Slovo Jeep je pre mnoho motoristov stále synonymom skutočného off-roadu. Popisovaný Cherokee KJ robí svojmu menu česť a nezľakne sa ani náročnejšieho terénu. Malý Jeep si pri troche obozretnosti obstojne vedie aj na klasickej asfaltke a dobrý pocit z jazdy umocňuje tiež solídne vybavený interiér. Pochváliť treba aj robustnú techniku a slušnú spoľahlivosť.
História
Nový Jeep Cherokee bol predstavený v roku 2001, pričom na americkom trhu nesie meno Liberty. Pod kapotou boli na výber benzínové motory 2,4 l (110 kW), 3,7 V6 (155 kW) a jeden diesel 2,5 CRD (105 kW).
V roku 2004 pribudol do ponuky nový štvorvalec 2,8 CRD s výkonom 110 kW. V druhej polovici roka prešiel model jemným faceliftom. Prepracovaný bol aj benzínový šesťvalec na prísnejšiu emisnú normu s výkonom zníženým na 150 kW.
V roku 2005 vypadáva 2,5 CRD z ponuky a motor 2,8 CRD bol prepracovaný na prísnejšiu Euro 4, pričom výkon stúpol na 120 kW.
V roku 2006 vypadáva z ponuky najslabší benzínový štvorvalec 2,4i.
V roku 2008 je výroba modelu KJ ukončená a nahradená novou generáciou KK.
Interiér
Palubná doska sa vyznačuje jednoduchým tvarovaním a prehľadný prístrojový panel zaujme bielym podkladom budíkov. Zaujmú aj originálne tvary držiakov dverí, volantu či dekor z tzv. eloxovaného hliníka.
Aj keď sa jedná o typického Američana, na väčšinu ovládačov či prvkov výbavy si európsky vodič rýchlo zvykne. Špecialitou je iba ovládanie pohonu 4×4 pákou podobnou ručnej brzde a umiestnenie displeja palubného počítača v čalúnení strechy nad predným oknom.
Predné sedadlá majú komfortné čalúnenie avšak so slabším bočným vedením, čo sa prejaví pohybom tela pri prudšej zmene smeru jazdy vozidla. Miesta je vpredu dostatok aj pre urastené osoby, trocha obmedzujúco pôsobí iba priestor pre nohy vodiča, konkrétne pre ľavú nohu. Vzadu má priemerne urastená dvojica cestujúcich dostatok miesta v oblasti kolien aj nad hlavami, traja cestujúci sa už budú trocha tlačiť, pričom cestujúcemu v strede môže prekážať aj mohutný stredový tunel. Čalúnenie zadnej lavice je dosť strohé a na dlhších cestách pôsobí menej komfortne aj kratší sedák.
Batožinový priestor má základný objem približne 400 litrov, pri naložení po strechu sa do vozidla zmestí až 820 litrov batožiny. V prípade sklopenia zadných sedadiel narastie objem na 1950 litrov pri využití priestoru až po strechu vozidla. Prístup do kufra je možný cez doľava sa otvárajúce piate dvere, alebo pri nakladaní menších predmetov možno použiť výklopné zadné sklo. Slabšou stránkou sú odkladacie priestory na drobnosti, ktorých je málo a svojimi rozmermi príliš nenadchnú.
Podvozok a jazdné vlastnosti
Na rozdiel od predchodcov, ktorí mali obe tuhé nápravy dostal Cherokee KJ vpredu nezávislé lichobežníkové zavesenie kolies. To sa pozitívne prejavilo na jazdných vlastnostiach na klasickej asfaltke. Cherokee je prekvapivo stabilný v priamom smere ale aj pri svižnejšom prejazde zákrutou. So svižnou jazdou to ale netreba preháňať, obzvlášť na menej kvalitných povrchoch.
Kým predná lichobežníková predná náprava zaručuje veľmi dobré vedenie kolies za rôznych jazdných podmienok a dáva vodičovi pocit „všetko zvládnem“, zadná tuhá napráva už na ostrejšie jazdenie nie je stavaná a môže nepríjemne prekvapiť. Pri ostrejšom prejazde zákrutou má totiž Cherokee snahu prejsť do pretáčavého šmyku. Keďže ťažisko vozidla je pomerne vysoko, môže dôjsť na nerovnom povrchu k poskočeniu a následnému prevráteniu vozidla.
