Interiér
Oproti predchodcom výrobca v prípade i30-ky výrazne zapracoval na vnútornom dizajne a použitých materiáloch. Lacno pôsobiace šedé plasty sa tak stali definitívne minulosťou. V interiéri vás obklopia mäkčené plasty.
Na slušnej úrovni je aj ergonómia, snáď až na ovládanie palubného počítača. Škoda len kolísajúcej kvality dielenského spracovania. Neraz je počuť rôzne pazvuky, ktorých množstvo a intenzita sa s rastúcim počtom kilometrov zvyšuje.
Je tiež na škodu, že niektoré časti interiéru neoplývajú prehnanou životnosťou, a tak sa môže vyskytnúť nadmerne opotrebovaný veniec volantu, ošúchaný striebristý nástrek (okolo stredu volantu, stredového panelu atď.) a tiež je zvýšená náchylnosť niektorých plastov na poškriabanie.
Interiér zaujme aj dobrým priestorovým usporiadaním, pre bežne urastených pasažierov je dostatok miesta na predných ale aj zadných sedadlách (obzvlášť v prípade verzie CW).
Samotné tvarovanie sedadiel tiež nedáva veľa dôvodov k nespokojnosti, snáď len vyšší pasažieri môžu namietať na menšiu dĺžku predných sedákov. Rovnako sa našlo aj určité percento motoristov, ktorí dlhšie hľadali optimálnu pozíciu za volantom (ako je zvykom u iných vozidiel).
V porovnaní s Kiou Ceed majú zadné sedadlá v i30-ke väčší záklon, čo znamená o niečo príjemnejšie sedenie.
Objem kufra hatchbacku je na triedu priemerných 340 litrov, horší je však prístup k nemu, keďže na šírku ho trocha v spodnej časti obmedzujú svetlá. V prípade potreby prevozu dlhších predmetov je možné zadné sedadlá sklopiť.
Zaujímavá je situácia pri verzii kombi, obzvlášť v porovnaní s technicky zhodnou Kiou Ceed SW. Kým tá má aj vo verzii kombi rovnaký rázvor ako hatchback (2,65 m) a disponuje objemom kufra 534 litrov, Hyundai zvolil úplne inú filozofiu. Predĺžil rázvor na 2,7 metra, čím dosiahol zväčšenie priestoru na zadných sedadlách na úroveň manažérskych limuzín. Otázkou je, či bolo takéto riešenie v prípade CW potrebné, keď aj krátky hatchback sa s priestorom na zadných sedadlách nemá začo hanbiť.
Filozofia manažérskeho kombíku totiž priniesla zmenšenie objemu pre batožinu, ktorá prakticky zameraného našinca príliš nenadchla. Kufor má objem len 415 litrov, čo je v porovnaní so Ceed SW výrazne slabšia hodnota. Ak k tomu pridáme špecifický dizajn zadnej časti i30 CW, nie je sa čo čudovať, že kombík veľa vody nenamútil ani ako nové vozidlo a extra úspechy nežne ani ako jazdenka.
Pozitívom kombíka je slušná variabilita – po sklopení zadných sedadiel narastie objem kufra na 1395 litrov a poteší aj dobrý prístup. Dno kufra je trocha plytkejšie, výhodou je takmer rovina s nárazníkom. Pod dnom kufra je zopár priehradok na povinnú výbavu a ostatné drobnosti. Nevýhodou týchto priehradiek je ich slabšie ukotvenie, čo po čase spôsobuje rôzne vŕzgavé pazvuky šíriace sa interiérom.
Snáď ešte treba spomenúť nadštandardne vybavené a dobre hrajúce audio. Okrem toho, že prehráva klasické MP3 CD, má aj vstupy ako USB a iPod. Oba sú umiestnené v malej priehradke v spodnej časti stredového panelu, čo znamená uloženie napr. flash pamäte, iPodu alebo externého disku rovno do tejto priehradky. Poteší aj jednoduché ovládanie na volante.
