Hyundai Getz sa svojim dizajnom snažil osloviť európskych zákazníkov a treba uznať, že sa m to do značnej miery aj podarilo. Okrem nekonfliktného dizajnu zaujal Getz aj pomerne veľkorysou zárukou, obstojnou výbavou, solídnými jazdnými vlastnosťami a tiež priaznivou cenou. Slušnej obľúbenosti sa Getz teší aj ako jazdenka a to najmä z dôvodu dobrej spoľahlivosti a priaznivým prevádzkovým nákladom.
Getz bol predstavený na jeseň roku 2002 a na našom trhu sa začal predávať koncom roka. Na niektorých trhoch sa vyskytoval aj pod názvom Hyundai Click. Vyrábal sa v troj a päťdverovom prevedení a pod kapotou boli na výber benzínové motory 1,1i (46 kW), 1,3i (60 kW), 1,6 16V (77 kW) a jeden trojvalcový turbodiesel 1,5 CRDi s výkonom 60 kW (v SR v predaji až od roku 2004). Motory boli väčšinou kombinované s päťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo zriedka aj s príplatkovým štvorstupňovým automatom.
V roku 2003 bola 1,3-ka mierne modernizovaná a dostala o 3 kW viac na výsledných 63 kW. V roku 2005 prešiel automobil faceliftom. Najväčšie zmeny sa odohrali na prednej časti, ktorá sa viac zaguľatila, drobnými zmenami prešiel aj interiér vozidla. Zmenila sa aj ponuka motorov. Základná 1,1i po modernizácii dosahovala výkon 49 kW, 1,3-ku nahradil nový motor 1,4i (71 kW) a najvýkonnejšia 1,6 16V dosahovala po novom 78 kW. V prípade dieslového motoru nahradil pôvodný trojvalec nový štvorvalec, ktorý sa ponúkal v dvoch výkonových variantoch (65 a 81 kW). V roku 2006 doplnila ponuku „terénna“ verzia Cross, ktorá sa od bežných modelov na prvý pohľad odlišovala plastovými doplnkami karosérie. Na jeseň 2008 sa Getz dočkal nástupcu v podobe modelu i20.
Nárazovým testom Euro NCAP prešiel Hyundai Getz v roku 2004. Za ochranu posádky pri náraze získal štyri hviezdičky z piatich (25 bodov). Za ochranu detí cestujúcich v autosedačkách taktiež štyri hviezdičky z piatich (37 bodov). Ohľaduplnosť pri strete s chodcom bola ohodnotená jednou hviezdičku zo štyroch (5 bodov).
Prednosti a nedostatky
veľmi dobrá spoľahlivosť a odolnosť vozidla |
pre niekoho príliš konzervatívny dizajn |
na svoj objem živé a úsporné benzínové motory |
tvrdé a nie príliš hodnotne pôsobiace plasty v interiéri |
dobré jazdné vlastnosti |
vibrácie a hlučnosť trojvalcového turbodieselu 1,5 CRDi |
zväčša slušná výbava |
slabšie odhlučnenie interiéru (podvozku a motora) |
vnútorný priestor vzhľadom k vonkajším rozmerom |
tvrdšie odpruženie |
priaznivé ceny jazdeniek |
vyššie ceny náhradných dielov |
Najčastejšie poruchy
nefunkčné centrálne zamykanie |
zaseknuté kľučky zadných dverí |
citlivá kapota na odletujúce kamienky - poškodenia, korózia (nemetalizované verzie) |
vypálené žiarovky predných svetlometov |
zhrdzavený závit antény |
vibrácie - klepanie zadných brzdových bubnov - v priebehu roka 2003 bol problém postupne odstraňovaný |
nefunkčné ABS - zoxidovaný konektor riadiacej jednotky - rozsvietená kontrolka (zvolávacia akcia) |
občas opotrebované ložiská kolies - hučanie (hlavne zadná náprava) |
rýchlejšie opotrebovaná spojka (necitlivé zaobchádzanie, častejšia mestská jazda) |
občas vyššia spotreba motorového oleja - najmä ak sa dlhšiu dobu jazdí vo vyšších otáčkach (1,1i a 1,3i) |
občas úniky nafty z vysokotlakového čerpadla (väčší km nábeh, častejšie 1,5 CRDi -trojvalec) |
opotrebované vstrekovače - hrubší a nerovnomerných chod motora, obtiažnejšie štarty, nadmerný prepad a pod. (1,5 CRDi, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - yššia spotreba oleja, priesak oleja do sacieho traktu, vyššia dymivosť a pod. (1,5 CRDi, väčší km nábeh) |
zatunutá regulácia variabilnej geometrie lopatiek turba - slabší resp. kolísajúci ťah motora (väčší km nábeh, častejšia pomalá jazda - v nižších otáčkach, 1,5 CRDi -štvorvalec) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,3i 12V (60 a 63 kW) alebo 1,4 16V (71 kW). Po stráke dynamiku sú oba motory plne postačujúce na bežné jazdenie, potešia primeranou spotrebou a tiež solídnou spoľahlivosťou. |
1,5 CRDi (60 kW). Motor síce poskytuje solídnu dynamiku a vyznačuje sa priaznivou spotrebou, na druhej strane je ale zvýšená hlučnosť a chabá kultivovanosť. Vo výsledku tak nie je príliš dôvodov pre jeho kúpu v porovnaní s podarenými benzínovými motormi. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.1 | 1086 ccm | G4HD | 46 kW |
1.1 | 1086 ccm | G4HD | 49 kW |
1.3 | 1341 ccm | G4EA | 63 kW |
1.3 i | 1341 ccm | G4EA | 60 kW |
1.4 i | 1399 ccm | G4EE | 71 kW |
1.6 | 1599 ccm | G4ED-G | 77 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.5 CRDi | 1493 ccm | D3EA | 60 kW |
1.5 CRDi | 1493 ccm | D4FA | 65 kW |
1.5 CRDi GLS | 1493 ccm | D4FA | 81 kW |
Jeden komentár
janfrnda
zhanam snimac vacky getz 2007