Zákon č. 725/2004 Z.z.
§ 3
Základné druhy a kategórie cestných vozidiel a zvláštnych vozidiel
(1) Cestné vozidlá sa na účely tohto zákona členia na tieto základné druhy:
a) dvojkolesové vozidlá alebo trojkolesové vozidlá a štvorkolky,
b) osobné vozidlá,
c) autobusy,
d) nákladné vozidlá,
e) špeciálne vozidlá,
f) prípojné vozidlá,
g) ostatné vozidlá.
(2) Zvláštne vozidlá sa na účely tohto zákona členia na tieto základné druhy:
a) poľnohospodárske traktory a lesné traktory a ich prípojné vozidlá,
b) pracovné stroje samohybné,
c) pracovné stroje prípojné,
d) nemotorové pracovné stroje a nemotorové vozidlá ťahané alebo tlačené peši idúcou osobou,
e) snežné skútre
Príloha č. 1
k zákonu č. 725/2004 Z. z.
ROZDELENIE VOZIDIEL DO KATEGÓRIÍ
A) Základné kategórie vozidiel
Kategória L: motorové vozidlá s menej ako štyrmi kolesami a štvorkolky
Kategória M: motorové vozidlá, ktoré majú najmenej štyri kolesá a používajú sa na dopravu osôb
Kategória N: motorové vozidlá, ktoré majú najmenej štyri kolesá a používajú sa na dopravu nákladov
Kategória O: prípojné vozidlá
Kategória T: kolesové traktory
Kategória C: pásové traktory
Kategória R: prípojné vozidlá traktorov
Kategória S: traktormi ťahané vymeniteľné stroje
Kategória P: pracovné stroje
Kategória LS: snežné skútre
Kategória V: ostatné vozidlá, ktoré sa nedajú zaradiť do uvedených kategórií
B) Členenie niektorých kategórií vozidiel
1. Kategórie vozidiel L sa členia na
a) malé motocykle, t. j. dvojkolesové vozidlá (kategória L1e) alebo trojkolesové vozidlá (kategória L2e) s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 45 km.h-1 a charakterizované
(i) v prípade dvojkolesového vozidla motorom, ktorého
– zdvihový objem valcov neprevyšuje 50 cm3 v prípade spaľovacieho motora alebo
– najväčší trvalý menovitý výkon nie je väčší ako 4 kW v prípade elektrického motora,
(ii) v prípade trojkolesového vozidla motorom, ktorého
– zdvihový objem valcov neprevyšuje 50 cm3 v prípade zážihového motora alebo
– najväčší čistý výkon nie je väčší ako 4 kW v prípade iného spaľovacieho motora, alebo
– najväčší trvalý menovitý výkon nie je väčší ako 4 kW v prípade elektrického motora,
b) motocykle, t. j. dvojkolesové vozidlá bez postranného vozíka (kategória L3e) alebo s postranným vozíkom (kategória L4e) vybavené motorom, ktorý má zdvihový objem valcov väčší ako 50 cm3, ak ide o typ spaľovacieho motora, a/alebo s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 45 km.h-1,
c) motorové trojkolky, t. j. vozidlá s tromi symetricky usporiadanými kolesami (kategória L5e) vybavené motorom, ktorý má zdvihový objem valcov väčší ako 50 cm3, ak ide o typ spaľovacieho motora, a /alebo s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 45 km.h-1,
d) štvorkolky sú motorové vozidlá so štyrmi kolesami s nasledujúcimi charakteristikami:
1. ľahké štvorkolky, ktorých hmotnosť v nenaloženom stave je menšia ako 350 kg (kategória L6e), do ktorej sa nezapočítava hmotnosť batérií v prípade elektrických vozidiel, ktorých najväčšia konštrukčná rýchlosť nie je vyššia ako 45 km.h-1 a
(i) ktorých zdvihový objem valcov neprevyšuje 50 cm3 pri zážihových motoroch alebo
(ii) ktorých najväčší čistý výkon neprevyšuje 4 kW v prípade iných spaľovacích motorov, alebo
(iii) ktorých najväčší trvalý menovitý výkon nie je väčší ako 4 kW v prípade elektrického motora,
tieto vozidlá musia spĺňať požiadavky platné pre trojkolesové mopedy kategórie L2e, pokiaľ nie je špecifikované inak,
2. štvorkolky iné, ako sú tie, ktoré sú uvedené v bode 1, ktorých hmotnosť v nenaloženom stave nie je väčšia ako 400 kg (kategória L7e) (550 kg pri vozidlách určených na prepravu tovaru) bez hmotnosti batérií v prípade elektrických vozidiel, ktorých najväčší čistý výkon motora neprevyšuje 15 kW. Tieto vozidlá sa považujú za motorové trojkolky a musia spĺňať požiadavky platné pre trojkolesové mopedy kategórie L5e, pokiaľ nie je špecifikované inak.
2. Kategórie vozidiel M – motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami projektované a konštruované na prepravu cestujúcich sa členia na
a) kategória M1 – vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, najviac s ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča,
b) kategória M2 – vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 5 000 kg,
c) kategória M3 – vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 5 000 kg.
Pri rozhodovaní o zaradení vozidla do kategórie M a N sa považuje za miesto na prepravu osôb miesto pre osobu sediacu, ležiacu, stojacu alebo miesto s trvalými úchytkami ukotvenia sedadla, pričom nie je rozhodujúce, či sedadlo na tomto mieste je alebo nie je umiestnené.
3. Kategórie vozidiel N – motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami projektované a konštruované na prepravu tovaru sa členia na
a) kategória N1 – vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg,
b) kategória N2 – vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 3 500 kg, ale neprevyšujúcou 12 000 kg,
c) kategória N3 – vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 12 000 kg.
V prípade ťažného vozidla určeného na spojenie s návesom alebo prívesom so stredovou(ými) nápravou(ami) sa za hmotnosť na účel klasifikácie vozidla považuje hmotnosť ťažného vozidla v prevádzkovom stave zvýšená o hmotnosť zodpovedajúcu najväčšiemu statickému vertikálnemu zaťaženiu prenášanému na ťažné vozidlo návesom alebo prívesom so stredovou(ými) nápravou(ami) a prípadne o najväčšiu hmotnosť nákladu ťažného vozidla.
4. Kategória vozidiel O – prípojné vozidlá (vrátane návesov) sa členia na
a) kategória O1 – prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 750 kg,
b) kategória O2 – prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 750 kg, ale neprevyšujúcou 3 500 kg,
c) kategória O3 – prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 3 500 kg, ale neprevyšujúcou 10 000 kg,
d) kategória O4 – prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 10 000 kg.
V prípade návesu alebo prívesu so stredovou(ými) nápravou(ami) sa za najväčšiu hmotnosť na účel klasifikácie prípojného vozidla považuje hmotnosť zodpovedajúca vertikálnemu statickému zaťaženiu prenášanému na vozovku nápravou alebo nápravami plne naloženého návesu alebo prívesu so stredovou(ými) nápravou(ami), pripojeného k ťažnému vozidlu.
5. Terénne vozidlá (symbol G)
a) vozidlá kategórie N1 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 2 000 kg a vozidlá kategórie M1 sa považujú za terénne vozidlá, ak
– je najmenej jedna predná náprava a najmenej jedna zadná náprava konštruovaná tak, že môžu byť poháňané súčasne, vrátane vozidiel, pri ktorých môže byť pohon jednej nápravy vypínateľný,
– sú vybavené najmenej jedným uzáverom diferenciálu alebo najmenej jedným zariadením, ktorým sa dosiahne podobný účinok, a ak vypočítaná stúpavosť sólo vozidla je najmenej 30 %.
