Spoľahlivosť a poruchy
Vozidlá sa prezentujú solídnou spoľahlivosťou, čomu prispieva aj relatívne nízky počet najazdených kilometrov väčšiny jazdeniek. Prípadné problémy sú väčšinou riešené v rámci pomerne veľkorysej záruky, aj keď sú známe prípady, že záručné opravy si museli niektorí motoristi intenzívnejšie domáhať. Samozrejmosťou uplatnenia záruky je pravidelný kvalitný servis s príslušným zápisom do servisnej knižky.
Pripomienku si zaslúžia nezriedka sa vyskytujúce pazvuky z interiérových plastov, obzvlášť pri nižších teplotách resp. jazde po nerovnom povrchu. Niektoré vozidlá mávajú zahmlené predné svetlomety z dôvodu prenikajúcej vlhkosti.
Viac ojazdené kusy môžu mať oťukaný lak na zadných lemoch, prahoch, či blatníkoch od odletujúcich kamienkov. Občas možno naraziť na odretý lak zadného nárazníka z dôvodu zle dosadajúcich dverí batožinového priestoru.
Sem-tam sa vyskytnú aj horšie lícujúce bočné dvere, kedy je potrebná väčšia sila na ich zavretie – pomôže ich lepšie nastavenie.
Zriedka sa vyskytne porucha zámku či snímača polohy spojkového pedálu, kedy prestane fungovať tempomat či systém Stop-Štart. Zriedka môže za nefunkčnosť systému Stop-Štart aj chybné nabíjanie akumulátora.
V prvých rokoch sa občas vyskytovala porucha-výpadok posilňovača riadenia, čo sa väčšinou vyriešilo aktualizáciou softvéru. Nahranie nového softvéru pomohlo aj v prípade motorov, kedy benzínové mali spočiatku problémy s kolísaním otáčok či horším štartom, dieselovým 1,4 CRDi zase kolísal výkon resp. nadmerne klepali. V prípade 1,6 CRDi riešila aktualizáciou softvéru počiatočné kolísanie ťahu či plynulejší nástup turbodúchadla.
Pri viac ojazdených kusoch sa objavuje slabšia účinnosť plynových vzpier zadného veka, obzvlášť pri nižších vonkajších teplotách.
Podvozok sa vyznačuje solídnou životnosťou a nadmerné vôle sa vyskytujú až po väčšej porcii kilometrov. Zvyčajne ako prvé sa porúčajú tyčky priečneho stabilizátora, čo sa prejavuje klopavými zvukmi pri prejazde nerovností, čapy a silentbloky prichádzajú zvyčajne na rad až neskôr.
Skontrolovať treba účinnosť ručnej brzdy. Ak má páka dlhú dráhu, treba dotiahnuť resp. nastaviť mechanizmus. Zriedka sa vyskytujú aj nadmerne zahrdzavené zadné brzdové kotúče, čo okrem vizuálneho nedostatku môže spôsobiť nižšiu brzdiacu účinnosť či pazvuky pri brzdení.
Spoľahlivosť benzínových motorov je na slušnej úrovni a prípadné poruchy sa zväčša vyskytujú až pri väčšom nájazde alebo zanedbanej údržbe. Najčastejšou poruchou je tak predčasne opotrebovaná spojka, ktorá sa vyznačuje len priemernou životnosťou. Pri väčšom nájazde resp. zanedbanej údržbe sa môže objaviť aj problém s vyťahanou rozvodovou reťazou. Na životnosť reťaze resp. správnu funkčnosť hydraulického napínaku má výrazny vplyv kvalita oleja a tak sa odporúča zbytočne nepredlžovať intervaly výmeny oleja, obzvlášť ak sa častejšie jazdí na kratšie trasy so studeným motorom treba olej meniť po 10 000 km alebo 1 rok. Problémy s vyťahanou reťazou sa obyčajne prejavujú horším štartom, kolísaním otáčok, trhavou akceleráciou či svietiacou kontrolkou motora. Občas sa stane, že reťaz aj preskočí s rizikom vážnejšieho poškodenia motora. Problematické štarty, šklbanie zohriateho motora resp. svietiacu kontrolku môže mať na svedomí aj štrajkujúci snímač kľukového/vačkového hriadeľa. Kolísanie voľnobehu a tiež svietiacu kontrolku poruchy motora môže mať na svedomí aj zle fungujúci ventil regulácie voľnobehu.
