Základ benzínovej ponuky tvorí priamovstrekový 1,6 GDI s výkonom 99 kW a krútiacim momentom 164 Nm. Konštrukčne motor vychádza z 1,6 CVVT radu Gamma. Celohliníkový agregát obsahuje priame vstrekovanie paliva GDI variabilné časovanie sacích a výfukových ventilov D-CVVT a premenlivú dĺžku sacieho potrubia. Vyznačuje sa kultivovaným chodom, širokým spektrom využiteľných otáčok a vhodne odstupňovanou šesťstupňovou prevodovku.
Aj vďaka kratšiemu sprevodovaniu sa motor prezentuje ochotou akcelerovať aj z nižších otáčok, pre svižnejšiu jazdu však treba udržiavať motor nad 3500 otáčkami, pričom otáčkový rozlet končí až pri sedemtisícovej hranici. 1,6 GDi aj vzhľadom na pohotovostnú hmotnosť 1,4 tony vyhovie skôr pokojnejšie jazdiacim motoristom. Spotreba sa pri bežnom jazdení pohybuje v priemere okolo 8 litrov, pri svižnejšej jazde však stúpa aj nad 10 litrov.
O niečo viac dynamiky poskytuje benzínový dvojliter z radu Theta II, 2,0 D-CVVT s výkonom 120 kW a krútiacim momentom 194 Nm. Podobne ako 1,6 GDi je aj dvojliter celohilníkovej konštrukcie, obsahuje variabilné časovanie sacích a výfukových ventilov D-CVVT a premenlivú dĺžku sacieho potrubia. Zrýchľuje aj z nižších otáčok, pre svižnejšiu akceleráciu je však potrebné udržiavať otáčky nad 3500 ot/min. Nad touto hranicou však značne rastie spotreba a tiež hluk inak pomerne tichého motora. Spotreba sa v priemere pohybuje okolo 10-11 litrov. Oproti 1,6 GDi má tento dvojliter manuálnu prevodovku len s piatimi stupňami.
Po modernizácii nahradil starší dvojliter modernejší s priamym vstrekovaním 2,0 GDi s výkonom 122 kW a krútiacim momentom 205 Nm. Motor poskytuje vozidlu o niečo lepšiu dynamiku v porovnaní s predchodcom, podobne je to aj so spotrebou, ktorá klesla len minimálne a naďalej osciluje okolo 10 litrov benzínu. Výhodou je manuálna prevodovka so šiestimi stupňami.
Základ dieselovej ponuky predstavuje 1,7 CRDi z radu U2, ktorý dosahuje výkon 85 kW a krútiaci moment 260 Nm dostupný v rozmedzí 1500-2750 ot/min. Motor sa prezentuje priemerne kultivovaným chodom a hlučnosťou, ktorá je výraznejšia najmä pri nezohriatom stave. Sila motora plne vyhovie potrebám bežného jazdenia, slabšiu dynamiku cítiť najmä pri plnom obsadení/naložení, kedy akčnosť najmä vo vyšších rýchlostiach značne klesá. Poteší aj spotreba, ktorá sa v priemere pohybuje okolo 6 litrov.
Suverénnejšiu dynamiku aj v plne naloženom stave ponúkajú oba dieselové štvorvalce 2,0 CRDi z konštrukčného radu R. Rovnako ako 1,7 CRDi využívajú vstrekovanie common rail s pracovným tlakom 1800 bar a plnenie vzduchom zabezpečuje turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek statora. Na výber sú dve verzie – 100 kW a 135 kW, krútiaci moment vrcholí hodnotou 320 Nm, resp. 383 Nm (392 Nm pri automatickej prevodovke), pri oboch motoroch medzi 1800 a 2500 ot/min. Aj v slabšom prevedení ponúka motor slušnú dynamiku, ochotne akceleruje už z nízkych otáčok, pričom jeho sila začína výraznejšie klesať okolo štvortisícovej hranice. Pre bežné jazdenie postačuje využívať otáčky medzi 1700-3000 ot/min, kedy sa spotreba pohybuje v priemere okolo 7 litrov, v prípade automatu okolo 8 litrov.