Okrem toho musí byť splnených aspoň päť z nasledujúcich šiestich požiadaviek:
– predný nájazdový uhol je najmenej 25°,
– zadný nájazdový uhol je najmenej 20°,
– prechodový uhol je najmenej 20°,
– svetlá výška pod prednou nápravou je najmenej 180 mm,
– svetlá výška pod zadnou nápravou je najmenej 180 mm,
– svetlá výška medzi nápravami je najmenej 200 mm,
b) vozidlá kategórie N1 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 2 000 kg alebo kategórie N2 a M2, alebo M3 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou do 12 000 kg sa považujú za terénne vozidlá, ak sú buď všetky ich kolesá poháňané súčasne, vrátane vozidiel, pri ktorých môže byť pohon jednej nápravy vypínateľný, alebo ak sú splnené nasledujúce tri požiadavky:
– najmenej jedna predná náprava a najmenej jedna zadná náprava sú poháňané súčasne, vrátane vozidiel, pri ktorých môže byť pohon jednej nápravy vypínateľný,
– sú vybavené najmenej jedným uzáverom diferenciálu alebo najmenej jedným zariadením s podobným účinkom,
– vypočítaná stúpavosť pre sólo vozidlo je najmenej 25 %,
c) vozidlá kategórie M3 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 12 000 kg alebo vozidlá kategórie N3 sa považujú za terénne vozidlá, ak sú buď všetky ich kolesá poháňané súčasne, vrátane vozidiel, pri ktorých môže byť pohon jednej nápravy vypínateľný, alebo ak sú splnené nasledujúce požiadavky:
– najmenej polovica kolies je poháňaná,
– vozidlo je vybavené najmenej jedným uzáverom diferenciálu alebo zariadením s podobným účinkom,
– vypočítaná stúpavosť pre sólo vozidlo je najmenej 25 %,
– a z nasledujúcich šiestich požiadaviek sú splnené najmenej štyri:
predný nájazdový uhol je najmenej 25°,
zadný nájazdový uhol je najmenej 25°,
prechodový uhol je najmenej 25°,
svetlá výška pod prednou nápravou je najmenej 250 mm,
svetlá výška pod zadnou nápravou je najmenej 300 mm,
svetlá výška medzi nápravami je najmenej 250 mm,
d) kombinované označenie.
Symbol „G“ sa kombinuje so symbolom „M“ alebo „N“. Napríklad vozidlo kategórie N1, ktoré sa môže používať ako terénne vozidlo, sa označí symbolom N1G.
6. Kategória kolesové traktory T – sa člení na
a) kategória T1 – kolesové traktory s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do 40 km.h-1 s nápravou, ktorá je najbližšie k vodičovi1) a má minimálny rozchod aspoň 1 150 mm, s prevádzkovou hmotnosťou väčšou ako 600 kg a so svetlou výškou maximálne 1 000 mm,
b) kategória T2 – kolesové traktory s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do 40 km.h-1, s rozchodom kolies do 1 150 mm, s prevádzkovou hmotnosťou väčšou ako 600 kg a so svetlou výškou do 600 mm. Ak však výška ťažiska traktora2) (meraná od zeme), vydelená priemerným minimálnym rozchodom kolies každej nápravy presiahne 0, 90, potom je najväčšia konštrukčná rýchlosť obmedzená na 30 km.h-1,
c) kategória T3 – kolesové traktory s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do 40 km.h-1 a s prevádzkovou hmotnosťou do 600 kg,
d) kategória T4 – kolesové traktory na špeciálne účely s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do 40 km.h-1, ktoré sa členia na
(i) kategória T4.1 – traktory s veľkou svetlou výškou, určené na prácu s vysokorastúcimi plodinami, napr. vínnou révou. Ich vzhľad a zvýšený podvozok alebo časť podvozku im umožňuje pohybovať sa rovnobežne s radom plodín a nad nimi, pričom môže mať medzi kolesami viac radov plodín. Sú určené na prepravu alebo pohon prístrojov, ktoré môžu byť namontované vpredu, medzi nápravami, vzadu alebo na plošine. Keď je traktor v pracovnej polohe, svetlá výška meraná kolmo na rady plodín je väčšia ako 1 000 mm. Ak však výška ťažiska traktora2) (meraná od zeme, s použitím normálnych pneumatík), vydelená priemerným minimálnym rozchodom kolies každej nápravy presiahne 0, 90, potom najväčšia konštrukčná rýchlosť nesmie prekročiť 30 km.h-1,
(ii) kategória T4.2 – traktory s nadmernou šírkou charakterizované veľkými rozmermi, špeciálne určené na prácu na veľkých poľnohospodárskych plochách,
(iii) kategória T4.3 – traktory s malou svetlou výškou poľnohospodárske alebo lesné traktory s pohonom štyroch kolies, ktorých vymeniteľné zariadenie je určené na práce v poľnohospodárstve alebo lesnom hospodárstve a ktoré sú vybavené nosným rámom, jedným alebo viacerými vývodovými hriadeľmi, ich najväčšia prípustná celková hmotnosť nie je väčšia ako 10 000 kg a pri ktorých pomer tejto hmotnosti k prevádzkovej hmotnosti je menej ako 2, 5. Okrem toho výška ťažiska týchto traktorov2) (merané od zeme, s použitím normálnych pneumatík) nad zemou je menšia než 850 mm,
e) kategória T5 – kolesové traktory s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou viac ako 40 km.h-1.
7. Kategória pásové traktory C – pásové traktory, ktoré sa pohybujú a riadia pomocou pásov a ktorých kategórie
C1 až C5 sú definované analogicky s kategóriami T1 až T5.
8. Kategória prípojných vozidiel za traktor R – sa člení na
a) kategória R1 – prípojné vozidlá, pri ktorých súčet najväčšej prípustnej hmotnosti pripadajúcej na nápravu neprevyšuje 1 500 kg,
b) kategória R2 – prípojné vozidlá, pri ktorých je súčet najväčšej prípustnej hmotnosti pripadajúcej na nápravu viac ako 1 500 kg a menej ako 3 500 kg,
c) kategória R3 – prípojné vozidlá, pri ktorých je súčet najväčšej prípustnej hmotnosti pripadajúcej na nápravu viac ako 3 500 kg a menej ako 21 000 kg,
d) kategória R4 – prípojné vozidlá, pri ktorých je súčet najväčšej prípustnej hmotnosti pripadajúcej na nápravu viac ako 21 000 kg.
Každá kategória prípojného vozidla je ďalej označená aj písmenom „a“ alebo „b“ podľa svojej najväčšej rýchlosti
„a“ pre prípojné vozidlá s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou rovnou alebo menšou ako 40 km.h-1,
„b“ pre prípojné vozidlá s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou väčšou ako 40 km.h-1.
Príklad: Rb3 je kategória prípojných vozidiel, pri ktorých je najväčšia prípustná celková hmotnosť na nápravu viac ako 3 500 kg, no neprevyšuje 21 000 kg a ktoré sú konštruované tak, aby mohli byť ťahané traktorom kategórie T5.
