Benzínové motory
Základ predstavuje štvorvalec 1,4 CVVT s výkonom 80 kW (109 k) pri 6200 ot/min a krútiacim momentom 137 Nm pri 5000 ot/min. Na pohodový presun po mestských a okresných cestách postačí aj prvá polovica otáčkového spektra, na svižnejšiu jazdu, obiehanie, či v tiahlom stúpaní obzvlášť v naloženom/plne obsadenom vozidle je už ale potreba motor vytáčať nad 3000 ot/min. Pomerne výrazne sa na dynamike motora prejavuje aj zapnutá klimatizácia, obzvlášť ak je vozidlo viac obsadené/naložené.
Je na škodu, že do i30-ky sa na rozdiel od Ceed-u nemontovala prepracované verzie so zníženým výkonom 66 kW resp. 77 kW, ktoré majú o niečo plochejšiu momentovú charakteristiku – síce slabší dynamický vrchol vo vyšších otáčkach ale o niečo lepšiu pružnosť v dolnej polovici otáčok. Spotreba motora sa pri bežnom jazdení pohybuje okolo 6,5-7 litrov, pri častejšom vytáčaní či rýchlejšej jazde po diaľnici však stúpajú k 8-9 litrovej hranici.
Viac pružnosti a menšiu citlivosť na obsadenie/zaťaženie vozidla či pustenú klimatizáciu ponúka objemnejší 1,6 CVVT s výkonom 90 kW pri 6200 ot/min a krútiacim momentom 154 Nm pri 5200 ot/min. Motor má rovnako ako 1,4 CVVT variabilné časovanie sacích ventilov, reťazou poháňaný ventilový rozvod a premenlivú dĺžku sacieho potrubia.
Podobne je na dobrej úrovni kultivovanosť chodu ale aj menej príjemný (hlučnejší) prejav vo vyšších otáčkach. Menším negatívom je trocha vyššia spotreba, ktorá v bežných podmienkach dosahuje priemer 7,5-8 litrov, pri svižnejšom jazdení samozrejme viac.
O niečo nižšiu priemernú spotrebu a tiež hlučnosť priniesla modernizovaná verzia 1,6 CVVT (93 kW, 157 Nm) a najmä verzia kombinovaná so šesťstupňovou prevodovkou (koncom roka 2010), ktorá pomohla znížiť otáčky pri rýchlejšej (diaľničnej) jazde.
Pri 1,4 CVVT (o niečo menej výrazne pri 1,6 CVVT) si treba zvyknúť na zvláštne nastavenie akcelerátora. Výrobca v snahe vzbudiť dojem akčnejšieho motora, nastavil elektronický pedál tak, že väčšina reakcií motora sa odohráva do prvej polovice stlačenia. Na jednej strane to vyvoláva dobrý pocit, že drobným stlačením je pripravené stádo koní okamžite vyštartovať, na druhej strane takéto nastavenie môže zvádzať k riskantnejšej jazde na akú je potenciál motora pripravený.
Napr. pri predbiehaní môže nastať prekvapenie, že ďalším stláčaním pedálu vozidlo zrýchľuje len pozvoľne. Takéto nastavenie akcelerátora môže negatívne ovplyvniť aj životnosť spojky, keďže pri trocha väčšom stlačení sa motor viac roztočí ako by bolo potreba. Z tohto dôvodu vyžaduje rozjazd trocha cviku, až sa zbytočne nadmerne neopotrebováva spojka.
Vrchol benzínovej ponuky predstavuje 2,0 CVVT s výkonom 105 kW pri 6000 ot/min a krútiacim momentom 186 Nm pri 4600 ot/min. Oproti 1,6 CVVT nie je o moc akčnejší (myslené zrýchlenie z 0-100 km/h – 10,4 s v 10,8 s v prípade 1,6 CVVT), v nižších a stredných otáčkach je však podstatne pružnejší, pričom spotreba je v priemere len o málo vyššia. Nevýhodou oproti menším štvorvalcom CVVT je použitie rozvodového remeňa, ktorý vyžaduje pravidelné výmeny, čo o niečo zvyšuje prevádzkové náklady.
