Vozidlo upúta aj zaujímavými systémami. CMBS – jedná sa o systém aktívnej bezpečnosti, ktorý znižuje potenciálne riziko dopravnej nehody. S pomocou radaru aktívneho tempomatu reaguje vozidlo na blížiacu sa prekážku najskôr akustickým signálom, následne pribrzdením a varovným šklbnutím za bezpečnostný pás. Ak vodič nereaguje nasleduje napnutie bezpečnostného pásu a silné (nie maximálne) brzdenie. Systém je nastavený tak, že riešenie krízového stavu odovzdáva pri najbližšej príležitosti vodičovi. Jedná sa tak o užitočný systém, ktorý môže pomôcť najmä nepozorným vodičom.
Ďalším zaujímavým systémom je aktívne potláčanie hluku ANC (Active Noise Cancellation). Systém pracuje na princípe vysielania zvukových signálov z audio reproduktorov, ale s opačnou fázou. Používa dva mikrofóny, ktoré snímajú zvuky s kmitočtom do 100 Hz. Tie sú následne riadiacou jednotkou vyhodnotené a do reproduktorov je vyslaný presne načasovaný signál s opačnou fázou a daný hluk sa tak eliminuje. Výrobca tvrdí, že systém dokáže znížiť hlučnosť až o 10 dB.
Podvozok
Jazda Hondou Legend je veľmi komfortná a s veľmi dobrým odhlučnením dodáva pohodu vodičovi i zvyšnej posádke vozidla. Citeľnejšie vníma podvozok len výraznejšie priečne nerovnosti, pri prejazde ktorých sa ozve hlasnejšie buchnutie a pri vyšších rýchlostiach trocha znervóznie. Legend sa vyznačuje veľmi dobrou smerovou stabilitou, dobrým držaním jazdnej stopy pri rýchlom prejazde zákrut, čomu napomáha aj aktívny pohon oboch náprav SH-AWD. Ten zabezpečuje vozidlu tiež dobrú trakciu aj na povrchoch s nižšou adhéziou. Dobrá trakcia neraz zvádza k rýchlej jazde. S tou to však netreba preháňať, obzvlášť na spomínaných povrchoch s nižšou adhéziou (sneh, ľad, atď). Predsa len má Legend takmer 2 tony a svoje robí aj uloženie motora. Ten je vpredu naprieč pred prednou nápravou, čo znamená, že spolu s prevodovkou vytvárajú pomerne značný moment na ramene voči osi prednej nápravy. Čím rýchlejší prejazd, tým väčšia odstredivá sila. Vozidlo sa tak musí popasovať so značnou silou pôsobiacou na prednú časť vozidla, ktorá ho tlačí smerom von zo zákruty. Túto nedotáčavosť spôsobenú veľkou záťažou pred prednou nápravou Honda do značnej miery eliminovala osadením cca 100 kg vážiaceho systému SH-AWD pred zadnú nápravu.
Po konštrukčnej stránke je vpredu osadená lichobežníková náprava s dvojicou trojuholníkových ramien a vzadu je viacprvkové zavesenie. Ramená, nápravnica aj tehlica sú vyrobené z hliníkovej zliatiny. Podvozok sa vyznačuje solídnou životnosťou a nadmerné vôle sa vyskytujú až po väčšej porcii kilometrov. O spomalenie dvojtonového kolosu sa starajú kotúčové brzdy s dutými kotúčmi. Predné majú priemer 320 mm a hliníkové strmene so štyrmi piestikmi, zadné kotúče majú priemer 310 mm a jednopiestikový hliníkový strmeň. Posilňovací účinok vytvára elektronicky riadený posilňovač, svoju činnosť prispôsobuje podľa vodičovho brzdenia. Systém tak vyhodnocuje kedy je brzdenie menej intenzívne a kedy je potreba maximálny výkon brzdovej sústavy.
