Interiér zaujme moderným vzhľadom, hodnotným dojmom pôsobia aj použité plasty a na dobrej úrovni je aj dielenské spracovanie. Oproti predchádzajúcej generácii nastal značný dizajnový aj kvalitatívny pokrok. Dojem trochu kazí len povrchová úprava jednej časti palubnej dosky, ktorú „zdobí“ lesklý tvrdý čierny plast, svojou konštrukciou pripomínajúci škrupinu. Rovnako lacno pôsobiaci plast výplne dverí pri lacnejších verziách.
Prístrojový panel zložený z trojice športovo sa tváriacich tubusov je prehľadný a dobre čitateľný. Ergonómia ovládania výbavy je na dobrej úrovni, väčšina ovládacích prvkov je na očakávaných miestach v dosahu vodiča a ich obsluha je jednoduchá.
Pripomienku si však zaslúži ovládanie palubného PC – tlačidlom pod volantom na prístrojovom paneli. Nie je to práve pohodlné a tiež príliš bezpečné, obzvlášť za jazdy. Trocha nedotiahnuté je aj jednodotykové ovládanie okien, ktoré funguje len na vodičovej strane a aj to len smerom dolu. Taktiež hodnota vonkajšej teploty je dostupná až po prepnutí palubného PC a nezobrazuje sa priamo na centrálnom displeji ako napr. v prípade sesterskej Kie Soul.
Slabšie je na tom Sportage len s výhľadom z vozidla. Ten je pomerne komplikovaný nielen smerom vzad, ale aj do bokov a extra dobrý nie je ani na predné partie karosérie. Na vine je vysoká hrana bočných okien, robustné „A“ stĺpiky, smerom vzad zase plné zadné stĺpiky bez prídavných okienok a pomerne malé okno v piatych dverách. Pozor si teda treba dávať pri parkovaní v stiesnených priestoroch, ale aj pri odbočovaní na križovatkách, kde robustný predný stĺpik môže zakryť stojaceho chodca či cyklistu.
Miesta na sedenie poskytuje Sportage dostatok na predných aj zadných sedadlách, kde sa pri troche snahy usadí aj trojica dospelých cestujúcich. Tvarovanie a čalúnenie predných sedadiel poskytuje dostatok pohodlia aj na dlhších jazdách. Na dobrej úrovni je aj bočné vedenie, snáď len sedák by mohol byť o niečo dlhší, čo platí najmä pre osoby vyššieho vzrastu.
Objem kufra dosahuje podľa výrobcu 564 litrov, avšak len v základnej výbave Active, kde je namiesto rezervného kolesa iba lepiaca sada. Väčšina vozidiel je však vybavená plnohodnotnou rezervou, kedy objem kufra dosahuje 465 litrov. Do kufra je veľmi dobrý prístup cez rozmerné piate dvere a výhodou je aj podlaha v rovine s nakladacou hranou. V prípade potreby je možné sklopením zadných operadiel pomocou popruhov zväčšiť objem na 1353 litrov. Pri sklopení operadiel ale nevznikne rovná podlaha a manipuláciu-nakladanie ťažších predmetov trocha sťažuje aj vyššie položená nakladacia hrana.
Kia Sportage poteší dobrými jazdnými vlastnosťami, ktoré pri bežnej prevádzke pripomínajú kompaktný hatchback. Aj v ostrejšie prechádzaných zákrutách sú náklony karosérie v norme a poteší aj ochota prudšie meniť smer najmä v spojení s ľahkým benzínovým motorom pod kapotou. Lepšej stabilite vozidla pomáhajú aj 17″ resp. 18″ kolesá, na základných balónových 16″ je jazda trocha plavnejšia. Samotné držanie jazdnej stopy je však veľmi slušné aj pri základných pneumatikách, rovnako tak stabilita v pozdĺžnom smere, čomu určite napomáha prepracovaný podvozok, 1,6 metra široký rozchod a tuhšie naladenie pruženia.
Slabšiu chvíľku si podvozok vyberá len na výraznejších priečnych nerovnostiach, kde v rýchlo prechádzanej zákrute zadná časť vozidla trocha poskočí a na zlomok sekundy stratí kontakt s vozovkou, pričom odstredivá sila šupne s vozidlom trocha do strany. Nič hrozné, len pri kombinácii rýchlej jazdy a hrboľatej úzkej cesty treba mať tento fakt na pamäti, inak môže nepríjemne prekvapiť.
