problémom týchto vozidiel je vybrať zachovalý a moc nebúraný kus. Mnoho ich totiž zažilo necitlivé správanie od svojich majiteľov alebo boli neodborne a lacno opravené po väčšej havárii (originál plecharina je dosť drahá a náhrad moc nie je). Pozor si teda treba dávať na nelícovanie jednotlivých dielov karosérie a takto „opravené“ vozidlá aj často napadá hrdza. Korózia si však vyberá aj nebúrané kusy a najmä na prvých ročníkoch si treba dať pozor na korodujúce prahy a lemy blatníkov. Pomerne často sa možno stretnúť so zvlnenými brzdovými kotúčmi, veľa vozidiel má vôľu v prednej náprave, najčastejšie v tiahlach predného priečneho stabilizátora, čo sa prejavuje klepaním pri prejazde nerovnosťami. Vôľa ale môže byť aj v uložení ramena – silentbloky alebo v čapoch riadenia. Pri skúšobnej jazde sa oplatí skontrolovať funkčnosť ABS, opotrebovanie spojky, ktorá dostáva pri akčnejšom jazdení poriadne zabrať a taktiež vedia hučať ložiská kolies. Občas vedia pohnevať centrálne zamykanie, zámky s kľučkami a ak je vozidlo vybavené alarmom, môže sa vyskytnúť jeho zlyhávanie z dôvodu zle fungujúcich snímačov pod prednou kapotou. Podobne môžu zlyhať aj dverové snímače, čo sa prejaví v signalizovaní stále otvorených dverí aj po ich zavretí. Pozor aj na priesak vody a vlhký koberec u spolujazdca. Dôvodom je najčastejšie výmena peľového filtra a následné nedostatočné utesnenie tesniaceho otvoru.
Najmä u 1,7i sa môžno stretnúť so zvýšenou spotrebou oleja. Občas sa môžu vyskytnúť aj úniky oleja (kvapky na ľavej strane alebo na spodnej strane motora), začo môže netesniace veko ventilov alebo gufero vačkového hriadeľa. Oplatí sa skontrolovať ovládač kúrenia a prepínať medzi teplým a studeným vzduchom. Ak sa vzduch cez rôzne výduchy v aute nemení, je potrebná oprava ovládacieho regulátora. Ak začne motor 1,7i šklbať a dusiť sa v nízkych otáčkach, na vine môžu byť často štrajkujúce zapaľovacie káble so sviečkami, ktoré je treba vymeniť. V prípade rozsvietenej kontrolky motora, môže byť na príčine chybná lambda sonda alebo menej často aj snímač hmotnosti vzduchu. V prípade prehrievania je často na vine upchatý ventil kúrenia, ktorý nepúšťa vodu von z malého okruhu chladenia motora. Rieši sa väčšinou vyčistením alebo výmenou.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | trojdverové kupé |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 3984 x 1837 x 1344 |
Rázvor (mm): | 2446 |
Batožinový priestor (l): | 240/725 |
Pohon: | predné kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 40 |
Prednosti a nedostatky
veľmi dobré jazdné vlastnosti |
tuctový interiér |
otáčkový motor 1,7 |
vädnutie bŕzd pri ostrejšej jazde |
presné radenie s krátkymi dráhami |
väčšia náchylnosť ku korózii |
citlivé riadenie |
na naše cesty trocha tvrdý podvozok |
dobré ceny jazdeniek |
Najčastejšie poruchy
korodujúce prahy a lemy blatníkov (začiatok výroby) |
zvlnené brzdové kotúče |
vôľa v tiahlach predného priečneho stabilizátora, v uložení ramena - silentbloky alebo v čapoch riadenia |
hučanie ložísk kolies |
nefungujúce centrálne zamykanie, zámky s kľučkami, alarm |
nefungujúce dverové snímače |
zvýšená spotreba oleja (1,7i) |
netesniace veko ventilov alebo gufero vačkového hriadeľa - úniky oleja |
nefungujúci ovládací regulátor kúrenia |
priesak vody a vlhký koberec u spolujazdca - nedostatočné utesnenie tesniaceho otvoru peľového filtra |
štrajkujúce zapaľovacie káble so sviečkami (1,7i) |
chybná lambda sonda |
občas chybný merač hmotnosti vzduchu |
upchatý ventil kúrenia - prehrievanie |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1.7i 16V VCT. Tento agregát sa naozaj vydaril a k Pume sa jednoznačne hodí najviac. Sedia mu predovšetkým otáčky nad 3500, kedy vyčaruje z Pumy naozajstnú malú šelmu. Naviac ma solídny športový zvuk. Pri športovej jazde však treba počítať s 10 a viac litrovou spotrebou. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 16V | 1388 ccm | FHD,FHF | 66 kW |
1.6 16V | 1596 ccm | L1W | 76 kW |
1.7 16V | 1679 ccm | MHA,MHB | 92 kW |
5 komentárov
pepo
milujem toto auto,ale v zime apsolutne nesedi,momentalne mi nejdu otvorit zadne dvere tlačidlom. v čom može byt chyba ? INAK SOM SNIM SPOKOJNY ,MALE MRšTNE A RYCHLEEEEEEE
Noro
Mmm.. nemá zadné dvere 😉
Martin
tvrdé ako týžden starý chleba
spotreba ako dvojliter a pritom to je 1,7
ale ma charakter auto but mate radi alebo nemate nič medzitim
Betkaaa
Super rady,prave uvazujem nad kupou. Jedno je 1,4 r.1999 a druhe 1,7 r.2002. Aspon viem na co si dat pozor. Budem chodit okolo auta ako spion 🙂
Erik
FORD PUMU mám 7 rokov a je to skvelé športové auto, ktoré by som si znova kúpil. Servis nie je drahý, unikátne jazdné vlastnosti, riadenie, radenie, zvuk auta a motora vo vyžších otáčkach ako na porsche:) a teraz aj kritika: korózia lémov na d kolesami, otrasne slabé svetlomety s nízkou intenzitou, na zabytie a niektorí si svietia aj dialkovými, tieto svetlá nemali opustiť výrobnú linku!!! spomínané problémy som zažil, no dása to vyriešiť a auto slúži výborne stále. Vlastne ho chcem predať, len mám problém s elektrikou, opravím a zavesím na NET. Dôvod predaja? kúpa väčšieho rodinného auta, posun v živote, no zmierený s predajom nie som. Záver: SUPER AUTO:)))