9. Kategória ťahaných vymeniteľných strojov za traktor S – sa člení na
a) kategória S1 – ťahané vymeniteľné stroje určené pre poľnohospodárstvo alebo lesné hospodárstvo, pri ktorých súčet najväčšej prípustnej hmotnosti pripadajúcej na nápravu neprevyšuje 3 500 kg,
b) kategória S2 – ťahané vymeniteľné stroje určené pre poľnohospodárstvo alebo lesné hospodárstvo, pri ktorých je súčet najväčšej prípustnej hmotnosti pripadajúcej na nápravu väčší ako 3 500 kg.
Každá kategória ťahaného vymeniteľného stroja je ďalej označená písmenom „a“ alebo „b“ podľa svojej najväčšej konštrukčnej rýchlosti
„a“ pre ťahaný vymeniteľný stroj s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou rovnou alebo menšou ako 40 km.h-1,
„b“ pre ťahaný vymeniteľný stroj s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou väčšou ako 40 km.h-1.
Príklad: Sb2 je kategória ťahaného vymeniteľného stroja, pri ktorom je súčet najväčšej prípustnej hmotnosti pripadajúcej na nápravu viac ako 3 500 kg a ktorý je konštruovaný tak, aby mohol byť ťahaný traktorom kategórie T5.
10. Kategória pracovných strojov P – sa člení na
a) PS – pracovný stroj samohybný je zvláštne vozidlo s vlastným zdrojom pohonu, konštrukčne a svojím vybavením určené len na vykonávanie určitých pracovných činností. Pracovný stroj samohybný nie je určený spravidla na prepravnú činnosť,
b) PN – pracovný stroj nesený je vymeniteľný stroj (nadstavba) bez vlastného zdroja pohonu. V prepravnej polohe nie je v styku s pozemnou komunikáciou a nie je spravidla určený na prepravnú činnosť. Je určený len na vykonávanie určitých pracovných činností a montuje sa na vozidlo, ktoré je na tento účel určené a prispôsobené.
11. Kategória LS – snežné skútre, t. j. zvláštne motorové vozidlá, ktoré sa riadia pomocou lyží a pohybujú sa pomocou pásu alebo pásov tvoriacich uzavretý prstenec. Na pozemných komunikáciách sa smú používať, len ak povrch komunikácie je pokrytý dostatočne silnou vrstvou snehu alebo ľadu, tak aby sa záberové lišty pásu nedotýkali povrchu komunikácie.
12. Kategória V – ostatné vozidlá, ktoré sa nedajú zaradiť do predchádzajúcich kategórií – patria sem
a) záprahové vozidlá – nemotorové vozidlá určené predovšetkým na prepravu nákladu pohybujúce sa pomocou zvieracej sily, ktoré sú ovládané pohoničom tak, že sedí na sedadle pohoniča, alebo sú ovládané z pravej strany peši idúcim pohoničom,
b) bicykle – nemotorové vozidlá pohybujúce sa pomocou ľudskej sily šliapaním do pedálov, ktoré sú ovládané cyklistom pomocou riadidiel tak, že sedí na sedadle bicykla a drží sa riadidiel, pričom pri jazde má cyklista nohy na pedáloch,
c) bicykle s pomocným motorčekom – bicykle, pričom na pohon okrem ľudskej sily slúži aj pomocný motorček,
d) kolobežky – nemotorové vozidlá pohybujúce sa pomocou ľudskej sily nožným odrážaním, ktoré sú ovládané kolobežkárom pomocou riadidiel tak, že sedí na sedadle kolobežky alebo stojí a drží sa riadidiel,
e) kolobežky s pomocným motorčekom – kolobežky, pričom na pohon okrem ľudskej sily slúži aj pomocný motorček,
f) vozíky pre telesne postihnuté osoby – vozidlá na prepravu telesne postihnutej osoby s ručným alebo motorickým pohonom,
g) ručné vozíky – nemotorové vozidlá určené na prepravu nákladu ovládané peši idúcou osobou,
h) motorové ručné vozíky – motorové vozidlá určené na prepravu nákladu ovládané peši idúcou osobou,
i) jednonápravové traktory s prívesom – motorové vozidlá s poháňanou nápravou, ktoré riadi vodič riadidlami tak, že sedí na sedadle prívesu,
j) iné, ako sú tie, ktoré sú uvedené v písmenách a) až i).
Príloha č. 5
k vyhláške č. 169/2010 Z. z.
PODROBNOSTI O ÚDAJOCH UVÁDZANÝCH V OSVEDČENÍ O EVIDENCII ČASŤ II
A V TECHNICKOM OSVEDČENÍ VOZIDLA
(1) 1 Druh – ide o zaradenie vozidla do skupiny z hľadiska jeho účelu použitia; ako druh vozidla sa uvádza text z číselníka druhu vozidla, ktorý ministerstvo zverejňuje na svojej webovej stránke. Základné rozdelenie je nasledujúce:
a) malý motocykel – dvojkolesové motorové vozidlo s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 45 km.h-1 a zdvihový objem valcov neprevyšuje 50 cm3 pri spaľovacom motore alebo najväčší trvalý menovitý výkon nie je väčší ako 4 kW pri elektrickom motore; malý motocykel sa podľa druhu karosérie ďalej člení na
1. mokik – malý motocykel so stúpadlami a nožným spustením motora,
2. moped – malý motocykel so šliapadlami na dopravu len jednej osoby,
3. motocykel – malý motocykel s oporou pre kolená vodiča a bez šliapadiel a s pevnými stúpadlami,
4. skúter – malý motocykel bez opory pre kolená vodiča pri jazde a s priestorom pre nohy v nosnej časti vozidla, bez stúpadiel, ale obyčajne s ochranou dopravovaných osôb spredu a zospodu,
b) malý motocykel s postranným vozíkom – trojkolesové motorové vozidlo s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 45 km.h-1 a zdvihový objem valcov neprevyšuje 50 cm3 pri zážihovom motore alebo najväčší čistý výkon nie je väčší ako 4 kW pri inom spaľovacom motore alebo najväčší trvalý menovitý výkon nie je väčší ako 4 kW pri elektrickom motore,
c) malá trojkolka – motorové vozidlo s tromi symetricky usporiadanými kolesami s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 45 km.h-1 a zdvihový objem valcov neprevyšuje 50 cm3 pri zážihovom motore alebo najväčší čistý výkon nie je väčší ako 4 kW pri inom spaľovacom motore alebo najväčší trvalý menovitý výkon nie je väčší ako 4 kW pri elektrickom motore,
d) motocykel – dvojkolesové motorové vozidlo vybavené motorom, ktorý má zdvihový objem valcov väčší ako 50 cm3, ak ide o typ spaľovacieho motora, a/alebo s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 45 km.h-1; motocykel sa podľa druhu karosérie ďalej člení na
1. moped – motocykel so šliapadlami na dopravu len jednej osoby,
2. motocykel – motocykel s oporou pre kolená vodiča a bez šliapadiel a s pevnými stúpadlami,
3. skúter – motocykel bez opory pre kolená vodiča pri jazde a s priestorom pre nohy v nosnej časti vozidla, bez stúpadiel, ale obyčajne s ochranou dopravovaných osôb spredu a zospodu,
e) motocykel s postranným vozíkom – trojkolesové motorové vozidlo vybavené motorom, ktorý má zdvihový objem valcov väčší ako 50 cm3, ak ide o typ spaľovacieho motora, a/alebo s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 45 km.h-1;
f) trojkolka – motorové vozidlo s tromi symetricky usporiadanými kolesami vybavené motorom, ktorý má zdvihový objem valcov väčší ako 50 cm3, ak ide o typ spaľovacieho motora, a/alebo s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 45 km.h-1;