Prejazd bežných nerovností zvláda Sportage pomerne obstojne, obzvlášť na základných (16″) kolesách. Tuhšie naladenie podvozku sa prejavuje hlavne pri prejazde väčších výtlkov či priečnych nerovností (retardéry, rozbité koľajnice), kedy rázy výraznejšie prenikajú do interiéru.
Po facelifte vozidlo dostalo o niečo mäkšiu charakteristiku pruženia a predné zavesenie kolies mäkšie horné lôžka. Komfort pruženia sa tak pri jazde po nerovnostiach zlepšil. Tiež vďaka tuhšiemu naladeniu zadných pružín a novému prednému stabilizátoru získalo vozidlo ešte viac istoty pri dynamickej jazde. Všeobecne však platí, že najlepší komfort pruženia je na základných kolesách, citlivosť podvozku na nerovnosti je pri 17″ a najmä 18″ diskoch podstatne vyššia.
Po konštrukčnej stránke sa vpredu nachádza zavesenie typu McPherson so spodným priečnym ramenom, vzadu sa nachádza viacprvkové zavesenie. Obe nápravy sú uložené v pomocnom ráme, čo pomáha zmenšovať prenos vibrácii a rázov do karosérie.
Svetlá výška vozidla je 172 mm, nájazdový uhol 22,7 ° vpredu a 28,2 ° vzadu, prechodový uhol 17,7 °, stúpavosť 44,2 ° a bočné náklony 45°. Samotná konštrukcia podvozku (malá skrížiteľnosť náprav) a karosérie spolu so svetlou výškou napovedajú, že vozidlo nie je stavané na ťažší terén. Pri jazde mimo spevnené komunikácie si treba dať pozor aj na podvozok, ktorý nie je chránený. Rovnako nájazdové uhly sú pomerne malé, čím hrozí poškodenie spodnej časti nárazníka. Z hľadiska poškodenia je však najcitlivejším miestom výfukové potrubie, ktoré je najnižšie, a tak sa pri neopatrnej jazde mimo spevnených ciest zvyčajne poškodí ako prvé.
Napriek týmto obmedzeniam sa Kia Sportage bez väčších problémov vysporiada s väčšinou prekážok poľných a lesných ciest a pri dobrom dezéne pneumatík si poradí aj s bahnitým terénom, kde pomôže uzávera medzinápravovej spojky. Mimo spevnené vozovky v kopcovitom teréne sú k dispozícii systém pre zjazd kopcov DBC, ktorý automaticky udržiava rýchlosť auta pod 8 km/h a asistent pre rozjazd do kopca HAC.
Systém pohonu všetkých kolies nesie v prípade Sportage názov Dynamax a je spoločným dielom kórejskej automobilky a spoločnosť Magna Powertrain. Systém Dynamax využíva k svojej činnosti elektronicky riadenú viaclamelovú spojku, neustále monitoruje jazdné podmienky a snaží sa aktívne zasahovať ešte pred vzniknutím krízovej situácie. Vďaka tomu zlepšuje nielen trakčnú schopnosť vozidla na povrchoch s nízkou adhéziou (sneh, blato, atď.), ale aj eliminuje vznikajúcu pretáčavosť či nedotáčavosť cieleným rozdelením krútiaceho momentu medzi prednú a zadnú nápravu.
Pre prípad náročnejších podmienok, napríklad rozbahnený terén, je Kia vybavená uzamknutím medzinápravovej spojky. To znamená pevné rozdelenie sily motora medzi obe nápravy a aktivuje sa tlačidlom naľavo pod volantom. Aktivovať sa môže aj za jazdy, avšak funguje len do rýchlosti 40 km/h, po prekročení ktorej sa uzamknutie deaktivuje a opäť aktivuje ak klesne rýchlosť pod 40 km/h. Na asfaltke je kratšia jednotka trocha nevýhodou, v teréne ale umožňuje jemnejšie rozjazdy a menej namáha spojku, a tak do určitej miery nahrádza neprítomnosť prídavnej redukčnej prevodovky. Pri jazde mimo spevnených ciest sa odporúča vypnúť stabilizačný systém, ktorý svojimi zásahmi niekedy zbytočne znižuje výkon motora, napríklad ak je potrebný razantný prejazd rozbahneným terénom.