V prípade benzínových motorov CVVT si treba dať pozor na prestavby na LPG. Motory si s LPG dva krát nerozumejú, čo sa prejavuje nadmerným opotrebením ventilového mechanizmu, poškodenými tesneniami či pri väčších nájazdoch aj poškodenou hlavou a piestami. V prípade prestavby na LPG je tak nutné skrátiť interval výmeny oleja na max. 15 000 km a najneskôr každých 40 000 km kontrolovať ventilovú vôľu, keďže motor nemá hydraulické vymedzovanie ventilovej vôle.
V prípade dieselových motorov sa pri väčšom nájazde, zanedbanej údržbe alebo nesprávnom jazdnom štýle (v prípade prvých 1,6 CRDi aj z dôvodu nevhodného softvéru) môže vyskytnúť nadmerne opotrebované turbodúchadlo, čo sa prejavuje zvýšenou spotrebou motorového oleja, prienikom oleja do sacieho traktu a tiež zvýšenou hlučnosťou-charakteristickým pískaním.
Pri väčšom nájazde sa môžu objaviť aj nadmerne opotrebované vstrekovače, čo sa prejavuje hrubším chodom motora, slabším ťahom, obtiažnejšími studenými štartami a v prípade nadmerného prepadu aj svietiacou kontrolkou motora pri prudkej akcelerácii.
Zriedka (najmä pri častejších kratších jazdách so studeným motorom) sa môže porúčať EGR ventil, čo sa prejavuje svietiacou kontrolkou či kolísaním ťahu a pod.
DPF filtre (systém) sa prezentujú solídnou životnosťou, problémy sa zvyčajne vyskytujú až po väčšom nájazde, obvykle až nad 200 000 – 250 000 km.
Z hľadiska prípadných finančných nákladov na opravu je výhodou, že dieselové motory neobsahujú dvojhmotový zotrvačník.
Servis
Výmena oleja je naplánovaná na pevný interval 20 000 km, v prípade novších 1,6 CRDi až 30 000 km alebo jeden rok. Napriek viac ako 5 litrovej olejovej náplni (1,6 CRDi) sa neodporúča naťahovať výmenu na 30 000 km, ale olej vymeniť po maximálne 20 000 km (pri častejšom jazdení na kratšie trasy max 15 000 km alebo po jednom roku.
Motorový olej sa odporúča o viskozite 5W-30, alternatívne 0W-40, 5W-40 API SL alebo SM ACEA A3, v prípade dieselov s DPF (po 2010) je potrebný tzv. bezpopolový olej so špecifikáciou ACEA C3.
Výmena oleja v automatickej prevodovke sa odporúča každých 60 000 km.
Motory 1,4 CVVT, 1,6 CVVT a 1,6 CRDi majú tzv. bezúdržbovú reťaz.
Vzduchový filter sa odporúča meniť každých 30 000 km resp. každej druhej výmene oleja, zapaľovacie sviečky sa obvykle menia každých 40 000 km a palivový filter pri dieseloch každých 60 000 km resp 4 roky.
V prípade benzínových motorov CVVT sa odporúča kontrola ventilovej vôle každých 80 000 km a pri prestavbe na LPG najneskôr každých 40 000 km.