Jazdné vlastnosti a podvozok
Podvozok je zhodnej konštrukcie ako používa Ceed, naladený je však o niečo komfortnejšie. V praxi sa tak karoséria i30-ky pri svižnejšom prejazde zákrutou či prudšej zmene jazdného smeru o niečo viac nakláňa. Zvýšené pohupovanie a trocha slabší pocit kontroly nad vozidlom spôsobuje aj rýchlejšia jazda po menej kvalitnom povrchu (bubny, vyjazdené koľaje atď.), čo je dôsledkom mäkšieho nastavenia podvozku ale aj slabšej tuhosti karosérie (o niečo výraznejšie sa prejavuje pri verzii kombi).
Celkovo možno povedať, že pri bežnej prevádzke poskytuje i30-ka dostatok jazdnej istoty. Pri snahe o akčnejšie zvezenie je už ale jazdný prejav vozidla menej suverénny (viac pri verzii CW).
O niečo lepšie by mohlo byť aj odhlučnenie podvozku. Tu i30-ka za konkurenciou trocha zaostáva, hluk napr. od odletujúcich kamienkov či hlučnejších pneumatík je niekedy dosť výrazný. Pritom by stačilo plastové podbehy vybaviť plsťou, ako už mnoho rokov používa nejedna aj o triedu nižšia konkurencia.
Po konštrukčnej stránke je vpredu použité nezávislé zavesenie typu McPherson so spodným priečnym ramenom. Vzadu je nezávislé viacprvkové zavesenie a obe nápravy sú vybavené priečnym skrutným stabilizátorom.
S podvozkom resp. s tlmičmi i30-ky sa spája jedna zaujímavosť. Nejedná sa o ich životnosť, tá je na dobrej úrovni aj na našich (ne)cestách, ale skôr o samotné pruženie. Ako vieme, v bežnom tlmiči je olejová kvapalina o určitej viskozite, ktorá sa mení vonkajšou teplotou. V lete je teda tlmenie nerovností o niečo jemnejšie, v krutej zime naopak tvrdšie. Výrobcovia sa snažia tento jav čo najviac eliminovať, a tak bežný vodič veľký rozdiel ani nespozoruje.
V prvých ročníkoch i30-ky je ale pomerne častým javom, že vozidlo pri nižších teplotách citeľne horšie tlmí. Kým v lete je odpruženie komfortné a prejazdy nerovností sú vnímané skôr sluchovo ako pocitom, v zime je pruženie podstatne viac kostrbaté, čo sa prejavuje aj pazvukmi v interiéri. V tomto je Kia Ceed odladená lepšie.
Podvozok je až na pár detailov robustne konštruovaný a dobre odoláva našim cestám necestám. Citlivejším miestom sú najmä tyčky stabilizátora, ktoré veľa nevydržia. Postupom výroby boli nahradené odolnejším typom, stále je však ich životnosť iba priemerná. Čapy a silentbloky vydržia veľkú porciu km, rýchlejšie môžu naberať vôle najmä v spojení z ťažším dvojlitrovým CRDi, ktorého hmotnosť výraznejšie cítiť aj pri jazdných vlastnostiach. Na zadnej náprave sa pri viac zaťažovaných exemplároch vyskytujú vôle v uloženiach tlmičov, trpia tým najmä kombi verzie CW. V prípade verzii CW sú zadné pružiny pomerne dosť mäkko nastavené, a tak so stúpajúcim zaťažením značne klesá zadná časť vozidla. To spôsobuje odľahčenie prednej časti a v prípade povrchov so zníženou adhéziou aj častejšie problémy s trakciou predných kolies pri prudšej akcelerácii.
Účinok posilňovača riadenia je síce o niečo menší ako v prípade Ceed-u, stále je však riadenie dosť umelé a s minom spätnej väzby o dianí kolies na vozovke. Pri manévrovaní v stiesnených priestoroch poteší strmejší prevod, čo znamená 2,7 otáčky od dorazu k dorazu. V prípade verzie CW (kombi) je vďaka dlhšiemu rázvoru polomer otáčania o niečo väčší.
Pri vozidlách z prvých rokoch výroby sa môže vyskytnúť nadmerná vôla v prevodovke hrebeňa riadenia. Porucha sa prejavuje pukavými zvukmi pri točení volantom z jednej strany na druhú na mieste. Oprava je možná len ak je vôľa malá a servis to rieši tzv. vymedzením. Často je však nutné vymeniť komplet elektromechanické riadenie, čo v prípade nového kusu nie je lacná záležitosť.
