Základom ponuky je štvorvalec 1,4 CVVT radu Gamma, ktorý poskytuje výkon 66 kW a krútiaci moment 137 Nm. Do 3000 otáčok je dynamika motora vlažnejšia, obzvlášť na vyšších prevodových stupňoch. Po prekročení tejto hranice sa akčnosť podstatne zlepší, vzrastie však aj hluk a spotreba. Motorizácia tak vyhovie najmä pre častejšie jazdy po meste a priľahlom okolí v obsadení jednou či dvomi osobami.
Dynamické limity motora sa výraznejšie prejavujú pri plnom obsadení, snahe akcelerovať vo vyšších rýchlostiach či jazde kopcovitým terénom. Pri vyšších rýchlostiach sa prejavuje kratšie sprevodovanie, kedy pri diaľničnej rýchlosti točí motor takmer 4000 ot/min. Spotreba sa pri bežnom jazdení pohybuje okolo 6,5-7 litrov, pri diaľničných rýchlostiach a prevahe mestských jázd však treba počítať s 8 litrami.
O niečo viac sily, citeľnej najmä vo vyšších otáčkach, ponúka konštrukčne podobný štvorvalec radu Gamma 1,6 CVVT s výkonom 92 kW a krútiacim momentom 156 Nm. Motor si lepšie poradí s viac zaťaženým/obsadeným vozidlom, ochotnejšie akceleruje vo vyšších rýchlostiach a nestratí sa ani v kopcovitom teréne.
Pokiaľ je možnosť, lepšie je vyberať verziu so šesťstupňovou prevodovkou, ktorá lepšie využíva potenciál motora a tiež pri diaľničných rýchlostiach točí menej otáčok (pri 130 km/h klesli z 3700 na 3500 ot/min). Spotreba sa pri pokojnom jazdení pohybuje okolo 7-7,5 litra, pri diaľničných rýchlostiach a prevahe mestských jázd však treba počítať okolo 9 litrov.
Dieselové motory
V dieseloch predstavuje základ 1,4 CRDi vo výkonových verziách 55 kW resp. neskôr 57 kW a 66 kW so zhodným krútiacim momentom 220 Nm. Motor používa vstrekovanie Delphi a v prípade slabších verzií (57 kW až do 2014) len päťstupňovú manuálnu prevodovku.
Slabšie verzie poskytujú len priemernú dynamiku (zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 17,4 s) a vyhovejú len pokojnejšie jazdiacim vodičom. Slabšiu dynamiku motora cítiť najmä pri snahe akcelerovať s plne obsadeným vozidlom resp. vo vyšších rýchlostiach, kde motoru pomerne rýchlo dochádza dych. Z tohto dôvodu a tiež kvôli použitiu len 5-stupňového manuálu nie je motor príliš vhodný pre diaľničné jazdy. Okrem slabšej dynamiky, je pri vyšších rýchlostiach prítomný aj značný hluk a výraznejšie sa zvyšuje aj spotreba.
V tomto smere si lepšie vedie silnejšia, tzv. nepriškrtená verzia s výkonom 66 kW. Šesťstupňová prevodovka lepšie využíva potenciál motora a taktiež znižuje otáčky pri diaľničnej rýchlosti. Spotreba sa pri kľudnejšom jazdení pohybuje okolo 5 litrov, pri väčšej záťaži – napr. rýchlejšej jazde po diaľnici však môže stúpnuť na 6-7 litrov.
Obe verzie sa vyznačujú laxnejším prejavom v nižších otáčkach a pomerne výraznou zvukovou kulisou, obzvlášť po studenom štarte, resp. pri jazde vo vyšších otáčkach.
Výkonnejšiu dieselovú alternatívu predstavuje 1,6 CRDi (94 kW, 260 Nm). Motor vybavený vstrekovaním Bosch je známy aj z ďalších modelov značky (Ceed, i30). Jeho dynamika je na slušnej úrovni, aj keď vzhľadom na udávané parametre by sa dal čakať výraznejší výkonový rozdiel oproti 1,4 CRDi (66 kW). Motor poteší ochotou pracovať aj v nižších otáčkach, kedy výraznejšie ožíva nad 1500 ot/ min. Aj keď sa pomerne ľahko vytáča, ťah motora začína výraznejšie klesať s blížiacimi sa 4000 ot/min.
Oproti slabším 1,4 CRDi si motor lepšie poradí s plne obsadeným/naloženým vozidlom a svižnejšia akcelerácia sa hodí aj pri potrebe obehnúť pomalšie vozidlo vo vyšších (diaľničných) rýchlostiach. V porovnaní s 1,4 CRDi sa 1,6 CRDi vyznačuje aj rýchlejšou reakciou na stlačenie akcelerátora a o niečo nižšou hlučnosťou, najmä po studenom štarte. Spotreba sa v priemere pohybuje okolo 6 litrov, pri pokojnejšom jazdení mimo mesta klesá aj pod 5 litrov.
Z dôvodu podstatne vyššej nákupnej ceny je výskyt dieselových motorov pod kapotou Vengy len ojedinelý.
