Pre priaznivcov benzínu pripravili automobilky dve alternatívy. Dvojliter z radu Beta disponuje výkonom 104 kW pri 6000 ot/min, má liatinový blok s hliníkovou hlavou valcov, 16-ventilový rozvod DOHC s variabilným časovaním sacích ventilov CVVT. Napriek slušnému výkonu poskytuje motor len priemernú dynamiku a vyhovie skôr pokojnejšie jazdiacim vodičom. Slabšia dynamika je citeľná najmä pri akcelerácii vo vyšších rýchlostiach a tiahlych stúpaniach, kde je často potrebné podradiť. Dôvodom slabšej dynamiky je pomerne vysoká hmotnosť vozidla, jeho veľkosť (odpor vzduchu) a časť výkonu odoberajú aj jazdné odpory – pohon 4×4 či mohutné pneumatiky 235/60 R16. Agregát je taktiež v spodných otáčkach pomerne letargický, na akčnejšie jazdenie/predbiehanie ho treba vytočiť nad 3500 ot/min. Vo vyšších otáčkach je ale pomerne hlučný a razantnejšie stúpa aj spotreba. Tá sa pri pokojnejšom jazdení pohybuje okolo 9-10 litrov, svižnejšia jazda či jazdenie po meste znamená odber 12 a viac litrov.
Viac dynamiky najmä v spodných otáčkach poskytuje benzínový šesťvalec 2,7 vychádzajúci z radu Delta. Motor má ešte základ v obdobnej jednotke Mitsubishi, vyvinutej a používanej od 90-tych rokov. Vyznačuje sa štvorventilovou technikou DOHC, štyrmi vačkovými hriadeľmi, celohliníkovou konštrukciou a technicky náročným pohonom vačkových hriadeľov. Z tohto dôvodu je servis o niečo drahší, keďže vyžaduje kvalitného a skúseného mechanika. Napriek slušným výkonovým hodnotám dynamika trocha zaostáva za očakávaním. Dôvodom je trocha zastaraná štvorstupňová prevodovka HIVEC od firmy Hyundai. Motor sa vyznačuje kultivovaným chodom a vzhľadom na lepšiu dynamiku oproti menšiemu dvojlitru aj primeranou spotrebou, pohybujúcou sa v priemere okolo 11-12 litrov.
Najčastejšie sa pod kapotou Sportage nachádza dieselový motor. Pri uvedení na trh bol k dispozícii štvorvalec s výkonom 83 kW a krútiacim momentom 245 Nm medzi 1800-2500 ot/min, ktorý poháňal napríklad prvú generáciu Hyundai Santa Fe, či Kiu Carens. Agregát obsahuje liatinový blok, hliníkovú hlavu valcov so šestnástimi ventilmi SOHC, používa vstrekovanie common-rail Bosch CP1 a reguláciu turba obtokovým kanálom. Motor plniaci emisnú normu Euro 3 poskytuje vozidlu len priemerné dynamické vlastnosti. V teréne ale najmä väčšom obsadení a vyšších rýchlostiach už cítiť dynamické limity motora. Slabšia je aj kultivovanosť, hlučnosť a tiež spotreba. Tá sa pohybuje v prípade pokojnejšieho jazdenia okolo 8 litrov, svižnejšia jazda, či jazda v meste ju zvyšuje k 10 litrom.
Podstatne suverénnejšiu dynamiku ponúkol modernizovaný motor, ktorý sa do vozidla dostal v roku 2006. Oproti pôvodnému dieselu obsahoval nové turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek statora, modernejšie vstrekovanie Bosch CP 3.3 a pribudol aj dvojhmotový zotrvačník. Agregát má oproti predchodcovi kultivovanejší a tichší chod, poskytuje lepšiu dynamiku, menší turboefekt, lepší ťah v nižších otáčkach a taktiež o niečo úspornejšiu prevádzku. Pri úspornejšom jazdení je možné dosiahnuť spotrebu okolo 7,5 litra, v praxi je však reálnejšia hodnota medzi 8-9 litrami, výraznejšie stúpa najmä pri rýchlejšej jazde po diaľnici. Výkonnejšia 110 kW verzia pribudla koncom roka 2008. V praxi sa vyšší výkon o 7 kW takmer neprejavuje, o málo klesla priemerná spotreba.
Prevodovky sú na výber manuálne päťstupňové či neskôr šesťstupňové a automatické. Manuálne prevodovky sa vyznačujú priemernou presnosťou, pomerne dlhými dráhami radenia a trocha gumovým chodom. Automatická prevodovka je klasickej konštrukcie s hydrodynamickým meničom. Poskytuje komfortné radenie, na dnešné pomery je však pomalá a vyžaduje kvalitný servis.