Vďaka dĺžke necelých 4,5 m (vrátane náhradného kolesa na zadných dverách) je Cherokee prekvapivo obratný aj v mestskej prevádzke. Na slušnej úrovni je aj komfort pruženia, čomu napomáhajú nižšie odpružené hmoty prednej nápravy a tiež mäkšie nastavené vinuté pružiny zadnej tuhej nápravy.
Po konštrukčnej stránke je vpredu použitá viacprvková lichobežníková náprava, vzadu sa nachádza tuhá náprava. Obe nápravy sú odpružené vinutými pružinami, čo v porovnaní s listovými perami prináša lepší komfort jazdy. Jazdnej stabilite pomáhajú priečne skrutné stabilizátory a na zadnej náprave použité centrálne rameno v tvare A vyrobené z vysokopevnostnej ocele.
Riadenie s variabilným účinkom posilňovača v nízkych rýchlostiach uľahčuje otáčanie volantom, vo vyšších naopak príjemne tuhne. Nevýhodou je len malá strmosť, a tak je medzi krajnými polohami potrebné 3,5 krát otočiť volantom.
Napriek nezávislému zaveseniu prednej nápravy a použitiu samonosnej karosérie (tá má však podlahu vystuženú robustným rámom) sa Cherokee nestratí ani v ťažšom teréne. Nástrahy ťažšieho terénu pomáha zdolávať pohon 4×4, dobrá skrížiteľnosť zadnej nápravy, štandardne dodávaná redukcia s pomerom 2,72:1 či možnosť zadného samosvorného diferenciálu. Limitom pre zdolávanie terénnych prekážok tak môže byť skôr dezén použitých pneumatiky, resp. neopatrné brodenie v hĺbkach nad 40 cm, keďže sanie vzduchu nie je vyvedené úplne ideálne.
Pohon 4×4
Cherokee KJ používa dva typy pohonu oboch náprav. Jednoduchší systém má názov Command Trac – používa rozdeľovaciu prevodovku bez medzinápravového diferenciálu. To znamená, že pohon 4×4 sa pripája tzv. natvrdo, a preto sa môže tento režim využívať iba v teréne alebo na povrchoch s nižšou adhéziou (sneh, blato a pod). Na povrchoch s dobrou adhéziou (asfalt, betón a pod) totiž hrozí riziko nadmerného namáhania (poškodenia) kardanu, poloosí, či prevodového mechanizmu, keďže prípadné rozdiely v otáčkach predných a zadných kolies sa bez medzinápravového diferenciálu nemajú ako vyrovnať. Na klasických asfaltkách je tak nutné používať iba režim 2WD.
Vyspelejšiu techniku používa systém Selec Trac, ktorý už obsahuje medzinápravový diferenciál. Je možné jazdiť buď v režime 2WD so zaradeným iba zadným pohonom alebo voliteľne s pohonom oboch náprav. Ten má však dva základné režimy. Prvým je Part Time, kedy je medzinápravový diferenciál uzamknutý. V tomto režime sa smie jazdiť iba po klzkých povrchoch (s nižšou adhéziou) inak hrozí poškodenie popísané pri systéme Command Trac. Dvojnásobne to platí pri jazde s redukciou 4LO, kedy je medzinápravový diferenciál tiež uzamknutý. Pre jazdu po klasickej asfaltke je tak potrebné nastaviť volič do polohy (režimu) 4FullTime, kedy medzinápravový diferenciál rozdeľuje krútiaci moment podľa potreby medzi kolesá prednej a zadnej nápravy. Pri bežných podmienkach je pomer nastavený 48:52 v prospech zadnej nápravy.
