Spoľahlivosť a najčastejšie pruchy
Getz sa vyznačuje veľmi obstojnou spoľahlivosťou, čo ukázali nielen štatistiky, ale aj skúsenosti užívateľov. Najčastejšie sa objavujú problémy centrálneho zamykania, poprípade zaseknuté kľučky zadných dverí. Lak najmä nemetalizovaných verzií je na kapote pomerne citlivý na odletujúce kamienky, čo rezultuje do poškodení a postupne vznikajúcej korózie. Zriedkavosťou nie je ani vypálenie halogénových žiaroviek v predných svetlometoch, to je ale častý jav aj pri iných vozidlách.
Z chronických problémov, ktoré sa postupom času eliminovali, treba spomenúť nasledovné dva. Prvým boli vibrácie – klepanie zadných brzdových bubnov, s čím si výrobca zo začiatku pri záručných opravách nevedel rady, ale v priebehu roka 2003 bol problém postupne odstraňovaný. Getz vo výbave Dynamic a vyššej obsahuje štandardne ABS. Za jeho nefunkčnosť (signalizovanú rozsvietením kontrolky) mohol zoxidovaný konektor riadiacej jednotky, v ktorom kondenzovala voda. Zastúpenie značky zvolalo majiteľov do servisov, konektor dostal odvetranie a ochranu špeciálnym mazivom, takže dnes sa už problém prakticky nevyskytuje.
Občas možno natrafiť na vozidlo s opotrebovanými ložiskami kolies, čo prezrádza typické hučanie, pričom častejšie sú postihnuté ložiská zadnej nápravy. Podvozok je inak pomerne odolný a vôle sa objavujú až po väčšej porcii km a to platí aj o vôľach v tiahlach priečnych stabilizátorov, ktoré sa oproti iným vozidlám vyznačujú solídnou životnosťou. Pri vozidlách jazdiacich prevažne mestskú premávku sa pomerne skoro porúča spojka. Namazať mazivom sa oplatí priebežne aj závit antény, ktorý inak pomerne rýchlo zhrdzavie, čo je síce drobnosť, ale na umyvárke moc nepoteší.
Benzínové motory sú veľmi spoľahlivé, občas sa možno stretnúť len s mierne vyššou spotrebou motorového oleja (častejšie pri 1,1 a 1,3) a to najmä v prípadoch, ak sa motor dlhšiu dobu vytáča – napr. rýchlou jazdou po diaľnici a pod.
V prípade dieslových motorov sa pri väčšom nájazde vyskytuje problém s únikom nafty z vysokotlakového čerpadla, čo prezradí citeľný zápach nafty okolo auta, neskôr aj zhoršené štarty a výpadky ťahu pri prudšej akcelerácii (častejšie pri trojvalci). Väčší nájazd znamená aj vyššie riziko nadmerne opotrebených vstrekovačov – hrubší a nerovnomerných chod motora, obtiažnejšie štarty, nadmerný prepad a pod. Turbodúchadlo sa prezentuje solídnou životnosťou, pri väčšom nájazde, necitlivom zaobchádaní či slabšej údržbe však môže vykazovať známky nadmerného opotrebenia – vyššia spotreba oleja, priesak oleja do sacieho traktu, vyššia dymivosť a pod. V prípade štvorvalcového diesla sa občas objaví aj problém so zatunutou reguláciou variabilnej geometrie lopatiek turba, čo sa prejavuje slabším resp. kolísajúcim ťahom motora.
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | troj a päťdverový hatchback |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 3810-3825 x 1665-1780 x 1490-1495 |
Rázvor (mm): | 2455 |
Batožinový priestor (l): | 288 |
Pohon | predné kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 45 |
Prednosti a nedostatky
veľmi dobrá spoľahlivosť a odolnosť vozidla |
pre niekoho príliš konzervatívny dizajn |
na svoj objem živé a úsporné benzínové motory |
tvrdé a nie príliš hodnotne pôsobiace plasty v interiéri |
dobré jazdné vlastnosti |
vibrácie a hlučnosť trojvalcového turbodieselu 1,5 CRDi |
zväčša slušná výbava |
slabšie odhlučnenie interiéru (podvozku a motora) |
vnútorný priestor vzhľadom k vonkajším rozmerom |
tvrdšie odpruženie |
priaznivé ceny jazdeniek |
vyššie ceny náhradných dielov |
Najčastejšie poruchy
nefunkčné centrálne zamykanie |
zaseknuté kľučky zadných dverí |
citlivá kapota na odletujúce kamienky - poškodenia, korózia (nemetalizované verzie) |
vypálené žiarovky predných svetlometov |
zhrdzavený závit antény |
vibrácie - klepanie zadných brzdových bubnov - v priebehu roka 2003 bol problém postupne odstraňovaný |
nefunkčné ABS - zoxidovaný konektor riadiacej jednotky - rozsvietená kontrolka (zvolávacia akcia) |
občas opotrebované ložiská kolies - hučanie (hlavne zadná náprava) |
rýchlejšie opotrebovaná spojka (necitlivé zaobchádzanie, častejšia mestská jazda) |
občas vyššia spotreba motorového oleja - najmä ak sa dlhšiu dobu jazdí vo vyšších otáčkach (1,1i a 1,3i) |
občas úniky nafty z vysokotlakového čerpadla (väčší km nábeh, častejšie 1,5 CRDi -trojvalec) |
opotrebované vstrekovače - hrubší a nerovnomerných chod motora, obtiažnejšie štarty, nadmerný prepad a pod. (1,5 CRDi, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - yššia spotreba oleja, priesak oleja do sacieho traktu, vyššia dymivosť a pod. (1,5 CRDi, väčší km nábeh) |
zatunutá regulácia variabilnej geometrie lopatiek turba - slabší resp. kolísajúci ťah motora (väčší km nábeh, častejšia pomalá jazda - v nižších otáčkach, 1,5 CRDi -štvorvalec) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,3i 12V (60 a 63 kW) alebo 1,4 16V (71 kW). Po stráke dynamiku sú oba motory plne postačujúce na bežné jazdenie, potešia primeranou spotrebou a tiež solídnou spoľahlivosťou. |
1,5 CRDi (60 kW). Motor síce poskytuje solídnu dynamiku a vyznačuje sa priaznivou spotrebou, na druhej strane je ale zvýšená hlučnosť a chabá kultivovanosť. Vo výsledku tak nie je príliš dôvodov pre jeho kúpu v porovnaní s podarenými benzínovými motormi. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.1 | 1086 ccm | G4HD | 46 kW |
1.1 | 1086 ccm | G4HD | 49 kW |
1.3 | 1341 ccm | G4EA | 63 kW |
1.3 i | 1341 ccm | G4EA | 60 kW |
1.4 i | 1399 ccm | G4EE | 71 kW |
1.6 | 1599 ccm | G4ED-G | 77 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.5 CRDi | 1493 ccm | D3EA | 60 kW |
1.5 CRDi | 1493 ccm | D4FA | 65 kW |
1.5 CRDi GLS | 1493 ccm | D4FA | 81 kW |
Jeden komentár
janfrnda
zhanam snimac vacky getz 2007