Po rýchlych úspechoch na americkom trhu si na nedostatok záujemcov nemohla prvá generácia Hondy CR-V sťažovať ani v Európe. A to aj napriek absencii dieselového motora, menšiemu kufru či obmedzeným schopnostiam v teréne. K pozitívam možno zaradiť na tú dobu slušnú výbavu, ktorá sériovo obsahovala ABS, 2x airbag, centrálny zámok s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané okná aj spätné zrkadlá, imobilizér, liate kolesá, posilňovač riadenia, výškovo nastaviteľný volant a tiež klimatizáciu. Medzi ďalšie pozitíva patrí aj priestranná kabína, solídne jazdné vlastnosti, robustná konštrukcia a dobrá spoľahlivosť.
História
Automobilka Honda predstavila CR-V prvej generácie v októbri 1995. Najskôr sa vozidlo začalo predávať na americkom a japonskom trhu. Do Európy dorazilo až v roku 1997. Pod kapotou sa nachádzala len jediná motorizácia, benzínový dvojliter s výkonom 94 kW. Prevodovka bola na výber buď manuálna päťstupňová alebo štvorstupňový automat.
Začiatkom roka 1999 prešlo vozidlo faceliftom. Nové boli nárazníky, maska, svetlomety s čírym sklom a drobné úpravy nastali aj v interiéri – nové sedadlá, niektoré plasty a pod. Zmenami prešiel aj motor, ktorý po novom dosahuje výkon 108 kW.
Na jeseň 2002 bola predstavená druhá generácia modelu CR-V.
Prvá generácia Hondy CR-V neabsolvovala nárazové testy Euro NCAP.
Interiér
Interiér pôsobí pomerne stroho a lacno, na čom majú najväčšiu zásluhu šedé tvrdé plasty. Ergonómia rozmiestnenia a ovládania prvkov výbavy je na priemernej úrovni. Zvykať si treba najmä na ovládanie bočných okien, ktoré je umiestnené v mieste, kde má väčšina vozidiel ovládanie zdvihu svetiel.
Na druhej strane si interiér zaslúži pochvalu za dostatok priestoru pre päť cestujúcich. Vďaka vyššiemu posedu je dobrý výhľad z vozidla, rovnako tak komfortnejšie nastupovanie a vystupovanie.
Na obstojnej úrovni je aj tvarovanie sedadiel vrátane dostatočných rozmerov sedáku a operadla. Pochvalu si zaslúži možnosť nastavenia sklonu operadiel na zadných sedadlách.
Na priemernej úrovni je odhlučnenie, kedy vo vyšších rýchlostiach preniká do kabíny značný hluk.
Príliš nenadchne ani veľkosť kufra, ktorá je len priemerných 374 litrov. Prístup do kufra je možný mierne komplikovaným odklopením zadného skla alebo klasicky otvorením dverí, ktoré sa ale otvárajú po japonsky, to znamená smerom k chodníku. Slabší objem trocha kompenzuje dobrý prístup a tiež podlaha batožinového priestoru s doskou piknikového stolíka a plastovou vaničkou pod ňou.
Podvozok
CR-V prvej generácie je postavené na podvozku vtedajšej Hondy Civic. Vpredu aj vzadu sú použité lichobežníkové závesy kolies, odpruženie je pomocou vinutých pružín a teleskopických tlmičov.
Jazdné vlastnosti sú na slušnej úrovni vzhľadom na triedu vozidla, vyššie ťažisko, svetlú výšku 20 cm a tiež komfortnejšie naladenie. Podvozok si napriek väčším náklonom karosérie dobre drží jazdnú stopu aj v ostrejšie prechádzaných zákrutách. Na dobrej úrovni je aj smerová stabilita, pričom miernu nervozitu vyžadujúcu si občasné korekcie volantom badať až pri vyšších rýchlostiach v kombinácii s menej kvalitným povrchom vozovky.
Dobre si vozidlo vedie aj v komforte jazdy a s nadhľadom zvláda prejazd väčšiny bežných nerovností, čo platí najmä pri štandardne dodávaných balónových pneumatikách o rozmere 205/75 R15.
„4×4“
Honda CR-V obsahuje pripojiteľný pohon zadnej nápravy. Za normálnych podmienok sú poháňané len predné kolesá, čo priaznivo vplýva na znižovanie spotreby. Ak začnú predné kolesá preklzávať, dve hydraulické čerpadlá, ktoré za bežných podmienok vytvárajú zhodné tlaky, vytvoria tlak rozdielny. Vzniknutý rozdiel dá pokyn k pripojeniu zadných kolies cez viaclamelovú spojku. Akonáhle preklz skončí, pohon zadnej nápravy sa zase odpojí.
