Meno Sportage používa Kia už od roku 1993, kedy sa na trhu objavila prvá generácia tohto malého SUV. Zakrátko po uvedení na trh si získala množstvo priaznivcov a predalo sa jej takmer 570 000 kusov. Druhá generácia, ktorá je sesterským modelom Hyundai Tuscon sa vybrala menej off-roadovou cestou a viac ako na terén sa zamerala na jazdné vlastnosti v bežnej asfaltovej prevádzke. Po konštrukčnej stránke je Kia Sportage identická s Hyundai Tuscon, rozdiely sú najmä v odlišnom dizajne karosérie, interiéru či nastavení podvozku.
Kia Sportage II je ako jazdenka cenovo prijateľná, dobre sa cíti na asfaltových cestách, nezľakne sa však ani ľahšieho terénu. Výhodou je aj slušná priestrannosť, pomerne obsiahla výbava a dobrý výber ojazdených vozidiel na trhu. Medzi nevýhody patrí objemovo menší kufor či strohý a trocha lacno pôsobiaci interiér. Pri kúpe si treba dať pozor na vozidlá, ktoré svoji majitelia takpovediac nešetrili a častejšie zaťažovali jazdou mimo spevnené vozovky. Riziko drahých opráv je totiž vysoké.
Kia Sportage druhej generácie sa predstavila motoristickej verejnosti na jesennom parížskom autosalóne v roku 2004. Pod kapotou boli na výber tri motory, benzínový dvojliter (104 kW, 184 Nm), benzínový šesťvalec 2,7 V6 (128 kW, 241 Nm) a dieselový dvojliter (83 kW, 245 Nm). Oba štvorvalcové motory boli štandardne kombinované s manuálnou päťstupňovou prevodovkou, šesťvalec s automatom. Štvorvalcové motory bolo možné objednať aj s pohonom len predných kolies.
V roku 2006 bol nahradený starší diesel 2,0 CRDi (83 kW) prepracovaným motorom 2,0 CRDi VGT s výkonom 103 kW a krútiacim momentom 305 Nm pri 2000 ot/min. Štandardne je vybavený DPF a novou šesťstupňovou prevodovkou s dvojicou stálych prevodov, zvlášť pre jednotku a dvojku a zvlášť pre ostatné prevody.
V roku 2007 sa výroba presunula na Slovensko, pribudla 7 ročná záruka a Sportage dostal jemné vylepšenia (laky, doplnky, al. kolesá, atď.). Na jeseň 2007 (modelový rok 2008) prešlo vozidlo faceliftom. Na karosérii sú najviditeľnejšími úpravami prepracovaná maska, hranatejšie predné svetlomety, väčšie vonkajšie spätné zrkadlá, nové zliatinové kolesá, prepracované zadné svetlá, väčšie logo, nová maska chladiča a nárazníky vo farbe karosérie dostupné pre všetky verzie rovnako ako dve koncovky výfuku.
V interiéri sa objavili prepracované sedadlá so sedákmi predĺženými o 40 mm a rozšírenými o 20 mm. Zadné sedadlá dostali o 5 mm nižšie sedáky, pribudol kvalitnejší audio-systém s ôsmimi reproduktormi, deaktivácia spolujazdcovho airbagu, prepracovaný bol stredový panel, volant dostal hrubší veniec, o niečo sa znížila aj vnútorná hladina hluku a naopak ubudol ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny. Faceliftované modely dostali prepracované riadenie s posilňovačom, zväčšené predné kotúče s priemerom 300 mm a schopnosť utiahnuť brzdený príves s celkovou hmotnosťou 1800 kg (dovtedy 1600 kg).
Na vybraných trhoch sa koncom roka 2008 objavila aj výkonnejšia verzia 2,0 CRDi, disponujúca výkonom 110 kW a krútiacim momentom 305 Nm. Výroba vozidla bola ukončená v roku 2010, kedy na jarnom ženevskom autosalóne uviedla automobilka nástupcu v podobe tretej generácie.
Kia Sportage druhej generácie neabsolvovala nárazové testy Euro NCAP, absolvoval ich však v roku 2006 príbuzný Hyundai Tuscon, z ktorého môžeme vychádzať. Za ochranu posádky získal štyri hviezdičky z piatich (29 bodov), za ochranu detí cestujúcich v autosedačke tri hviezdičky z piatich (32 bodov) a ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená jednou hviezdičkou zo štyroch (4 body).