Prednosti a nedostatky
vnútorná priestrannosť |
strohý a pomerne lacno pôsobiaci interiér |
pohodlné sedadlá |
menší základný objem kufra |
zväčša dobrá výbava |
oproti konkurencii vyššia spotreba paliva pri všetkých motorizáciach |
variabilný kufor a výklopné sklo piatych dverí |
dlhšie dráhy a trocha gumový chod radenia |
dobrý výhľad z vozidla |
volant len s výškovým nastavením |
spoľahlivo fungujúci pohon 4x4 |
slabšia dynamika 2,0i a 2,0 CRDi (83 kW) |
dobré odhlučnenie podvozka a vonkajšieho hluku |
pomalšie radenie automatickej prevodovky |
priaznivá cena a dobrý výber jazdeniek |
Najčastejšie poruchy
občas náhodne svietiace kontrolky ABS, ESP a airbagov |
občas tečúce/nefunkčné čerpadlo posilňovača riadenia |
občas nefunkčná klimatizácia - riadiaca elektronika, kompresor, poškodený kondenzátor-chladič klimatizácie |
nadmerné vôle v zavesení kolies - silentbloky ramien, čapy (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované tlmiče a ložiská kolies (väčší km nábeh) |
vŕzganie zadného stabilizátora (produkcia zo Žiliny) |
krátka životnosť spojky (jazda terénom, ťahanie prívesu) |
hlučný kardanový hriadeľ - výmena uloženia (staršie kusy) |
uvoľnený náboj gumového tlmiča torzných kmitov spojkovej lamely - nadmerné vibrácie a hluk pri akcelerácii v nižších otáčkach (2,0 CRDi - 83 kW) |
občas únik nafty z vysokotlakovej časti čerpadla (2,0 CRDi - 83 kW) |
občas chybný regulátor tlaku vstrekovania common-rail Bosch CP1 (2,0 CRDi - 83 kW) |
opotrebované vstrekovače alebo čerpadlo - nerovnomerný a hrubší chod motora, obtiažnejšie štarty (diesel) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerný hluk pri akcelerácii z nižších otáčok, väčšie vibrácie na voľnobeh (2,0 CRDi - 103, 110 kW, väčší km nábeh) |
porucha regulácie turbodúchadla (2,0 CRDi - 103, 110 kW) |
občas prasknutý olejový chladič - prienik oleja do chladiacej kvapaliny (2,0 CRDi - 110 kW) |
občas porucha elektroniky - snímače teploty, diferenčných tlakov, lambda sonda (diesel, DPF filter) |
občas zanesený DPF filter (nedostatočná regenerácia) |
občas nefunkčný EGR ventil - obtiažnejší štart, slabší ťah, svietiaca žltá kontrolka (diesel) |
problém s radením jednotlivých stupňov manuálnej prevodovky - hlavne prvý a druhý stupeň (väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 CRDi (103, 110 kW). K charakteru auta sa najlepšie hodí tento dvojlitrový turbodiesel. Vozidlu udeľuje obstojnú dynamiku, vyznačuje sa pomerne kultivovaným chodom a z ponúkaných motorov dosahuje najnižšiu spotrebu. Spoľahlivosť je na obstojnej úrovni, so stúpajúcimi kilometrami však riziko porúch značne rastie. |
2,0i (104 kW). Motor je síce spoľahlivý, pri bežnom jazdení aj kultivovaný a tichý, pomerne ťažkému vozidlu však poskytuje len priemernú dynamiku. Nevýhodou je aj značná spotreba. Riešením na zníženie prevádzkových nákladov je prestavba na LPG. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 16V 4WD | 1975 ccm | G4GC | 104 kW |
2.0 i 16V | 1975 ccm | G4GC | 104 kW |
2.7 V6 4WD | 2656 ccm | G6BA | 129 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 CRDi | 1991 ccm | D4EA | 83 kW |
2.0 CRDi | 1991 ccm | D4EA | 100 kW |
2.0 CRDi | 1991 ccm | D4EA-V | 103 kW |
2.0 CRDi | 1991 ccm | D4EA | 110 kW |
2.0 CRDi 4WD | 1991 ccm | D4EA | 83 kW |
2.0 CRDi 4WD | 1991 ccm | D4EA | 100 kW |
2.0 CRDi 4WD | 1991 ccm | D4EA-V,D4EA-F | 103 kW |
2.0 CRDi 4WD | 1991 ccm | D4EA | 110 kW |