Svoju premiéru si najmenší potomok mačkovitej šelmy z Coventry odbil na marcovom autosalóne v Ženeve v roku 2002 a krátko nato sa začal predávať. Zo zlatej éry sa žiť večne nedá, a aj taká automobilka akou je Jaguár, začala produkovať vozidlá strednej triedy. Čo bolo dovtedy nemysliteľné stalo sa v X-Type bežnou realitou.
Diesel pod kapotou, motor vpredu naprieč, ale aj kombinácia pohonu prednej alebo obidvoch náprav boli v rodine Jaguárov premiérou. X-Type bol postavený na platforme Ford Mondeo II. generácie, čo znie síce neurodzene, ale na druhej strane to znamená veľmi dobré jazdné vlastnosti okorenené jemnou dávkou komfortu. To všetko je elegantne oblečené, pretože dizajnovo zostal X-Type verný značke a pripomína zmenšený rad XJ. Zo začiatku sa X-Type ponúkal s vidlicovým šesťvalcovým motorom 2,1 l s výkonom 115 kW pri 6800 ot./min., ktorého krútiaci moment vrcholí 200 Nm pri 4100 ot./min. Tento motor sa kombinoval výhradne s predným pohonom, 4×4 bol montovaný do variant 2,5 V6 (144 kW) a 3,0 V6 (169 kW).
Od roku 2004 sa začal ponúkať aj vznetový štvorvalcový agregát prevzatý z Mondea 2,0D s výkonom 96 kW a 330 Nm. Toho istého roku pribudla aj kombi verzia. Od polovice roka 2005 začal Jaguár montovať do modelu X-Type silnejší vznetový motor s objemom 2.2 litra, taktiež pochádzajúci z Mondea. Výkon motora je 114 kW a krútiaci moment 360 Nm.
Pre modelový rok 2008 sa X-Type podrobil modernizácii. Na exteriéri sú jasne viditeľné nové predné i zadné nárazníky a prepracovaná maska chladiča so znakom Jaguaru. Ďalšími novinkami sú spätné zrkadlá s integrovanými smerovými svetlami alebo použitie tradične skákajúcej mačky ako označenie na zadnej časti. V interiéri sú nové sedadlá, ktoré vzhľadom korešpondujú s upravenou výplňou dverí. Modernizácia sa dotkla aj audiosystému a parkovacieho asistenta. Novo je použité rozšírené rozhranie Bluetooth. Atmosféru športového luxusu majú v interiéri podporiť chrómované doplnky, akými sú napríklad výduchy ventilácie alebo dekorácie stredovej konzoly a tiež drevené obloženie z palisandrového dreva. Pribudla tiež kombinácia dieselového motora 2.2D s šesťstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá umožňuje aj sekvenčné radenie. Jaguar X-Type s týmto motorom a prevodovkou dosahuje maximálnu rýchlosť 208 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,9 sekundy pri kombinovanej spotrebe paliva 6,9 l na 100 km.
Už Jaguar X-Type v „základe“ poteší veľmi bohatou štandardnou výbavou: systém kontroly trakcie, ABS, EBD, audiosúprava Alpine, klimatizácia, vyhrievané vonkajšie zrkadlá, šesť airbagov, ESP, elektrické ovládanie všetkých okien, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, predné hmlovky, el. ovládané a sklopné zrkadlá, vyhrievané predné sklo a veľa ďalších. V luxusnejších verziách teda nemôže chýbať kožený interiér, pohon 4×4, navigácia, športový podvozok, vyhrievané sedadlá, xenónové svetlomety atď.
