Motorová ponuka sa obmedzila len na jeden motor, ktorým bol do modernizácie vidlicový šesťvalec s objemom 3,5 litra s ventilovým rozvodom SOHC a uhlom zovretia valcov 60°. Maximálny výkon je 217 kW pri 6200 ot/min, krútiaci moment 351 Nm pri 5000 ot/min a kompresný pomer 11:1. Hliníková hlava valcov tvorí spoločný kus so sacím aj výfukovým potrubím. Jedná sa síce o výrobne náročný proces, ale takéto riešenie obmedzuje netesnosti a urýchľuje ohrev katalyzátorov umiestnených priamo v odliatku výfukového potrubia. Sacie potrubie je pre optimalizáciu prúdenia vzduchu dvojdielne. Do cca 4000 ot/min ho rozdeľujú prídavné klapky a predlžujú dráhu prúdenia vzduchu. Využíva sa rezonančného javu, ktorý vzniká pri dlhšom prúdení a tým sa zlepšuje objemové plnenie valcov. Nad 4000 ot/min je už potrebné čo najrýchlejšie prúdenie vzduchu, a tak sa klapky naplno otvoria.
Ventilový rozvod motora obsahuje 24 ventilov s variabilným časovaním VTEC na sacej strane. Pomocou elektromagnetického ventilu sa mení charakteristika časovania vačky – zmena hydraulického tlaku oleja v 4950 ot/min. Z uvedených informácii vyplýva, že motor má aj na dvojtonové vozidlo dostatok sily a charakteristiku posadenú do vyšších otáčok. Pre bežné jazdenie postačí tak dolná polovica otáčkového spektra, v prípade svižnejšej akcelerácie je potreba udržiavať vyššie otáčky. Motor sa vyznačuje veľmi hladkým chodom, gradáciou výkonu s rastúcimi otáčkami, ale aj pomerne vysokou spotrebou. Tá sa v priemere pohybuje okolo 12-14 litrov, pričom jazda ustálenou rýchlosťou do 130 km/h znamená odber 9,5-11 litrov, naopak jazda mestom zvyšuje spotrebu nad 15 litrov.
Po modernizácii narástol objem motora o 0,2 litra na výsledných 3,7 litra (221 kW a 366 Nm). Dostal variabilné časovanie aj výfukových ventilov, čo spolu s ďalšími úpravami malo priaznivý vplyv na zlepšenie krútiaceho momentu v nižších a stredných otáčkach. Jemne sa zlepšili dynamické parametre vozidla, keď zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa skrátilo o 0,2 s na výsledných 7,1 s. K miernemu zlepšeniu o pár dcl došlo aj v prípade spotreby paliva.
Motory sú spojené s päťstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá umožňuje automatický režim aj manuálny režim radenia. Manuálne radenie funguje buď voličom alebo páčkami pod volantom. Radenie prevodových stupňov je veľmi komfortné, ale na dnešnú dobu dosť pomalé. K miernemu zlepšeniu v rýchlosti reakcií došlo po modernizácii.
Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy
Honda Legend patrí napriek rozsiahlej elektronickej výbave k veľmi spoľahlivým vozidlám. Samozrejmosťou je kvalitný a pravidelný servis, čím sa myslí aj pravidelná výmena olejových náplní v motore a prevodovkách. Náhradné diely sú väčšinou dostupné len ako originál, čo znamená vysokú cenu. Podobne je to aj so servisom, ktorý vyžaduje skúseného a odborne zdatného mechanika. Z dôvodu drahých dielov sa môže aj naoko drobná nehoda riadne predražiť. Ako príklad možno použiť pri zrážke sa dvíhajúcu kapotu (nutná výmena pyropatrón, hliníkovej kapoty, pántov, riadiacej jednotky za cca 3000€). Drahý je aj radar v prednej časti, ktorý sa zvykne tiež poškodiť už pri malom strete. K drahým dielom patria aj hliníkové predné blatníky, veko kufra, výstuhy oboch nárazníkov a z hliníku sú vyrobené aj niektoré podvozkové komponenty, ktorá sa môžu pri nehode ľahko poškodiť. Ak je teda možnosť a ostali financie, treba si Legend havarijne poistiť.