Prevodovky sú na výber buď manuálne (5 a 6 stupňové) alebo automatická. Radenie manuálnej prevodovky sa vyznačuje pomerne presným a komfortným chodom, trocha gumovo pôsobia len dorazy jednotlivých rýchlosti. Automat s hydrodynamickým meničom je vhodnejší najmä pre pokojnejšie jazdiacich motoristov, ktorí radenie rýchlostí nechávajú na elektroniku. Prevodovka radí jemne a hladko, proti najmodernejším dvojspojkovým je ale pomalšia a tiež najmä v spojení s benzínovými motormi pomerne často podradzuje, čo trocha zhoršuje zvukový komfort a ekonomiku jazdy. Všeobecne možno povedať, že spotreba s automatickou prevodovkou je vyššia cca o 0,7-1 liter paliva. Z pohľadu spoľahlivosti si ale vedie dobre, samozrejme pri pravidelnom a kvalitnom servise.
Prednosti a nedostatky
robustnosť a spoľahlivosť |
slabšia variabilita interiéru |
priestranný interiér |
ovládanie palubného PC |
solídna základná výbava |
menšia svetlá výška |
pružný a pomerne úsporný 2,0 CRDi s manuálom |
väčší prenos rázov pri prejazde nerovností (pred-faceliftové verzie) |
väčšinou plnohodnotné rezervné koleso |
vyššia spotreba benzínového dvojlitra |
dobre odladený pohon 4x4 Dynamax |
lacno pôsobiace plastové výplne dverí lacnejších verzii |
Najčastejšie poruchy
občas pazvuky vychádzajúce z útrob stredového panelu, lakťovej opierky, sedadla |
klepajúce tyčky stabilizátora (väčší km nábeh, náročnejšia prevádzka) |
chybové hlášky elektroniky (prvé ročníky, riešené v záruke) |
netesné tesnenie dverí (prvé ročníky, riešené v záruke) |
občas poruchy zámkov alebo parkovacích snímačov |
opotrebované ložiská v prevodovke - jej zvýšená hlučnosť (náročnejšia prevádzka, väčší km nábeh,) |
opotrebované ložiská kolies, viac na zadnej náprave - hučanie (väčší km nábeh, náročnejšia prevádzka) |
predčasne opotrebovaná spojka (náročnejšia prevádzka) |
korózia výfukového potrubia |
korózia mechanizmu bubnovej parkovacej brzdy |
karbónové usadeniny na ventiloch - nerovnomerný chod, kolísanie ťahu, vypisovanie poruchy motora (priamovstrekový benzín, väčší km nábeh, zanedbaná údržba - dlhé intervaly výmeny oleja) |
opotrebované vstrekovače - nerovnomerný a hrubší chod motora, obtiažnejšie studené štarty (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerný hluk pri akcelerácii z nižších otáčok, väčšie vibrácie na voľnobeh (väčší km nábeh) |
zanesený filter pevných častíc - DPF (väčší km nábeh, nedostatočná regenerácia hlavne pri častejších mestských a kratších jazdách - blížiace sa upchatie sa hlási častejšími regeneráciami a miernym nárastom priemernej spotreby) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,6 GDi (99 kW). Kto častejšie jazdí po meste a priľahlom okolí s menej naloženým či obsadeným vozidlom a nepotrebuje pohon 4x4, tomu vyhovie aj základná benzínová 1,6 GDi. Motor sa vyznačuje dobrou spoľahlivosťou, širokým pásmom využiteľných otáčok a primeranou spotrebou. 2,0 CRDi (100, 135 kW). Aj v slabšom prevedení ponúka motor slušnú dynamiku, silnejšia verzia sa odporúča najmä v spojení s automatickou prevodovkou, ktorá trocha uberá na akčnosti. Motor sa vyznačuje dobrou spoľahlivosťou, v spojení s manuálnou prevodovkou aj solídnou spotrebou, pri automate (4x4) treba počítať približne s litrom paliva naviac. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 GDI | 1591 ccm | G4FD | 99 kW |
2.0 CVVT | 1998 ccm | G4KD | 120 kW |
2.0 CVVT AWD | 1998 ccm | G4KD | 120 kW |
2.0 GDI | 1998 ccm | G4NC | 122 kW |
2.0 GDI AWD | 1998 ccm | G4NC | 122 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.7 CRDi | 1685 ccm | D4FD-L | 85 kW |
2.0 CRDi | 1995 ccm | D4HA | 100 kW |
2.0 CRDi AWD | 1995 ccm | D4HA | 100 kW |
3 komentáre
Jano
no dobre al eja chcem videt zhrdzaveny podvozok ci ma alebo nie
PA3K
Jazdil som s nou v AT kde solia cesty…po 4 rokoch som dal spravit podvozok,l a drzal do 10 roku
Pa3k
Mal som 1.7 crdi 10.rokov, spokojnost..az na prevodovku, ta sa kazila 3x v zaruke. Po zaruke som povedal ze ak este raz tak pojde a isla 😂