Podvozok
Komfort jazdy je vzhľadom na koncepciu vozidla (rebrinový rám a tuhá zadná náprava) na obstojnej úrovni, v porovnaní s konkurenčnými vozidlami vybavenými samonosnou karosériou však už cítiť značné rezervy. Týka sa to najmä jazdy po menej kvalitnom povrchu, obzvlášť prejazdu cez priečne nerovnosti a výtlky, kedy sa do karosérie prenášajú výraznejšie rázy. Taktiež v kombinácii s vyššou rýchlosťou znamená jazda po nerovnej ceste aj nervóznejšie chovanie podvozku, hlavne zadnej časti. Rovnako tak treba mať pri ostrejšej jazde na pamäti hmotnosť vozidla (2 tony) a to najmä v ostrejších zákrutách alebo pri náhlych zmenách jazdného smeru, kedy sa vozidlo výrazne nakláňa a na klzkejšom povrchu s pohonom iba zadnej nápravy sa správa aj značne pretáčavo. Sorento poteší slušnou smerovou stabilitou v priamom smere, to znamená že ani rýchlejšia jazda po diaľnici nevyžaduje zásadnejšie korekcie, samozrejme pokiaľ nefúka silný bočný vietor a na vozovke nie sú viac vyjazdené koľaje. Celkovo možno konštatovať, že Sorento v rámci svojich možností a koncepcie vcelku dobre drží zvolenú jazdnú stopu a to aj pri snahe o svižnejšie jazdenie. Akousi brzdou v rýchlosti jazdenia zvyčajne bývajú už spomínané náklony karosérie. Treba dodať, že po modernizácií má o niečo vyladenejšie jazdné vlastnosti, hlavne zásluhou zmeny uchytenia zadných kolies. Sorento môže v závislosti od použitej motorizácie ťahať príves s hmotnosťou až 3,5 tony. Riadenie sa vyznačuje primeraným posilňovacím účinkom a spätnou väzbou o dianí kolies na vozovke. Trocha zvyku si vyžaduje len väčší prevod riadenia a tak sa vodič pri prudšom zatáčaní viac natočí volantom.
Podvozok Sorenta sa skladá zo spomínaného tuhého rebrinového rámu. Vpredu mu sekunduje mohutná lichobežníková náprava s robustnými spodnými ramenami, vzadu je náprava tuhá, vedená štyrmi pozdĺžnymi ramenami a stabilizovaná priečne uchytenou panhardskou tyčou. Táto kombinácia zaisťuje slušnú skrížiteľnosť náprav, a teda aj prejazd náročnejším terénom. Pri náročnejšom teréne však pozor. Vozidlo so šikovným jazdcom naozaj zvládne kadečo, ale opatrnosť sa týka hlavne predného krytu motora, ktorý má za úlohu chrániť olejovú vaňu a medzichladič pred poškodením. Tento kryt je však pomerne subtílny a nedostatočne chráni predovšetkým medzichladič stlačeného vzduchu, keďže ten je od plechu vzdialený asi len štyri centimetre.
Pohon oboch náprav zaobstarávajú v Sorente dva rozličné systémy. Lacnejší a sériovo dodávaná bol mechanicky ovládaný systém EST, ktorý ponúka tri režimy 2 HI, 4 HI a 4 LO. V režime 2 HI sú poháňané iba zadné kolesá. Systém pohonu 4×4 sa aktivuje pomocou otočného ovládača, ktorý je umiestnený v ľavej časti palubnej dosky, kedy sa prepnutím do polohy 4×4 – 4 HI napevno rozdelí krútiaci moment 50:50 medzi obe nápravy. Priradenie pohonu prednej nápravy sa vykoná elektronicky ovládanou zubovou spojkou. Elektromotor ovláda aj zapínanie a vypínanie redukcie. V tejto verzii je Sorento vybavené systémom FRRD (Free Running Diferencial) – medzinápravový tzv. voľnobežný diferenciál, ktorý pri bežnej jazde v režime 2 HI odpojí diferenciál prednej nápravy od predného hnacieho hriadeľa pomocou voľnobežky. Vďaka tomu sú mechanické straty menšie, čo má pozitívny vplyv na spotrebu paliva. V prípade potreby je možné otočným ovládačom prepnúť systém aj do polohy 4 LO, čo znamená, že k režimu 4×4 je pridaná ešte redukcia.