Chyby sú v prípade Legendu zriedkavé, najčastejšie tak treba skontrolovať stav brzdového systému (opotrebené resp. vyskytujú sa vibrácie pri brzdení – zvlnené brzdové kotúče, ktoré ale idú samostatne vymeniť), funkčnosť rozsiahlej elektrickej výbavy a občas sa vyskytne aj nefunkčná klimatizácia väčšinou z dôvodu úniku chladiva.
Len priemernou životnosťou sa vyznačujú ramená (najmä spodné) prednej lichobežníkovej nápravy. Nevýhodou je skutočnosť, že v prípade opotrebovaného čapu sa mení len celé rameno.
V prípade motora sa občas vyskytne problém s lambda sondou, či pri vyššom počte kilometrov so samotným katalyzátorom.
Pri kúpe je samozrejme dôležité skontrolovať funkčnosť prevodovky, ktorá môže pri väčšom nájazde pohnevať. Pri skúšobnej jazde tak musí automat radiť plynule, nesmú sa do karosérie prenášať vibrácie či rôzne pazvuky a taktiež preraďovanie páky voliča musí byť hladké bez rázov a trhania. Ak prevodovka neradí hladko, jazdu sprevádza zvýšená hlučnosť, vibrácie, resp. radenie je sprevádzané rázmi, s najväčšou pravdepodobnosť bude opotrebované uloženie ložísk hriadeľov v obale prevodovky. Túto poruchu sa neoplatí ignorovať, v opačnom prípade hrozí predratie obalu prevodovky, čo prípadnú opravu poriadne predraží.
Servis
Rozvodový remeň v motore sa odporúča meniť každých 120 000 km, motorový olej každých 15 000 km a olej v automatickej prevodovke každých 60 000 km, pri častejších dlhších jazdách každých 90 000 km.
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances]
Typ karosérie: | štvordverový sedan |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4917-4973 x 1847 x 1450-1453 |
Rázvor (mm): | 2800 |
Batožinový priestor (l): | 452 |
Pohon: | všetky štyri kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 73 |
Prednosti a nedostatky
kvalitné materiály a dielenské spracovanie |
vyššia pohotovostná hmotnosť |
bohatá výbava |
nevýrazný a pre niekoho až príliš americký dizajn |
veľmi pohodlné sedadlá |
len priemerná priestrannosť v pozdĺžnom a kolmom smere (vzhľadom k vonkajším rozmerom) |
komfortné a bezpečné jazdné vlastnosti |
diaľkové svetlá s halogénovou žiarovkou |
veľmi dobré odhlučnenie |
menej prehľadné rozmiestnenie tlačidiel a ovládanie palubného systému |
kultivovaný a dostatočne silný motor |
väčší jazdný odpor |
vysoká spoľahlivosť |
pomalšia prevodovka |
nezáujem zlodejov |
drahý servis a ND |
Najčastejšie poruchy
opotrebovaný brzdový systém |
občas porucha elektroniky |
nefunkčná klimatizácia - väčšinou únik chladiva |
občas problémy s prevodovkou (väčší km nábeh) |
občas jemne pulzujúci/vibrujúci hydrodynamický menič na voľnobehu a v nižších otáčkach |
občas nefunkčná lambda sonda |
nefunkčný katalyzátor (väčší km nábeh) |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 | 1996 ccm | C20A | 107 kW |
2.5 | 2494 ccm | C25A1 | 122 kW |
2.7 | 2675 ccm | C27A1 | 130 kW |
3.5 V6 4WD | 3471 ccm | C35A8 | 217 kW |
3.7 VTEC V6 4WD | 3664 ccm | J37A3 | 217 kW |
2 komentáre
Gabriel
Super napísaná recenzia !
Hondak
dakujem,super