g) ľahká štvorkolka – motorové vozidlo so štyrmi kolesami, ktorého hmotnosť v nenaloženom stave je menšia ako 350 kg, do ktorej sa nezapočítava hmotnosť batérií pri elektrických vozidlách, ktorých najväčšia konštrukčná rýchlosť nie je vyššia ako 45 km.h-1 a ktorých zdvihový objem valcov neprevyšuje 50 cm3 pri zážihových motoroch alebo ktorých najväčší čistý výkon neprevyšuje 4 kW pri iných spaľovacích motoroch alebo ktorého najväčší trvalý menovitý výkon neprevyšuje 4 kW pri elektrickom motore,
h) štvorkolka – motorové vozidlo so štyrmi kolesami iné ako v písmene g), ktorého hmotnosť v nenaloženom stave nie je väčšia ako 400 kg bez hmotností batérií pri elektrických vozidlách, ktorého najväčší čistý výkon motora neprevyšuje 15 kW,
i) nákladná štvorkolka – motorové vozidlo so štyrmi kolesami iné ako v písmene g) projektované a konštruované predovšetkým na prepravu nákladu, ktorého hmotnosť v nenaloženom stave nie je väčšia ako 550 kg bez hmotností batérií pri elektrických vozidlách, ktorého najväčší čistý výkon motora neprevyšuje 15 kW; nákladná štvorkolka podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení na prepravu odpadu, sklápacia, skriňová, valníková a podobne,
j) osobná štvorkolka – motorové vozidlo so štyrmi kolesami iné ako v písmene g) projektované a konštruované predovšetkým na prepravu osôb, ktorého hmotnosť v nenaloženom stave nie je väčšia ako 400 kg bez hmotností batérií pri elektrických vozidlách, ktorého najväčší čistý výkon motora neprevyšuje 15 kW,
k) osobné vozidlo – motorové vozidlo s najmenej štyrmi kolesami projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, najviac s ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča; osobné vozidlo podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení
1. sedan (AA) – je osobné vozidlo s nasledujúcimi charakteristikami:
– Karoséria: uzatvorená s alebo bez centrálneho stĺpika na bočných oknách,
– Strecha: pevná a tuhá strecha, časť strechy však môže byť otvárateľná,
– Rozmiestnenie: 4 alebo viac sedadiel najmenej v 2 radoch,
– Dvere: 2 alebo 4 bočných dverí, môže byť aj zadné otváranie,
– Okná: 4 bočné okná,
2. hatchback (AB) – je osobné vozidlo s nasledujúcimi charakteristikami:
– Sedan so skosenou zadnou časťou vozidla s dverami v zadnej časti vozidla,
3. kombi (AC) – je osobné vozidlo s nasledujúcimi charakteristikami:
– Karoséria: uzatvorená, tvar zadnej časti je konštruovaný tak, aby poskytol čo najväčší vnútorný objem,
– Strecha: pevná a tuhá strecha, časť strechy môže byť otvárateľná,
– Rozmiestnenie: 4 alebo viac sedadiel najmenej v 2 radoch, rad alebo rady sedadiel môžu mať dopredu
sklápacie operadlá alebo ich možno odstrániť, aby sa zväčšil ložný priestor,
– Dvere: 2 alebo 4 bočných dverí a zadné otváranie,
– Okná: 4 alebo viacej bočných okien,
4. kupé (AD) – je osobné vozidlo s nasledujúcimi charakteristikami:
– Karoséria: uzavretá, obyčajne s obmedzeným zadným priestorom,
– Strecha: pevná a tuhá strecha, časť strechy môže byť otvárateľná,
– Rozmiestnenie: 2 alebo viac sedadiel najmenej v 1 rade,
– Dvere: 2 bočných dverí, môže byť aj zadné otváranie,
– Okná: 2 alebo viac bočných okien,
5. kabriolet (AE) – je osobné vozidlo s nasledujúcimi charakteristikami:
– Karoséria: otvárateľná,
– Strecha: strecha je poddajná alebo tuhá, má najmenej 2 polohy: v 1. polohe zakrýva karosériu; v 2. polohe
je stiahnutá,
– Rozmiestnenie: 2 alebo viac sedadiel najmenej v 1 rade,
– Dvere: 2 alebo 4 bočných dverí,
– Okná: 2 alebo viac bočných okien,
6. viacúčelová (AF) – je osobné vozidlo s nasledujúcimi charakteristikami:
– Motorové vozidlo iné ako vozidlá uvedené v bodoch 1 až 5 určené na prepravu osôb a ich batožiny v jedinom
vnútornom priestore; ak však takéto vozidlo spĺňa obidve z nasledujúcich podmienok:
(i) počet miest na sedenie, okrem sedadla vodiča, nie je väčší ako šesť.
„miesto na sedenie“ sa považuje za existujúce, ak je vozidlo vybavené „prístupnými“ ukotveniami sedadiel;
„prístupné“ znamená také ukotvenia, ktoré sa môžu používať. Aby sa zabránilo „prístupu“ k ukotveniam, výrobca fyzicky zamedzí ich použitiu, napríklad navarením krycej platne alebo namontovaním podobného trvalého pevného zariadenia, ktoré nie je možné odstrániť použitím bežne dostupných nástrojov;
(ii) ,
kde:
P = najväčšia prípustná celková hmotnosť vozidla v kg,
M = prevádzková hmotnosť vozidla v kg,
N = počet miest na sedenie okrem sedadla pre vodiča.
Toto vozidlo sa nepovažuje za vozidlo kategórie M1.
l) autobus – motorové vozidlo, ktoré je svojou konštrukciou a rozmiestnením určené na prepravu osôb a batožiny a ktoré má viac ako deväť miest na sedenie vrátane miesta pre vodiča; môže mať jedno alebo dve podlažia a môže ťahať aj príves; autobus môže byť vo vyhotovení
1. triedy I – vozidlo s kapacitou väčšou ako 22 cestujúcich, okrem vodiča, ktoré je konštruované s plochami pre stojacich cestujúcich tak, aby boli možné časté pohyby cestujúcich; podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení jednopodlažnom, dvojpodlažnom, kĺbovom jednopodlažnom, kĺbovom dvojpodlažnom, jednopodlažnom so zníženou podlahou, dvojpodlažnom so zníženou podlahou, kĺbovom jednopodlažnom so zníženou podlahou, kĺbovom dvojpodlažnom so zníženou podlahou,
2. triedy II – vozidlo s kapacitou väčšou ako 22 cestujúcich, okrem vodiča, ktoré je konštruované v zásade na prepravu sediacich cestujúcich a navrhnuté tak, aby umožňovali prepravu stojacich cestujúcich v chodbičke alebo na ploche, ktorá nemá väčší priestor, ako je priestor určený pre dve dvojité sedadlá; podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení jednopodlažnom, dvojpodlažnom, kĺbovom jednopodlažnom, kĺbovom dvojpodlažnom, jednopodlažnom so zníženou podlahou, dvojpodlažnom so zníženou podlahou, kĺbovom jednopodlažnom so zníženou podlahou, kĺbovom dvojpodlažnom so zníženou podlahou,
3. triedy III – vozidlo s kapacitou väčšou ako 22 cestujúcich, okrem vodiča, ktoré je konštruované výhradne na prepravu sediacich cestujúcich; podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení jednopodlažnom, dvojpodlažnom, kĺbovom jednopodlažnom, kĺbovom dvojpodlažnom,
4. triedy A – vozidlo s kapacitou neprevyšujúcou 22 cestujúcich, okrem vodiča, ktoré je navrhnuté na prepravu stojacich cestujúcich; vozidlo tejto triedy má sedadlá a musí mať zabezpečenia pre stojacich cestujúcich; podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení jednopodlažnom, jednopodlažnom so zníženou podlahou,
5. triedy B – vozidlo s kapacitou neprevyšujúcou 22 cestujúcich, okrem vodiča, ktoré nie je navrhnuté na prepravu stojacich cestujúcich; vozidlo tejto triedy nemá žiadne zabezpečenia pre stojacich cestujúcich; podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení jednopodlažnom.