Prevodovky
Prevodovky sú väčšinou mechanické, podľa zvolenej motorizácie buď päť alebo šesťstupňové. Vyznačujú sa pomerne presným chodom, primerane krátkymi dráhami radenia a poteší aj dobre tvarovaná hlavica radiacej páky. Pri snahe o rýchlejšie radenie však bude trocha problémom tuhší chod okolo stredovej polohy.
Veľmi zriedka sa vyskytuje v spojení so silnejším benzínovým motorom aj štvorstupňový automat s hydrodynamickým meničom. Automat radí príjemne, vyznačuje sa dobrou spoľahlivosťou, treba však počítať s mierne horšou dynamikou a v priemere o cca liter väčšou spotrebou (v porovnaní s manuálnou prevodovkou).
Prednosti a nedostatky
priestranný a variabilný interiér |
tvrdšie naladenie podvozku oproti ix20 |
rozmerné a pohodlné sedadlá |
hlučnejšia a nezriedka aj odskakujúca zadná náprava pri prejazde nerovností |
väčšinou solídna výbava |
horší výhľad šikmo vzad a šikmo vpred cez pomerne hrubý A stĺpik |
robustná mechanika |
minimálna spätná väzba - umelý pocit z riadenia |
priaznivé ceny jazdeniek |
vyššia nakladacia hrana kufra |
záruka vozidla a z toho prameniaci slušný stav väčšiny jazdeniek |
slabšie odhlučnenie dieselových motorov (najmä 1,4 CRDi) |
drahšie náhradné diely (najmä na dieslové motory) |
Najčastejšie poruchy
vŕzgavé pazvuky interiérových plastov |
občas zahmlievanie predných svetlometov |
odretý lak zadného nárazníka - zle dosadajúce dvere batožinového priestoru |
horšie zlícované bočné dvere - potrebná väčšia sila na ich zavretie |
oťukaný lak zadného blatníka, lemu, časti prahu - odletujúce kamienky spod zadného kolesa skrz menšiu zásterku |
zriedka nefunkčný snímač spojkového pedálu |
občas nefunkčné zámky |
slabšie odladený softvér (prvé ročníky, väčšinou vyriešené v záruke) |
zriedka slabšie fungujúca ručná brzda či zhrdzavené zadné kotúče |
opotrebovaná/spálená spojka (nadmerné zaťaženie, mestská prevádzka, častejšie pri benzínových motoroch 1,4 CVVT, menej 1,6 CVVT) |
vyťahaná rozvodová reťaz (benzín CVVT, väčší nájazd, zanedbaná údržba-dlhé intervaly výmeny oleja) |
porucha snímača otáčok kľukového/vačkového hriadeľa |
rôzne technické problémy - klepajúce ventily, poškodená hlava, piesty atď. (motory prerobené na LPG) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty, nadmerný prepad (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo (diesel, väčší nájazd, nesprávny jazdný štýl či zanedbaná údržba) |
pomalšie fungujúca pneumatická regulácia variabilných turbodúchadiel (diesel, VGT) |
zriedka poruchy EGR resp. DPF systému (diesel, väčší km nábeh, resp. častejšie jazdy na kratšie trasy so studeným motorom) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,4 CVVT (66 kW). Jednoznačne najrozšírenejšia motorizácia, ktorá je vhodná pre bežné jazdenie po meste a priľahlom okolí. Dynamické limity sú citeľné najmä pri väčšom obsadení či potrebe akcelerácie vo vyšších rýchlostiach, kedy je nutné podradiť a motor viac vytočiť. Pri bežnom jazdení je spotreba primeraná, viac smädu ako predpisuje výrobca má motor najmä pri častejších jazdách po meste a diaľnici. Spoľahlivosť je pri kvalitnom servise a rozumnom zaobchádzaní na vcelku dobrej úrovni. 1,6 CRDi (94 kW). Kto jazdí častejšie na dlhšie trasy, pre toho je dobrou voľbou diesel motor 1,6 CRDi. Motor poskytuje vozidlu slušnú dynamiku, vyznačuje sa dobrou spoľahlivosťou a prijateľnou spotrebou. 1,6 CVVT (92 kW). Konštrukčne podobný motor je oproti 1,4 CVVT citeľne agilnejší (najmä vo vyšších otáčkach), pričom spotreba paliva je v priemere len o málo vyššia. |
1,4 CRDi (55, 57 kW). Najmä v spojení s päťstupňovým manuálom má motor podpriemernú dynamiku, čo sa najviac prejavuje pri väčšom zaťažení, či potrebe akcelerovať vo vyšších otáčkach. Taktiež hlučnosť najmä po studenom štarte a vo vyšších otáčkach (viac pri 5 kvalte) nie je najnižšia. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 CVVT | 1396 ccm | G4FA-L | 66 kW |
1.6 CVVT | 1591 ccm | G4FC | 92 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.4 CRDi 75 | 1396 ccm | D4FC | 55 kW |
1.4 CRDi 75 | 1396 ccm | D4FC | 57 kW |
1.4 CRDi 90 | 1396 ccm | D4FC | 66 kW |
1.6 CRDi 115 | 1582 ccm | D4FB | 85 kW |
1.6 CRDi 128 | 1582 ccm | D4FB | 94 kW |