Prednosti a nedostatky
priestranný a variabilný interiér |
tvrdšie naladenie podvozku oproti ix20 |
rozmerné a pohodlné sedadlá |
hlučnejšia a nezriedka aj odskakujúca zadná náprava pri prejazde nerovností |
väčšinou solídna výbava |
horší výhľad šikmo vzad a šikmo vpred cez pomerne hrubý A stĺpik |
robustná mechanika |
minimálna spätná väzba - umelý pocit z riadenia |
priaznivé ceny jazdeniek |
vyššia nakladacia hrana kufra |
záruka vozidla a z toho prameniaci slušný stav väčšiny jazdeniek |
slabšie odhlučnenie dieselových motorov (najmä 1,4 CRDi) |
drahšie náhradné diely (najmä na dieslové motory) |
Najčastejšie poruchy
vŕzgavé pazvuky interiérových plastov |
občas zahmlievanie predných svetlometov |
odretý lak zadného nárazníka - zle dosadajúce dvere batožinového priestoru |
horšie zlícované bočné dvere - potrebná väčšia sila na ich zavretie |
oťukaný lak zadného blatníka, lemu, časti prahu - odletujúce kamienky spod zadného kolesa skrz menšiu zásterku |
zriedka nefunkčný snímač spojkového pedálu |
občas nefunkčné zámky |
slabšie odladený softvér (prvé ročníky, väčšinou vyriešené v záruke) |
zriedka slabšie fungujúca ručná brzda či zhrdzavené zadné kotúče |
opotrebovaná/spálená spojka (nadmerné zaťaženie, mestská prevádzka, častejšie pri benzínových motoroch 1,4 CVVT, menej 1,6 CVVT) |
vyťahaná rozvodová reťaz (benzín CVVT, väčší nájazd, zanedbaná údržba-dlhé intervaly výmeny oleja) |
porucha snímača otáčok kľukového/vačkového hriadeľa |
rôzne technické problémy - klepajúce ventily, poškodená hlava, piesty atď. (motory prerobené na LPG) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty, nadmerný prepad (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo (diesel, väčší nájazd, nesprávny jazdný štýl či zanedbaná údržba) |
pomalšie fungujúca pneumatická regulácia variabilných turbodúchadiel (diesel, VGT) |
zriedka poruchy EGR resp. DPF systému (diesel, väčší km nábeh, resp. častejšie jazdy na kratšie trasy so studeným motorom) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,4 CVVT (66 kW). Jednoznačne najrozšírenejšia motorizácia, ktorá je vhodná pre bežné jazdenie po meste a priľahlom okolí. Dynamické limity sú citeľné najmä pri väčšom obsadení či potrebe akcelerácie vo vyšších rýchlostiach, kedy je nutné podradiť a motor viac vytočiť. Pri bežnom jazdení je spotreba primeraná, viac smädu ako predpisuje výrobca má motor najmä pri častejších jazdách po meste a diaľnici. Spoľahlivosť je pri kvalitnom servise a rozumnom zaobchádzaní na vcelku dobrej úrovni. 1,6 CRDi (94 kW). Kto jazdí častejšie na dlhšie trasy, pre toho je dobrou voľbou diesel motor 1,6 CRDi. Motor poskytuje vozidlu slušnú dynamiku, vyznačuje sa dobrou spoľahlivosťou a prijateľnou spotrebou. 1,6 CVVT (92 kW). Konštrukčne podobný motor je oproti 1,4 CVVT citeľne agilnejší (najmä vo vyšších otáčkach), pričom spotreba paliva je v priemere len o málo vyššia. |
1,4 CRDi (55, 57 kW). Najmä v spojení s päťstupňovým manuálom má motor podpriemernú dynamiku, čo sa najviac prejavuje pri väčšom zaťažení, či potrebe akcelerovať vo vyšších otáčkach. Taktiež hlučnosť najmä po studenom štarte a vo vyšších otáčkach (viac pri 5 kvalte) nie je najnižšia. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 CVVT | 1396 ccm | G4FA-L | 66 kW |
1.6 CVVT | 1591 ccm | G4FC | 92 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.4 CRDi 75 | 1396 ccm | D4FC | 55 kW |
1.4 CRDi 75 | 1396 ccm | D4FC | 57 kW |
1.4 CRDi 90 | 1396 ccm | D4FC | 66 kW |
1.6 CRDi 115 | 1582 ccm | D4FB | 85 kW |
1.6 CRDi 128 | 1582 ccm | D4FB | 94 kW |