Väčšinou sa riadenie stihlo vymeniť v záruke, niektoré vozidlá však výmenu z rôznych dôvodov nestihli. Preto sa oplatí pri kupovaní jazdenky a obzvlášť ak má vozidlo viac najazdené, poriadne skontrolovať riadenie otáčaním volantu z jednej strany na druhú pri zastavenom vozidle (v tom okamžiku totiž kladú kolesá riadeniu najväčší odpor) a pozorne počúvať či sa neobjavujú akékoľvek neprirodzené zvuky.
Prednosti a nedostatky
priestranný interiér, obzvlášť vo verzi kombi - CW |
menší objem kufra (verzia kombi) v porovnaní s Kia Ceed SW a tiež ostatnou konkurenciou |
ohľadom na triedu kvalitné a dobre vybavené audio |
krátšie sprevodovanie 1,4 CVVT aj 1,6 CVVT a teda vyššia spotreba a hlučnosť pri diaľničných rýchlostiach |
ergonomický (až na ovládanie PP) a pohľadný interiér |
vyššia hlučnosť prenikajúca od podvozku do interiéru |
priaznivé ceny jazdeniek ohľadom na vek a stav |
slabšie odhlučnenie motorového priestoru (benzínové motory) |
v základe lepšia výbava a svietivosť stretávacích svetiel (oproti Ceed) |
ovládanie PP priamo na palubovke, čiže nutnosť pustiť ruku z volantu |
komfortnejšie odpruženie ako v prípade Kia Ceed |
slabší nábeh kúrenia - nutnosť pustiť v počiatkoch kúrenie naplno (1,6 CRDi) |
podarený 1,6 CRDi (najmä po modernizácii 2009) s nízkymi servisnými nákladmi |
len priemerné jazdné vlastnosti pri svižnejšom jazdení |
vyššia hlučnosť/dunenie pri jazde v nižších otáčkach (1,6 CRDi) |
Najčastejšie poruchy
klopajúce opotrebované tyčky stabilizátora |
vôle v čapoch riadenia, čapoch predného ramena a silentblokoch prednej a zadnej nápravy (väčší počet najazdených km) |
nadmerne opotrebované ložiská, kĺby predných polosí (väčší km nábeh) |
občas porucha centrálneho zamykania - nefunkčný zámok, snímača tlaku v pneumatikách, častejšie praskanie predných halogénov, porucha originál autorádia či kompresora klimatizácie |
nesediace dvere (začiatok výroby, Nošovice) |
uvoľnené a kývajúce sa sedadlá (začiatok výroby, Nošovice) |
problémy s tesnením dverí - prienik vlhkosti, zatekanie a následne korózia lemov dverí (najčastejšie zadných) |
nadmerne ošúchané/poškriabané niektoré plastové diely |
kolísajúca kvalita laku |
nadmerne opotrebované zadné tlmiče a vôle v uložení tlmičov zadnej nápravy (najmä CW - väčší počet najazdených km) |
slabší účinok ručnej brzdy |
nadmerná vôla v prevodovke riadenia (pazvuky pri otáčaní volantu či zhoršená smerová stabilita) |
opotrebovaná/spálená spojka (nadmerné zaťaženie, mestská prevádzka, častejšie pri benzínových motoroch 1,4 CVVT, menej 1,6 CVVT) |
vyťahaná rozvodová reťaz (benzín CVVT, väčší nájazd, zanedbaná údržba-dlhé intervaly výmeny oleja) |
porucha snímača otáčok kľukového/vačkového hriadeľa |
rozpadnutý katalyzátor-nadmerné opotrebovanie motora (1,4 a 1,6 CVVT vačší km nábeh, viac zaťažované kusy) |
rôzne problémy (klepajúce ventily, poškodená hlava, piesty atď) pri motoroch prerobených na LPG |
pomaly fungujúca pneumatická regulácia variabilných turbodúchadiel (diesel, VGT) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty, nadmerný prepad (väčší km nábeh, diesel) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo (diesel, väčší nájazd, nesprávny jazdný štýl či zanedbaná údržba) |
