Iveco Turbo Daily má svojou robustnou konštrukciou bližšie k nákladným vozidlám ako k dodávkam. Vynikne to najmä pri porovnaní s príbuznými Ducato, Boxer a Jumper. Konštrukcia vozidla bola naozaj robustná a v spojení s rôznymi nadstavbami mohlo vozidlo dosahovať celkovej hmotnosti takmer 6,5 tony.
Oproti bežným dodávkam rady Ducato je však robustnosť (teda aj vyššia hmotnosť) skôr na príťaž, ak sa chce vozidlo využívať do hmotnostného limitu 3,5 tony, pretože stredne veľká varianta váži vrátane vodiča a plnej nádrže bezmála 2,5 tony. Pre náklad tak zostane niečo viac ako 1 tona, čo zvládne aj dodávka veľkosti Caddy od VW. Priestorovo pre pasažierov a náklad je na tom Iveco dobre. Určité obmedzenie prináša varianta „C“, ktorá má na rozdiel od varianty „S“ vzadu „duplák“, teda dvojmontáž a konkrétne sa nedá medzi zadné podbehy umiestniť euro paleta naprieč. Iveco Turbo Daily vyniká širokou ponukou rozmerových variant vďaka kombinácii troch druhov rázvoru, štyroch celkových dĺžok a troch rôznych výšok. Objem nákladu sa tak môže pohybovať od 7 do 17 kubických metrov. Napriek spomínanej robustnosti malo TurboDaily problém v spojení tuhého rámu s karosériou. Na vine sú gumové silentbloky, ktoré sú vyrobené z mäkkého materiálu a rýchlo sa opotrebujú (vymačkajú). Najčastejšie vymačkané sú dva predné, čo sa ľahko pozná, nie je takmer žiadna špára medzi prednými blatníkmi a nárazníkom, keďže nárazník je prichytený priamo na ráme. Okrem viditeľného poklesu sa takto opotrebované gumové silentbloky hlásia o slovo aj ranami pri prejazde nerovnosťami. Tie môžu však pochádzať aj od vôle v uložení náprav. Často už po 100 000 najazdených kilometroch sú opotrebované čapy v ramenách, ktoré sú v lichobežníkovej náprave (až 4) a čapy v nich nejdú vymeniť samostatne. Zaujímavosťou prednej lichobežníkovej nápravy sú dva typy odpruženia. Pre typ „S“ je použité listové perovanie, ,, typ „C“ má odpruženie torznými tyčami, ktoré poskytujú väčší komfort, hlavne v nezaťaženom stave na nerovnom povrchu.
Okrem robustnej karosérie sa Iveco môže pochváliť aj veľmi robustnými a pomerne spoľahlivými motormi. Na začiatku tvoril jedinú nezničiteľnú pohonnú jednotku štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva pomocou klasického rotačného čerpadla. Motor mal označenie 2,8 i-dTd (77 kW). Poskytoval slušný ťah, rýchlu reakciu na zošliapnutie plynového pedálu a veľmi zaujímavú spotrebu okolo 8-10 litrov. V roku 2000 dostal motor vstrekovanie common-rail CP1 a dve výkonové varianty 77 a 92 kW. Kultivovanosť sa síce zlepšila, ale reakcie na zošliapnutie plynu boli pomerne mdlé a zvýšila sa aj spotreba. Zlepšenie v oblasti výkonu priniesol rok 2002, kedy sa začala predávať 107 kW verzia s turbom a variabilnou geometriou lopatiek. Zlepšenie v oblasti spotreby priniesol tiež v roku 2002 predstavený plne nový motor 2,3 s označením HPT s výkonovým rozpätím 70, 85 a 100 kW. Má 16 ventilovú hlavu valcov, je veľmi tichý, kultivovaný, spoľahlivý a pri priemernej záťaži sa dokáže zmestiť do spotreby 8 litrov. Pre veľké a robustné Iveco prišiel asi najlepší motor v roku 2004, trojliter, podobnej konštrukcie ako menší 2.3, teda 16 ventilová hlava valcov a dvojica vačkových hriadeľov poháňaných bezúdržbovou reťazou. Jeho výkon sa pohyboval od 100 do 122 kW a poskytuje vozidlu naozaj dobré dynamické vlastnosti pri rozumnej spotrebe paliva.
