Interiér sa vyznačuje jednoduchým a niekedy až fádnym tvarovaním. Použité tvrdé plasty pôsobia pomerne lacným dojmom. Na priemernej úrovni je aj dielenské spracovanie, keďže lícovanie niektorých plastových dielov vykazuje rezervy.
Vpredu si miesto nájdu aj urastené osoby, pohodlie sedenia podporujú aj pomerne mäkko čalúnené sedadlá s primeraným bočným vedením. Na dlhších trasách však môže mäkšie čalúnenie viac namáhať chrbát. Volant je nastaviteľný iba výškovo. Sedadlu chýba výškové nastavenie – meniť sa dá len sklon sedáku, a tak sa optimálna poloha za volantom hľadá trocha dlhšie. Niektorým motoristom nemusí vyhovovať trocha „od ruky“ umiestnená lakťová opierka. Vzadu je aj vďaka vyššiemu posedu dobrá priestorová ponuka a pri troche skromnosti sa odvezú aj tri dospelé osoby. Pripomienku si zaslúži len tvrdý plast na zadnej strane predných sedadiel, čo trocha zhoršuje komfort pre kolená.
Objem kufra je vzhľadom na veľkosť vozidla podpriemerný a dosahuje hodnoty 325 litrov. Dôvodom menšieho objemu je podlaha kufra vo výške nakladacej hrany, čo zmenšuje jeho výšku. Pod dnom kufra je schovaná plnohodnotná rezerva spolu s priehradkou na povinnú výbavu a niektoré drobnosti. Po sklopení zadných sedadiel narastie objem kufra na podstatne veľkorysejších 1375 litrov. Zadné sedadlá sú delené v pomere 60:40. Sedák je pevný a pri sklápaní operadla zachádza do podlahy, takže po sklopení vznikne úplne rovná plocha bez schodov čo uľahčuje manipuláciu s väčším a ťažším nákladom. Kufor obsahuje 12V zásuvku, bočné vrecká a háčiky. V prípade prepravy dlhších predmetov poteší aj možnosť sklopenia predného sedadla. Piate dvere sa vyklápajú klasicky nahor, ale v stiesnených priestoroch možno využiť funkciu samostatného otvárania zadného okna.
Kia Sportage prvej generácie bola technicky vzaté čistým malým off-roadom. Mala rebrinový rám, tuhú zadnú nápravu, redukčný prevod a tiež podtlakom alebo mechanicky odpojiteľné predné voľnobežné náboje. Popisovaná druhá generácia sa však vybrala inou cestou a viac ako na terén sa zamerala na jazdné vlastnosti v bežnej asfaltovej prevádzke.
Po konštrukčnej stránke je vpredu použité zavesenie typu McPherson a vzadu lichobežníkový záves. Svetlá výška je 190 mm. Už samotná konštrukcia podvozku napovedá, že vozidlo nie je stavané na ťažší terén z dôvodu použitia samonosnej karosérie a nezávislého zavesenia kolies (malá skrížiteľnosť náprav). Podvozok taktiež nemá žiadne špeciálne kryty. Nájazdové uhly sú pomerne malé a hrozí poškodenie spodnej časti nárazníka a nevýhodou je aj relatívne nízko umiestnená olejová vaňa, ktorej hrozí pri neopatrnejšej jazde terénom poškodenie. Vozidlám častejšie využívaným v teréne sa rýchlejšie opotrebováva spojková lamela a zriedkavosťou nie je ani poškodený kardanový hriadeľ.
Jazdné vlastnosti na klasickej asfaltke sú na dobrej úrovni a pri bežnom jazdení dodávajú vodičovi dostatok jazdnej istoty. Vyššia stavba karosérie, väčšia hmotnosť, balónové pneumatiky a mäkšie odpruženie sa prejavujú až pri svižnejšom jazdení. Pri prudšom prejazde zákrutou sa síce vozidlo značne nakláňa, rovnako prudšie zmeny jazdného smeru karosériu trocha rozkolíšu, v rámci zamerania modelu si však Sportage dobre drží zvolenú jazdnú stopu. Obstojne si vedie aj pri nerovnostiach, výraznejšie rázy prenikajú do karosérie až pri prejazde väčších výtlkov. Pochváliť treba aj obstojné odhlučnenie podvozku spolu s pomerne nízkym aerodynamickým hlukom.
Kia Sportage je na výber buď s pohonom prednej nápravy (štvorvalcové motory a základná výbava) alebo s pohonom oboch náprav (štvorvalce za príplatok, šesťvalec štandardne). Pohon 4×4 je ovládaný elektronicky. Za normálnych okolností sú poháňané iba predné kolesá, k pripojeniu zadnej nápravy dochádza až pri strate adhézie, kedy elektronika reaguje na pretočenie predných kolies. Zadná náprava môže prenášať až 50% celkovej hnacej sily. Celý systém pracuje bez medzinápravového diferenciálu, ktorý tu supluje elektromagnetická viaclamelová spojka umiestnená spolu s rozvodovkou v zadnej náprave. Jedná sa o prepracovaný a spoľahlivý systém vyvinutý americkou firmou Borg Warner. Lamely spojky sú umiestnené v olejovom kúpeli, ktorý nie je potrebné za normálnych okolností vymieňať. Systém sa dá aj uzavrieť na pevný pomer 50:50 tlačidlom Lock, ktorý sa nad 40 km/h sám deaktivuje (taktiež pri úplnom vytočení kolies na jednu či druhú stranu) a prejde do automatického režimu.
