Na jednej strane dizajnovo trocha fádne, na druhej strane praktické, pohodlné a hlavne spoľahlivé SUV, ktoré zvláda odviesť až sedem cestujúcich. Motorizácia a prevodovka bola len jedna, a tak pri kúpe jazdenky ostáva riešiť len ponúkanú výbavu spolu s aktuálnym stavom/kondíciou konkrétneho vozidla.
História
Hyundai predstavil svoje veľké SUV začiatkom roka 2007 najskôr za Atlantikom, kde dostal názov Hyundai Veracruz. Pod kapotou bol na výber jediný motor, benzínový šesťvalec 3,8 V6 s maximálnym výkonom 191 kW.
Pre Európu dostalo vozidlo názov ix55 a začalo sa predávať koncom roka 2008, taktiež s jediným motorom, tentoraz šesťvalcovým dieselom 3,0 V6 CRDi s maximálnym výkonom 176 kW. Samozrejmosťou bol pohon 4×4 a automatická šesťstupňová prevodovka.
Koncom roka 2011 bol motor prepracovaný pre emisnú normu Euro 5 a posilnil na 184 kW.
V závere roka 2012 bola výroba ix55 ukončená a nahradená modelom Grand Santa Fe.
Interiér
Hyundai ix55 je veľké vozidlo, čo dokazujú aj vonkajšie (4840 x 1945 x 1750) a rázvor 2805 mm. Interiér sa vyznačuje príjemným a účelným tvarovaním, pochvalu si zaslúžia použité materiály (plasty, koža) a dielenské spracovanie. Celková ergonómia interiéru je na slušnej úrovni, zvyknúť si treba len na zložitejšie ovládanie informačného systému, obzvlášť v najvyššej výbave s navigáciou Clarion. Niekomu nemusí úplne vyhovovať ani obmedzený rozsah pozdĺžneho nastavenia volantu. Štipku pochopenia vyžaduje bezkľúčové štartovanie s otočným ovládačom, na ktoré sa ale dá rýchlo zvyknúť.
V prvom a druhom rade je dostatok miesta pre urastené postavy, potešia aj rozmerné sedadlá. Škoda len ich slabšieho bočného vedenia, ktoré pri prudších zmenách smeru podrží telo len v obmedzenej miere. Tretí rad ponúka prekvapivo rozmerné sedadlá s akceptovateľným priestorom na nohy pre priemerne urastené osoby. Sedadlá v treťom rade sa jednoducho vyťahujú z podlahy kufra.
Kufor poskytuje v päťmiestnom usporiadaní objem 598 litrov, v prípade sedem miestneho usporiadania je však k dispozícii iba 148 l. Naopak pri sklopení druhej a tretej rady narastie objem na veľkorysých 1746 litrov. Užitočná hmotnosť je ale vzhľadom na veľkosť vozidla len priemerných 635 kg. Nakladanie a manipuláciu s ťažšou batožinou sťažuje pomerne vysoko umiestnená nakladacia hrana vo výške cca 75 cm nad zemou. Pochváliť treba veľký vstupný otvor, dobré tvarovanie kufra a tiež plastovú ochranu vrchu nárazníka a prahu kufra pred poškodením pri manipulácii s batožinou.
Jazdné vlastnosti a podvozok
Hyundai ix55 poteší vzhľadom na charakter vozidla slušnými jazdnými vlastnosťami. Vyznačuje sa dobrou smerovou stabilitou, jazdnú stopu si veľké SUV dobre drží aj pri svižnejšej jazde, čomu nahrávajú aj pomerne malé náklony karosérie pri prejazde zákrutou či zmenách jazdného smeru. S akčnosťou jazdy to ale netreba preháňať, keďže vozidlo váži 2,2 tony. Zvládnuť takúto hmotnosť v krízových situáciach dá totiž zabrať aj skúsenému vodičovi. Príliš akčnú jazdu nepodporujú ani spomínané sedadlá so slabším bočným vedením. Po konštrukčnej stránke má podvozok ix55 použité vpredu závesy typu McPherson a vzadu viacprvkový záves.
Hyundai ix55 sa dodával s pohonom oboch náprav, kde pripojiteľnosť zadnej nápravy zabezpečuje elektromagneticky ovládaná medzinápravová spojka. Automaticky pripojiteľný pohon zadnej nápravy možno napevno zamknúť tlačidlom 4WD Lock, trvalý pohon oboch náprav však funguje len do rýchlosti 40 km/h.
