Napriek masívnej reklame „hybridov“, v posledných rokoch najmä firmou Toyota, nie je systém pohonu motorových vozidiel z dvoch zdrojov žiadnou novinkou. Hybridný systém je známy pomaly od vzniku samotného automobilu.
Prvé voziodlo s hybridným pohonom zhotovil vynálezca prvého automobilu so spaľovacím motorom. Zakrátko po ňom nasledoval aj sériovo vyrábaný automobil, konkrétne v roku 1910 automobil so spaľovacím motorom a elektrickými motormi v nábojoch predných kolies navrhol Ferdinand Porsche. Vozidlo zhotovila a vyrábala rakúska firma Lohner. Pre nedostatočnú kapacitu vtedajších akumulátorov sa automobil nedočkal širšieho uplatnenia. V roku 1969 koncern Daimler dal svetu prvý hybridný autobus. No pod slovným spojením „hybridný pohon“ nemusí byť len kombinácia spaľovacieho motora a elektromotora, ale môže sa jednať o pohon, ktorý využíva kombináciu niekoľkých zdrojov energie pre pohon takéhoto dopravného prostriedku. Môže ísť o rôzne kombinácie, napríklad o spaľovací motor – elektromotor – akumulátor, palivový článok – elektromotor – akumulátor, spaľovací motor – zotrvačník a pod. Najrozšírenejšia koncepcia je kombinácia spaľovací motor – elektromotor – akumulátor.
Hlavným dôvodom pre zavádzanie hybridných pohonov do automobilov je nízka účinnosť spaľovacích motorov cca 30 až 40%. Pomocou hybridného pohonu môžeme celkovú energetickú bilaciu vozidla o pár % vylepšiť. Klasický a dnes najčastejšie používaný paralelný hybridný systém je vo svojej mechanickej podstate pomerne jednoduchý. Spaľovací motor pri bežnej jazde poháňa vozidlo a trakčný motor funguje pri pri brzdení ako generátor. V prípade rozbehu vozidla alebo pri akcelerácii prispieva svojím výkonom na pohyb vozidla. Pri brzdení alebo jazde zotrvačnosťou vznikajúce elektrické napätie sa ukladá do akumulátorov. Ako je známe, spaľovacie motory majú najväčšiu spotrebu paliva pri rozbehu. Ak v takejto situácii prispeje svojím výkonom trakčný motor poháňaný z batérií, tak sa podstatne zníži spotreba paliva spaľovacieho motora a z výfuku odchádza menej škodlivých spalín do ovzdušia. Samozrejme na fungovanie systému dohliada všade prítomná elektronika.
Dnešné koncepty hybridných pohonov stále uprednostňujú klasické prepojenie spaľovacieho motora a kolies. Elektromotor má úlohu skôr iba vypomáhať v prechodových stavoch, kedy je vhodné spaľovací motor vypnúť alebo obmedziť jeho výkon. Napríklad v zápche, pri rozbiehaní, brzdení. Ďalším krokom je umiestnenie elektromotora priamo do kolesa. Vtedy sa na jednej strane zbavíme prevodovky, rozvodovky a tiež získame ďalší priestor pre posádku a batožinu, znížia sa mechanické straty atď. Na druhej strane však napríklad výrazne zvýšime hmotnosť neodpružených častí vozidla, čo má vplyv na životnosť súčastí podvozku a jazdné vlastnosti. Každopádne hybridný pohon má budúcnosť.