Základné verzie motorov Iveca sa spájali s 5 stupňovou mechanickou prevodovkou a výkonnejšie so 6 stupňovým manuálom. Ten však skrýval jeden neduh, za studena sa obtiažne radili stupne, a to až po dobu niekoľkých 100 metrov jazdy. Nie je to však žiadna vada a po krátkom zohriatí je všetko OK.
Iveco Turbo Daily je robustné a spoľahlivé vozidlo, ktoré vás málokedy niekde nechá. Vedia ho však trápiť mnohé drobnosti, ktoré občas znepríjemňujú život. Hlučné zadné diferenciály (bez dopadu na ich životnosť), problematická funkčnosť ručnej brzdy (zatuhnutý závit v zadných brzdičoch alebo poškodené lanovody), kratšia životnosť prednej nápravy (čapov), kratšia životnosť silentblokov medzi podvozkom a karosériou (najmä predných), potrápiť vie aj riadiaca jednotka ovládajúca vetranie, stierače a smerové svetlá, klepajúce brzdové doštičky z dôvodu zahrdzavenia pružinových plieškov vymedzujúcich ich chvenie. Potrápiť vie aj zatuhnutý záťažový ventil zadnej nápravy, či netesnosť chladiacej sústavy vinou priechodky v stene motorového priestoru. Vyskytuje sa tiež utrhnuté napájanie centrálneho žeravenia, únik nafty z vysokotlakového čerpadla, únik nafty z prehrdzaveného podávacieho čerpadla umiestneného v ráme vozidla, vŕzganie palubovky a často aj prasknuté žiarovky H7.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Prednosti a nedostatky
robustnosť |
menší komfort pruženia verzie S |
spoľahlivé a mechanicky odolné motory |
menej miesta medzi podbehmi pri verzii C |
stále príjemný dizajn |
vyššia pohotovostná hmotnosť - nižšia užitočná hmotnosť (3,5 t) |
ergonómia interiéru |
ťažšie radenie 6 stupňovej prevodovky |
vyššia spotreba a menšia ochota akcelerovať 2,8 JTD (77 a 92 kW) |
Najčastejšie poruchy
problematická funkčnosť ručnej brzdy |
hlučné zadné diferenciály |
kratšia životnosť prednej nápravy (čapov) |
kratšia životnosť silentblokov medzi podvozkom a karosériou (najmä predných) |
problematická riadiaca jednotka ovládajúca vetranie, stierače a smerové svetlá |
zhrdzavené pružinové pliešky vymedzujúce chvenie brzdových doštičiek |
zatuhnutý záťažový ventil zadnej nápravy |
netesnosť chladiacej sústavy |
utrhnuté napájanie centrálneho žeravenia |
únik nafty z vysokotlakového čerpadla (2,8 JTD) |
únik nafty z prehrdzaveného podávacieho čerpadla (2,8 JTD) |
vŕzganie palubovej dosky |
prasknuté žiarovky H7 |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,3 HPT (100 kW). 3,0 HPI a HTP (107 a 129 kW). |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
29 L 10 (ALJAV1A1, ALJA41AA, ALJA41A1, AHJA64A1...) | 2287 ccm | F1AE0481A | 70 kW |
29 L 10 V (ALJA43A2, ALJA42A2, ALJA41A2) | 2287 ccm | F1AE0481A | 70 kW |
29 L 12 (ALKA41A1, AHKA64A1, ALLA51A1) | 2287 ccm | F1AE0481B | 85 kW |
29 L 12 V (ALKA41A2, ALLA52A2, ALKA42A2) | 2287 ccm | F1AE0481B | 85 kW |
29 L 14 | 2287 ccm | F1AE0481M | 100 kW |
