Exteriér a interiér
Po stránke vonkajších rozmerov sú oba modely prakticky rovnaké. Rozdiel je len v dĺžke, kde ix20 je o 32 mm dlhší. Dizajn je do značnej miery subjektívna vec, všeobecne však možno napísať, že o niečo uhladenejšie tvary ponúka ix20-ka. Rozdiely možno badať aj v použitej svetelnej technike. Kým Venga ponúka len bežné dvoj-parabolové svetlomety, ix20-ka má projektorové s možnosťou prisvetlovania do zákruty.
Najvýraznejšie rozdiely medzi dvojčatami nájdeme v interiéri. Oba sú vzdušné a pôsobia sviežim dojmom, hodnotnejši v detailoch je však interiér ix20-ky. Na pohľad i na dotyk pôsobia lepším dojmom výplne dverí, povrch palubnej dosky, strieborný povrch niektorých plastových dielov, volant a podobne. Zaujímavosťou je aj absencia ukazovateľa teploty motora v prípade Vengy.
Pri oboch vozidlách sú použité výhradne tvrdé plasty, čo však na ich triedu a charakter nie je nič nezvyčajné a vhodne zvolená povrchová úprava tento fakt pomerne úspešne maskuje.
Dielenské spracovanie je v oboch prípadoch na obstojnej úrovni, so stúpajúcimi kilometrami sa však začínajú objavovať rôzne vŕzgavé pazvuky interiérových plastov. V tomto smere si tiež o niečo horšie vedie Venga, hlavne z dôvodu tvrdšieho naladenia podvozku.
Ergonómia rozmiestnenia a ovládania prvkov výbavy je na dobrej úrovni, pripomienku si zaslúži len menej praktické ovládanie palubného PC tlačítkom na stredovom paneli.
Poloha sedenia za volantom je vďaka značnému rozsahu nastavenia volantu aj sedadla príjemná, pohodlie cestovania podporujú aj dostatočne veľkorysé rozmery sedadiel (predných aj zadných). Škoda len trocha slabšej bočnej opory tela pri rýchlejšie prechádzanej zákrute.
Ako sa dá z nadpriemerne dlhého rázvoru (2615 mm) predpokladať, priestoru pre štvoricu dospelých pasažierov je dostatok. Na kratšie vzdialenosti sa pri troche skromnosti odvezú aj piati dospelí. Naviac poteší pohodlné nastupovanie dopredu aj dozadu vďaka doširoka sa otvárajúcim a pomerne vysokým dverám.
Z pohľadu variability sú zadné sedadlá delené (60:40) a okrem základnej verzie ich možno aj samostatne posúvať alebo nastavovať sklon operadiel.
Základný objem kufra je 318 litrov (s priestorom pod podlahou 444 l), ktorý posúvaním zadných sedadiel smerom dopredu (zmenšovanie miesta pre kolená) môže narásť až na 570 l. Po sklopení zadných operadiel vznikne objem 1253 litrov. Výhodou je úplná rovina po sklopení zadných sedadiel a tiež dobre tvarovaný priestor. Menším negatívom je vyššia nakladacia hrana (71 cm).
Jazdné vlastnosti a podvozok
Jazdné vlastnosti a tiež komfort pruženia nie sú zrovna silnou stránkou oboch vozidiel. Pri prejazde nerovností sa prejavuje slabšie tlmenie a výraznejší prenos rázov do interiéru. Rázy sa vo zvýšenej miere prenášajú najmä zo zadnej nápravy, obzvlášť na pneumatikách s vyšším profilovým číslom. Najlepšieho komfortu pruženia sa dosahuje pri použití štandartných 15″ pneumatikách (195/65).
Okrem horšieho komfortu pruženia majú nerovnosti na vozovke aj negatívny vplyv na jazdné vlastnosti. Pri vyšších rýchlostiach resp. pri svižnejšom prejazde zákrutou môže na nerovnom povrchu zadná časť vozidla odskočiť, čo je nepríjemná situácia aj pre skúsenejšieho vodiča.
Pri porovnaní oboch vozidiel má Venga tvrdšie naladený podvozok, čo na jednej strane zlepšuje akčnosť (menšie náklony, rýchlejšie reakcie) na kvalitnom povrchu, na druhej strane, prejazd nerovností zvláda komfortnejšie ix20.
Po konštrukčnej stránke obsahuje podvozok vpredu aj vzadu pomocné rámy, predné zavesenie je typu McPherson so spodnými priečnymi ramenami a vzadu sa nachádza torzne pružný priečny nosník s dvojicou pozdĺžnych (vlečných) ramien.
Zaujímavosťou zadnej nápravy je netradičné umiestnenie tlmiča pruženia. Ten nie je umiestnený čo najbližšie ku kolesu, ale naopak vysunutý smerom do stredu vozidla. Práve takéto umiestnenie tlmiča je podľa mnohých odborníkov dôvodom zhoršeného tlmenia, poprípade odskakovania kolesa pri prejazde nerovností.