Interiér vyzerá luxusne, obsahuje väčšinou naozaj kvalitný materiál. Škoda tých pár detailov, ktoré ho mierne degradujú. Jedným z nich je záplava veľkých a zastaralo pôsobiacich jednoúčelových tlačidiel na stredovom paneli, z ktorých „zaujme“ asi iba prepínač medzi stupňami Celzia a Fahrenheit. Nenadchnú tiež zeleno podsvietené displeje s pomerne hrubou grafikou. Sťažnosť si vyslúžili aj inak pohodlné kožené sedačky, kde kvalita kože a vypracovania nebola vždy najlepšia a rýchlejšie sa opotrebovala.Vzhľad je ale vždy otázkou vkusu a inak nemožno pracovisku vodiča v kombinácii s hodnotnými plastmi poprípade drevom v podstate nič vážne vytknúť. Miesta je vpredu dostatok, vzadu je ho už o poznanie menej, najmä v pozdĺžnom smere. Odkladacích priestorov tiež nie je nadbytok a tie vo výplniach dverí stačia naozaj len na drobnosti. Kufor priemerného objemu 452 litrov (sedan) a 445/1415 (kombi) je možné odistiť len diaľkovým ovládačom, ale veko sa musí otvoriť ručne – samootvorenie ako má Passat B6 u X-Type nehrozí. Vstupný otvor je úzky a celkovo kufor dosť plytký, aj keď pod podlahou nájdeme len dojazdovú rezervu. Výhoda je, že možno zadné asymetricky delené operadlá zložiť a vďaka otvoru medzi batožinovým priestorom a kabínou prevážať aj dlhšie predmety.
Jazdné vlastnosti sú vďaka technickému základu z Fordu Mondeo na veľmi dobrej úrovni a výdatne im pomáha aj veľmi tuhá karoséria. Podvozok nesklame pri prejazde mestských nerovností a ani na dlhých cestách. Vyššiemu komfortu jazdy vďačí malý Jaguár aj mohutnému pomocnému rámu prednej nápravy, ktorý je ku karosérii pripevnený pomocou klasických ale aj kvapalinových silentblokov. Podobne aj spodné ramená v tvare L majú lôžka uloženia obsahujúce kvapalinu. Zadná náprava je tiež podobná Mondeu, v prípade pohonu 4×4 je rozvodovka nesená trubkovou nápravnicou, rovnako ako aj priečne ramená. Pozdĺžne rameno v tvare U je uchytené v prahoch karosérie. Nápravy malého Jaguaru sú pomerne odolné a slabším článkom sa ukazujú iba hučiace ložiská v prednej náprave. V prípade vzniku vôle v ramenách prednej nápravy je nutné ich meniť celé, jednotlivo sa dá vymeniť iba spodný guľový čap. Ak sa rozhodnete pre X-Type so zážihovým šesťvalcom, či už s objemom 2.5 alebo 3.0 litre, dostanete vozidlo s pohonom všetkých kolies. Ide o systém stáleho pohonu všetkých kolies, nesúci názov Traction 4, s asymetrickým delením krútiaceho momentu (60 percent momentu putuje na zadnú nápravu a 40 percent na prednú). Tento pomer je samozrejme možné podľa aktuálnych adhéznych podmienok meniť, vďaka viskóznej lamelovej spojke. Výhoda je, že samotná spojka nepotrebuje počas životnosti vozidla žiadnu údržbu. Pohon všetkých kolies je osožný najmä na mokrom povrchu, ale jeho prednosti sa najviac ocenia v zime. Z jazdného hľadiska je ešte zaujímavý fakt, že urobí z luxusného vozidla v zákrutách pomerne nedotáčavé auto, pričom miera nedotáčavosti prevyšuje model s poháňanou prednou nápravou. Najmä vo vysokých rýchlostiach je s tým v zákrutách potreba počítať. Riadenie má pomerne dlhý prevod, je presné a aj pomerne komunikatívne. Prekvapením pre mnohých bude len pozvoľný nástup brzdného účinku.
