Gottlieb Wilhelm Daimler sa narodil 17. Marca 1834 v Schorndorfe neďaleko Stuttgartu v Nemecku. Bol synom pekára Johannesa Daimlera a Frederiky Daimlerovej. V 13 rokoch dokončil základnú 6 ročnú školskú dochádzku v Lateinschule, kde mával neskôr v nedelné poobedia hodiny kreslenia a konštruovania. Následne na ďalší rok v roku 1848 sa začal učiť za výrobcu zbraní v Schorndorfe pod vedením skúseného odborníka Riedla. Úspešne ukončil štúdium výrobou dvojhlavňovej pištole. Keď mal 18 rokov definitívne sa rozhodol pre štúdium konštruovania a odišiel z domu do Štutgartu na polytechnickú univerzitu.
Po vyštudovaní pracoval v niekoľkých firmách v oblasti strojov a techniky, ako napríklad Armstrong-Whitworth a neskôr Deutz. V roku 1863 sa stal riaditeľom závodu na výrobu strojov Bruderhaus v Reutlingene. Tu sa v roku 1865 stretol po prvý krát s Wilhelmom Maybachom. V roku1867 presnejšie 9. Novembra sa oženil s Emmou Kurtzovou. Stále pracoval vo firme Bruderhaus, až do roku 1869. V tomto roku sa stal vedúcim dieľne strojárskej firmy v Karlsruhe a v roku 1872 začal pracovať spolu s Wilhelmom Maybachom pre najväčšieho výrobcu motorov tých čias, Gasmotorenfabrik Deutz v Kolíne nad Rýnom, ktorú viedol Nikolaus Otto a Langen. Vo firme pracoval ako technický riaditeľ až do roku 1882. Tu sa po prvý krát oboznámil s princípom štvordobého motora, ktorého autorom bol Nikolaus Otto. Neskôr sa Daimler nepohodol s Ottom pre údajnú žiarlivosť Otta na univerzitné úspechy Daimlera a jeho znalosti.
Daimler spolu s Maybachom odišli a začali pracovať spolu. V roku 1882 odišli spät do Stuttgartu, kde kúpili usadlosť na Cannstatt’s Taubenheimstrasse za 75 000 zlatých mariek (peňažne prostriedky pochádzali z kompenzácie od Deutz-AG). V záhrade dobudovali tehlovú miestnoť s predným preskleným letným domom. Postačovalo im to ako pracovňa, ale ich aktivity vyvíjané v dieľni zalarmovali miestnych susedov, ktorí volali políciu a boli podozriví z falšovania. Polícia obdržala klúče do dieľne a célú prehľadala. Našla iba motory.
Daimler s Maybachom strávili dlhé hodiny premýšlaním aké by bolo najlepšie palivo pre Ottov štvordobý motor. V tých dobách boli iba výrobky ako mazací olej, kerozín a benzín, ktorý sa zvyčajne používal ako čistič a predával sa v lekárňach. V roku 1885 Daimler spolu s Maybachom zostrojili ich prvý benzínový motor. Následne sa Daimler pokúšal pripevniť motor na bicykel, čím vytvoril prvý motocykel. Bol nazvaný ako „jazdecké auto“ (Reitwagen). Maybach ho prvý krát otestoval na trojkilometrovej trase pozdĺž rieky Neckar z Cannstatt do Untertürkheimu, kde dosiahol najvyššiu rýchlosť 12 kilometrov za hodinu. Taktiež v roku 1885 nezávisle na Daimlerovi a Maybachovi iba 6 kilometrov vo vedľajšom meste Mannheim Karl Benz skonštruoval prvý automobil .
Neskôr v roku 1887 sa Daimler presťahoval do nových väčších výrobných dielní na kopci Seelberg. Daimler tu zamestnával 23 pracovníkov. Časom náklady spoločnosti rástli a Daimler nedokázal utiahnúť spoločnosť s tolkými zamestnancami a novým vývojom, preto začal hľadať ďalších spoločníkov. Ozval sa Max Duttenhofer, výkonný riaditeľ kolínskej spoločnosti Köln-Rottweiler Pulverfabrik a jeho priateľ Wilhelm Lorenz, ktorí bolí ochotní pracovať spoločne s Daimlerom. Tak vznika 28. novembra 1890 akciová spoločnosť pod názvom „Daimler-Motoren-Gesellschaft“ s cieľom pokračovať v činnostiach, ktoré začali v Seelbergu.
Podľa dohody medzi Daimlerom a Maybachom sa Maybach mal stať hlavným inžinierom Daimler-Motoren-Gesellschaft. Podmienky zmluvy však boli neprijateľné, a tak 11. Februára 1891 musel Maybach odísť. Neskôr začali určíté nezhody medzi Duttenhoferom a Daimlerom, ktoré súviseli s výrobkami. Duttenhofer bol zástancom produkcie stacionárnych motorov, kdežto Daimler mal víziu výroby automobilov. Keďže situácia bola neriešiteľná, Daimler vymyslel plán. Vývoj motorov mal pokračovať nezávisle od spoločnosti za Maybachovej účasti.
V roku 1892 Maybach prenajal zimnú záhradu hotela Hermann na Daimlerove meno, kde pokračoval automobilový vývoj a výskum. Z dôvodu utajovania, všetky patenty a vynálezy z tejto dielne sa registrovali na Maybacha. Medzi najznámejšie vynálezy patrí karburátor s tryskou a motor Phoenix. Po odchode Maybacha z Daimler-Motoren-Gesellschaft sa začal úspech spoločnosti vyhýbať. Firma začala strácať. Daimlerove a Maybachove patenty a vynálezy sa po prvý krát využili až vo Francúzsku. Od roku 1890 sa do vozidiel konštruktérov Panharda a Levassora montovali iba dvojvalcové motory typu V, ktoré vyvinul Maybach. Licenčné práva na tento motor získali od Daimlera v roku 1889.
Daimler pôsobil v spoločnosti až do svojej smrti 6. Marca 1900.