Riadenie má pomerne účinný hydraulický posilňovač, čo na jednej strane uľahčuje manévrovanie s vozidlom či jazdu terénom, na druhej strane je vo vyšších rýchlostiach trocha volnejšie a slabšia je aj spätná väzba o dianí kolies na vozovke.
Prednosti a nedostatky
vnútorná priestrannosť |
strohý a pomerne lacno pôsobiaci interiér |
pohodlné sedadlá |
menší základný objem kufra |
zväčša dobrá výbava |
oproti konkurencii vyššia spotreba paliva pri všetkých motorizáciach |
variabilný kufor a výklopné sklo piatych dverí |
dlhšie dráhy a trocha gumový chod radenia |
dobrý výhľad z vozidla |
volant len s výškovým nastavením |
spoľahlivo fungujúci pohon 4x4 |
slabšia dynamika 2,0i a 2,0 CRDi (83 kW) |
dobré odhlučnenie podvozka a vonkajšieho hluku |
pomalšie radenie automatickej prevodovky |
priaznivá cena a dobrý výber jazdeniek |
Najčastejšie poruchy
občas náhodne svietiace kontrolky ABS, ESP a airbagov |
občas tečúce/nefunkčné čerpadlo posilňovača riadenia |
občas nefunkčná klimatizácia - riadiaca elektronika, kompresor, poškodený kondenzátor-chladič klimatizácie |
nadmerné vôle v zavesení kolies - silentbloky ramien, čapy (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované tlmiče a ložiská kolies (väčší km nábeh) |
vŕzganie zadného stabilizátora (produkcia zo Žiliny) |
krátka životnosť spojky (jazda terénom, ťahanie prívesu) |
hlučný kardanový hriadeľ - výmena uloženia (staršie kusy) |
uvoľnený náboj gumového tlmiča torzných kmitov spojkovej lamely - nadmerné vibrácie a hluk pri akcelerácii v nižších otáčkach (2,0 CRDi - 83 kW) |
občas únik nafty z vysokotlakovej časti čerpadla (2,0 CRDi - 83 kW) |
občas chybný regulátor tlaku vstrekovania common-rail Bosch CP1 (2,0 CRDi - 83 kW) |
opotrebované vstrekovače alebo čerpadlo - nerovnomerný a hrubší chod motora, obtiažnejšie štarty (diesel) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerný hluk pri akcelerácii z nižších otáčok, väčšie vibrácie na voľnobeh (2,0 CRDi - 103, 110 kW, väčší km nábeh) |
porucha regulácie turbodúchadla (2,0 CRDi - 103, 110 kW) |
občas prasknutý olejový chladič - prienik oleja do chladiacej kvapaliny (2,0 CRDi - 110 kW) |
občas porucha elektroniky - snímače teploty, diferenčných tlakov, lambda sonda (diesel, DPF filter) |
občas zanesený DPF filter (nedostatočná regenerácia) |
občas nefunkčný EGR ventil - obtiažnejší štart, slabší ťah, svietiaca žltá kontrolka (diesel) |
problém s radením jednotlivých stupňov manuálnej prevodovky - hlavne prvý a druhý stupeň (väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 CRDi (103, 110 kW). K charakteru auta sa najlepšie hodí tento dvojlitrový turbodiesel. Vozidlu udeľuje obstojnú dynamiku, vyznačuje sa pomerne kultivovaným chodom a z ponúkaných motorov dosahuje najnižšiu spotrebu. Spoľahlivosť je na obstojnej úrovni, so stúpajúcimi kilometrami však riziko porúch značne rastie. |
2,0i (104 kW). Motor je síce spoľahlivý, pri bežnom jazdení aj kultivovaný a tichý, pomerne ťažkému vozidlu však poskytuje len priemernú dynamiku. Nevýhodou je aj značná spotreba. Riešením na zníženie prevádzkových nákladov je prestavba na LPG. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 16V 4WD | 1975 ccm | G4GC | 104 kW |
2.0 i 16V | 1975 ccm | G4GC | 104 kW |
2.7 V6 4WD | 2656 ccm | G6BA | 129 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 CRDi | 1991 ccm | D4EA | 83 kW |
2.0 CRDi | 1991 ccm | D4EA | 100 kW |
2.0 CRDi | 1991 ccm | D4EA-V | 103 kW |
2.0 CRDi | 1991 ccm | D4EA | 110 kW |
2.0 CRDi 4WD | 1991 ccm | D4EA | 83 kW |
2.0 CRDi 4WD | 1991 ccm | D4EA | 100 kW |
2.0 CRDi 4WD | 1991 ccm | D4EA-V,D4EA-F | 103 kW |
2.0 CRDi 4WD | 1991 ccm | D4EA | 110 kW |