V praxi si tak Honda CR-V dobre poradí s jazdou (rozjazdom) na klzkejších povrchoch či výletmi mimo spevnenú vozovku. Vďaka pripojeniu zadných kolies až po preklze predných nemožno považovať CR-V za klasickú štvorkolku, čo platí najmä v prípadoch rýchlejšej jazdy na hranici adhézie (napr. na zasneženej vozovke).
Vozidlo sa nespráva predvídavo ako napr. Haldex 4. generácie a pri hroziacom bočnom šmyku neposiela na zadnú nápravu časť krútiaceho momentu, ktorý by pomáhal udržiavať zvolenú jazdnú stopu. Naviac je systém na dnešné pomery pomerne pomalý a pripojenie zadnej nápravy sprevádza citeľné cuknutie. Na klzkom povrchu a zvlášť v zákrute tak môže dôjsť k paradoxnej situácii, kedy najprv začne „uchodiť“ predok a v snahe vytiahnuť sa zo zákruty prudším stlačením akcelerátora začnú predné kolesá preklzovať, čím po prudkom zopnutí lamelovej spojky zase začne uchodiť zadná časť.
Podobne neradno používať Hondu CR-V aj do ťažšieho terénu, keďže nemá žiadno chránené spodné časti (najmä motor a výfukové potrubie). O absencii redukcie a ostatných terénnych vychytávok nehovoriac. Napriek týmto nedostatkom mnohí motoristi svoju CR-V používali aj v náročnejších podmienkach, čoho výsledkom je poškodený spodok vozidla a tiež nadmerne opotrebovaná spojka.
Motor
O pohon sa v prvej generácii stará jediný motor – benzínový štvorvalcový dvojliter so 16-timi ventilmi, dosahujúci výkon 94 kW pri 5500 ot/min a krútiaci moment 182 Nm pri 4200 ot/min. Napriek obstojným papierovým parametrom je dynamika len priemerná a na svižnejšiu jazdu je potrebné motor viac vytáčať. Podobne sa možno vyjadriť aj o spotrebe, ktorá sa v priemere pohybuje okolo 10 litrov.
Začiatkom roka 1999 sa dostal do ponuky prepracovaný agregát, ktorý mal zvýšený kompresný pomer, zmenené sacie a výfukové potrubie, nový motor manažment a tiež systém VTEC. Po novom dosahoval výkon 108 kW pri nezmenenom krútiacom momente. V praxi je pružnejší najmä v nižších a stredných otáčkach a tiež má o cca 1-1,5 litra menšiu spotrebu.
Najmä starší motor je vo vyšších otáčkach trocha hlučnejší, čo má spolu s väčším aerodynamickým hlukom a hlukom od kolies pri diaľničných rýchlostiach negatívny vplyv na komfort jazdy.
Oba motory treba pochváliť za spoľahlivosť. Pri pravidelnom a kvalitnom servise nie je zriedkavosť, že najazdia aj viac ako pol milióna kilometrov bez väčšej opravy.
Znížiť prevádzkové náklady na palivo pomôže prestavba na LPG. Motor takúto prevádzku pomerne dobre zvláda, treba však meniť olej po 10 000 – 15 000 km. Prestavbu na LPG podporuje aj samotné tvarovanie kufra, keďže miesto pre rezervu je prázdne – tá sa totiž presunula na zadné dvere. Do kufra sa zmestí toroidná nádrž o kapacite 48 litrov LPG.
Prevodovky
Prevodovky boli na výber buď päť stupňové manuálne alebo štvorstupňové automatické. Manuálne sa vyznačujú pomerne presným a hladkým chodom, sú však pomerne nakrátko sprevodované, čo spôsobuje vo vyšších rýchlostiach vyššie otáčky motora, a teda aj väčšiu hlučnosť a spotrebu.
Automat s hydrodynamickým meničom vyhovie pokojnejším vodičom, keďže zmena prevodov prebieha pomerne pomaly a s rozvahou. Rovnako trocha uberá z dynamiky motora a cca o liter zvyšuje spotrebu. Na druhej strane sa viac hodí na jazdu mimo spevnené vozovky, keďže namiesto preklzujúcej spojkovej lamely zabezpečuje rozbeh prúdiaci hydraulický olej v hydrodynamickom meniči. Automat sa vyznačuje solídnou spoľahlivosťou, treba však pravidelne (každých 60 000 km) meniť prevodový olej.
Spoľahlivosť a poruchy
Honda CR-V prvej generácie patrí medzi nadpriemerne spoľahlivé a odolné vozidlá. Pri kúpe jazdenky je ale veľmi dôležitý aktuálny stav. Mnoho majiteľov totiž využívalo CR-V aj v náročnejších podmienkach, čo sa odzrkadlilo najmä na stave podvozku. Naopak ak sa predchádzajúci majiteľ choval k vozidlu slušne a v čase kúpy všetko funguje ako má, netreba mať obavu z prípadného väčšieho nájazdu.