Treba si však uvedomiť jeden fakt. Systém mechanicky rozdeľuje silu motora medzi obe nápravy, bez možnosti regulácie medzi nimi, a tak je nutné využívať tento režim (4×4) len v teréne a nie na asfalte (betóne). Inými slovami, zapínať 4×4 (obzvlášť redukciu) len na povrchu s nižšou adhéziou (šmykľavejšom povrchu), kde dochádza podstatne ľahšie k strate adhézie. V opačnom prípade, ak by sa pohon využíval aj na asfalte, hrozí poškodenie redukčnej prevodovky a tiež systému 4×4 z dôvodu nadmerného pnutia. Predná náprava sa totiž pripája napevno (bez medzinápravového diferenciálu) a tak je režim 4×4 použiteľný len mimo spevnený povrch, kde nie je potrebné vyrovnávať otáčky kolies na nápravách. Pri klasickej jazde po (nezasneženej) asfaltovej (betónovej) ceste je teda potrebné využívať len režim 2 HI. Treba si len zvyknúť, že zadné kolesá vedia radi prešmyknúť, obzvlášť na mokrej či štrkovej vozovke.
Samotné zapínanie a vypínanie pohonu funguje aj po rokoch spoľahlivo, treba si ale dávať pozor na vhodnú aktiváciu systému. Po aktivácii 4×4 je potrebné opatrne sa rozbehnúť, keďže o priradení prednej nápravy nie vždy kontrolka signalizuje jej plnohodnotné zapojenie, a tak sa môže stať, že pri poriadnom zábere sa ozvú nepríjemné zvuky a rázy od spojok, ktoré ešte len zaskočili, čím dochádza k ich veľkému namáhaniu. Preto je potrebné si pamätať, že k úplnému zaradeniu dôjde až po prejdení niekoľkých metrov. Podobne aj v prípade zapnutia redukcie je potrebné dávať pozor na zhasnutie alebo rozsvietenie kontrolky a až potom uviesť vozidlo do pohybu, inak hrozí poškodenie prídavnej redukčnej prevodovky.
Technicky podstatne prepracovanejším a pre užívateľa komfortnejším je elektronický systém TOD (Torque On Demand), ktorý bol dodávaný za príplatok (pre Kiu ho vyrábala firma Borg Warner). Tento systém ponúka trvalý pohon 4×4 a podľa adhéznych podmienok rozdeľuje automaticky medzinápravová lamelová spojka krútiaci moment z 0:100 na 50:50, pričom 100% môže mať iba zadná náprava.
Oba systémy pohonu 4×4 sú veľmi spoľahlivé a odolné, samozrejmá je ale pravidelná údržba. Pri systéme EST dochádzalo v prvých ročníkoch k únikom oleja cez gufero hriadeľa, v rámci záruky bola táto porucha priebežne odstraňovaná a ďalej sa vo zvýšenej miere nevyskytuje. Zanedbaná údržba v kombinácii s nadmerným zaťažovaním môže spôsobiť okrem opotrebovania mechanizmu diferenciálov aj vôle v zadnom kardane, ktoré sa prejavujú zvýšeným hlukom.
Kia Sorento má vzadu umiestený diferenciál Eaton s obmedzenou svornosťou na 50 % (LSD), čo sa samozrejme odráža hlavne na lepších vlastnostiach v teréne. Sorento mohlo byť za príplatok vybavené aj tzv. Levelizérom. Je to systém, ktorý udržuje stálu svetlú výšku zadnej nápravy nezávisle na jej zaťažení. Systém vyvinula pre Kiu nemecká firma Sachs. Riadenie je pomerne preposilované, čo však väčšine motoristov pri manévrovaní v meste alebo v teréne celkom vyhovuje. Účinok brzdného systému je na dvojtonové vozidlo tak akurát na bežné jazdenie, akčná jazda mu už dáva dosť zabrať.
