Nie tak dávno nás zahŕňali reklamy z rádia, televízie a z billboardov na automobil Kia Rio. Sľubovali zaujímavú cenu a kvalitné-športovo ladené auto. Po pravde, reklamné kecy beriem jedným uchom dnu a druhým von, a tak som bol rád, keď som si toto vozidlo mohol osobne vyskúšať. Svoje postrehy uvádzam v redakčnom teste.
Interiér a exteriér
Kia Rio patrí podľa rozmerov do segmentu malých vozidiel. Design vozidla pôsobí neutrálne, ba až fádne a je ušetrený futuristických výstrelkov. Spredu mi tvarom svetlometov vzdialene pripomína Fiestu predchádzajúcej generácie, vkusne doplnenú malou maskou so znakom Kia. Tvar predného nárazníka plynulo nadväzujúci na pozdĺžne zlomy na kapote dotvára dojem mohutnosti. Z bočného pohľadu najviac zaujme smerom dozadu sa rozširujúce ochranné lišty dverí a bočný prelis dverí plynule nadväzujúci na svetlý pás zadných svetiel.
Cez doširoka otvorené predné dvere pohodlne nastupujem a následne zatváram stroho čalúnené dvere. Pri slove zatváram sa pristavím. V danej triede som už počul aj komfortnejšie zatváranie. Až príliš plechový zvuk zatvárania dverí ma rozhodne neočaril. Ako som spomínal čalúnenie dverí pôsobí stroho a subtílne. V budúcej generácii by súdruhovia z Kórei mohli menej šetriť na tlmiacich materiáloch a hrúbke tapacíru a viac sa tiež pohrať s akustikou zatvárania. V podobnom duchu je vyhotovená aj palubná doska, po ktorej poklepaní som mal dojem, že sa konštruktéri inšpirovali hrúbkou vajcovej škrupiny. Jej tvrdosť a farebná fádnosť ma tiež neoslnili. Rozloženie ovládačov bolo ergonomicky v poriadku, potešila ich veľkosť a ľahkosť ovládania. Taktiež nebolo vidieť ani náznak opotrebovania. Otrasne na mňa pôsobili digitálne hodiny, nielen dizajnom, ale aj čitateľnosťou za dňa a umiestnením na vrchu stredového panela. Ich presunutie na iné miesto napr. do prístrojového štítu by bolo zaiste prínosom. Potešilo ma natočenie stredového panela smerom k vodičovi.
Priemer volantu by mohol byť menší a naopak pridať by sa zišlo v hrúbke venca. Sedadlá sú pomerne tvrdé a nemajú takmer žiadnu bočnú oporu, preto športové prejazdy za sebou idúcich zákrut moc neodporúčam. Miesta však bolo na nich dostatok a aj vzadu sa pohodlne odvezú 2 pasažieri. Ďalšou veľmi slabou stránkou bol zvuk. Vozidlo bolo vybavené autorádiom ,ktoré nebolo originál od výrobcu, zrejme sa nedodávalo. Autorádio bolo kvalitné s možnosťou rôzneho nastavenia zvuku, nič to však nebolo platné, nakoľko bolo vozidlo vybavené iba dvomi reproduktormi umiestenými v spodnej časti dverí. Výšky ako keby neexistovali, stredy boli pomerne zastreté a nevýrazné, zato basových frekvencií bol nadbytok. Ak vám len trošku na kvalite zvuku záleží, vrelo odporúčam výmenu a inštaláciu kvalitnejších reproduktorov.
