Zháňate zachovalé 5-6 rokov staré vozidlo? So slušným vnútorným priestorom pre 5 osôb, veľkosti Golfa alebo Focusa? S možnosťou modernej dieselovej motorizácie? Auto, ktoré sa nekradne a jeho cena sa pohybuje medzi 3500-5000 €? Možno Kia Cerato je tá správna voľba.
Konštatovanie o zlepšovaní úrovne kórejských vozidiel začalo naberať na obrátkach v priebehu 90-tych rokov. Jedným z dôkazov tohto trendu bola aj Kia Cerato, ktorá nahradila dosluhujúci model Kia Shuma. Oproti Shume pôsobila podstatne robustnejšie, mala o poriadny kus lepšie jazdné vlastnosti a tiež kvalitnejšie pôsobiaci interiér. Napriek nesporným kvalitám, Kiu Cerato čakal mimoriadne krátky, iba cez dva roky trvajúci život. Nahradil ho čisto európsky, nutno dodať, že ešte podarenejší model, Kia Ceed.
Model Kia Cerato v prevedení sedan bol uvedený na trh v januári 2004, zakrátko na to bol na marcovom ženevskom autosalóne predstavený aj päťdverový hatchback. Do vozidla sa pri uvedení na trh dodávali benzínové motory 1.6 16V (77 kW), 2.0 16V (105 kW) a dieselový motor 2.0 CRDi (83 kW). Na začiatku roka 2005 pribudol štvorvalcový diesel 1.5 CRDi s výkonom 75 kW. V roku 2006 došlo k drobným úpravam vzhľadu interiéru a dieslové motory 1,5 CRDi a 2,0 CRDi, ktoré plnili iba EURO 3 nahradil 1,6 CRDi s výkonom 85 kW, plniaci EURO4. Varianty tohto motora sa používajú dodnes v Kii Ceed, kde sú veľmi žiadané. Kia Cerato mala aj v základnom usporiadaní LX pomerne bohatú výbavu, ktorá obsahovala napr. manuálnu klimatizáciu, 4x el. okná, 2x airbag, rádio s CD prehrávačom, el. zrkadlá, ABS, centrál s diaľkovým ovládaním atď. Vyšší stupeň výbavy EX pridal ešte automatickú klímu, volant v koži, 15″ hliníkové disky, bočné a hlavové airbagy, protipreklzový systém TCS a palubný PC. Existovali ešte akčné varianty LX+ v roku 2004 a EX Sport v roku 2006. Keďže na Parížskom autosalóne v roku 2006 bol predstavený nástupca Kia Ceed, model Cerato ukončil koncom toho istého roka výrobu, ale vyrobené kusy sa ešte dopredávali aj v roku 2007.
Po stránke bezpečnosti možno označiť Kiu Cerato za priemer. Nárazovým testom Euro NCAP prešla v roku 2006. Tri hviezdy z piatich získala za bezpečnosť posádky, rovnaký počet aj za bezpečnosť detí v autosedačke. Jednu hviezdu zo štyroch získala za ohľaduplnosť pri strete s chodcom.
Vnútorný priestor Kie Cerato je aj na dnešné pomery dostatočný, nepoteší len menší objem kufra sedanu (345 litrov). Rovnaký objem má tiež kufor hatchbacku, tu je však podstatne lepšie využiteľný. Stvárnenie interiéru je dizajnovo čisté, nepoteší len priemerné dielenské spracovanie a niektoré lacno pôsobiace plasty. Pochvalu si zaslúži dostatok odkladacích miest a pohodlné anatomické sedadlá. Tie zadné pri sklopení vytvoria rovnú podlahu. Interiér tiež nepoteší značným aerodynamickým hlukom a väčším prenikaním hluku od pohonných jednotiek do interiéru oproti konkurencii.
Jazda s Ceratom je o poznanie istejšia ako so Shumou. Cerato si slušne poradí s nerovným povrchom, aj so stredne veľkými dierami a do interiéru neprenikajú príliš hlučné rázy. Trocha horšie je to so smerovou stabilitou. Pri rýchlejšej jazde v zákrutách sa viac nakláňa a prejavuje nervóznejšie chovanie aj skorší limit v nedotáčavosti oproti niektorým konkurentom (Golf, Focus, Astra). O niečo lepšie sedí na ceste so spomínaným paketom EX Sport, hlavne vďaka širším 16″ pneumatikám. Celkovo možno označiť podvozok Cerata za slušný priemer v triede, vhodný na naše rozbité cesty. Konštrukčné prevedenie podvozku sa skladá z uchytenia McPherson vpredu aj vzadu. Vpredu je v kombinácii so spodným priečnym ramenom uchyteným na pomocnom ráme a vzadu s dvomi priečnymi ramenami uchytenými na pomocnom ráme a s jedným pozdĺžnym ramenom. Riadenie s hydraulickým posilňovačom je menej strmé a trocha „preposilované“, pri parkovaní však poteší veľký rozsah vytočenia kolies.