vysvecujúce kontrolky airbagov alebo nezapnutých pásov (začiatok výroby, Nošovice) |
v nadmernom množstve rôzne pazvuky z interiérových plastov (začiatok výroby, Nošovice) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie a hrubší chod na voľnobehu, trhavý záber spojky či väčšia hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (2,0 CRDi väčší km nábeh) |
zle fungujúci snímač hladiny oleja (1,6 CRDi po 2009) |
zriedka poruchy EGR resp. DPF systému (diesel, väčší km nábeh, resp. častejšie jazdy na kratšie trasy so studeným motorom) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,4 CVVT 16V (80 kW). Na bežné jazdenie postačujúca motorizácia. Vyznačuje sa kultivovaným behom, vo vyšších otáčkach aj solídnou dynamikou a pri bežnom jazdení aj akceptovateľnou spotrebou (7-7,5 litra). Naviac vozidiel s týmto motorom je dostatok a dajú sa zohnať za veľmi prijateľné ceny a veľa krát aj v zachovalom stave. 1,6 CRDi (66, 85, 94 kW). Motor ponúka aj naloženému vozidlu dostatok dynamiky (obzvlášť v 85 a 94 kW verziách) a poteší aj obstojnou spoľahlivosťou. Spotreba sa pohybuje v rozumných medziach medzi do 6 litrov (do 2009 o pol litra viac). |
Žiadny motor nie je vyložene zlý, ale treba zvážiť investíciu do: 2,0 CRDi (103 kW). Rozdiel v dynamike oproti najsilnejšej 1,6 CRDi je len mierny, zato viac zaťažuje prednú nápravu a vyžaduje finančne náročnejší servis (remeň a dvojhmotný zotrvačník). |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 | 1396 ccm | G4FA | 77 kW |
1.4 | 1396 ccm | G4FA | 80 kW |
1.6 | 1591 ccm | G4FC | 85 kW |
1.6 | 1591 ccm | G4FC | 90 kW |
1.6 | 1591 ccm | G4FC | 93 kW |
2.0 | 1975 ccm | G4GC-G | 105 kW |
3.0 | 2988 ccm | VQ30DE | 142 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.6 CRDi | 1582 ccm | D4FB | 66 kW |
1.6 CRDi | 1582 ccm | D4FB | 85 kW |
2.0 CRDi | 1991 ccm | D4EA | 100 kW |
2.0 CRDi | 1991 ccm | D4EA | 103 kW |
6 komentárov
Jozef
Pri studenom motore obcas pri nastartovani nejde motor plinulo na 4valce a obcas mi to robi aj pri štarte tepleho motora
q
pekna recenzia
ako vlastnik 1,4 80kw mozem potvrdit vacsinu
ja mam problem s plastami rachocu od kupenia a nic z tym nevedia spravit…
dost ludi nadava na spotrebu hlavne pre 1,6
ja mam priemer 7,1
tazko posudit ci je to vela alebo malo
Stev
Ahoj chcem sa ta opýtať ak máš 1.4 80kw nevieš náhodou pri koľkých km sa menia rozvody? Vopred ďakujem za radu
q
akurat mi odisla autobateria po 3,5roku
neviete poradit vhodnu novu?
Milan
ja mam i30 kombi rv 2016 momentalne 105 000 km
pri cca 60 tis odysiel snimac abs cca 140 €.
Trosku pocucava olej. Po novom mi zacalo pri rozbiehani na 1ke nieco hucat asi lozisko spojky.
Auto jazdene len na dlhe trate motor 1.4 benzin bez turba.
Olej meneny kazdych 15tis. Spotrebka 5.2 – 6.2 L / 100 km
pri 5.2 l/ 100 km max rychlost 90
steffka571@gmail.com
Nejdu otvoriť dvere central kľüč .Niekedy… Ide deň dva a potom nejde naštartovať Diagnostyka nič. Ide stale funguje všetko Pridem zo servysu a treti deň zase nejde štart. Musím žamknüť odomknüť a raz chytí raz nie . Za jazdy vykvaltujem z kopca a po chvíli zhasne motor. Naštartujem a nejde tachometer Musim zahasit a znovu štart a ide vsetko .Mechanik nevie čo stím??