Naopak potešilo dostatočné množstvo odkladacích priestorov, držiak na nápoje nachádzajúci sa medzi sedadlami a odnímateľný popolník. Pasažieri na predných aj zadných sedadlách majú priestoru dostatok a 4 osoby okolo výšky 180 cm sa odvezú pohodlne. Zadné sedadlá sú asymetricky delené, môžu sa nastaviť na 2 polohy sklonu, čím sa dá zväčšiť iba priemerný batožinový priestor. Pri manipulácii s batožinou mi prekážala aj vysoká nakladacia hrana.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Pod kapotou nami testovaného tátoša sa skrýval benzínový štvorvalec DOHC s objemom 1399 cm3 so 4- ventilovou techniku. Jeho výkon 71 kW a krútiaci moment 128 Nm sľuboval pomerne dynamické zvezenie. A také aj bolo, motor sa však musel udržiavať minimálne v 3000 ot/min. Do 1500 ot/min motor absolútne nereagoval, auto skákalo a neťahalo. Nad touto hranicou už motor začal mierne ožívať, ale žiadna sláva to nebola, dosť konkurentov je na tom podstatne lepšie. Preto aj pre bežné jazdenie by nemali otáčky klesať pod hranicu 2000 ot/min. Nad 3000 ot/min sa však stávalo z autíčka príjemné žihadlo a spoľahlivo prevetralo aj väčšie vozidlá s objemnejšími motormi. Na voľnobehu bol motor veľmi kultivovaný a ani vo vyšších otáčkach neobťažoval nadmerným hlukom.
Vôbec ma však nepotešila 5 stupňová prevodovka. Páka je veľmi dlhá, dráhy radenia sú pomerne dlhé a vôla v jednotlivých polohách obrovská. Nepotešil ani odpor pri radení. Preto na športové a rýchle radenie zabudnite. Maximálna rýchlosť prekračujúca 170km/h je pre tento typ vozidla viac ako postačujúca. To, že pri diaľničných rýchlostiach by sa zišla 6 netreba ani pripomínať. Pri rýchlosti 130 km/h točí motor už cez 4000 ot/min, čo neúmerne zvyšuje spotrebu vozidla. Ale to je neduh drvivej väčšiny malých vozidiel. Slušnú dynamiku motora potvrdzuje aj zrýchlenie nepatrne presahujúce 12 s. Pri teste som využil mestské komunikácie aj diaľnice, a spotreba oscilovala medzi 6,5 až 7 litrami. Nie je to veľa, ale čakal som aspoň o pol litra menšiu spotrebu. Objem nádrže 45 litrov je dostatočný a v pohode poskytne dojazd okolo 700 km pri normálnom štýle jazdy.
Podvozok, brzdy a riadenie
Pri bežnej jazde príjemne prekvapili jazdné vlastnosti. Podvozok vozidla je akurátne tvrdý a komfortný zároveň, drobné nerovnosti, ktorých je na našich cestách dostatok, filtruje skvelo. S väčšími nerovnosťami je to už o poznanie horšie. Ako skvelo si podvozok poradí s malými nerovnosťami, ktoré takmer nepočuť, pri väčších je rana ozývajúca sa z podvozku až nepríjemná. Takisto mu moc nevoňajú rýchle prejazdy zákrut, kde sa už vozidlo citeľne nakláňa a ani citlivosť zadnej nápravy na priečne nerovnosti mi nedávala veľký pocit istoty. Brzdy brzdili spoľahlivo a rovnomerne, akurát mali trošku vlažný začiatok brzdenia a pri razantnejšej jazde brzda plyn s tým treba počítať. Riadenie s vencom volantu, asi iba náhodou podobným kedysi populárnej V3S, bolo v meste pohodlné a príjemné. Na okreskách dostatočne stuhlo, informácii o spätnej väzbe čo sa deje s kolesami sa však moc nedočkáte. Na športovú jazdu to rozhodne nie je aj kvôli menej strmému prevodu riadenia.
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
Aj keď som sa na niektoré časti vozidla vyjadril kriticky, vozidlo ako celok nesklamalo a za dané peniaze poskytuje veľa muziky. Škoda len zopár detailov, ktoré ho zbytočne degradujú. Skúšané vozidlo bolo aj po troch rokoch prevádzky a viac ako 50 tis. km v skvelej kondícii a nič na ňom nevŕzgalo a nebúchalo a všetko fungovalo bez chyby. Čo mi tiež vyhovovalo, že na cestách pôsobí nenápadne a závisť susedov sa iste bude uberať iným smerom.