Benzínové motory
Základným benzínovým motorom pre Cherokee je štvorvalec 2,4i 16V s výkonom 108 kW a krútiacim momentom 215 Nm. Dynamika tejto motorizácie je pomerne slabá, a tak je pre svižnejšiu akceleráciu potrebné udržiavať motor vo vyšších otáčkach. Spotreba sa pri kľudnejšom jazdení pohybuje okolo 10-11 litrov, v praxi je však bežnejšia hodnota okolo 12-13 litrov. Samotný motor poteší slušnou odolnosťou a spoľahlivosťou a dobre si rozumie aj s pohonom na LPG.
Podstatne suverénnejšiu dynamiku ponúka väčší šesťvalec 3,7 V6 24V s výkonom 155 (150 kW) a krútiacim momentom 312 Nm resp. 307 Nm. Motor vychádza z rovnakej konštrukčnej rady Power Tech ako väčší osemvalec 4,7 V8 z väčších modelov Jeep. Motor ponúka slušný ťah už z nízkych otáčok, priaznivcov svižnejšej jazdy poteší aj hutný zvuk pri silnejšom stlačení akcelerátora. Slabšou stránkou je spotreba, ktorá sa bežne pohybuje okolo 13 litrov, v meste ešte o niekoľko litrov viac. Vyššiu spotrebu rieši mnoho motoristov prestavbou na LPG. Na rozdiel od menšieho 2,4i je však 3,7 V6 citlivejší na spaľovanie LPG. Motory prerobené na spaľovanie LPG majú neraz nadmerne opotrebované sedlá ventilov v hlave valcov a tiež samotné ventily a ich ovládací mechanizmus. Spoľahlivosť motora pri prevádzke na benzín je na slušnej úrovni, pri viac ojazdených resp. namáhaných kusoch sa však môže vyskytnúť nadmerné opotrebovanie ložísk a niekedy aj zadretie samotného kľukového hriadeľa.
Dieselové motory
Veľkej obľube sa v prípade Cherokee KJ tešia dieselové motory. Základ predstavuje šestnásťventilový štvorvalec 2,5 CRD s výkonom 105 kW a krútiacim momentom 343 Nm. Sila motora je pre bežné jazdenie postačujúca, vďaka redukcii sa nestratí ani v ťažšom teréne. Slabšiu dynamiku je cítiť hlavne pri akcelerácii vo vyšších rýchlostiach, kde už motoru trocha dochádza dych.
V tomto smere si lepšie vedie väčší dieselový štvorvalec 2,8 CRD s výkonom 110 kW a krútiacim momentom 360 Nm, resp. po modernizácii na Euro 4 – 120 kW a 400 Nm. Motor poteší slušným ťahom už z nižších otáčok a dobrou pružnosťou obzvlášť v prípade výkonnejšej 120 kW verzie.
Vytáčať dieselové štvorvalce príliš nemá význam, keďže nad 3500 otáčok začína ich dynamika výrazne klesať. Spotreba dieselových motorov sa v priemere pohybuje okolo 10-11 litrov. Oba motory sú vybavené vstrekovaním common rail a pochádzajú od talianskeho špecialistu VM Motori. Na rozdiel od nie príliš spoľahlivého predchodcu 2,5 TD sú tieto motory podstatne robustnejšie a odolnejšie.
Prevodovky
Jeep Cherokee používa manuálne päťstupňové (2,5 CRD, 2,8 CRD 110 kW a 2,4i) resp. manuálne šesťstupňové prevodovky (2,8 CRD 120 kW a po facelifte aj 2,4i), alebo štvorstupňové automatické (3,7 V6) resp. päťstupňové automatické prevodovky v prípade oboch verzií 2,8 CRDi.
Najčastejšie poruchy
Jeep Cherokee je robustné vozidlo, ktoré dobre zvláda aj náročnejšiu prevádzku mimo spevnené komunikácie. Pre spoľahlivú prevádzku však Cherokee vyžaduje ruku znalého mechanika, ktorý včas rozpozná potrebné výmeny či opravy.
Voči korózii je vozidlo chránené len priemerne, postihnuté bývajú najmä spodné časti dverí ukryté pod plastovou ochranou a predná kapota. Po facelifte sa antikorózna ochrana spomínaných častí zlepšila.