Prednosti a nedostatky
vnútorná priestrannosť |
strohý a pomerne lacno pôsobiaci interiér |
pohodlné sedadlá |
menší základný objem kufra |
zväčša dobrá výbava |
oproti konkurencii vyššia spotreba paliva pri všetkých motorizáciach |
variabilný kufor a výklopné sklo piatych dverí |
dlhšie dráhy a trocha gumový chod radenia |
dobrý výhľad z vozidla |
volant len s výškovým nastavením |
spoľahlivo fungujúci pohon 4x4 |
slabšia dynamika 2,0i a 2,0 CRDi (83 kW) |
dobré odhlučnenie podvozka a vonkajšieho hluku |
pomalšie radenie automatickej prevodovky |
priaznivá cena a dobrý výber jazdeniek |
Najčastejšie poruchy
občas náhodne svietiace kontrolky ABS, ESP a airbagov |
občas tečúce/nefunkčné čerpadlo posilňovača riadenia |
občas nefunkčná klimatizácia - riadiaca elektronika, kompresor, poškodený kondenzátor-chladič klimatizácie |
nadmerné vôle v zavesení kolies - silentbloky ramien, čapy (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované tlmiče a ložiská kolies (väčší km nábeh) |
vŕzganie zadného stabilizátora (produkcia zo Žiliny) |
krátka životnosť spojky (jazda terénom, ťahanie prívesu) |
hlučný kardanový hriadeľ - výmena uloženia (staršie kusy) |
uvoľnený náboj gumového tlmiča torzných kmitov spojkovej lamely - nadmerné vibrácie a hluk pri akcelerácii v nižších otáčkach (2,0 CRDi - 83 kW) |
občas únik nafty z vysokotlakovej časti čerpadla (2,0 CRDi - 83 kW) |
občas chybný regulátor tlaku vstrekovania common-rail Bosch CP1 (2,0 CRDi - 83 kW) |
opotrebované vstrekovače alebo čerpadlo - nerovnomerný a hrubší chod motora, obtiažnejšie štarty (diesel) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerný hluk pri akcelerácii z nižších otáčok, väčšie vibrácie na voľnobeh (2,0 CRDi - 103, 110 kW, väčší km nábeh) |
porucha regulácie turbodúchadla (2,0 CRDi - 103, 110 kW) |
občas prasknutý olejový chladič - prienik oleja do chladiacej kvapaliny (2,0 CRDi - 110 kW) |
občas porucha elektroniky - snímače teploty, diferenčných tlakov, lambda sonda (diesel, DPF filter) |
občas zanesený DPF filter (nedostatočná regenerácia) |
občas nefunkčný EGR ventil - obtiažnejší štart, slabší ťah, svietiaca žltá kontrolka (diesel) |
problém s radením jednotlivých stupňov manuálnej prevodovky - hlavne prvý a druhý stupeň (väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 CRDi (103, 110 kW). K charakteru auta sa najlepšie hodí tento dvojlitrový turbodiesel. Vozidlu udeľuje obstojnú dynamiku, vyznačuje sa pomerne kultivovaným chodom a z ponúkaných motorov dosahuje najnižšiu spotrebu. Spoľahlivosť je na obstojnej úrovni, so stúpajúcimi kilometrami však riziko porúch značne rastie. |
2,0i (104 kW). Motor je síce spoľahlivý, pri bežnom jazdení aj kultivovaný a tichý, pomerne ťažkému vozidlu však poskytuje len priemernú dynamiku. Nevýhodou je aj značná spotreba. Riešením na zníženie prevádzkových nákladov je prestavba na LPG. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 16V 4WD | 1975 ccm | G4GC | 104 kW |
2.0 i 16V | 1975 ccm | G4GC | 104 kW |
2.7 V6 4WD | 2656 ccm | G6BA | 129 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 CRDi | 1991 ccm | D4EA | 83 kW |
2.0 CRDi | 1991 ccm | D4EA | 100 kW |
2.0 CRDi | 1991 ccm | D4EA-V | 103 kW |
2.0 CRDi | 1991 ccm | D4EA | 110 kW |
2.0 CRDi 4WD | 1991 ccm | D4EA | 83 kW |
2.0 CRDi 4WD | 1991 ccm | D4EA | 100 kW |
2.0 CRDi 4WD | 1991 ccm | D4EA-V,D4EA-F | 103 kW |
2.0 CRDi 4WD | 1991 ccm | D4EA | 110 kW |