Konštrukcia | štvorvalec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnenie | atmosférické |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (cm3) | 1 399 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | – |
Prevodovka | päťstupňová mechanická |
Poháňaná náprava | predná |
Najvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 71/96 v 6000 |
Maximálny točivý moment (Nm v ot./min) | 128 v 4700 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 177 |
Spotreba paliva (mesto/mimo/kombi v l/100 km) | 8.1/5.2/6.3 |
Objem nádrže (l) | 45 |
0-100 km/h (s) | 12,3 |
Dĺžka (mm) | 3 990 |
Šírka (mm) | 1 695 |
Výška (mm) | 1 470 |
Rázvor náprav (mm) | 2 500 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 145 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg) | 1100/576 |
Rozmery pneumatík | 185/65 R15 |
Hmotnosť prívesu brzdeného (kg) | 850 |
Batožinový priestor (l) | 270/1145 |
Cena vozidla v čase testovania: 5 000 €.
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
tichý a živý motor |
neochota motora akcelerovať v nízkych otáčkach |
komfortný podvozok |
lacno a subtílne pôsobiace plasty v interiéri |
ergonomický interiér |
nepresné a ztuha idúce radenie |
presné riadenie |
takmer absentujúce bočné vedenie sedadiel |
priestranný interiér |
zle hrajúce originál reproduktory |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 16V | 1399 ccm | G4EE | 71 kW |
1.6 CVVT | 1599 ccm | G4ED | 82 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.5 CRDi | 1493 ccm | D4FA | 65 kW |
1.5 CRDi | 1493 ccm | D4FA | 81 kW |
7 komentárov
ivan
kia rio 1,4 -16 V :výmena oleja je potrebný preplachovací olej pri výmene oleja doma
aky typ motoroveho oleja sa používa v servise
aký mi doporučujete aj oil filter
tretia výmena po 45 tis.km
Ďakujem s pozdravom ivan
Čičo
– preplachovalo sa tak pred 30 rokmi v časoch 1203…
– v každom iný. Treba sa držať toho čo predpisuje výrobca a hlavne si nemyslieť, že nič iné ako Castrol neexistuje.
– Bosch, Mann, Hengst…
duri
Ja davam Sheel helix + 10w-40
duri
Akoze nic v zlom ale ja mam to iste a som nad mieru spokojny.Co sa tyka riadenia da sa aj sportova jazda v pohode len sa treba asi naucit jazdit!Ja n Kiu nedam dopustit teraz ju mam 5 rokov a som velice spokojny.A s tym volantom mas pravdu veniec je tenky musel som si kupit potah na volant lebo mi to nesedelo ale inac v pohode nevymenim ho zatial
duri
A co sa tyka radia ja neviem ale mam ho v tej istej vybave ako ty ale ja som 4 repraky a radio som si tez samostane kupoval Sony neviem aky model teraz ale hra to vinikajuco!Mozno si trafil na dajaky nepodarok z vyroby.Pokial viem ta tie verzie sa dodavali teda zakladne zo 4-mi reprakmi
poldi
Som spokojny a kupil by som znova. Spolahlive mestske auticko, lacny servis a prekvapi aj vnutornym priestorom. Mam uz 11 rokov, bez poruch. 175tis. Jazdne vlastnosti su dobre. Pravda auto je dost lenive, ale jazdi sa s nim pohodlne a prijemne plynulo.
Nova verzia je naozaj velmi pekne dizajnovo spracovana a na rovnakom zaklade je tiez novy maly SUV Kia Stonic, takze nieco na tom aute bude.
Reproduktory hraju podla mna velmi dobre.
Odporucam.
Richtar
Pozdravujem idem kupovat 2009 115000 km na co mam dat pozor? Kolko vydrzi starter?pri.kolko km niekomu zlihal? Vdaka