Pod pojmom „poschodový autobus“ sa rozumie vozidlo, kde priestory určené pre cestujúcich sú usporiadané najmenej v jednej časti v dvoch prekrývajúcich sa podlažiach a na hornom podlaží sa nenachádzajú žiadne priestory pre stojacich cestujúcich.
Pod pojmom „kĺbový autobus“ sa rozumie vozidlo pozostávajúce z dvoch alebo viacerých tuhých sekcií, ktoré sú vzájomne spojené pomocou kĺbov; oddiely pre cestujúcich každej sekcie sú vzájomne spojené tak, že cestujúci sa môžu voľne pohybovať medzi nimi; tuhé sekcie sú spojené trvale tak, že ich je možné oddeliť iba pracovným úkonom, ktorý si vyžaduje zariadenia nachádzajúce sa iba v dielni.
Pod pojmom „poschodový kĺbový autobus“ sa rozumie vozidlo, ktoré pozostáva z dvoch alebo viacerých tuhých sekcií, ktoré sú vzájomne kĺbovo spojené; oddiely pre cestujúcich každej sekcie sú vzájomne prepojené aspoň na jednom podlaží tak, aby sa medzi nimi mohli cestujúci voľne pohybovať; tuhé sekcie sú spojené trvalo tak, že ich je možné oddeliť iba pracovným úkonom, ktorý si vyžaduje zariadenia nachádzajúce sa iba v dielni.
Pod pojmom „nízkopodlažný autobus“ sa rozumie vozidlo triedy I, II alebo A, v ktorom najmenej 35 % plochy, ktorá je k dispozícii stojacim cestujúcim alebo v jeho prednej sekcii pri kĺbových vozidlách, alebo na jeho spodnom podlaží, pri poschodových vozidlách tvorí plocha bez schodov a s prístupom najmenej k jedným obslužným dverám.
m) mestský autobus – autobus, ktorý je konštruovaný a vybavený na mestské a prímestské použitie; autobus tejto triedy má sedadlá a miesta určené pre stojacich cestujúcich a umožňuje pohyb cestujúcim zodpovedajúci častým zastávkam,
n) medzimestský autobus – autobus konštruovaný a vybavený na medzimestskú dopravu; toto vozidlo nemá miesto špeciálne určené pre stojacich cestujúcich, ale môže prepravovať stojacich cestujúcich na krátke vzdialenosti v uličke,
o) diaľkový autobus – autobus konštruovaný a vybavený na diaľkové trasy; toto vozidlo má príslušný komfort pre sediacich cestujúcich a neprepravuje stojacich cestujúcich,
p) nákladné vozidlo – motorové vozidlo s najmenej štyrmi kolesami projektované a konštruované na prepravu tovaru; nákladné vozidlo podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení
1. pick up – nákladné vozidlo s otvoreným nákladným priestorom s uzavretou kabínou pre obsluhu; ložnú plochu môže kryť plachta natiahnutá cez odnímateľné oblúky, s laminátovou alebo s kovovou konštrukciou, ohraničená pevnými stenami zvyčajne v strednej výške,
2. sklápacia – nákladné vozidlo, ktoré je svojím vyhotovením určené najmä na prepravu sypkého nákladu, má sklápaciu ložnú plochu, uzatvorenú kabínu a je v týchto druhoch vyhotovenia – so sklápaním na stranu, so sklápaním dozadu alebo so sklápaním na stranu a dozadu,
3. skriňová – nákladné vozidlo, ktoré má skriňovú karosériu, ide o jednoduchú skriňu bez akéhokoľvek účelového určenia, samostatná kabína pre vodiča a samostatná oddelená skriňa (BA),
4. skriňová dodávková – kabína pre vodiča a plocha určená na náklad tvoria nedeliteľný konštrukčný celok, pričom plocha určená na náklad je oddelená od priestoru pre posádku priehradkou (BB),
5. skriňová izotermická – nákladné vozidlo, ktoré má skriňovú karosériu, ide o jednoduchú skriňu bez akéhokoľvek účelového určenia, samostatná kabína pre vodiča a samostatná oddelená skriňa vybavená tepelnou izoláciou (BA) alebo kabína pre vodiča a plocha určená na náklad tvoria nedeliteľný konštrukčný celok, pričom plocha určená na náklad je oddelená od priestoru pre posádku priehradkou a plocha určená na náklad je vybavená tepelnou izoláciou (BB),
6. skriňová chladiarenská – nákladné vozidlo, ktoré má skriňovú karosériu, ide o jednoduchú skriňu bez akéhokoľvek účelového určenia, samostatná kabína pre vodiča a samostatná oddelená skriňa vybavená tepelnou izoláciou s chladiarenským zariadením (BA) alebo kabína pre vodiča a plocha určená na náklad tvoria nedeliteľný konštrukčný celok, pričom plocha určená na náklad je oddelená od priestoru pre posádku priehradkou a plocha určená na náklad je vybavená tepelnou izoláciou s chladiarenským zariadením (BB),
7. skriňová mraziarenská – nákladné vozidlo, ktoré má skriňovú karosériu, ide o jednoduchú skriňu bez akéhokoľvek účelového určenia, samostatná kabína pre vodiča a samostatná oddelená skriňa vybavená tepelnou izoláciou s mraziarenským zariadením (BA) alebo kabína pre vodiča a plocha určená na náklad tvoria nedeliteľný konštrukčný celok, pričom plocha určená na náklad je oddelená od priestoru pre posádku priehradkou a plocha určená na náklad je vybavená tepelnou izoláciou s mraziarenským zariadením (BB),
8. skriňová furgon – kabína pre vodiča a plocha určená na náklad tvoria jeden nedeliteľný konštrukčný celok, medzi kabínou pre vodiča a ložnou plochou skrine je v priehradke prielez v mieste za sedadlom spolujazdca alebo medzi sedadlom vodiča alebo spolujazdca, v prieleze musia byť dvere, šírka prielezu musí byť najmenej 60 cm a výška najmenej 130 cm,
9. valníková – nákladné vozidlo je svojím vyhotovením určené najmä na prepravu nákladu, má valníkovú karosériu, uzatvorenú kabínu pre vodiča a spolujazdcov,
10. valníková s plachtou – nákladné vozidlo je svojím vyhotovením určené najmä na prepravu nákladu, má valníkovú karosériu, uzatvorenú kabínu pre vodiča a spolujazdcov, ložnú plochu môže kryť plachta natiahnutá cez odnímateľnú nosnú konštrukciu,
q) nákladné vozidlo – ťahač návesu (BC) – motorové vozidlo určené svojou konštrukciou a vybavením hlavne na ťahanie návesov,
r) nákladné vozidlo – ťahač prívesu (BD) – motorové vozidlo určené svojou konštrukciou a vybavením hlavne na ťahanie prívesov, môže byť vybavené pomocnou ložnou plochou, prípadne plošinou,
s) nákladné vozidlo špeciálne – motorové vozidlo s najmenej štyrmi kolesami projektované a konštruované na prepravu tovaru, na prepravu určitých druhov tovaru alebo skupín tovarov, pri ktorých preprave sú potrebné zvláštne úpravy; nákladné vozidlo podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení: cisternová ADR, cisternová na cement, cisternová na mlieko, cisternová na múku, cisternová na vodu, fekálna, hákový nakladač na prepravu kontajnerov, klanicová na prepravu dreva, na prepravu betónu, na prepravu betónu s čerpadlom, na prepravu sypkých hmôt, na prepravu kontajnerov, na prepravu lodí, na prepravu odpadu, na prepravu vozidiel, na prepravu zvierat, na prepravu skla, nosič výmenných nadstavieb, oplenová, oplenová s klanicami, reťazový nakladač na prepravu kontajnerov, sacio kanalizačná, sacio vákuový nakladač a podobne,