Zlepšenie prináša domácke prerobenie tlmiča čo najbližšie ku kolesu, kedy sa spodné uchytenie premiestni z nosníka na špeciálnu prírubu uchytenú o pozdĺžne rameno a spodnú časť misky vinutej pružiny. Nevýhodou je však strata veľkorysej 5 ročnej záruky.
Riadenie poteší presnosťou, dobre nastavenou strmosťou a komfortným ovládaním, čo vyhovuje najmä v mestskej premávke či parkovaní. Na druhej strane je minimum spätnej väzby o dianí kolies na vozovke. Pri rýchlejšej jazde alebo šmykľavej vozovke môže vodič len odhadovať a spoliehať sa na vlastný úsudok, keďže nevie čo sa deje s kolesami po otočení volantom.
Benzínové motory
Prednosti a nedostatky
priestranný a variabilný interiér |
tvrdšie naladenie podvozku oproti ix20 |
rozmerné a pohodlné sedadlá |
hlučnejšia a nezriedka aj odskakujúca zadná náprava pri prejazde nerovností |
väčšinou solídna výbava |
horší výhľad šikmo vzad a šikmo vpred cez pomerne hrubý A stĺpik |
robustná mechanika |
minimálna spätná väzba - umelý pocit z riadenia |
priaznivé ceny jazdeniek |
vyššia nakladacia hrana kufra |
záruka vozidla a z toho prameniaci slušný stav väčšiny jazdeniek |
slabšie odhlučnenie dieselových motorov (najmä 1,4 CRDi) |
drahšie náhradné diely (najmä na dieslové motory) |
Najčastejšie poruchy
vŕzgavé pazvuky interiérových plastov |
občas zahmlievanie predných svetlometov |
odretý lak zadného nárazníka - zle dosadajúce dvere batožinového priestoru |
horšie zlícované bočné dvere - potrebná väčšia sila na ich zavretie |
oťukaný lak zadného blatníka, lemu, časti prahu - odletujúce kamienky spod zadného kolesa skrz menšiu zásterku |
zriedka nefunkčný snímač spojkového pedálu |
občas nefunkčné zámky |
slabšie odladený softvér (prvé ročníky, väčšinou vyriešené v záruke) |
zriedka slabšie fungujúca ručná brzda či zhrdzavené zadné kotúče |
opotrebovaná/spálená spojka (nadmerné zaťaženie, mestská prevádzka, častejšie pri benzínových motoroch 1,4 CVVT, menej 1,6 CVVT) |
vyťahaná rozvodová reťaz (benzín CVVT, väčší nájazd, zanedbaná údržba-dlhé intervaly výmeny oleja) |
porucha snímača otáčok kľukového/vačkového hriadeľa |
rôzne technické problémy - klepajúce ventily, poškodená hlava, piesty atď. (motory prerobené na LPG) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty, nadmerný prepad (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo (diesel, väčší nájazd, nesprávny jazdný štýl či zanedbaná údržba) |
pomalšie fungujúca pneumatická regulácia variabilných turbodúchadiel (diesel, VGT) |
zriedka poruchy EGR resp. DPF systému (diesel, väčší km nábeh, resp. častejšie jazdy na kratšie trasy so studeným motorom) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,4 CVVT (66 kW). Jednoznačne najrozšírenejšia motorizácia, ktorá je vhodná pre bežné jazdenie po meste a priľahlom okolí. Dynamické limity sú citeľné najmä pri väčšom obsadení či potrebe akcelerácie vo vyšších rýchlostiach, kedy je nutné podradiť a motor viac vytočiť. Pri bežnom jazdení je spotreba primeraná, viac smädu ako predpisuje výrobca má motor najmä pri častejších jazdách po meste a diaľnici. Spoľahlivosť je pri kvalitnom servise a rozumnom zaobchádzaní na vcelku dobrej úrovni. 1,6 CRDi (94 kW). Kto jazdí častejšie na dlhšie trasy, pre toho je dobrou voľbou diesel motor 1,6 CRDi. Motor poskytuje vozidlu slušnú dynamiku, vyznačuje sa dobrou spoľahlivosťou a prijateľnou spotrebou. 1,6 CVVT (92 kW). Konštrukčne podobný motor je oproti 1,4 CVVT citeľne agilnejší (najmä vo vyšších otáčkach), pričom spotreba paliva je v priemere len o málo vyššia. |
1,4 CRDi (55, 57 kW). Najmä v spojení s päťstupňovým manuálom má motor podpriemernú dynamiku, čo sa najviac prejavuje pri väčšom zaťažení, či potrebe akcelerovať vo vyšších otáčkach. Taktiež hlučnosť najmä po studenom štarte a vo vyšších otáčkach (viac pri 5 kvalte) nie je najnižšia. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 CVVT | 1396 ccm | G4FA-L | 66 kW |
1.6 CVVT | 1591 ccm | G4FC | 92 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.4 CRDi 75 | 1396 ccm | D4FC | 55 kW |
1.4 CRDi 75 | 1396 ccm | D4FC | 57 kW |
1.4 CRDi 90 | 1396 ccm | D4FC | 66 kW |
1.6 CRDi 115 | 1582 ccm | D4FB | 85 kW |
1.6 CRDi 128 | 1582 ccm | D4FB | 94 kW |