Z menej závažných porúch možno uviesť hrdzavý či inak poškodený výfuk, tečúci chladič resp. vedenie vody, štrajkujúci imobilizér či vybitý akumulátor. Nezriedka sa vyskytuje aj nadmerne opotrebovaná spojka, čo prezrádza prešmykovanie (trasenie) pri zábere, či hlučnosť spojkového ložiska.
Pri kúpe jazdenky treba dôkladne skontrolovať celé hnacie ústrojenstvo. Vozidlá častejšie používané v teréne alebo s vyšším nájazdom, mávajú nadmerne opotrebované najmä homokinetické kĺby polosí, ložiská, brzdové komponenty a zavesenie kolies (čapy, ramená, tlmiče).
Vyskytuje sa aj nadmerné opotrebovanie elektrohydraulickej medzinápravovej spojky, najmä z dôvodu vniknutia vlhkosti. Porucha sa prejavuje pískaním pri aktivácii zadnej nápravy. Pri kúpe tak nie je na škodu pohon oboch náprav otestovať pomalšou jazdou v tráve či krúžením po štrkovom podklade. Prienik vlhkosti sa vyskytuje najmä pri starších modeloch a vozidlách, ktoré sa častejšie brodili v hlbšej vode. Spočiatku tento nedostatok riešila automobilka úpravou spätných ventilov, avšak úplnej nápravy dosiahla až pri zvolávacej akcií, kde vymenili olej v systéme za iný, ktorý toľko nepohlcuje vodu. Pri kúpe je teda vhodné a (ak sa dá) skontrolovať si túto informáciu v servisnej knižke.
Pri väčšom nájazde sa vyskytuje aj hlučnejší zadný diferenciál. Obyčajne pomôže vyčistenie originál kvapalinou značky Honda a naliatie nového originál oleja opäť značky Honda.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Prednosti a nedostatky
veľký a prakticky dobre riešený vnútorný priestor (podobne ako pri MPV) |
strohý a lacno pôsobiaci interiér |
solídna výbava |
slabšia torzná tuhosť karosérie |
pomaly stárnúci dizajn |
vyššia hlučnosť motora (viac do roku 1999) |
ľahké ovládanie |
priemerná dynamika motora v nižších a stredných otáčkach (hlavne do roku 1999) |
solídne jazdné vlastnosti na ceste |
vyššia spotreba motora |
pri bežnom zaobchádzaní dobrá spoľahlivosť a životnosť |
absencia dieslového motora |
menej sofistikovaný pohon 4x4 |
Najčastejšie poruchy
hrdzavý alebo poškodený výfuk |
tečúci chladič resp. vedenie vody |
štrajkujúci imobilizér |
vybitý akumulátor |
nadmerne opotrebovaná spojka - prešmykovanie-trasenie pri zábere alebo hlučnosť spojkového ložiska |
nadmerne opotrebované homokinetické kĺby polosí, ložiská, brzdové komponenty a zavesenie kolies (vozidlá častejšie používané v teréne alebo s vyšším nájazdom) |
nadmerné opotrebovanie elektrohydraulickej medzinápravovej spojky - pískanie pri aktivácii zadnej nápravy (zvolávacia akcia) |
hlučnejší zadný diferenciál (väčší km nájazd) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2.0i 16V VTEC (108 kW), zážihový radový štvorvalec, šestnásťventilový rozvod DOHC, premenné časovanie ventilov, viacbodové elektronické vstrekovanie paliva. Lepší výkon, pružnosť, tichší a úspornejší oproti predchodcovi. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 16V (RD1, RD3) | 1973 ccm | B20B | 94 kW |
2.0 16V (RD1, RD3) | 1973 ccm | B20Z1 | 108 kW |
2 komentáre
Anonym
Mal som CRV a potvrdzujem spolahlivosť menili sa mi len stabilizátory dva silentbloky a opravili uvolnený drnčiaci výfuk. Pravidelne som chodil na servis bol dosť drahý. Spotreba na dialnici bola kludne aj 12 v priemere sa pod 9 nejazdilo. Po 4 rokoch a 140 t.km som ju predal
Tybus
Mám Hondu CRV . 94 kW , automat, r.v.1998 , LPG,,,,občas mi ustrnú otáčky motora na cca 3000 otáčkach a nejdú vyššie pri stlačení plynového pedála na doraz, niekedy alle naraz vyskočili z 3000 ot. na 4500-5000 . Alebo zastavia na 3000 a veľmi pomaly sa zvyšujú na vyššiu hodnotu. Môžete mi , prosím , ,poradiť v čom je problém. Ďakujem . tybus@centrum.sk