Narodil sa 30. Júla 1863 v Greenfielde, Michigan. Pochádzal zo 6 detí farmára Wiliama a Mary Fordovcov. Už v mladosti sa zaujímal o techniku, prelom však nastal v 12 rokoch, keď uvidel prvú lokomotívu. Bolo to prvé vozidlo bez zvieracieho pohonu aké kedy videl. Keď mal 16 rokov odišiel do neďalekého Detroitu, kde sa učil za zámočníckeho učňa. S prax získal vo firme Drydock Engine Works v dielni na výrobu parných strojov. Po vyštudovaní sa vrátil na otcovú farmu, kde sa venoval opravám parných strojov. Zaoberal sa myšlienkou parných strojov a využitiu pary, ale po čase si uvedomil, že para nie je palivom budúcnosti. Čítaním odbornej literatúry sa dozvedel o Ottovom motore. Ford sa svojej práce nevzdal ani po naliehaní svojho otca aby sa vzdal tých prekliatych strojov. Otec mu za to sľuboval pôdu, ale Henryho to neodradilo a pokračoval vo svojich snoch. V roku 1888 sa oženil s Clarou Bryant s ktorou mal 1 dieťa.
V roku 1891 sa zamestnal v Edison Illuminating Company ako inžinier a po druhý krát odcestoval a opustil svoju farmu. Netrvalo dlho, stal sa hlavným inžinierom a mohol sa plne venovať svojim vynálezom a myšlienkam. V roku 1896 jeho úsilie a vytrvalosť boli korunované úspechom. Zostrojil svoje prvé samohybné vozidlo podobné bicyklu nazývané Quadricycle. Povzbudený svojím úspechom založil spolu s ďalšími investormi v roku 1899 Detroit Automobile Company. Ford chcel dokázať nesprávnosť tvrdenia, že automobil je hračka bohatých. Firma vyrábala 6 – 7 automobilov ročne. Záujem spoločníkov bol vyrábať automobily na zákazku, čo bolo v rozpore s Fordovými predstavami automobilov pre širokú verejnosť. Tieto problémy čím ďalej narastali až vyvrcholili zbankrotovaním firmy. Daľší pokus prišiel v roku 1901 s Henry Ford Company. Vývoj automobilov postupoval dobre, len nastal opäť konflikt s investormi, ktorí chcel vyrábať luxusné modely. Nič iné mu neostávalo ako firmu opustiť . Firma nezbankrotovala, premenovala sa na značku luxusných automobilov Cadillac Automobile Company.
Znechutený Ford sa ale nedal odradiť a do tretice založil firmu The Ford Motor Company. Tu už sa Ford nedalo zlákať vízií peňažných prostriedkov od investorov, ale od rádových občanov. Základné imanie predstavovalo 28 000 dolárov. Firma začala vyrábať automobily v továrni Mack Avenue v Detroite. Ford sa stal prvým človekom, ktorý začal vyrábať automobily na montážnej linke, čo umožňovalo masovú výrobu. Týmto odvážnym krokom sa sprístupnili automobily aj pre chudobnejšiu časť obyvateľstva. Týmto ľudovým automobilom bol legendárny Ford T, ktorého sa od svojho začiatku v roku 1908 do roku 1927 predalo 15 007 034 kusov. Nástupca populárneho automobilu bol automobil s označením Ford A, ktorý dosiahol tiež uctyhodné predaje 4 000 000 predaných kusov. Tento Fordov úspech znamenal revolúciu v priemysle a mal veľký vplyv na modernú kultúru. Mnohí teoretici nazývajú toto obdobie ekonomickej a priemyselnej revolúcie ako Fordizmus.
Henry Ford bol nielen nadaný na techniku ale mal aj podnikateľského ducha . Za svoj život si nechal patentovať 161 patentov. Okrem technických objavov Henry Ford bol aj dobrý manažér a dospel k faktu, že jeden spokojný zamestnanec urobí viac, ako traja nespokojní. Poznal sa s významnými obchodníkmi USA ako napríklad: Firestone, Edison, Rockefeller. Henry Ford zomrel 7 apríla 1947.
Najpopulárnejší model Forda: Model T – do predaja sa dostal v roku 1908. Išlo o prvý sériovo vyrábaný automobil zo štandardizovaných súčiastok. Model T bol poháňaný štvorvalcovým motorom o výkone 15 kW. Maximálna rýchlosť 70 km/h, vážil 544 kg a spotreba sa pohybovala od 13-22 litrov na 100 km. Po určitých technologických úpravách výroba jedného automobilu trvala len 93 minút. Pôvodná cena sa pohybovala na 600 dolároch o 8 rokov neskôr sa vďaka zefektívneniu výroby a obľube modelu znížila na 360 dolárov.