V spolupráci s elektronickými pomocníkmi systém 4×4 podstatne zlepšuje trakčné schopnosti vozidla a má priaznivý vplyv aj na jazdné vlastnosti. Nestratí sa ani mimo spevnené vozovky, s ťažším terénom to však netreba preháňať. Limitom bude svetlá výška 205 mm a aj nájazdové uhly 24.8° vpredu a 22,7° vzadu spolu s maximálnym stúpaním 36,4° zaostávajú za čisto off-roadovými vozidlami.
Riadenie sa vyznačuje komfortným ovládaním, príliš účinný posilňovač ale spôsobuje aj značnú necitlivosť a dojem umelého chodu.
Motory
Motorová ponuka bola veľmi skromná. V Európe bol na výber jediný motor, dieselový šesťvalec 3,0 CRDi so vstrekovaním common-rail, vybavený turbodúchadlom s elektronicky riadenou variabilnou geometriou lopatiek. Maximálny výkon je 176 kW pri 3800 ot/min a krútiaci moment 450 Nm pri 1750 až 3500 ot/min.
Motor splňoval aj bez DPF filtra emisnú normu Euro 4. Napriek tomu si mnohí zákazníci (najmä v západnej Európe) vedeli doobjednať DPF. Aj keď je životnosť a spoľahlivosť DPF systému na slušnej úrovni, z dlhodobejšieho hľadiska je lepšie ak ním vozidlo nie je vybavené, presne podľa hesla, kde nič nie je nemôže sa pokaziť. Koncom roka 2011 bol motor prepracovaný na emisnú normu Euro 5. Mierne stúpli aj výkonové parametre na 184 kW a 471 Nm.
Oba motory sa vyznačujú kultivovaným chodom, dobrým odhlučnením a solídnou dynamikou už z nízkych otáčok. Vďaka dostatku krútiaceho momentu už v nízkych otáčkach, sa väčšina bežného jazdenia odohráva do 2500 ot/min. Spotreba sa pri pokojnejšej prevádzke mimo mesta dá stlačiť aj na 7-8 litrov, na diaľnici a v meste však treba počítať s 9-11 litrami podľa náročnosti jazdenia. Celková spotreba sa tak bežne pohybuje okolo 9-9,5 litra.
V prípade novšieho motora (Euro 5) má prevodovka o niečo dlhšie prevody, čo môže pri pokojnejšom jazdení ustálenou rýchlosťou ušetriť pár dcl nafty, v praxi je však rozdiel veľmi malý, obzvlášť pri prevádzke po meste či vo viac obsadenom stave, kde sa rozbeh dlhších prevodov kompenzuje silnejším stláčaním akceleračného pedálu.
Prevodovka
Jedinou možnosťou bola šesťstupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom. Prevodovka umožňuje automatickú alebo sekvenčnú voľbu rýchlostných stupňov. Vyznačuje sa hladkým chodom a vzhľadom na charakter vozidla aj pomerne rýchlym radením. Celkové zladenie prevodovky a motora je na veľmi dobrej úrovni.
Spoľahlivosť a poruchy
Hyundai ix55 je robustné a spoľahlivé vozidlo, ktoré pri kvalitnom servise a rozumnom používaní mimo spevnené cesty poslúži svojmu majiteľovi stovky tisíc kilometrov.
Palubná elektronika je spoľahlivá a problémy sa vyskytujú len zriedka, väčšinou pri veľmi ojazdených exemplároch. Skontrolovať treba funkčnosť klimatizácie, občas sa totiž vyskytne netesných chladič spôsobený neopatrnejšou jazdou v teréne.
Práve náročnejšie používanie mimo spevnené vozovky spolu s väčším nájazdom sa môže podpísať aj na nadmernom opotrebovaní podvozkových častí. Vyskytuje sa tak nadmerné opotrebenie ložísk v kolesách, čo prezrádza monotónne hučanie za jazdy. Klopavý zvuk pri prejazde nerovností prezrádza nadmerné vôle v tiahlach predného stabilizátora.
Priemernou životnosťou sa vyznačujú zadné samonivelačné tlmiče pruženia, ktoré po čase začnú tiecť a strácajú tlmiace schopnosti. Občas sa vyskytne aj nadmerne opotrebované horné uloženie tlmičovej vzpery, čo sa prejavuje pazvukmi pri točení kolies na mieste. Náročnejšia jazda v teréne dá zabrať aj polosám resp. homokinetickým kĺbom. Ich nadmerné opotrebovanie sa prejavuje pukavým zvukom pri pomalej jazde s vytočenými kolesami na jednu či druhú stranu.