t) špeciálne vozidlo – motorové vozidlo svojou konštrukciou a vybavením určené na vykonávanie špeciálnej funkcie, pre ktorú je potrebná špeciálna úprava karosérie a/alebo vybavenie; nie je určené na prepravnú činnosť; špeciálne vozidlo podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení
1. obytný automobil (SA) – vozidlo na špeciálne účely kategórie M, konštruované tak, aby umožňovalo ubytovanie osôb a obsahuje najmenej túto výbavu:
– sedadlá a stôl,
– zariadenie na spanie, ktoré môže, okrem iného, slúžiť cez deň na sedenie,
– zariadenie na varenie a
– zariadenia na uskladnenie batožiny a iných predmetov.
Toto vybavenie je v obytnom priestore pevne prichytené; stôl však môže byť konštruovaný tak, aby sa dal ľahko odstrániť.
2. pancierová (SB) – vozidlá určené na ochranu prepravovaných osôb a/alebo tovaru, s pancierovými platňami, ktoré sú nepriestrelné,
3. sanitná (SC) – motorové vozidlá kategórie M určené na prepravu chorých alebo ranených osôb, ktoré sú na tento účel primerane vybavené, pričom môžu byť členené ako vozidlo záchrannej zdravotnej služby ZZS, resp. PCHR, vozidlo rýchlej zdravotníckej pomoci RZP, vozidlo lekárskej služby VLS, vozidlo na špeciálnu zdravotnícku potrebu SZP,
4. pohrebná (SD) – motorové vozidlá kategórie M určené na prepravu zosnulých osôb, ktoré sú na tento účel primerane vybavené,
5. samohybný žeriav (SF) – vozidlo na špeciálne účely kategórie N3, ktoré nie je zariadené na prepravu tovaru a je vybavené žeriavom, ktorého moment bremena je rovný alebo vyšší ako 400 kNm,
6. ostatné vozidlá na špeciálne účely (SG), najmä autorýpadlo, karoséria cisternová na polievanie, čerpadlo betónu, drvič kameňa, elektrocentrála, karoséria hasičská, karoséria hasičská s rebríkom, kompresor, karoséria laboratórna, karoséria montážna, pojazdná dielňa, pojazdná knižnica, pojazdná kuchyňa, pojazdná lanovka, pojazdná predajňa, karoséria policajná, karoséria rozhlasová, karoséria sýpacia, karoséria technicko-zásahová, karoséria televízna, vrtná súprava, karoséria vyprosťovacia, vysprávková súprava, karoséria záchranárska, zdvíhacia plošina a podobne,
u) prípojné vozidlo – vozidlo bez vlastného pohonu, ktoré je určené a konštruované tak, aby sa mohlo pripojiť za motorové vozidlo; prípojné vozidlá sa rozdeľujú na:
1. náves (DA) – prípojné vozidlo, ktoré je určené na pripojenie k návesovému ťahaču alebo ku klanicovej náprave a vertikálne zaťaženie pôsobí najmä na ťažné vozidlo alebo na klanicovú nápravu;
2. ojový príves (DB) – prípojné vozidlo s najmenej dvoma nápravami, z ktorých aspoň jedna je riaditeľná a je vybavená vlečným zariadením, ktoré sa môže pohybovať vertikálne voči prívesu a neprenáša žiadne podstatné statické vertikálne zaťaženie na ťažné vozidlo (menej než 100 daN); keď je náves pripojený ku klanicovej náprave, považuje sa za ojový príves;
3. príves so stredovou nápravou (DC) – znamená pevný ojový príves, ktorého náprava alebo nápravy sú umiestnené blízko ťažiska vozidla, keď je rovnomerne zaťažené tak, že len malé statické vertikálne zaťaženie nepresahujúce 10 % zaťaženia zodpovedajúceho najväčšej hmotnosti prívesu alebo zaťaženie 1 000 daN sa prenáša na ťažné vozidlo;
v) náves nákladný – prípojné vozidlo používané len na prepravu nákladu, nemá vlastný zdroj pohonu a zvyčajne nemá ani hnacie nápravy; náves nákladný podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení plošinovom, sklápacom, skriňovom, skriňovo chladiarenskom, skriňovo izotermickom, skriňovo izotermickom, skriňovo mraziarenskom, valníkovom, valníkovom s plachtou,
w) náves nákladný špeciálny – prípojné vozidlo, svojou konštrukciou a vybavením je určené len na prepravu určitých druhov alebo skupín nákladov, pri ktorých preprave je potrebná zvláštna úprava; náves nákladný špeciálny podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení: cisternová ADR, cisternová na cement, cisternová na mlieko, cisternová na múku, cisternová na vodu, cisternová na tekuté potraviny, cisternová na sypké materiály a substráty, fekálna, klanicová na prepravu dreva, na odvoz odpadu, na prepravu betónu, na prepravu dreva, na prepravu kŕmnych zmesí, na prepravu lietadiel, na prepravu lodí, na prepravu skla, na prepravu sypkých hmôt, na prepravu vozidiel, na prepravu zvierat, nosič výmenných nadstavieb, oplenová, oplenová s klanicami, sacio kanalizačná a podobne,
x) náves špeciálny – prípojné vozidlo, svojou konštrukciou a vybavením je určené iba na vykonávanie určitých pracovných úkonov, nemá vlastný zdroj pohonu a zvyčajne nemá ani vlastné hnacie nápravy; náves špeciálny nie je určený na prepravnú činnosť; náves špeciálny podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení: čerpadlo betónu, drvič kameňa, drvič drevnej hmoty, elektrocentrála, hasičská, kompresor, laboratórny, mobilné WC, pojazdné čerpadlo, pojazdná dielňa, pojazdná kuchyňa, pojazdná predajňa, pontónová, štiepkovač dreva, vrtná súprava, zábavné zariadenie, zdvíhacia plošina a podobne,
y) príves nákladný – prípojné vozidlo používané len na prepravu nákladu, nemá vlastný zdroj pohonu a zvyčajne nemá ani hnacie nápravy; príves nákladný podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení plošinovom, sklápacom, skriňovom, skriňovo chladiarenskom, skriňovo izotermickom, skriňovo mraziarenskom, valníkovom, valníkovom s plachtou, prívesný vozík – prípojné vozidlo upravené na pripojenie za motocykel a určené výlučne na prepravu batožiny, postranný vozík – prípojné vozidlo s jedným kolesom na jednej strane a na druhej strane upravené na pripevnenie na bok motocykla, určené na premávku na pozemných komunikáciách, používané na prepravu jednej sediacej osoby a batožiny alebo nákladu,