Motorová ponuka nie je nijak rozsiahla, ale pre potreby užívateľa malej šelmy bohato postačuje. Benzínovým základom je šesťvalec 2,1 V6 DOHC 24V. Pohonná jednotka má premenlivé časovanie ventilov poháňané reťazou a štyri možnosti nastavenia dĺžky sacieho potrubia. Dosahuje maximálny výkon 115 kW pri 6800 otáčkach a krútiaci moment 196 Nm pri 4100. Prevedenie s päťstupňovou prevodovkou s priamym radením zrýchli z 0 na 100 km za 8,9 sekundy, verzia s automatom za 10,4. Maximálna rýchlosť X-Typu s mechanickou prevodovkou je 210 km/h, s päťstupňovým automatom 207 km/h. Agregát vznikol zmenšením 2,5 litrového Duratec VE šesťvalca pochádzajúceho ešte z Mondea I. generácie. Vyznačuje sa ochotou ísť do otáčok, ale aj menšou ochotou ťahať v tých nízkych a stredných. Preto pri potrebe dynamickejšieho zvezenia je nutné motor vytáčať, čím sa podstatne zvyšuje spotreba. Vydarenejší v pružnosti v nízkych a stredných otáčkach je väčší 2,5 litrový agregát, z ktorého bol menší 2,1 liter odvodený. Motor je tiež celohliníkovej konštrukcie s liatinovými vložkami a prvý krát bol osadený do Mondea I. generácie. Samozrejme odvtedy doznal zmien akými sú variabilné časovanie ventilov a nastavenia dĺžky sacieho potrubia. Dosahuje výkon 144 kW pri 6800 otáčkach a krútiaci moment 241 Nm pri 3000. Jaguaru udeľuje maximálnu rýchlosť 225 km/hod a zrýchlenie za 8,3 s. Kto sa chce hrať na ozajstného diaľničného stíhača pre toho je určený trojlitrový šesťvalec s výkonom 169 kW pri 6800 otáčkach a krútiacim momentom 279 Nm pri 3000. Toto žihadlo zrýchli z 0 na 100 km/h za rovných 7 sekúnd. Benzínové šesťvalce možno považovať za odolné a spoľahlivé, ale ani im sa občas nevyhne nejaká drobnosť, ktorá môže znamenať fatálne následky. Pozor si treba dávať ako funguje chladenie, môže byť totiž poškodený termostat alebo ventilátor chladenia. Na začiatku produkcie sa vyskytovala aj prasknutá expanzná nádobka. Práve pri takýchto problémoch treba byť opatrný, pretože celohliníkový agregát je na prehriate veľmi citlivý a môže sa pokrútiť. Ďalšou drobnosťou vedúcou pri zanedbaní k fatálnym následkom je unikajúci olej z motora cez netesný separátor oleja, ktorý je súčasťou odvetrávania kľukovej skrine. Častejšie táto závada postihuje trojlitrový šesťvalec. Ak majú šesťvalce nepravidelný chod, porucha bude zrejme v niektorej zo šiestich zapaľovacích sviečok.
Kto dnes neponúka dieselový motor v Európe, je takmer odsúdený k zániku. Vie to aj Subaru a dokonca aj Porsche. Preto ani Jaguár neostal bokom a od roku 2004 poskytuje dvojlitrový štvorvalec z Mondea, DOHC 16V, s výkonom 96 kW pri 3800 otáčkach a krútiacim momentom 330 Nm pri 1800. Auto s ním dosahovalo maximálne 201 km/hod a zrýchlenie za 9,9 sekundy. Nakoľko sa do Jaguáru začal montovať až po úpravách palivového čerpadla, vstrekovačov a palivového filtra, možno ho považovať za spoľahlivý. Pred úpravami totiž tento motor montovaný do Mondea trpel dosť často závažnými poruchami vstrekovacieho systému Delphi. Tonu a pol ťažký sedan premiestňuje s menej než sedemlitrovou spotrebou, so solídnou dynamikou v nízkych a stredných otáčkach a prijateľným turboefektom. Ešte podarenejší je väčší štvorvalec, ktorý vznikol predĺžením zdvihu pôvodného dvojlitra. 2,2D DOHC 16V dosahuje výkon 114 kW pri 3500 otáčkach a krútiaci moment 360 Nm pri 1800. Jaguáru udeľuje naozaj slušné dynamické parametre, maximálku 220 km/hod a zrýchlenie z 0-100 za 8,9 sekundy, s podobnou spotrebou ako menší dvojliter. Z dnešného pohľadu iba zaskočí trocha oneskorený nástup veľkého turba. Agregát je spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Oba diesely sú poháňané rozvodovou reťazou. Prevodovky boli buď manuálne 5-6 stupňové, ktoré majú trocha tuhšie ale presné radenie a 5 stupňové automaty, ktoré hlavne na začiatku produkcie vedeli pohnevať. Neskôr sa problémy podarilo eliminovať a pokiaľ sa Jaguár podroboval dobrej starostlivosti a mal solídneho majiteľa, radia úplne plynule a hladko.
