Kia Sportage sa nevybrala rovnakým smerom ako ostatné kórejské vozidlá vtedajšej doby a šla pri svojom predstavení v roku 1993 nevyšliapanou a svojráznou cestou.
Svojou koncepciou Kia Sportage naznačuje, že prevádzky v teréne sa nebojí a do vienka je boli nadelené gény ozajstného off-roadu. Má pevný rebrinový rám, motor uložený pozdĺžne, stály pohon zadnej tuhej nápravy, priraditeľný pohon predných kolies a dvojstupňovú redukčnú prevodovku. Takže oproti moderným SUV so samonosnou karosériou tak lepšie znáša prevádzku v teréne.
Od začiatku boli pre pohon automobilu alternatívne ponúkané dva zážihové motory o zhodnom objeme 1998 cm3, ale rozdielnom počte ventilov a výkone. Osemventilová varianta tak ponúka nie príliš oslnivých 70 kW, šestnásťventilová varianta v celku optimálnych 94 kW. V roku 1997 sa v súlade s rastúcim dopytom po tomto druhu pohone objavil tiež dvojlitrový preplňovaný vznetový motor, ktorý však vyhovie skôr požiadavkám na úžitok, než nárokom na radosť z jazdy, a to kvôli svojmu výkonu 62 kW. Keď už sme u letopočtov tak povedzme, že ešte v roku 1999 bol automobil modernizovaný. Okrem drobných zmien vo vonkajších tvaroch pribudli aj dve nové karosárske prevedenia – predĺžený Wagon a skrátená trojdverová verzia s plátennou strechou, ktorá však nebola v SR ponúkaná. Dôležité ešte je, že od roku 1996 prebiehala montáž týchto automobilov nielen v Kórei, ale aj v nemeckej karosárni Karman.
U všetkých terénnych áut platí, že je lepšie zvoliť tie autá, ktoré v teréne nejazdili. Pri kúpe hlavne skontrolujte stav kardanových hriadeľov a vôľu v riadení.
Pri turbodieselových automobiloch sa zaujímajte o to, či predchádzajúci majiteľ zareagoval na tzv. zvolávaciu akciu, kde bol zhruba stovke automobilov v rámci SR vyrobených v rokoch 1997 a 1998 zadarmo vymenený systém odvetrania palivovej nádrže, ktorý mohol byť príčinou vnikania vody a tá zase mohla spôsobiť poškodenie vstrekovacieho čerpadla. Ak kupujete auto s motorom 2,0 i 16V, tak preferujte exempláre produkované od roku 1996 a od výrobného čísla 5413076 (kórejská produkcia) alebo D004100 (nemecká výroba), ktoré už majú vylepšený odlučovač oleja vo veku ventilov. Pred týmto vylepšením mohlo činnosťou vetrania kľukovej skrine dochádzať k zanášaniu merača prietoku vzduchu olejom, čo malo za následok zvýšenie spotreby, zníženie výkonu, v pokročilom štádiu sa chyba mohla prejaviť signalizovaním rozsvietenej varovnej kontrolky motora pri akcelerácii. Ďalej odporúčame skontrolovať stav senzorov systému ABS a funkčnosť pohonu 4×4 – najmä odpojovačov predných poloosí. Tie totiž bývajú naozaj veľmi často poškodené, a to väčšinou predchádzajúcimi majiteľmi, ktorí z neinformovanosti zapínajú pohon predných kolies aj na suchom povrchu, čím spôsobujú kritické pruženie pohonnej sústavy.
Ak si toto vozidlo kúpite, tak každých 100 tisíc km nechajte vymeniť rozvodový remeň, pri motoroch 2,0 TD a 2,0 i 8V je doporučené každých 20 tisíc km skontrolovať vôľu ventilov. Motor 2,0i 16V má hydraulické zdvihátka ventilov, čo však znamená, že olej v motore musíte meniť skutočne po prejdení každých desiatich tisíc km, ako predpisuje výrobca, inak dochádza k ich zanášaniu karbónom.
História modelu
1993 – predstavenie modelu so zážihovými motormi.
1996 – otvorenie montážnej linky Nemecku.
1999 – drobná modernizácia modelu. Nové prevedenie Wagon a 3D s plátennou strechou.
2001 – výkon motora 2,0 i 16V znížený na 84 kW.
2002 – ukončenie výroby modelu.
2004 – predstavený rovnomenný nástupca, avšak už so samonosnou karosériou, nezávisle zavesenými kolesami a motorom vpredu naprieč.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | päťdverové SUV |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4245-4335 x 1730-1764 x 1650 |
Rázvor (mm): | 2650 |
Batožinový priestor (l): | 347 |
Pohon | všetky kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 60 |
Prednosti a nedostatky
príťažlivý dizajn |
horšie jazdné vlastnosti na ceste |
terénne schopnosti vyššie ako u iných SUV |
horší image výrobcu |
robustná konštrukcia |
neútulne šedý interiér |
priaznivé ceny ojazdených áut |
obmedzená dynamika (turbodiesel) |
Najčastejšie poruchy
poškodené voľnobežné náboje prednej nápravy |
olejom zanesený merač prietoku vzduchu v saní (2,0 i 16V do 1996) |
vôľa v riadení |
korózia karosérie a rámu |
uvoľnené vodiče senzorov ABS |
poškodené kĺby kardanových hriadeľov |
vnikanie vody do nádrže s následkom poškodenia vstrekovacieho čerpadla (2,0 TD od 1997 do 1998) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 i 16V (94 kW), zážihový radový štvorvalec, šestnásťventilový rozvod DOHC, viacbodové elektronické vstrekovanie paliva. Ideálny zážihový motor, najmä od roku 1996, bola odstránená konštrukčná chyba, ale netreba čakať nízku spotrebu. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 | 1998 ccm | FE (16V) | 87 kW |
2.0 4WD | 1998 ccm | FE (16V) | 87 kW |
2.0 i 16V | 1998 ccm | FE (16V) | 94 kW |
2.0 i 16V 4WD | 1998 ccm | FE (16V) | 94 kW |
2.0 i 4WD | 1998 ccm | FE (8V) | 70 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 TD 4WD | 1998 ccm | RF | 61 kW |