Vyskytujú sa poruchy elektrického sťahovania okien, poruchy spínača otvárania zadného výklopného okna (zväčša vymenený na podnet výrobcu) a vzpery prednej kapoty tiež nemajú najdlhšiu životnosť a postupne slábne ich sila udržať kapotu. Častým javom sú aj poškodené (prasknuté) zadné svetlá, ktoré značne vyčnievajú v rohoch karosérie, a tak neraz dochádza ku kontaktu a následnému poškodeniu svetla.
Nepríjemný zápach pri pustení ventilácie (klimatizácie) má na svedomí nečistotami zanesený výparník. Tento jav je v prípade Cherokee pomerne častý, keďže vo väčšine vozidiel absentuje peľový filter. Do systému cirkulácie vzduchu tak vo väčšej miere prenikajú nečistoty z vonkajšieho prostredia a následne sa usadzujú na výparníku. Vlhké prostredie spolu s nečistotami vytvárajú vhodné prostredie na množenie baktérii a plesní. Riešením je minimálne raz ročne dezinfikovať systém klimatizácie.
Podvozok je síce robustnej konštrukcie, ale častejšia jazda v teréne mu dá zabrať. Ako prvé sa zvyčajne objavujú nadmerné vôle v čapoch predných horných ramien, čo sa prejavuje vyššou hlučnosťou pri prejazde nerovností, plávaním vozidla či nesprávnym opotrebovaním pneumatík. Objavujú sa aj nadmerné vôle v čapoch riadiacich tyčí a tiež hučiace ložiská. Do tela dostávajú aj predné poloosi s homokinetickými kĺbami, preventívne treba kontrolovať tiež stav gumových manžiet. V prípade ich poškodenia vytečie mazivo a do kĺbu sa dostane prach, čo znamená veľmi rýchle opotrebovanie.
Na zadnej náprave sa objavujú ako prvé nadmerné vôle vo veľkom ramene tvaru A, konkrétne v stredovom čape a krajných silentblokov. Do faceliftu je pomerne častou poruchou zlý snímač otáčok pre ABS, od faceliftu prešiel Cherokee na presnejšie meranie v jednotlivých kolesách. Nadmernú hlučnosť spôsobujú aj opotrebované kĺby kardanového hriadeľa, často krát z dôvodu poškodenej gumovej manžety, chrániacej kĺb pred nečistotami.
Pri benzínových šesťvalcoch jazdiacich na LPG bývajú neraz nadmerne opotrebené sedlá ventilov v hlave valcov a tiež samotné ventily a ich ovládací mechanizmus. Pri väčšom nájazde, resp. pri viac namáhaných kusoch sa môže vyskytnúť aj nadmerné opotrebovanie ložísk kľukového hriadeľa a niekedy aj zadretie samotného hriadeľa.
Dieselové motory môžu pri väčšom nájazde trápiť nadmerne opotrebované vstrekovače, čo sa prejavuje nerovnomerným a hrubším chodom motora, padaním motora do núdzového režimu pri prudšej akcelerácii, či zdĺhavejším štartom z dôvodu nadmerného prepadu. Občas sa vyskytuje aj tečúce vysokotlakové čerpadlo, či nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník, čo sa prejavuje nadmernými vibráciami, zvýšenou hlučnosťou pri akcelerácii z nižších otáčok, či trhavým rozjazdom pri zábere spojky. Pri dieseloch sa častejšie vyskytuje aj porucha termostatu, čo sa prejavuje nižšou teplotou chladiacej kvapaliny a slabým účinkom kúrenia. Občas vypovie službu aj EGR ventil, čo sa prejavuje svietiacou kontrolkou motora, trhavým (slabším) ťahom či zvýšenou dymivosťou motora.
Pri automatických prevodovkách sa pri väčšom nájazde, náročnejšej prevádzke či zanedbanej údržbe môže vyskytovať problém s nadmerne opotrebovanými trecími spojkami či zle fungujúcimi elektrohydraulickými ventilmi. Pri testovacej jazde tak prevodovka musí radiť jemne, bez pazvukov a šklbnutia. Jemné šklbnutia sa niekedy dajú doladiť nastavením trecích spojok, väčšie rázy už ale môžu znamenať vážnejší technický problém. Občas treba skontrolovať aj tesnosť prídavného chladiča oleja automatickej prevodovky.
