Motory
Vzhľadom na zameranie a veľkosť vozidla poteší obstojná motorová ponuka. Základom benzínových motorov je 1,1 litrový štvorvalec s 12 ventilovým rozvodom a výkonom 46 kW, resp. po modernizácii 49 kW. Dynamika motora vyhovie na bežné jazdenie po meste a priľahlom okolí, výkonový handicap sa prejavuje pri väčšom obsadení/naložení vozidla, tiahlych stúpaniach či pri akcelerácii vo vyšších rýchlostiach, kde je nutné podradiť a motor udržiavať vo vyšších otáčkach. Pri bežnej prevádzke sa sa motor odvďačí solídnou spotrebou okolo 5-5,5 litra.
Podstatne svižnejšie jazdenie ponúka väčšia 1,3-ka s výkonom 60 resp. 63 kW, vybavená taktiež 12 ventilovým rozvodom. Podobne ako menšia 1,1, aj väčšia 1,3-ka je v nižších otáčkach trocha lenivá a pre lepšiu akceleráciu je treba motor vytočiť nad 3000 ot/min. Vytáča sa však ochotne a ľahko. Vo vyšších otáčkach je ale motor pomerne hlučný a samozrejme rastie aj spotreba. Pri bežnom jazdení ale nie je problém udržať apetít motora okolo 6 litrov benzínu na 100 km.
Veľmi dobrou alternatívou je po facelifte predstavený 16 ventilový štvorvalec o objeme 1,4 litra a výkone 71 kW. Oproti menšej 1,3-ke ponúka lepšiu dynamiku v spodných otáčkach a po vytočení je o poznanie tichší. Neurazí ani apetít a pri bežnom jazdení sa spotreba pohybuje okolo 6-6,5 litra.
Najvýkonnejšiu benzínovú motorizáciu predstavuje 1,6 16V s výkonom 77 resp. 78 kW. Očakávanú dynamiku však motor ukáže až po prekročení 3000 ot/min. Pri bežnom jazdení poteší motor obstojnou spotrebou okolo 7 litrov.
Diesel
Do modernizácie sa pod kapotou nachádzal trojvalcový turbodiesel 1,5 CRDi s max. výkonom 60 kW. Dynamika motora postačuje aj na svižnejšie jazdenie, treba si však zvyknúť na značný turboefekt. V praxi je totiž motor do 2000 ot/min dosť lenivý, po prekročení tejto hranice ale výrazne ožije a z Getz-u sa stane razom žihadlo na cestách. Pripomienku si motor zaslúži aj za vyššiu hlučnosť a tiež kultivovanosť chodu, keďže sa do interiéru prenášajú citeľné vibrácie. Odmenou za urachtaný chod motora je solídna spotreba, pohybujúca sa v priemere okolo 5 litrov.
Po modernizácii sa pod kapotu dostal štvorvalec 1,5 CRDi, ktorý sa dodával v dvoch výkonových prevedeniach 65 a 81 kW. Vďaka variabilnej geometrii lopatiek turbodúchadla a odlišnej konštrukcii bol agregát citeľne živší v spodných otáčkach, zlepšila sa plynulosť ťahu motora a zväčšil tiež rozsah využiteľných otáčok. Najvýraznejší posun ale nastal v prípade zniženia hlučnosti a tiež zlepšenia kultivovanosti chodu. Spotreba oboch motorov sa pohybuje okolo 5 litrov. Napriek solídnej dynamike, spotrebe ale aj spoľahlivosti, sa dieslové motory len obtiažne presadzovali popri vydarených a podstatne lacnejších benzínových motoroch. Dieslový Getz je tak pomerne zriedkavým javom.
Prednosti a nedostatky
veľmi dobrá spoľahlivosť a odolnosť vozidla |
pre niekoho príliš konzervatívny dizajn |
na svoj objem živé a úsporné benzínové motory |
tvrdé a nie príliš hodnotne pôsobiace plasty v interiéri |
dobré jazdné vlastnosti |
vibrácie a hlučnosť trojvalcového turbodieselu 1,5 CRDi |
zväčša slušná výbava |
slabšie odhlučnenie interiéru (podvozku a motora) |
vnútorný priestor vzhľadom k vonkajším rozmerom |
tvrdšie odpruženie |
priaznivé ceny jazdeniek |
vyššie ceny náhradných dielov |
Najčastejšie poruchy
nefunkčné centrálne zamykanie |
zaseknuté kľučky zadných dverí |
citlivá kapota na odletujúce kamienky - poškodenia, korózia (nemetalizované verzie) |
vypálené žiarovky predných svetlometov |
zhrdzavený závit antény |
vibrácie - klepanie zadných brzdových bubnov - v priebehu roka 2003 bol problém postupne odstraňovaný |
nefunkčné ABS - zoxidovaný konektor riadiacej jednotky - rozsvietená kontrolka (zvolávacia akcia) |
občas opotrebované ložiská kolies - hučanie (hlavne zadná náprava) |
rýchlejšie opotrebovaná spojka (necitlivé zaobchádzanie, častejšia mestská jazda) |
občas vyššia spotreba motorového oleja - najmä ak sa dlhšiu dobu jazdí vo vyšších otáčkach (1,1i a 1,3i) |
občas úniky nafty z vysokotlakového čerpadla (väčší km nábeh, častejšie 1,5 CRDi -trojvalec) |
opotrebované vstrekovače - hrubší a nerovnomerných chod motora, obtiažnejšie štarty, nadmerný prepad a pod. (1,5 CRDi, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - yššia spotreba oleja, priesak oleja do sacieho traktu, vyššia dymivosť a pod. (1,5 CRDi, väčší km nábeh) |
zatunutá regulácia variabilnej geometrie lopatiek turba - slabší resp. kolísajúci ťah motora (väčší km nábeh, častejšia pomalá jazda - v nižších otáčkach, 1,5 CRDi -štvorvalec) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,3i 12V (60 a 63 kW) alebo 1,4 16V (71 kW). Po stráke dynamiku sú oba motory plne postačujúce na bežné jazdenie, potešia primeranou spotrebou a tiež solídnou spoľahlivosťou. |
1,5 CRDi (60 kW). Motor síce poskytuje solídnu dynamiku a vyznačuje sa priaznivou spotrebou, na druhej strane je ale zvýšená hlučnosť a chabá kultivovanosť. Vo výsledku tak nie je príliš dôvodov pre jeho kúpu v porovnaní s podarenými benzínovými motormi. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.1 | 1086 ccm | G4HD | 46 kW |
1.1 | 1086 ccm | G4HD | 49 kW |
1.3 | 1341 ccm | G4EA | 63 kW |
1.3 i | 1341 ccm | G4EA | 60 kW |
1.4 i | 1399 ccm | G4EE | 71 kW |
1.6 | 1599 ccm | G4ED-G | 77 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.5 CRDi | 1493 ccm | D3EA | 60 kW |
1.5 CRDi | 1493 ccm | D4FA | 65 kW |
1.5 CRDi GLS | 1493 ccm | D4FA | 81 kW |
Jeden komentár
janfrnda
zhanam snimac vacky getz 2007