Motorovú paletu Cerato nemá tak bohatú ako niektorí konkurenti z Európy, ale slušne vybrať sa dá. Oba benzínové agregáty majú 16 ventilový rozvod DOHC a sú vybavené viacbodovým vstrekovaním paliva. Dvojliter má naviac premenné časovanie sacích ventilov CVVT. Možno ich označiť za celkom bezproblémové a pri bežnej jazde majú aj primeranú spotrebu. Oba spĺňajú emisnú norma EURO4. Vzhľadom na papierové výkony je ich prejav trochu rozpačitý a k poriadnemu životu potrebujú vyššie otáčky. Pri vyšších otáčkach sú ale tieto motory trocha hlučné (viac 1,6-tka) a samozrejme stúpa aj ich spotreba.
Úspornejšiu voľbu predstavuje od začiatku ponúkaný dvojlitrový turbodiesel s výkonom 83 kW, montovaný aj do Elantry alebo Kia Carens. Jeho pôvod je americký, konkrétne z Detroitu a používa vstrekovanie common rail od firmy Bosch. Nevýhodou tohto motora sú trocha väčšie vibrácie a hlučnosť na voľnobehu, prípadne v nízkych otáčkach. Veľmi dobrou voľbou sú aj 16 ventilové DOHC dieselové agregáty s objemom 1,5 (74 kW pri 4000 ot/min a 235 Nm pri 2000 ot/min) a ku koncu výroby aj 1,6-tka (85 kW a 250 Nm). Oba poskytujú Ceratu veľmi dobrú dynamiku pri veľmi slušnej spotrebe okolo 5 litrov, nemožno však jazdiť príliš rýchlo po diaľnici z dôvodu krátkeho sprevodovania. V prípade 1,5 CRDi točí motor pri 130 km/hod rovných 3000 otáčok. 1,6 CRDi je na tom o niečo lepšie a točí pri rovnakej rýchlosti o 300 otáčok menej. Prevodovky sa používali iba päťstupňové a vyznačovali sa pomerne tuhým a nepresným radením.
Pri 1,6 16 V sa môže objaviť závada zapaľovacej cievky alebo príslušnej kabeláže. V začiatkoch produkcie sa vyskytovala porucha lambda sondy. Pri dieselovom agregáte 2,0 CRDi vie pohnevať elektrické čepadlo v nádrži a časom aj tesnosť samotného systému vstrekovania. Tiež treba dávať pozor na kvalitu nafty, pretože prípadné problémy s čerpadlom a vstrekovačmi za to nestoja. Pomerne časté sú vôle v čapoch a silnetblokoch náprav. Objavuje sa tiež nadmerná vôľa v radení a aj riadení (vybehané silikónové púzdra uloženia hrebeňa v skrinke riadenia). Občas sa možno stretnúť s chybným imobilizérom, elektrickou výbavou, tiež sa občas objavujú aj závady vonkajšieho osvetlenia, klimatizácie a ABS.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | päťdverový hatchback | štvordverový sedan |
---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4340 x 1735 x 1470 | 4480 x 1735 x 1470 |
Rázvor (mm): |
2610
|
#colspan# |
Batožinový priestor (l): | 345/538 | 345 |
Pohon |
predné kolesá
|
#colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
55
|
#colspan# |
Prednosti a nedostatky
nízka nákupná cena |
hlučnejšie benzínové motory |
podarené dieselové agregáty 1,5 a 1,6 CRDi |
nepresné radenie |
komfortné odpruženie |
slabšie brzdy |
vnútorný priestor |
krátko zprevodovaný 1,5 CRDi |
neeurópsky vzhľad prednej časti a niektoré lacno pôsobiace plasty v interiéri |
Najčastejšie poruchy
závada zapaľovacej cievky alebo príslušnej kabeláže (1,6 16V) |
porucha lambda sondy (začiatok produkcie) |
elektrické čepadlo v nádrži (2,0 CRDi) |
netesnosť sytému vstrekovania (2,0 CRDi) |
vôle v čapoch a silnetblokoch náprav |
nadmerná vôľa v radení a riadení |
chybný imobilizér |
závady vonkajšieho osvetlenia, klimatizácie a ABS |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,5 CRDi (74 kW) alebo 1,6 CRDi (85 kW). Oba sú kultivované a spoľahlivé s nízkou spotrebou okolo 5 litrov. 1,5-ka má nevýhodu v krátkom zprevodovaní. 1.6 16V (77 kW). Síce v nižších otáčkach trochu lenivá, vo vyšších zase hlučná, ale je pomerne spoľahlivá a na bežné jazdenie postačuje. Je aj najrozšírenejšia a priemerná spotreba sa pohybuje okolo 7,5 litra. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 | 1591 ccm | G4FC | 90 kW |
1.6 | 1599 ccm | G4ED | 77 kW |
2.0 | 1975 ccm | G4GC | 105 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.5 CRDi | 1493 ccm | D4FA | 75 kW |
1.6 CRDi | 1582 ccm | D4FB | 85 kW |
2.0 CRDi | 1991 ccm | D4EA | 83 kW |
Jeden komentár
meky
2,0 D nie je Detroit Diesel, ale VM Motori…