Pri väčších nájazdoch sa môžu objaviť nadmerne opotrebované piezoelektrické vstrekovače, čo zvyčajne prezrádza hrubší a menej kultivovaný chod motora, slabší/kolísavý ťah a obtiažnejšie studené štarty. Obtiažnejší studený štart môže mať na svedomí aj nefunkčná žeraviaca sviečka.
Elektricky ovládané turbodúchadlo sa prezentuje dobrou životnosťou, problémy sa zvyčajne prejavujú pri väčšom nájazde alebo zanedbanej údržbe.
Pri automatických prevodovkách si treba dať pozor na pravidelnú výmenu oleja, aj keď výrobca považuje olejovú náplň za doživotnú. Pri nadmernom zaťažovaní alebo pri zanedbanej údržbe v kombinácii s väčším nájazdom sa môžu objaviť opotrebované (spálené) lamely. Pri kúpe je tak potrebné poriadne overiť stav prevodovky, ktorá musí radiť hladko bez žiadnych pazvukov.
Servis
Interval výmeny oleja je nastavený na 20 000 km alebo 1 rok. Novšia verzia motora (Euro 5) má interval výmeny až 30 000 km alebo 2 roky, odporúča sa však skrátiť na 20 000 km/1 rok.
Motor obsahuje tzv. bezúdržbovú rozvodovú reťaz, ktorá nepotrebuje pravidelné výmeny.
Olej v automatickej prevodovke sa odporúča meniť po 60 000 km resp. 4-5 rokov. Olej v rozdeľovacej prevodovke a zadnom diferenciáli sa odporúča meniť po 80 000 km alebo 4 rokoch.
Prednosti a nedostatky
komfortný a priestranný interiér |
zložitejšie ovládanie v prípade príplatkovej navigácie |
dobrý pomer ceny a ponúkanej hodnoty |
preposilované riadenie |
tichý a relatívne úsporný motor |
vyššie položená položená nakladacia hrana |
hladko radiaci automat |
drahšie originál náhradné diely |
jazdný komfort a slušné jazdné vlastnosti |
|
dobrá spoľahlivosť |
Najčastejšie poruchy
zriedka problémy s elektronikou (veľmi ojazdené exempláre) |
občas netesný chladič klimatizácie (neopatrnejšia jazda v teréne) |
nadmerné opotrebovanie ložísk v kolesách - monotónne hučanie za jazdy (náročná jazda v teréne alebo väčší nájazd) |
nadmerné vôle v tiahlach predného stabilizátora - klopavý zvuk pri prejazde nerovností (náročná jazda v teréne alebo väčší nájazd) |
priemerná životnosť zadných samonivelačných tlmičov pruženia - po čase začnú tiecť a strácajú tlmiace schopnosti |
občas nadmerne opotrebované horné uloženie tlmičovej vzpery - pazvuky pri točení kolies na mieste |
nadmerné opotrebovanie polosí resp. homokinetických kĺbov - pukavý zvuk pri pomalej jazde s vytočenými kolesami na jednu či druhú stranu (náročná jazda v teréne) |
nadmerne opotrebované piezoelektrické vstrekovače - hrubší a menej kultivovaný chod motora, slabší/kolísavý ťah a obtiažnejšie studené štarty (väčší nájazd) |
opotrebované/spálené lamely automatickej prevodovky (nadmerné zaťažovanie, zanedbaná údržba a väčší nájazd) |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
3.0 V6 CRDi 4WD | 2959 ccm | D6EA | 176 kW |
3.0 V6 CRDi 4WD | 2959 ccm | D6EB | 184 kW |
2 komentáre
Andrej
Najazdil som s tymto autom od nova cez 200 000 km. Super priestranne auto, 7 osob sa pohodlne odviezlo. Interier velmi prakticky, skor rodinne zamerany. Vazne problemy ziadne, ale ako sa spomina v clanku, pravidelne sa mi rozsypali loziska v zadnych kolesach. Postupne pribudalo hucanie a pneu boli nerovnomerne zjazdene. Auto bolo este v zaruke tak ich vzdy vymenili bezplatne. Spotreba dlhodobo 8,5 l/100km. Auto je tazke a trochu nemotorne, ale na motor nemozem povedat krive slovo
Wiliam
Kúpil som jazdené, zoservisoval a jazdil, pri cene v ktorej som bol limitovaný sa to oplatilo omnoho viacej ako hocijaké nové v mojom cenovom strope… hyundai má už dlhoročnú skúsenosť s SUV takže je dobre prepracované a dokážete na ňom najazdiť kludne viac ako 500000km takže sa netreba báť