Dieselové motory
Dieselové motory zastupuje 1,6 CRDi v troch výkonových variantoch: 66 kW pri 4000 ot/min (235 Nm pri 1750-2500 ot/min), ďalej 85 kW (255 Nm) a od roku 2010 94 kW (260 Nm). Aj najslabší motor postačuje na celkom svižné jazdenie bez nutnosti častejšieho vytáčania, výkonový handicap oproti silnejším verziám cítiť hlavne v ochote zrýchľovať vo vyšších rýchlostiach, resp. pri väčšom obsadení/naložení vozidla.
Motory používajú na pohon ventilového rozvodu bezúdržbovú reťaz a vyznačujú sa použitím jednoduchého (pevného) zotrvačníka. Výsledkom je teda lepšia spoľahlivosť (o jeden problém menej), na druhej strane je ale väčšia hlučnosť (dunenie) pri jazde – akcelerácii v nižších otáčkach.
Menším negatívom dieselových 1,6 CRDi bola v počiatkoch mierne vyššia spotreba oproti porovnateľnej konkurencii. Tá sa v priemere pohybovala okolo 6,5 litra. Po prepracovaní motora v roku 2009 a v kombinácii so šesťstupňovým manuálom sa výrobcovi podarilo znížiť priemernú spotrebu, ktorá sa pri bežnom jazdení pohybuje do 6 litrov.
Motory potešia robustnou konštrukciou a solídnou spoľahlivosťou, samozrejmosťou je ale kvalitný a pravidelný servis.
Slabšiu stránku predstavuje len turbodúchadlo, ktoré je pomerne citlivé na jazdný štýl vodiča. Pozor hlavne na verzie so systémom Start/Stop, ktorého činnosť dlhšie zaťaženému dieselovému motoru neprospieva. Konkrétne vypínanie motora napr. po dlhšej jazde po diaľnici, kedy nedôjde k potrebnému ochladeniu turba, čo spôsobuje nadmerné usadzovanie karbónu a následné skracovanie životnosti turba. Občas vie pohnevať aj pomaly reagujúca či zatuhnutá pneumatická regulácia v prípade turba s VGT.
Potešujúci je aj fakt, že ani verzie motora vybavené DPF filtrom nehlásia výraznejšie zhoršenie spoľahlivosti, spôsobené napr. predčasným upchaním, či nadmerným riedením oleja naftou.
Najvýkonnejšiu dieselovú alternatívu predstavuje 2,0 CRDi (103 kW, 305 Nm) od talianskej firmy VM Motori. Oproti akčným 1,6 CRDi nepredstavuje dvojlitrový diesel až tak zásadný výkonový skok. Zato spotreba je vyššia v priemere o liter a zaťaženie prednej nápravy väčšie, čo má negatívny vplyv na jazdné vlastnosti a obratnosť vozidla.
Výhodou oproti 1,6 CRDi je kultivovanejší chod v nižších otáčkach vďaka použitiu dvojhmotového zotrvačníka. O niečo lepšia je aj pružnosť pri plnom obsadení vozidla, či potrebe svižnejšie akcelerovať vo vysokých rýchlostiach.
Podobne ako benzínový dvojliter obsahuje aj 2,0 CRDi rozvodový remeň, ktorý má predpísaný pravidelný interval výmeny.
Prevodovky
Na výber sú buď päťstupňové manuálne prevodovky (neskôr šesťstupňové okrem základnej 1,4 CVVT) alebo štvorstupňový automat.
Radenie manuálnej prevodovky je oproti niektorým nemeckým konkurentom menej presné a občas môže zaradenie rýchlosti (najmä spiatočky) mierne zadrhávať. Celkovo je ale radenie na obstojnej úrovni a možno konštatovať, že je taký lepší priemer.