Riadenie s elektromechanickým posilňovačom si zaslúži pochvalu za svoju presnosť a citlivosť okolo stredovej polohy. Slabšou stránkou je trocha preposilovaný účinok a umelý pocit z riadenia, čo je však v dnešnej dobe už štandard. Pri svižnejšej jazde sa tak treba pripraviť na slabú spätnú väzbu o dianí kolies na vozovke a tiež až zbytočne veľkú ochotu posilňovača pri vracaní sa volantu do pôvodnej polohy. Vďaka dobrému vytočeniu kolies a prevodu riadenia, ktorý má len 2,96 otáčky medzi dorazmi, sa vozidlo dobre ovláda aj v stiesnených priestoroch. Parkovanie a otáčanie v podzemných garážach nákupných centier tak nerobí žiadny problém.
Prednosti a nedostatky
robustnosť a spoľahlivosť |
slabšia variabilita interiéru |
priestranný interiér |
ovládanie palubného PC |
solídna základná výbava |
menšia svetlá výška |
pružný a pomerne úsporný 2,0 CRDi s manuálom |
väčší prenos rázov pri prejazde nerovností (pred-faceliftové verzie) |
väčšinou plnohodnotné rezervné koleso |
vyššia spotreba benzínového dvojlitra |
dobre odladený pohon 4x4 Dynamax |
lacno pôsobiace plastové výplne dverí lacnejších verzii |
Najčastejšie poruchy
občas pazvuky vychádzajúce z útrob stredového panelu, lakťovej opierky, sedadla |
klepajúce tyčky stabilizátora (väčší km nábeh, náročnejšia prevádzka) |
chybové hlášky elektroniky (prvé ročníky, riešené v záruke) |
netesné tesnenie dverí (prvé ročníky, riešené v záruke) |
občas poruchy zámkov alebo parkovacích snímačov |
opotrebované ložiská v prevodovke - jej zvýšená hlučnosť (náročnejšia prevádzka, väčší km nábeh,) |
opotrebované ložiská kolies, viac na zadnej náprave - hučanie (väčší km nábeh, náročnejšia prevádzka) |
predčasne opotrebovaná spojka (náročnejšia prevádzka) |
korózia výfukového potrubia |
korózia mechanizmu bubnovej parkovacej brzdy |
karbónové usadeniny na ventiloch - nerovnomerný chod, kolísanie ťahu, vypisovanie poruchy motora (priamovstrekový benzín, väčší km nábeh, zanedbaná údržba - dlhé intervaly výmeny oleja) |
opotrebované vstrekovače - nerovnomerný a hrubší chod motora, obtiažnejšie studené štarty (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerný hluk pri akcelerácii z nižších otáčok, väčšie vibrácie na voľnobeh (väčší km nábeh) |
zanesený filter pevných častíc - DPF (väčší km nábeh, nedostatočná regenerácia hlavne pri častejších mestských a kratších jazdách - blížiace sa upchatie sa hlási častejšími regeneráciami a miernym nárastom priemernej spotreby) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,6 GDi (99 kW). Kto častejšie jazdí po meste a priľahlom okolí s menej naloženým či obsadeným vozidlom a nepotrebuje pohon 4x4, tomu vyhovie aj základná benzínová 1,6 GDi. Motor sa vyznačuje dobrou spoľahlivosťou, širokým pásmom využiteľných otáčok a primeranou spotrebou. 2,0 CRDi (100, 135 kW). Aj v slabšom prevedení ponúka motor slušnú dynamiku, silnejšia verzia sa odporúča najmä v spojení s automatickou prevodovkou, ktorá trocha uberá na akčnosti. Motor sa vyznačuje dobrou spoľahlivosťou, v spojení s manuálnou prevodovkou aj solídnou spotrebou, pri automate (4x4) treba počítať približne s litrom paliva naviac. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 GDI | 1591 ccm | G4FD | 99 kW |
2.0 CVVT | 1998 ccm | G4KD | 120 kW |
2.0 CVVT AWD | 1998 ccm | G4KD | 120 kW |
2.0 GDI | 1998 ccm | G4NC | 122 kW |
2.0 GDI AWD | 1998 ccm | G4NC | 122 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.7 CRDi | 1685 ccm | D4FD-L | 85 kW |
2.0 CRDi | 1995 ccm | D4HA | 100 kW |
2.0 CRDi AWD | 1995 ccm | D4HA | 100 kW |
3 komentáre
Jano
no dobre al eja chcem videt zhrdzaveny podvozok ci ma alebo nie
PA3K
Jazdil som s nou v AT kde solia cesty…po 4 rokoch som dal spravit podvozok,l a drzal do 10 roku
Pa3k
Mal som 1.7 crdi 10.rokov, spokojnost..az na prevodovku, ta sa kazila 3x v zaruke. Po zaruke som povedal ze ak este raz tak pojde a isla 😂