z) príves nákladný špeciálny – prípojné vozidlo, svojou konštrukciou a vybavením je určené len na prepravu určitých druhov alebo skupín nákladov, pri ktorých preprave je potrebná zvláštna úprava; príves nákladný špeciálny podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení: cisternová ADR, cisternová na cement, cisternová na mlieko, cisternová na múku, cisternová na vodu, cisternová na tekuté potraviny, cisternová na sypké materiály a substráty, fekálna, klanicová na prepravu dreva, na odvoz odpadu, na prepravu betónu, na prepravu dreva, na prepravu kŕmnych zmesí, na prepravu lietadiel, na prepravu lodí, na prepravu skla, na prepravu sypkých hmôt, na prepravu vozidiel, na prepravu zvierat, nosič výmenných nadstavieb, oplenová, oplenová s klanicami, reťazový nakladač, sacio kanalizačná a podobne,
aa) príves obytný (SE) – prípojné vozidlo – príves – svojou konštrukciou a vybavením určené na mobilné ubytovanie osôb,
bb) náves obytný (SE) – prípojné vozidlo – náves – svojou konštrukciou a vybavením určené na mobilné ubytovanie osôb,
cc) príves špeciálny – prípojné vozidlo, svojou konštrukciou a vybavením je určené iba na vykonávanie určitých pracovných úkonov, nemá vlastný zdroj pohonu a zvyčajne nemá ani vlastné hnacie nápravy; príves špeciálny nie je určený na prepravnú činnosť; príves špeciálny podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení: čerpadlo betónu, drvič kameňa, drvič drevnej hmoty, elektrocentrála, hasičská, kompresor, laboratórny, mobilné WC, pojazdné čerpadlo, pojazdná dielňa, pojazdná kuchyňa, pojazdná predajňa, pontónová, štiepkovač dreva, vrtná súprava, zábavné zariadenie, zdvíhacia plošina a podobne,
dd) traktor kolesový poľnohospodársky – každý motorový, kolesový poľnohospodársky traktor s najmenej dvoma nápravami a najvyššou konštrukčnou rýchlosťou najmenej 6 km.h-1, ktorého hlavná funkcia spočíva v ťažnej sile a ktorý je hlavne určený na ťahanie, tlačenie, nesenie a na pohon určitých vymeniteľných zariadení určených na vykonávanie poľnohospodárskych prác alebo na ťahanie poľnohospodárskych prípojných vozidiel; môže byť prispôsobené na prepravu nákladu v súvislosti s prácami v poľnohospodárstve a môže byť vybavený sedadlami pre cestujúcich; môže byť vo vyhotovení s bezpečnostnou kabínou alebo ochranným rámom,
ee) traktor kolesový lesný – každý motorový, kolesový lesný traktor s najmenej dvoma nápravami a najvyššou konštrukčnou rýchlosťou najmenej 6 km.h-1, ktorého hlavná funkcia spočíva v ťažnej sile a ktorý je hlavne určený na ťahanie, tlačenie, nesenie a na pohon určitých vymeniteľných zariadení určených na vykonávanie lesných prác alebo na ťahanie lesných prípojných vozidiel; môže byť prispôsobené na prepravu nákladu v súvislosti s prácami v lesnom hospodárstve a môže byť vybavený sedadlami pre cestujúcich; môže byť vo vyhotovení s bezpečnostnou kabínou alebo ochranným rámom,
ff) traktor pásový poľnohospodársky – každý motorový, pásový poľnohospodársky traktor s najmenej dvoma nápravami a najvyššou konštrukčnou rýchlosťou najmenej 6 km.h-1, ktorého hlavná funkcia spočíva v ťažnej sile a ktorý je hlavne určený na ťahanie, tlačenie, nesenie a na pohon určitých vymeniteľných zariadení určených na vykonávanie poľnohospodárskych alebo na ťahanie poľnohospodárskych prípojných vozidiel; môže byť prispôsobené na prepravu nákladu v súvislosti s prácami v poľnohospodárstve a môže byť vybavený sedadlami pre cestujúcich; môže byť vo vyhotovení s bezpečnostnou kabínou alebo ochranným rámom,
gg) traktor pásový lesný – každý motorový, pásový lesný traktor s najmenej dvoma nápravami a najvyššou konštrukčnou rýchlosťou najmenej 6 km.h-1, ktorého hlavná funkcia spočíva v ťažnej sile a ktorý je hlavne určený na ťahanie, tlačenie, nesenie a na pohon určitých vymeniteľných zariadení určených na vykonávanie lesných prác alebo na ťahanie lesných prípojných vozidiel; môže byť prispôsobené na prepravu nákladu v súvislosti s prácami v lesnom hospodárstve a môže byť vybavený sedadlami pre cestujúcich; môže byť vo vyhotovení s bezpečnostnou kabínou alebo ochranným rámom,
hh) prípojné vozidlo za traktor – každé poľnohospodárske alebo lesné prípojné vozidlo určené hlavne na prepravu nákladov a na ťahanie traktorom pri prácach v poľnohospodárstve alebo lesnom hospodárstve; prípojné vozidlá, ktorých časť nákladu nesie ťažné vozidlo, patria do tejto kategórie; medzi poľnohospodárske alebo lesné prípojné vozidlá patrí aj každé vozidlo spojené s traktorom a trvalo vybavené prístrojom, ak pomer medzi najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou k nenaloženej hmotnosti uvedeného vozidla je rovný alebo väčší než 3, 0 a ak vozidlo nebolo určené na spracovanie materiálov; prípojné vozidlá za traktor sa rozdeľujú na návesy, ojové prívesy a prívesy so stredovou nápravou obdobne ako prípojné vozidlá v písmene u),
ii) náves nákladný za traktor – prípojné vozidlo za traktor používané len na prepravu nákladu, nemá vlastný zdroj pohonu a zvyčajne nemá ani hnacie nápravy; náves nákladný za traktor podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení plošinovom, sklápacom, skriňovom, valníkovom, valníkovom s plachtou,
jj) náves nákladný špeciálny za traktor – prípojné vozidlo za traktor, svojou konštrukciou a vybavením je určené len na prepravu určitých druhov alebo skupín nákladov, pri ktorých preprave je potrebná zvláštna úprava; náves nákladný špeciálny za traktor podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení: cisternová na vodu, fekálna, fekálny aplikátor, klanicová, na prepravu a miešanie krmiva, na prepravu hnoja, na prepravu hnoja s rozmetadlom, na prepravu krmiva, na odvoz odpadu, na prepravu sejačky, na prepravu zmesí, na prepravu vozidiel, na prepravu zvierat, na prepravu zmesí, na zberanie sena, nosič výmenných nadstavieb, oplenová s klanicami, sacio kanalizačná a podobne,
kk) náves špeciálny za traktor – prípojné vozidlo za traktor, svojou konštrukciou a vybavením je určené iba na vykonávanie určitých pracovných úkonov, nemá vlastný zdroj pohonu a zvyčajne nemá ani vlastné hnacie nápravy; náves špeciálny za traktor nie je určený na prepravnú činnosť; náves špeciálny za traktor podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení: drvič dreva, drvič kameňa, čistička obilnín, elektrocentrála, kompresor, pojazdná kuchyňa, pontónová, štiepkovač dreva, vežový žeriav, vrtná súprava, zdvíhacia plošina a podobne,