29 L 14 (AHRA11C1B1, AHRA14C1B1, AHRA64C1B1) | 2287 ccm | F1AE0481M | 100 kW |
35 C 10 V , 35 S 10 V (AMJA11A1, AMJA14A1, AMJA64A1...) | 2287 ccm | F1AE0481A | 70 kW |
35 C 12 , 35 S 12 (AEKA14A1, AEKA14AA, AEKA64A1...) | 2287 ccm | F1AE0481B | 85 kW |
35 C 12 V, 35 S 12 V (AGKA43A2, AGKB43A2, AGKB46A2...) | 2287 ccm | F1AE0481B | 85 kW |
35 C 14, 35 S 14 | 2287 ccm | F1AE0481M | 100 kW |
35 S 10 (ANJA41A1, ANJA42A2, ANJA42AB, ANJA43A, ANJAV1A...) | 2287 ccm | F1AE0481A | 70 kW |
40 C 14 | 2287 ccm | F1AE0481M | 100 kW |
45-10 (13031204, 13031211, 13031212, 13031224, 13031231...) | 2499 ccm | 8140.27.2720 | 76 kW |
49-10 K (13056212, 13056224, 13056231, 13056237...) | 2499 ccm | 8140.27.2700,8140.47R.2790 | 76 kW |
49-12 K (13136204, 13136211, 13136212, 13136224...) | 2499 ccm | 8140.47.2711,8140.47.2721 | 85 kW |
59-12 K (13156211, 13156212, 13156231, 13156311...) | 2499 ccm | 8140.47.2700,8140.47.2711 | 85 kW |
29 L 11 | 2798 ccm | 8140.43C,8140.43B | 78 kW |
29 L 11 V | 2798 ccm | 8140.43C | 78 kW |
29 L 13 | 2798 ccm | 8140.43S | 92 kW |
29 L 9 | 2798 ccm | 8140.63. | 62 kW |
29 L 9 | 2798 ccm | 8140.43R | 66 kW |
29 L 9 V | 2798 ccm | 8140.63. | 62 kW |
29 L 9 V | 2798 ccm | 8140.43R | 66 kW |
35 C 15 | 2798 ccm | 8140.43N | 107 kW |
35 C 9, 35 S 9 | 2798 ccm | 8140.43R | 66 kW |
35 S 11 V,35 C 11 V | 2798 ccm | 8140.43C | 78 kW |
35 S 11,35 C 11 (A2FC13AA, A6FBU4AB, A2NB14A1, A2ND13A1...) | 2798 ccm | 8140.43C | 78 kW |
35 S 13 V,35 C 13 V | 2798 ccm | 8140.43S | 92 kW |
35 S 13,35 C 13 | 2798 ccm | 8140.43S | 92 kW |
35 S 15 V, 35 C 15 V (A6HCV3B2, A6HBV4B2, A6HC41B2...) | 2798 ccm | 8140.43N | 107 kW |
35 S 9 V | 2798 ccm | 8140.43R | 66 kW |
35 S 9 V,35 C 9 V | 2798 ccm | 8140.63. | 62 kW |
35 S 9,35 C 9 | 2798 ccm | 8140.63. | 62 kW |
35-10 K (15030111, 15030211, 15030311, 15031111...) | 2798 ccm | 8140.23. | 76 kW |
35-12 K (15130311, 15130411, 15131111, 15131204...) | 2798 ccm | 8140.43. | 90 kW |
35-8 K (14930304, 14931104, 14931111, 14931115...) | 2798 ccm | 8140.63. | 62 kW |
40 C 13 | 2798 ccm | 8140.43S | 92 kW |
40 C 15 | 2798 ccm | 8140.43N | 107 kW |
49-10 K (15056204, 15056211, 15056304, 15056311) | 2798 ccm | 8140.23. | 76 kW |
49-12 K | 2798 ccm | 8140.43. | 90 kW |
50 C 11 | 2798 ccm | 8140.43C | 78 kW |
50 C 13 | 2798 ccm | 8140.43S | 92 kW |
50 C 15 | 2798 ccm | 8140.43N | 107 kW |
59-12 K (15176211, 15176304, 15176311, 15176315...) | 2798 ccm | 8140.43. | 90 kW |
65 C 15 | 2798 ccm | 8140.43N | 107 kW |
35 C 14 | 2998 ccm | F1CE0481A | 100 kW |
35 C 17, 35 S 17 | 2998 ccm | F1CE0481B | 122 kW |
40 C 14 | 2998 ccm | F1CE0481A | 100 kW |
40 C 17, 40 S 17 | 2998 ccm | F1CE0481B | 122 kW |
50 C 14 | 2998 ccm | F1CE0481A | 100 kW |
50 C 17 | 2998 ccm | F1CE0481B | 122 kW |
65 C 14 | 2998 ccm | F1CE0481A | 100 kW |
65 C 17 | 2998 ccm | F1CE0481B | 122 kW |