Motory
Prednosti a nedostatky
robustná konštrukcia |
tvrdé lacno pôsobiace plasty náchylné na poškriabanie |
schopnosť vozidla v teréne |
zastarano pôsobiace zelené podsvietenie |
vzhľadom na konštrukciu podvozku slušné pohodlie cestovania |
slabé-pomalé kúrenie v prípade dieselového motora (103 kW) |
slušná výbava |
menej presné a neraz hlučné radenie |
spoľahlivý pohon 4x4 |
slabšia dynamika 2,4i 16V |
možnosť ťahať prívesy až do 3,5 tony |
vzhľadom na veľkosť auta len priemerný objem kufra |
otvárateľné okno piatych dverí |
vyššia spotreba benzínových motorov |
výkonná klimatizácia |
|
priaznivé ceny ojazdených áut |
Najčastejšie poruchy
poškodená spodná časť vozidla - kryty, prahy... (jazdy v teréne) |
občas nefunkčné digitálne hodiny na palubnej doske |
občas porucha centrálneho zamykania |
korózia podvozku, zavesenia kolies a karosérie |
opotrebované ložisko ventilátora kúrenia - nadmerný hluk (staršie kusy) |
zanesené teleso škrtiacej klapky - nerovnomerný chod (benzín) |
nadmerne opotrebované vačkové hriadele (3,5i V6) |
zlyhávajúca regulácia turbodúchadla - slabší výkon, popr. spadnutie do núdzového režimu (2,5 CRDi) |
chrchlajúci dvojhmotový zotrvačník (2,5 CRDi, manuálna prevodovka) |
opotrebované-poškodené vstrekovače (nekvalitná nafta, väčší km nábeh) |
poškodená synchronizácia manuálnej prevodovky - nepríjemné zvuky pri radení, obtiažne radenie 2, 3 a 5 stupňa |
nadmerná hlučnosť prevodovky - opotrebovaný hlavný hriadeľ |
opotrebovaný diferenciál (nadmerné zaťažovanie, zanedbaná údržba) |
opotrebovaný kardanový hriadeľ - vyššia hlučnosť, rázy |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,5 CRDi 16V (103, 125 kW). Napriek priemerným dynamickým parametrom sa jedná o najvhodnejšiu motorizáciu pre Sorento. Motor poteší pohonom rozvodov bezúdržbovou a odolnou reťazou a zle si nevedie ani v spoľahlivosti. O niečo lepší a plynulejší ťah ponúka výkonnejšia-modernizovaná verzia 125 kW. Najvhodnejšiu kombináciu predstavuje motor 2,5 CRDi a automatická prevodovka. |
3,5 V6 (143 kW). Šesťvalcový motor síce ponúka kultivovaný a tichý chod, jeho výkonové parametre sú ale vzhľadom na objem len priemerné. Nepoteší ani dosť vysoká spotreba a do úvahy treba brať aj vyššie servisné náklady, keďže o pohon rozvodov sa stará ozubený remeň, ktorý treba pravidelne meniť. Naviac sa vyskytujú aj problémy s predčasne opotrebovaným vačkovým hriadeľom. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.4 | 2351 ccm | G4JS | 102 kW |
3.3 V6 | 3342 ccm | G6DB | 182 kW |
3.5 V6 | 3497 ccm | G6CU | 143 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.5 CRDi | 2497 ccm | D4CB | 103 kW |
2.5 CRDi | 2497 ccm | D4CB | 120 kW |
2.5 CRDi | 2497 ccm | D4CB | 125 kW |
31 komentárov
janko
prosim o pomoc a radu,mam kia sorento 25.crdi,103kw,rv.2004,pri zabere ked pridam vypne motor a zhasne,na displeji vyskoci cek zltej farby,musim chvilu pockat a znova natocit motor,vypne len ked pridam za jazdy na 3000 otacok a viac,,PROSIM PORADTE A DAJTE VEDIET CO JE ZACHYBA ,,0915156778 DAKUJEM,,
Šani
Bol si na diagnostike? nejakú chybu to musí hlasiť.
rogi
Su to vstrekovače-velke prepadove množstvo,tym padom nizky tlak v rampe,porad sa Igor Halasz 0903448200
igor
oprava vstrekovačov 689eur zaruka 6 mesiacov alebo 10000km po 6 mesiaci aj troch dňoch a najazdenych10400km zase vstrekovače v ťahu čo teraz ?
kretenik
predaj to a kup si auto 🙂
lubo5208
presne,korejská kobyla….
Janko
Zdravím vás ludkovia ktorí maju Sorento 3,5 , 6V. Chcem sa opítať ake može mať tento motor svoje muchy. Ráno ked som išiel domou zmočnej , naštartoval som môjho tátoša , pohol som sa smerom dozadu zruba 30m. A začal mibuchať motor a stracať otačky , pomali motor skapinal. Ked som držal nohu na pline tak motor bežal zbuchotom. Tak som ho radčej vypol. Chlapci moji prosí porate mi čo to môže byť. Mot.olej je ,ten som kontrloval.