ll) príves nákladný za traktor – prípojné vozidlo za traktor používané len na prepravu nákladu, nemá vlastný zdroj pohonu a zvyčajne nemá ani hnacie nápravy; príves nákladný za traktor podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení plošinovom, sklápacom, skriňovom, valníkovom, valníkovom s plachtou,
mm) príves nákladný špeciálny za traktor – prípojné vozidlo za traktor, svojou konštrukciou a vybavením je určené len na prepravu určitých druhov alebo skupín nákladov, pri ktorých preprave je potrebná zvláštna úprava; príves nákladný špeciálny za traktor podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení: cisternová na vodu, fekálna, fekálny aplikátor, klanicová, na prepravu a miešanie krmiva, na prepravu hnoja, na prepravu hnoja s rozmetadlom, na prepravu krmiva, na odvoz odpadu, na prepravu sejačky, na prepravu zmesí, na prepravu vozidiel, na prepravu zvierat, na prepravu zmesí, na zberanie sena, nosič výmenných nadstavieb, oplenová s klanicami, saco kanalizačná a podobne,
nn) príves špeciálny za traktor – prípojné vozidlo za traktor, svojou konštrukciou a vybavením je určené iba na vykonávanie určitých pracovných úkonov, nemá vlastný zdroj pohonu a zvyčajne nemá ani vlastné hnacie nápravy; príves špeciálny za traktor nie je určený na prepravnú činnosť; príves špeciálny za traktor podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení: drvič dreva, drvič kameňa, čistička obilnín, elektrocentrála, kompresor, pojazdná kuchyňa, pontónová, štiepkovač dreva, vežový žeriav, vrtná súprava, zdvíhacia plošina a podobne,
oo) ťahaný vymeniteľný stroj za traktor – každé zariadenie používané v poľnohospodárstve alebo lesnom hospodárstve, ktoré je určené na to, aby bolo ťahané traktorom, a mení alebo rozširuje funkcie ťažného vozidla; môže byť vybavené nákladnou plošinou určenou a konštruovanou pre nástroje a príslušenstvo potrebné na uvedené účely a na dočasné uloženie akýchkoľvek materiálov vyrobených alebo spotrebovaných počas práce; každé vozidlo určené na ťahanie traktorom a vybavené natrvalo prístrojom alebo určené na spracovanie materiálov sa považuje za ťahané vymeniteľné stroje, ak pomer medzi najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou k nenaloženej hmotnosti uvedeného vozidla je menší než 3, 0; ťahaný vymeniteľný stroj za traktor podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení: baliaci stroj, fekálny aplikátor, hrebeňové brány, kombinovaný kyprič, mulčovač, nakladač repy, obracač krmovín, orezávač repy, pásový zavlažovač, plečka, pluh jednostranný, pluh obojstranný, podmietač, postrekovač, prútové brány, radličkový kyprič, rezačka, rosič, rotačný aplikátor, rotačný kyprič, rozhadzovač priemyselných hnojív, sádzač, samozberací voz, sejací stroj, sejačka univerzálna, silážovací stroj, stroj na zber cibuľovej zeleniny, stroj na zber koreňovej zeleniny, stroj na zber ovocia, tanierové brány, valce cambridge, valce crosskill, valce hladké, vibračné brány, vyorávač zemiakov, zberací lis, zberací voz, zhrňovač krmovín, zvinovací lis, žací stroj bubnový, žací stroj listový a podobne,
pp) pracovný stroj samohybný – zvláštne vozidlo určené aj na premávku na pozemných komunikáciách, svojou konštrukciou a vybavením je určené iba na vykonávanie určitých pracovných činností a má vlastný zdroj pohonu; nie je určený na prepravu nákladu, pracovný stroj samohybný podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení: fekálny aplikátor, fréza na krajnice, grejder, kolesové rýpadlo, kolesový nakladač, kompaktný nakladač, komunálny čistiaci stroj, kŕmny a miešací voz, na ťažbu dreva, nakladač, nakladač repy, nosič náradia, nosič pracovných adaptérov, obilný kombajn, orezávač, orezávač repy, pneumatikový valec, postrekovač, rozhadzovač organických hnojív, rozhadzovač priemyselných hnojív, rýpadlo, rýpadlo – nakladač, sádzač, šmykom riadený nakladač, stroj na vodorovné značenie, teleskopický manipulátor, vyorávač repy, vysadzovač zemiakov, vysokozdvižný vozík, vyvážacia súprava na drevo, zametací stroj, zberacia mlátačka, zberacia rezačka, zberač hrozna, zemný pech, žací miagač, žací stroj čapový, žací stroj listový a podobne,
qq) pracovný stroj nesený – vozidlo (závesné pracovné zariadenie bez vlastného zdroja pohonu), v dopravnej polohe nie je v priamom styku s pozemnou komunikáciou a nie je určené na prepravnú činnosť; je určené na vykonávanie špecifických prác alebo činností a možno ho namontovať len na vozidlo na to určené a prispôsobené; pracovný stroj nesený podľa druhu karosérie môže byť vo vyhotovení: baliaci stroj, čelný nakladač, drvič dreva, hrebeňové brány, kombinovaný hĺbkový kyprič, kombinovaný kyprič, lesný lanový systém, mulčovač, navijak na približovanie dreva, obracač krmovín, pásový zavlažovač, plečka, pluh jednostranný, pluh obojstranný, podmietač, postrekovač, prútové brány, radličkový kyprič, rezačka, rosič, rotačný kyprič, rozhadzovač priemyselných hnojív, rozmetadlo priemyselných hnojív, sádzač, sejací stroj, sejačka bezorebná, sejačka na presnú sejbu, sejačka pneumatická, sejačka univerzálna, silážovací stroj, smyk, tanierové brány, tanierový kyprič, valce cambridge, valce crosskill, valcový drvič pôdy, vibračné brány, vysadzovač zemiakov, zametací stroj, zberací lis, zhrňovač krmovín, žací miagač, žací stroj bubnový, žací stroj čapový, žací stroj diskový, žací stroj listový a podobne,
rr) snežný skúter – zvláštne motorové vozidlo, ktoré sa riadi pomocou lyží a pohybuje pomocou pásu alebo pásov tvoriacich uzavretý prstenec, ktoré môže byť len vo výnimočných prípadoch prevádzkované v premávke na pozemných komunikáciách; snežný skúter je určený prevažne na prepravu jednej osoby a nákladu, pričom môže byť prispôsobený na ťahanie saní určených výlučne na prepravu nákladu; na snežnom skútri môže byť prepravovaná osoba, ak je snežný skúter vybavený zodpovedajúcim sedadlom pre spolujazdca.