Alternatívny štvorstupňový automat je zo starej školy, radí teda komfortne, ale je dosť pomalý, naviac uberá z dynamiky motora a zvyšuje spotrebu o cca 10-15%.
Prednosti a nedostatky
priestranný interiér, obzvlášť vo verzi kombi - CW |
menší objem kufra (verzia kombi) v porovnaní s Kia Ceed SW a tiež ostatnou konkurenciou |
ohľadom na triedu kvalitné a dobre vybavené audio |
krátšie sprevodovanie 1,4 CVVT aj 1,6 CVVT a teda vyššia spotreba a hlučnosť pri diaľničných rýchlostiach |
ergonomický (až na ovládanie PP) a pohľadný interiér |
vyššia hlučnosť prenikajúca od podvozku do interiéru |
priaznivé ceny jazdeniek ohľadom na vek a stav |
slabšie odhlučnenie motorového priestoru (benzínové motory) |
v základe lepšia výbava a svietivosť stretávacích svetiel (oproti Ceed) |
ovládanie PP priamo na palubovke, čiže nutnosť pustiť ruku z volantu |
komfortnejšie odpruženie ako v prípade Kia Ceed |
slabší nábeh kúrenia - nutnosť pustiť v počiatkoch kúrenie naplno (1,6 CRDi) |
podarený 1,6 CRDi (najmä po modernizácii 2009) s nízkymi servisnými nákladmi |
len priemerné jazdné vlastnosti pri svižnejšom jazdení |
vyššia hlučnosť/dunenie pri jazde v nižších otáčkach (1,6 CRDi) |
Najčastejšie poruchy
klopajúce opotrebované tyčky stabilizátora |
vôle v čapoch riadenia, čapoch predného ramena a silentblokoch prednej a zadnej nápravy (väčší počet najazdených km) |
nadmerne opotrebované ložiská, kĺby predných polosí (väčší km nábeh) |
občas porucha centrálneho zamykania - nefunkčný zámok, snímača tlaku v pneumatikách, častejšie praskanie predných halogénov, porucha originál autorádia či kompresora klimatizácie |
nesediace dvere (začiatok výroby, Nošovice) |
uvoľnené a kývajúce sa sedadlá (začiatok výroby, Nošovice) |
problémy s tesnením dverí - prienik vlhkosti, zatekanie a následne korózia lemov dverí (najčastejšie zadných) |
nadmerne ošúchané/poškriabané niektoré plastové diely |
kolísajúca kvalita laku |
nadmerne opotrebované zadné tlmiče a vôle v uložení tlmičov zadnej nápravy (najmä CW - väčší počet najazdených km) |
slabší účinok ručnej brzdy |
nadmerná vôla v prevodovke riadenia (pazvuky pri otáčaní volantu či zhoršená smerová stabilita) |
opotrebovaná/spálená spojka (nadmerné zaťaženie, mestská prevádzka, častejšie pri benzínových motoroch 1,4 CVVT, menej 1,6 CVVT) |
vyťahaná rozvodová reťaz (benzín CVVT, väčší nájazd, zanedbaná údržba-dlhé intervaly výmeny oleja) |
porucha snímača otáčok kľukového/vačkového hriadeľa |
rozpadnutý katalyzátor-nadmerné opotrebovanie motora (1,4 a 1,6 CVVT vačší km nábeh, viac zaťažované kusy) |
rôzne problémy (klepajúce ventily, poškodená hlava, piesty atď) pri motoroch prerobených na LPG |
pomaly fungujúca pneumatická regulácia variabilných turbodúchadiel (diesel, VGT) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty, nadmerný prepad (väčší km nábeh, diesel) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo (diesel, väčší nájazd, nesprávny jazdný štýl či zanedbaná údržba) |
vysvecujúce kontrolky airbagov alebo nezapnutých pásov (začiatok výroby, Nošovice) |