Mirec
Veľmi často kapú vačky daj rozobrať veko svojmu mechanikov a budeš múdrejší
Martin
Ja mám sorento 2,5 125kW, ročník 07. Autor bolo dovezene ale s pravými overenými km. Na to že má cez 2tony, cca 8-9litrov spotreba čo nieje katastra. S redukciou 4×4 to auto vylezie snáď všade. Som s ním nadmieru spokojný, aj keď 2muchy mala aj moja kia. Odišiel pant na vodicovych dverách čiže boli skoro cm upadnute dolu a suchali o prah, noo a rozvody v motore. Pri 180tis už bolo počuť rozvodovu reraz, po rozobrati sme zistili že olejové čerpadlo má slabý tlak ( choroba 125kW), čiže šlo nové čerpadlo, reťaze sú tam 3čiže tie všetky plus sponovaky. k tomu sa menil olej aj v prevodovke (automat), len materiál na opravu cez 1600eur….
fabian
zdravim vas nieco podobne sa mi stalo ale po vymene cerpadla a retaze mi po pol roku zacala svietit kontrolka oil myslite ze zas cerpadlo ?
filip
prosim,poradte mz mam kia sorernto 4×4 2005rok a nejde my ptredny nahon uz som aj vzmenil za repasovany aj ten my odisiel- poradte my…
tono
babincak@centrum.sk
tono
Ahoj.Mam kia sorento 2003 diesel 2,5 a mam podobny problem.Asi pred mesiacom mi prestala zaberat predna naprava.zelena kontrolka uzavierky na palubnej doske sa mi zapne a vypne kedykolvek pocas jazdy. /koliesko mam v pozicii auto/ V servise im pocitac neukazal ziadnu chybu.Dik za aku kolvek pomoc.
Dávid
Bordel v nadrzy-cerpado,a za volantom je taká ako keby sviečka a tá má stránku ktorá keď nevitlaci tak auto skape
Dada
Má prosím vás niekto skúsenosť s dlhodobým ťahaním cca1500-2000 kg; takmer denne? Vládze? 2,5CRDi 103kw
daniel
natahal som s tymto motorom cez 120 000km, ten motor vladze aj s 3,5 tonovym vozikom(ano tazne na 2,8) francuzske alpy cez leto v teplote 38stupnov..cize taky lahky vozik ziaden problem
Maťo
Tie 2,5 diesle 125kW majú jednu chorobu a síce olejové čerpadlo v motore.
Často sa na týchto autách stáva že hrkoce rozvodova retaz alebo strašne valí olej z turba omnoho skôr ako by to človek čakal, kľudne už pri 160-180tis km.
Ani ja som nebol výnimka, pri 180.000 bolo dosť počuť retaz ( sponuje ju tlak oleja), keď sa to rozoberalo chlapík mi povedal že toto olejové čerpadlo je častá závada u týchto áut a práve slabý tlak oleja spôsobuje problémy s rozvodovou reťazou a dosť to ničí turbo.
Olej. Čerpadlo + rozvody cca 1300e iba materiál, vymieňal som to sám. Chvíľku a ptm som videl ze aj turbo slzi… Radšej som to predal.
Akože super pohodlné vozenie, spotreba 8-9l, na redukcii a poriadnych gumách to vylezie všade.
Ale nieje to zďaleka tak kvalitné ako japonské stroje. Už by som to znova nekúpil.
Teraz si brúsim zuby na Vitara 2,4. Starý dobrý benzín
fabian
zdravim mam podobny problem …..ale som vzmenil retaz aj cerpadlo mzslite ze opet cerpadlo po pol roku ?
Marcus
Zdravim, vie mi niekto poradit. Mam Sorento 2,5 103kw, auto slabo brzdi. Niekedy mi ide pedal az na podlahu a potom zase brzdi v pohode. Uz som menil aj kapalinu aj hlavny brzdovy valec a je to stale to iste.