Servis
Interval výmeny motorového oleja je klasických 15 000 km, vzhľadom na charakter vozidla a neraz náročnejšiu prevádzku sa odporúča meniť olej po max 10 000 km. Olej v automatickej prevodovke sa odporúča meniť každých 60 000 km.
Benzínové motory obsahujú tzv. bezúdržbovú rozvodovú reťaz, v prípade dieselových motorov sa používa rozvodový remeň, ktorý má síce interval výmeny 160 000 km, odporúča sa však interval skrátiť na 120 000 km a v prípade častejších jázd mimo spevnené vozovky na 90 000 km. Spolu s rozvodmi je vhodné meniť aj vodnú pumpu. Na servisnú prehliadku upozorňuje palubný PC umiestnený na strope, intervaly je možné v menu nastaviť resp. zmazať.
Čo prezradí VIN nachádzajúce sa za predným sklom
Vozidlá pre USA a EÚ sa nepatrne líšia. 1: krajina produkcie (1 – USA), 2: výrobca (J – Jeep), 3: verzia vozidla (4 – MPV bez bočných airbagov, 8 – MPV s bočnými – 4 airbagmi), 4: prípustná celková hmotnosť (G – 2268 až 2721 kg), 5: Model (L – Liberty 4×4 LHD – tiež v európskych verziách, B – Cherokee 2WD RHD, F – Cherokee 4WD LHD), 6: Prevodovka (N. – 5-rýchlostná manuálna, B – 4-rýchlostný automat, USA – zariadenie), 7: karoséria (8 – 4d SUV); 8: motor (K – 3,7 1-2,4 7-2,5 CRD), 9: číslica, 10: modelový rok (3-2003 4-2004, atď.), 11: výrobný závod (W – Toledo, Ohio); číslice 12-17: sériové číslo vozidla.
Prednosti a nedostatky
originálny a pomaly starnúci dizajn |
priemerný komfort sedenia na zadných sedadlách |
slušná výbava |
slabšia antikorózna ochrana do faceliftu |
vzhľadom na charakter vozidla dobre vybavený a pohodlný interiér |
priemerná kvalita dielenského spracovania |
slušný komfort pruženia |
slabšia dynamika a vyššia spotreba základného benzínového motora 2,4i |
jazdné vlastnosti v teréne |
zriedkavejší výskyt kvalitných servisov |
robustnosť a mechanická odolnosť |
|
primerane silné a robustné dieselové motory |
|
dobrá dostupnosť a cena náhradných dielov |
Najčastejšie poruchy
korózia spodnej časti dverí ukrytej pod plastovou ochranou a predná kapota (hlavne pred faceliftom) |
poruchy elektrického sťahovania okien |
poruchy spínača otvárania zadného výklopného okna - zväčša vymenený na podnet výrobcu |
vzpery prednej kapoty nemajú najdlhšiu životnosť, postupne slábne ich sila udržať kapotu |
poškodené/prasknuté zadné svetlá - značne vyčnievajú v rohoch karosérie |
nečistotami zanesený výparník - nepríjemný zápach pri pustení ventilácie/klimatizácie (minimálne raz ročne dezinfikovať systém klimatizácie) |
nadmerné vôle v čapoch predných horných ramien - vyššia hlučnosť pri prejazde nerovností, plávanie vozidla, nesprávne opotrebovanie pneumatík (náročnejšia prevádzka) |
nadmerné vôle v čapoch riadiacich tyčí |
hučiace ložiská kolies |
opotrebované predné poloosi s homokinetickými kĺbami |
poškodené gumové manžety homok. kĺbov - vytečie mazivo a do kĺbu sa dostane prach - veľmi rýchle opotrebovanie |
nadmerne opotrebené sedlá ventilov v hlave valcov a tiež samotné ventily a ich ovládací mechanizmus (benzínové šesťvalce jazdiace na LPG) |
