Automobilka Ford má na poli úžitkových vozidiel mimoriadne úspešného zástupcu menom Transit. Možno práve preto si Ford zvolil slávne meno do názvu pre svoj menší úžitkový model. Ten pomenoval Transit Connect alebo Tourneo Connect pre osobnejšiu verziu. Hoci malá dodávka používa slávne meno, nebola v našich končinách príliš úspešná, hlavne ak to porovnáme s francúzskymi či nemeckými konkurentmi. Príčin môže byť viacero, ale asi najhlavnejšou je dosť svojský dizajn, pripomínajúci krabicu. Napriek tomu sa jedná o zaujímavé vozidlo, ktoré svojimi vlastnosťami môže potešiť nejedného prakticky zameraného motoristu.
Ford Transit Connect bol predstavený v roku 2002 a na náš trh sa dostal začiatkom roka 2003. Pod kapotou boli na výber benzínové motory 1,8i 16V (85 kW) a diesel 1,8 TDDi (55 a 66 kW). K dispozícii boli rôzne karosárske verzie: krátka (4275 mm), dlhá (4525 mm), 2-miestny van, presklená dodávka s bočnými posuvnými dverami, osobná dodávka Tourneo alebo minibus schopný prepraviť až osem cestujúcich. Na jeseň 2006 prešlo vozidlo modernizáciou. Okrem drobných zmien na karosérii a v interiéri sa výraznejších zmien dočkali motory. Z ponuky vypadol benzínový a dieselové boli prepracované na vstrekovanie common rail a emisnú normu Euro IV. Po novom niesli označenie 1,8 TDCi a vyrábali sa v troch výkonových prevedeniach 55, 66 a 81 kW. Na jeseň roku 2010 prešiel motor 1,8 TDCi úpravami na splnenie emisnej normy Euro V. Prechod na Euro V okrem iného znamená aj sériovo montovaný DPF filter. V závere roka 2010 pribudla na trhy aj verzia Double Cab s piatimi sedadlami, ktorú dovtedy mohli kúpiť len vodiči vo Veľkej Británii a Turecku. Nová generácia Transitu Connect sa predstavila na jeseň v roku 2012.
Nárazové testy Euro NCAP model Transit Tourneo Connect nikdy neabsolvoval.
Dizaj interiéru pripomína viac osobné ako úžitkové vozidlo, vyznačuje sa pomerne odolnými materiálmi a dobrým dielenským spracovaním. Až na pár detailov (umiestnenie ovládania bočných okien) je na slušnej úrovni aj ergonómia rozmiestnenia a ovládania prvkov výbavy. Skutočnosť, že sedíte v úžitkovom vozidle pripomenie poloha sedenia na predných sedadlách. Vodič a aj jeho spolujazdec sú dosť vysoko a vzpriamene. Takýto autobusový posed má však aj svoje výhody, napríklad v pohodlnejšom nastupovaní/vystupovaní a taktiež v dobrom výhľade, ktorý podporujú aj rozmerné vonkajšie spätné zrkadlá.
Krabicový tvar vozidla zabezpečuje maximalizáciu veľkosti a využiteľnosti vnútorného priestoru. V tomto smere si Ford vedie naozaj dobre. Vpredu je miesta dostatok aj pre urastené osoby, limitom skôr budú sedadlá s pomerne krátkym sedákom a operadlom. Vzadu sú sedadlá delené v pomere 40/60, pričom dostatok miesta si nájdu aj traja dospelý cestujúci. V prípade predĺžených verzií bola možnosť si priobjednať tretí rad sedadiel, ktorý má rovnaké usporiadanie ako sedadlá v druhom rade. Poteší aj priestorová ponuka sedenia v treťom rade, ktorá umožňuje prepravu trojice dospelých pasažierov. Zvyknúť si však bude treba na trocha komplikovanejšie nastupovanie, pohľad na zadné plechové dvere či nečalúnenú podlahu a taktiež bočné okienka zadných dverí sa nejdú stiahnuť, len vyklopiť. Menšou nevýhodou tretieho radu sedadiel je nemožnosť posúvania alebo sklápania až do podlahy. Samotné sklopenie je však jednoduché, taktiež vybratie, no na to však treba jednoduché náradie. Sklopiť a vybrať sa dá aj druhý rad sedadiel.
V prípade osemmiestneho usporiadania je objem kufra symbolických 90 litrov. V prípade sklopenia tretieho radu narastie na 1480 litrov a pri vybratí sedadiel na 1800 litrov. Ak sa vyberie aj druhý rad sedadiel narastie objem kufra až na 3720 litrov. V prípade krátkej verzie je objem kufra v päťmiestnom usporiadaní 1200 litrov, po vybratí narastie na 3400 litrov. Poteší aj dostatok odkladacích schránok, krídlové dvere kufra otvárajúce sa do 180 stupňov a nízka nakladacia hrana cca 60 cm nad zemou. Užitočné zaťaženie sa pohybuje od 560 kg v prípade päťmiestnej verzie až po 740 kg v osemmiestnej verzii. Úžitková verzia disponuje zaťažením 800/925 kg a odvezie až dve europalety.
Jazdné vlastnosti malého transitu sú v rámci triedy na veľmi dobrej úrovni a dovoľujú aj svižné jazdenie. Akousi brzdou však bude autobusová poloha za volantom, ktorá sa k svižnej jazde akosi nehodí. Pochvalu si konštruktéri zaslúžia za dobré odladenie zadnej tuhej nápravy, odpruženej listovými pružinami, ktorá dobre drží jazdnú stopu aj pri ostrejšom prejazde zákrutou a na druhej strane moc neposkakuje ak je vozidlo vzadu nezaťažené. Pochvalu si zaslúži aj riadenie, ktoré je presné, primerane strmé a v dostatočnej miere informuje vodiča, čo sa deje s kolesami na ceste.