Systém SH-AWD (Super Handling – perfektná ovládateľnosť) – jedná sa o zaujímavý spôsob pohonu oboch náprav, keďže krútiaci moment je aktívne rozdeľovaný nielen medzi obe nápravy, ale aj medzi obe zadné kolesá. Ďalšou zaujímavosťou je kardan vyrobený z ľahkej zliatiny a vystužený uhlíkovými vláknami. Zadná rozvodovka umiestnená pred zadnou nápravou obsahuje okrem diferenciálu (planétovej prevodovky) aj dve elektromagneticky ovládané spojky, ktoré v prípade potreby pracujú ako obmedzovače krútiaceho momentu. V prípade prejazdu ostrejšou zákrutou systém dokáže zrýchliť otáčanie vonkajšieho zadného kolesa cca o 5% a uľahčiť tak zatočenie vozidla. Do značnej miery tak eliminuje nedotáčavosť vozidla. Systém dobre funguje v zákrutách veľmi malého polomeru – napr. serpentíny horských prechodov, kde sa otáča volantom viac ako o pol otáčky. Funguje približne do 50 km/h, vo vyšších rýchlostiach kde sa už toľko nenatáča s volantom funguje zadná planétová prevodovka ako bežný diferenciál. O rozdelení krútiaceho momentu medzi nápravy informuje systém pomocou displeja.
V praxi tak na diaľniciach či pri bežnej jazde po okreskách vozidlo funguje ako bežná predokolka. Na klzkom povrchu sa systém snaží pomocou spomínaných elektromagnetických lamelových spojok imitovať kolesové uzávery a medzinápravový diferenciál. Trakcia vozidla je aj na týchto povrchoch veľmi dobrá, ale opäť platí pravidlo, nič netreba preháňať. Inými slovami, Legend nie je terénne vozidlo a ani ťahač ťažkých prívesov. Pri väčšom preťažení sa totiž zohreje olej v prevodovke na príliš vysokú úroveň a systém z dôvodu ochrany vypne všetky funkcie spojené s uzatváraním a prerozdeľovaním momentu. Pri častejšom preťažovaní dôjde k zrýchlenému znehodnoteniu oleja a následne aj skráteniu životnosti systému.
Systém spolupracuje so stabilizačným systémom VSA, ktorý pracuje na bežnom princípe ako ESP, teda v prípade potreby pribrzďuje požadované koleso. Len pre zaujímavosť, SH-AWD využíva Honda aj pri hybridných vozidlách, kedy zadné kolesá poháňajú elektromotory práve cez tento systém.
Ako už bolo spomínané, okrem zlepšenia trakčných vlastností je zlepšené aj rozloženie hmotnosti vozidla, keďže takmer 100 kg vážiaca planétová prevodovka je umiestnená pred zadnou nápravou a znižuje negatívny vplyv veľkej hmotnosti motora a automatickej prevodovky pred prednou nápravou. Systém vytvára pomerne značný mechanický odpor, čo je badateľné na pomerne rýchlom poklese rýchlosti pri vyradení (jazde na neutrál). V tomto ohľade vykazujú elektronické systémy 4×4 podstatne menej mechanických strát, čo vplýva aj na výslednú spotrebu paliva.
Riadenie je naladené na komfortnú nôtu, čo znamená ľahké ovládanie a menej strmý prevod. V prípade rýchlejšej jazdy či manévrovania v úzkych priestoroch je tak potreba viac otáčať volantom.
Motory
Prednosti a nedostatky
kvalitné materiály a dielenské spracovanie |
vyššia pohotovostná hmotnosť |
bohatá výbava |
nevýrazný a pre niekoho až príliš americký dizajn |
veľmi pohodlné sedadlá |
len priemerná priestrannosť v pozdĺžnom a kolmom smere (vzhľadom k vonkajším rozmerom) |
komfortné a bezpečné jazdné vlastnosti |
diaľkové svetlá s halogénovou žiarovkou |
veľmi dobré odhlučnenie |
menej prehľadné rozmiestnenie tlačidiel a ovládanie palubného systému |
kultivovaný a dostatočne silný motor |
väčší jazdný odpor |
vysoká spoľahlivosť |
pomalšia prevodovka |
nezáujem zlodejov |
drahý servis a ND |
Najčastejšie poruchy
opotrebovaný brzdový systém |
občas porucha elektroniky |
nefunkčná klimatizácia - väčšinou únik chladiva |
občas problémy s prevodovkou (väčší km nábeh) |
občas jemne pulzujúci/vibrujúci hydrodynamický menič na voľnobehu a v nižších otáčkach |
občas nefunkčná lambda sonda |
nefunkčný katalyzátor (väčší km nábeh) |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 | 1996 ccm | C20A | 107 kW |
2.5 | 2494 ccm | C25A1 | 122 kW |
2.7 | 2675 ccm | C27A1 | 130 kW |
3.5 V6 4WD | 3471 ccm | C35A8 | 217 kW |
3.7 VTEC V6 4WD | 3664 ccm | J37A3 | 217 kW |
2 komentáre
Gabriel
Super napísaná recenzia !
Hondak
dakujem,super