nadmerné opotrebovanie ložísk kľukového hriadeľa a niekedy aj zadretie samotného hriadeľa (benzín 3,7 V6, väčší nájazd, viac namáhané-zanedbané kusy) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - nerovnomerný a hrubší chod, padanie do núdzového režimu pri prudšej akcelerácii, zdĺhavejšie štartovanie z dôvodu nadmerného prepadu (diesel, väčší nájazd) |
občas tečúce vysokotlakové čerpadlo (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie, chrchlanie, zvýšená hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok, trhavý rozjazd pri zábere spojky (diesel, väčší nábeh) |
porucha termostatu - nižšia teplota chladiacej kvapaliny, slabý účinok kúrenia (diesel) |
občas nefunkčný EGR ventil - svietiaca kontrolka motora, trhavý/slabší ťah, zvýšená dymivosť motora (diesel) |
nadmerne opotrebované trecie spojky alebo zle fungujúce elektrohydraulické ventily automatickej prevodovky (väčší nájazd, náročnejšia prevádzka, zanedbaná údržba) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,8 CRDi s manuálnou prevodovkou. Dynamický (najmä 120 kW verzia) a robustný motor, ktorý sa pri dobrom servise vyznačuje slušnou spoľahlivosťou. Vzhľadom na typ vozidla je primeraná aj priemerná spotreba. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.4 4x4 | 2429 ccm | ED1 | 108 kW |
2.4 Laredo | 2429 ccm | ED1 | 108 kW |
3.7 4x4 | 3698 ccm | EKG | 155 kW |
3.7 4x4 | 3700 ccm | EKG | 150 kW |
3.7 Laredo | 3700 ccm | EKG | 150 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.5 CRD 4x4 | 2499 ccm | R 425 DOHC | 105 kW |
2.8 CRD 4x4 | 2776 ccm | ENR | 110 kW |
2.8 CRD 4x4 | 2776 ccm | ENR | 120 kW |
8 komentárov
jx
V porovnani s Grand cherokeem WJ je v kabine kolko miesta na hlavu? resp. ako lahko sa nastupuje
Martin
Nastupuje sa perfektne. Porovnat s grandom neviem, lebo som v nom nesedel ale v cherokee mam dobrych 15 centimetrov rezervu na hlavu aj pri uplne kolmo postavenom operadle sedačky. Moja výška je bez dvoch cm dva metre a v mnohych autach mam s tymto vazne problem. V cherokee nie 🙂
M.R.
Osobne meriam 190 a v grande WJ som mal s hlavou dosť problém, klaustrofóbiu… v cherokee KJ úplne v pohode a vzadu je to dokonca ešte podstatne lepšie pre vyšších pasažierov
Renda
Děkuji za perfektně zpracované info.
Štefan
Autorubik mi veľmi pomohol pri výbere auta a upozorneni na čo treba davať si pozor na ktorom type auta.Ďakujem
krystof
Vlastním KJ druhým rokem a musím konstatovat, že článek perfektně vystihuje vlastnosti auta. Používám na silnici, i v terénu, s taháním vozejku po lese nebo s karavanem. Mám 2.8 CRD po facelift. Navíc kromě zmíněných závad mám potíž s řízením turba v přechodovém stavu kdy po brzdění motorem a následné pomalé jízdě občas vyhlásí přetlak turba a spadne do nouzáku. Pár věcí na podtlakové větvi jsem vyměnil, ale počítač za 2000, kterým závadu vždy smažu to jistí. Díky za informaci o zkrácení intervalu výměny rozvodového řemene při těžkém používání – to udělám, mám 130tis takže už je čas.
Peter
Dobrý deň. Ako zistím, akú mám rozvodovku? Select track alebo Command trac?
VIN: 1J8G6C8567W582328
Na voliči mám moŽnosti 2Hi / 4Hi / N /Lo.
Ďakujem za radu
Peter
Pukky
Koľko sa dá ist maximálne na 4x4full tíme jeep cherokee liberty kJ 2004 Ďakujem za odpoveď..