v nadmernom množstve rôzne pazvuky z interiérových plastov (začiatok výroby, Nošovice) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie a hrubší chod na voľnobehu, trhavý záber spojky či väčšia hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (2,0 CRDi väčší km nábeh) |
zle fungujúci snímač hladiny oleja (1,6 CRDi po 2009) |
zriedka poruchy EGR resp. DPF systému (diesel, väčší km nábeh, resp. častejšie jazdy na kratšie trasy so studeným motorom) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,4 CVVT 16V (80 kW). Na bežné jazdenie postačujúca motorizácia. Vyznačuje sa kultivovaným behom, vo vyšších otáčkach aj solídnou dynamikou a pri bežnom jazdení aj akceptovateľnou spotrebou (7-7,5 litra). Naviac vozidiel s týmto motorom je dostatok a dajú sa zohnať za veľmi prijateľné ceny a veľa krát aj v zachovalom stave. 1,6 CRDi (66, 85, 94 kW). Motor ponúka aj naloženému vozidlu dostatok dynamiky (obzvlášť v 85 a 94 kW verziách) a poteší aj obstojnou spoľahlivosťou. Spotreba sa pohybuje v rozumných medziach medzi do 6 litrov (do 2009 o pol litra viac). |
Žiadny motor nie je vyložene zlý, ale treba zvážiť investíciu do: 2,0 CRDi (103 kW). Rozdiel v dynamike oproti najsilnejšej 1,6 CRDi je len mierny, zato viac zaťažuje prednú nápravu a vyžaduje finančne náročnejší servis (remeň a dvojhmotný zotrvačník). |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 | 1396 ccm | G4FA | 77 kW |
1.4 | 1396 ccm | G4FA | 80 kW |
1.6 | 1591 ccm | G4FC | 85 kW |
1.6 | 1591 ccm | G4FC | 90 kW |
1.6 | 1591 ccm | G4FC | 93 kW |
2.0 | 1975 ccm | G4GC-G | 105 kW |
3.0 | 2988 ccm | VQ30DE | 142 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.6 CRDi | 1582 ccm | D4FB | 66 kW |
1.6 CRDi | 1582 ccm | D4FB | 85 kW |
2.0 CRDi | 1991 ccm | D4EA | 100 kW |
2.0 CRDi | 1991 ccm | D4EA | 103 kW |
6 komentárov
Jozef
Pri studenom motore obcas pri nastartovani nejde motor plinulo na 4valce a obcas mi to robi aj pri štarte tepleho motora
q
pekna recenzia
ako vlastnik 1,4 80kw mozem potvrdit vacsinu
ja mam problem s plastami rachocu od kupenia a nic z tym nevedia spravit…
dost ludi nadava na spotrebu hlavne pre 1,6
ja mam priemer 7,1
tazko posudit ci je to vela alebo malo
Stev
Ahoj chcem sa ta opýtať ak máš 1.4 80kw nevieš náhodou pri koľkých km sa menia rozvody? Vopred ďakujem za radu
q
akurat mi odisla autobateria po 3,5roku
neviete poradit vhodnu novu?
Milan
ja mam i30 kombi rv 2016 momentalne 105 000 km
pri cca 60 tis odysiel snimac abs cca 140 €.
Trosku pocucava olej. Po novom mi zacalo pri rozbiehani na 1ke nieco hucat asi lozisko spojky.
Auto jazdene len na dlhe trate motor 1.4 benzin bez turba.
Olej meneny kazdych 15tis. Spotrebka 5.2 – 6.2 L / 100 km
pri 5.2 l/ 100 km max rychlost 90
steffka571@gmail.com
Nejdu otvoriť dvere central kľüč .Niekedy… Ide deň dva a potom nejde naštartovať Diagnostyka nič. Ide stale funguje všetko Pridem zo servysu a treti deň zase nejde štart. Musím žamknüť odomknüť a raz chytí raz nie . Za jazdy vykvaltujem z kopca a po chvíli zhasne motor. Naštartujem a nejde tachometer Musim zahasit a znovu štart a ide vsetko .Mechanik nevie čo stím??