Dávid
Ahojte mám kia sorento 2.5 crdi 103kw a problém je že mi nejdú budíky ani kúrenie kde môže byť chyba nestretol sa s tým už niekto?
jozef
mam kia sorento ako sa vipyna denne svetlo stale svieti vsetko na aute
nenasel som rele na dene svetlo hoci som hladal v prirucke
jozef
rado
Dobry den
nema niekto skusenosti sorento 2,5crdi 103kw po nastartovani nereagoval plyn po par zosliapnuti plynu sa rozbehol. po prejdeni cca 10 km sa plyn zasekol na 4000ot/min reagoval len na hor pod 4000 neklesol. nejak som zasiel domou no ked som ho odstavil uz nejde nastartovat.
Jozef
Dobrý mám ten istý problém ,už ste to opravil?
daniel
skusali ste novy plynovy pedal? ja som mal na Voyageri vytopeny plynovy pedal na 1200 otacok
Majka
Dobry den,
Vie mi niekto poradit? Mam Kia Sportage 1,7 CTDi 4 roky jazdeme auto a pri 96800 km zacala haprovat rychlostna paka cize prevodovka. 1x sa nedalo ani preradit a ani podradit zo 4-teho rychlostneho stupna cize sa akokeby zablokovala. Nahlasila som to v servise no occistili akesi tiahla a o dalsich 900 km pri preradovani do 3 ci 4 to tak strasne skripe az hroza. V Kia servise ma informovali ze je to chybna synchronizacia prevodovky ktora spada do zarucnej opravy, no strasi ma ze v servise vyrukuju aj s opravou spojky. Je nutne vymienat aj spojku ak auto ma normalny záber? Dakujem za vase nazory.
Peter
Dobry den,
Dnes mi z nicoho nic zacalo kvapkat olej z motora ,alebo z olejoveho cerpadla mozno motor?
Neviem si poradit. Neviem co by to mohlo byt?
Viete mi poradit niekdo?
Sorento 2.5l Dakujen
Bender Rodriguez
Viem. Chod do servisu.
Jožo
Dobrý večer, mám 2.5 dsg 103kw 2003r.v a teplota motora sa mi zastaví presne pred polovicou, a občas kúri občas nie, a to isté platí z ostrekovačmi, sem tam idú. Dik
Tono
Kia sorento 2004 2.5crdi 103kw. Moje zavady trubky brzd a vstreky auto ma uz 300000km, auto mam 4 roky, 3 roky som ho pouzival kazdy den dnes uz ho mam len kolo domu na tahanie alebo na zimne navstevy tatier proste pouzivam ho menej s ekonomickych dovodou ale nehodlam sa ho len tak vzdat kvoli jeho kvalitam. Velke plus 4×4 so spotrebou medzi 8az10 litrou na tak tazke a velke auto je to super. Vyhody pre mna obrovske auto pre rodinu ak niekam ideme v pohode sa zmestime a vacsinou este berieme veci inym lebo miesto je. Naprava neznicitelna proste neriesi clovek kazdy rok capy geometriu. Brzdy dobre ale treba si uvedomit ze to je 2t auto. Motor chyta na brnk zima leto aj ked dlchsie postoji a to mi nefuguje 1 zhavic lebo je zalomeny tak som ho nemenil. 4×4 v kombinacii s podvozkom nepozna prekazky ci lesna cesta k chate ci sneh ku svahu ci blato proste to prejde vsade ja mam obute celorocne gumy 50%teren50cesta. Pri velkej rychlosti nie je hluk v kabine a sedi sa prijemne ako v gauci. Motor je tichsi ako 1.3jtd alebo 1.9tdi pd, autom v pohode taham plny vozik strku a netrpy to auto. Som velmi spokojny s autom dobra volba jazdenky ak niekto hlada 4×4 a velkost za prijatelnu cenu
Vladimír
Ahojte mám automat 2,5 103 kw a pri rozbehu auto dimí na čierno,potom,ked sa otáčky ustalia prestane,ale aknahle pridam motor ide do zaberu znovu dimý,v zime menej,v lete viac diagnostika nič neukazuje,ani eger ventyl,tak neviem,vstreky kontrolované.
zacharovci481@azet.sk
Mal som ten istý problém a bola to prasknutá gumenná hadica medzi turbom a interkhulerom
/ chladič stlačeného vzduchu/. Cez túto prasklinu unikal stlačený vzduch z turba, a motor dostával menej vzduch pri rovnakom množstve vstreknutej nafty. Vznikala bohatá zmes a teda
čierny dym. Pri ustálenej rýchlosti sa tento efekt stráca.