Prednosti a nedostatky
priestranný a variabilný interiér |
menej atraktívny krabicový dizajn |
objemný a dobre prístupný kufor |
slabšia základná výbava prvých ročníkov |
úsporné dieselové motory |
väčší aerodynamický hluk pri vyšších rýchlostiach |
možnosť aj osemmiestnej verzie |
len päťstupňová prevodovka |
užitočné zaťaženie |
"autobusové" sedenie |
dobré jazdné vlastnosti |
slabší výkon / optimalizácia prúdenia klimatizácie a kúrenia |
presné riadenie a radenie |
vyššia hlučnosť dieselových motorov |
dobrý výhľad z vozidla |
Najčastejšie poruchy
občas problémy s centrálnym zamykaním |
občas nefunkčný ostrekovač |
praskanie žiaroviek predných svetlometov |
bočné dvere nedržia v otvorenej polohe a sami za zatvárajú |
korózia zadných krídlových dverí a ich pántov (staršie modely) |
slabšia životnosť tyčiek stabilizátora - klepanie pri prejazde nerovností |
opotrebované ložiská kolies - monotónne hučanie za jazdy |
nadmerne opotrebovaná brzdová sústava a občas aj skrútené alebo inak deformované brzdové kotúče - trasenie pri brzdení |
občas nefunkčný regulačný ventil voľnobežných otáčok (benzín) |
chybná zapaľovacia cievka - nepravidelný chod motora, porucha lambda sondy a nefunkčný katalyzátor (väčší km nábeh, benzín) |
nefunkčný EGR ventil - nadmerné dymenie, trhavý ťah (diesel) |
opotrebované turbodúchadlo - slabší záťah a pískavé zvuky (diesel) |
opotrebované vstrekovače - problematické studené štarty, hrubší a nepravidelný chod motora (diesel) |
občas porucha snímača vačkového hriadeľa - problematické štartovanie, pričom niekedy naštartuje vozidlo bez problémov (diesel) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,8 TDDi/TDCi (66 kW). Motor poskytuje vozidlu obstojnú dynamiku pri rozumných prevádzkových nákladoch. Oproti slabšej verzii je citeľne živší najmä v akcelerácii vo vyšších rýchlostiach a väčšom zaťažení. Naopak oproti silnejšej verzii má menej výrazný turboefekt. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.8 16V | 1796 ccm | EYPA,EYPC,EYPD | 85 kW |
2.0 | 1998 ccm | NSH | 84 kW |
2.3 16V | 2295 ccm | GZFA,GZFC | 107 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.8 Di | 1753 ccm | BHPA,P7PA,P7PB,R2PA | 55 kW |
1.8 TDCi | 1753 ccm | HCPA,HCPB,P9PA,P9PB,P9PC,P9PD,R3PA,RWPE,RWPF | 66 kW |
1.8 TDCi | 1753 ccm | RWPA,RWPC,RWPD | 81 kW |
1.8 Turbo Di | 1753 ccm | HCPA,HCPB,P9PA,P9PB,P9PC,P9PD,R3PA,RWPE,RWPF | 66 kW |
2.2 TDCi | 2198 ccm | P8FA,P8FB | 63 kW |
2.2 TDCi | 2198 ccm | DRFA,DRFB,DRFC,DRFD,DRFE,DRF5 | 74 kW |
2.2 TDCi | 2198 ccm | QVFA | 81 kW |
2.2 TDCi | 2198 ccm | SRFA,SRFB,SRFC,SRFD,SRFE | 85 kW |
2.2 TDCi | 2198 ccm | CYFA,CYFB,CYFC,CYFD,CYF5,CYFG,CY14,USF6 | 92 kW |
2.2 TDCi | 2198 ccm | QWFA | 96 kW |
2.2 TDCi | 2198 ccm | PGFA,PGFB,UHFA,UHFB,UHFC | 103 kW |
2.2 TDCi | 2198 ccm | CVF5 | 114 kW |
2.2 TDCi 4x4 | 2198 ccm | CYRB,CYRC,CYR5,CY24 | 92 kW |
2.2 TDCi [RWD] | 2198 ccm | DRRA,DRRB,DRRC,DRR5 | 74 kW |
2.2 TDCi [RWD] | 2198 ccm | CYRA,USR6 | 92 kW |
2.2 TDCi [RWD] | 2198 ccm | USRA,USRB | 100 kW |
2.2 TDCi [RWD] | 2198 ccm | CVRA,CVRB,CVRC,CVR5,UYR6,CV24 | 114 kW |
2.4 TDCi | 2402 ccm | PHFA,PHFC | 74 kW |
2.4 TDCi | 2402 ccm | JXFA,JXFC | 85 kW |
2.4 TDCi | 2402 ccm | H9FD | 103 kW |
2.4 TDCi 4x4 | 2402 ccm | H9FB | 103 kW |
2.5 DI | 2496 ccm | 4FA ,4FB,4FC,4FD | 51 kW |
2.5 DI | 2496 ccm | 4HA,4HB,4HC | 56 kW |
2.5 TD | 2496 ccm | 4GA,4GB,4GC | 63 kW |
2.5 TD | 2496 ccm | 4EB,4EC | 74 kW |
3.2 TDCi | 3199 ccm | SAFA,SAFB | 147 kW |