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | štvordverový sedan | päťdverové kombi |
---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4672-4716 x 2000 x 1390-1430 | 4710-4716 x 2000 x 1480 |
Rázvor (mm): |
2710
|
#colspan# |
Batožinový priestor (l): | 452 | 445/1415 |
Pohon: |
predné alebo všetky štyri kolesá
|
#colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
61
|
#colspan# |
Prednosti a nedostatky
úsporné a silné dieselové motory |
zastarano pôsobiace ovládače a displej na stredovom paneli |
klasický dizajn |
málo miesta v pozdĺžnom smere |
kvalitné spracovanie |
vyššia spotreba benzínových šesťvalcov |
tuhá karoséria |
pomerne úzky a plochý kufor |
dobre tlmenie motorov |
pomalší nástup brzdného účinku |
výkonný, kultivovaný 2,5 V6 s primeranou spotrebou |
letargický dvojliter V6 v nízkych a stredných otáčkach |
stály pohon všetkých kolies pri 2,5 V6 a 3,0 V6 |
Najčastejšie poruchy
poruchy centrálneho zamykania |
nefunkčné zapaľovacie sviečky (V6) |
nefunkčný snímač ABS |
hlučné ložiská v prednej náprave |
nefunkčný termostat (začiatok výroby) |
nefunkčný ventilátor chladenia (začiatok výroby) |
prasknutá expanzná nádobka (začiatok výroby) |
problémy s automatickou prevodovkou (začiatok výroby) |
zadretie ojničného ložiska na kľukovom hriadeli z dôvodu úniku oleja (začiatok výroby) |
občas sa vyskytne aj nefunkčná elektronika združeného stredového panelu |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,5 V6 (144 kW). 2,0D (96 kW). 2,2D (114 kW). |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
3.0 | 2967 ccm | AJ-V6 | 169 kW |
3.0 V6 pohon vsetkych kolies | 2967 ccm | AJ-V6 | 169 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 D | 1998 ccm | R4-X404,FMBA,FMBB | 96 kW |
2.2 D | 2198 ccm | LJ46G | 107 kW |
2.2 D | 2198 ccm | LJ46G | 110 kW |
2.2 D | 2198 ccm | LJ46G | 114 kW |
9 komentárov
sven
Kufor sa da otvorit aj bez dialkoveho ovladaca. Staci stlacit gulaty znak macky na kufrovej liste
Palo
To je to ručné otvorenie, čo sa píše, myslené bolo, že dvere nevystrelia samé ako na Passate alebo Audi.
sven
ee, dobre si to precitaj: „odistenie je mozne len pomocou dialkoveho ovladaca“ to rucne otvorenie je to, ze odskoci, ale hore ho musis vytlacit.
Pauli
Tento jaguar vlastnim a mam 2,0 diesel, mozem len a len odporucat
Iggi
Nieje toto auto náhodou kazové? Rozmýšľam nad kúpou a neviem či sa to oplatí…
Anonym
Su nan velke naklady ?
Jarik
Vyzerá draho a luxusne. Budí dojem šialenej spotreby a hyperdrahého servisu. Spotreba pod 6 l priemer, bežný servis – motor Ford Mondeo 2.0 cdti, dostupné diely lacnejšie, ako na Oktávku…
Kúpil som ho t.r. ani nie polovicu ceny mojej motorky – priemerný chopper. Stále sa po ňom ľudia obzrú! Medzi časté závady by som priradil spálenie mikrospínačov do DO. (Oprava okolo 5.- Eur. Ale koľkokrát bolo DO použitá počas 300 tis km? 🙂
Viac na https://www.jaguar-club.net
Arni
Nedavno som si aj ja kupil 2.0 D. Sikovne auticko, dobra spotreba, taha od spodu…
Je to vela muziky za malo penazi, aj ked to tak nevyzera 🙂
Sabi
Zdravým.
Chcem sa opýtať veľa jazdím po meste a chcem to ako druhé auto v rodine.
Len BENZÍN.
Je tu nejaký realista ktorý má skúsenosti ktorý motor kúpiť ci 2,5l alebo 3l?
Ďakujem