Hlavné časti štvordobého zážihového motora
- Pevné časti: hlava valcov, blok valcov, kľuková skriňa, valce, olejová vaňa.
- Pohyblivé časti: 1. kľukový mechanizmus: kľukový hriadeľ, ojnica, piest, piestne krúžky, piestny čap, segerové poistky. 2. rozvodový mechanizmus: vačkový hriadeľ, zdvihátka, ventilové tyčky, vahadlá, ventily, vratné pružiny.
Činnosť štvordobého zážihového motora
- 1. doba: nasávanie: piest sa pohybuje z hornej úvrati (HÚ) do dolnej úvrati (DÚ), sacím ventilom spaľovacieho priestoru je nasávaná zmes paliva so vzduchom.
- 2. doba: stláčanie: piest sa vracia z DÚ do HÚ a nasatá zmes sa stáča. Sací a výfukový ventil je zatvorený.
- 3. doba: výbuch: stlačená zmes je iskrou vysokého napätia zo zapaľovacej sviečky zapálená, dochádza k výbuchu a zároveň k výrobe motorickej sily, kedy je piest tlačený veľkou silou z HÚ do DÚ, kľukový hriadeľ je tlakom vo valci otočný.
- 4. doba: výfuk: Piest sa vracia z DÚ do HÚ, výfukový ventil je otvorený, splodiny horenia sú vytláčané cez výfukové potrubie do ovzdušia.
Rozdiel medzi štvordobým a dvojdobým motorom
- štvordobý motor: vykonávajú sa štyri zdvihy piesta, všetky pracovné doby sú vykonané nad piestom, kľukový hriadeľ vykoná dve otáčky, má ventilový rozvod, mazanie je tlakové.
- dvojdobý motor: vykonávajú sa dve pracovné doby súčasne, pri prvej dôjde k nasávaniu a stláčaniu, pri druhej k výbuchu a výfuku, pracovné doby sú vykonávané nad i pod piestom, kľukový hriadeľ vykoná jednu otáčku, má kanálikový rozvod, mazanie je vlastnou zmesou oleja, benzínu a vzduchu.
Rozvod OHV
Vačkový hriadeľ je umiestnený v bloku motora. Cez zdvíhadla, ventilové tyčky a vahadlá, sú ovládané ventily (sacie a výfukové). Ventily sú uzatvárané vratnými pružinami. Pohon vačkového hriadeľa je článkovou reťazou. U každého druhu rozvodu sa kľukový hriadeľ otočí 2 krát a vačkový 1 krát.
Rozvod OHC
Je konštrukčne jednoduchší. Vačkový hriadeľ je uložený v hlave valcov a jeho vačky ovládajú priamo vahadlá. Oproti rozvodu OHV nemá zdvíhadla a ventilové tyčky. Pohon je z kľukového hriadeľa článkovou reťazou alebo ozubeným remeňom.
Rozvod 2 OHC
V hlave valcov má uložené dva vačkové hriadele, z ktorých jeden ovláda sacie a druhý výfukové ventily. Pohon je ako pri rozvode OHC.
Druhy náprav
predná, zadná, stredná (ak je použitá), hnaná, hnacia (prenos motorickej sily), riadená, neriadená.
Batériové zapaľovanie
Účel: v správnom okamihu zapáliť stlačenú zmes.
Hlavné časti: akumulátor, spínacia skrinka, indukčná cievka, rozdeľovač, prerušovač, kondenzátor, vysokonapäťové káble, sviečky.
Činnosť: po otočení kľúča v spínacej skrinke a následnom prerušení napätia (12 V) na prerušovači sa toto napätie privádza na primárne vinutie indukčnej cievky. Na sekundárnom vinutí sa indukuje vysoké napätie (až 20 000 V), ktoré sa pomocou ramienka rozdeľovača v rozdeľovači rozdeľuje cez vysokonapäťové káble na jednotlivé sviečky v poradí 1-3-4-2. Kondenzátor slúži na zabránenie opaľovaniu kontaktov prerušovača a odvádza prebytočnú energiu.
Akumulátor
Je stálym zdrojom elektrickej energie vo vozidle.
Hlavné časti: obal, články kladné (+) a záporné (-), olovené dosky, separátory, kladný a záporný vývod akumulátora. Články sú v obale ponorené do elektrolytu (miešaná kyselina sírová s destilovanou vodou na hustotu 28 až 32 Bé).
Údržba: dolievanie destilovanej vody, čistota a dotiahnutie kladného a záporného kontaktu.
Indukčná cievka
Slúži na indukovanie (transformovanie) prúdu s napätím 12 V na prúd s vysokým napätím až 20 000 V. Skladá sa z obalu, primárneho a sekundárneho vinutia, železného jadra a zalievacej hmoty.
Rozdeľovač
Slúži na rozdeľovanie vysokého napätia na jednotlivé sviečky v pravý okamih, aby chod motora bol pravidelný a hladký. Rozdeľovač je poháňaný od vačkového hriadeľa. Hriadeľ rozdeľovača je ukončený vačkami, ktoré ovládajú pohyblivé ramienko (kontakt) prerušovača, pomocou ktorého dôjde k prerušeniu 12 V napätia a v momente prerušenia sa v indukčnej cievke indukuje vysoké napätie, ktoré je káblom vedené na ramienko rozdeľovača. Tu je napätie rozdeľované na sviečky. Súčasťou rozdeľovača je kondenzátor, ktorý slúži na zabraňovanie opaľovaniu kontaktov prerušovača. Ďalšou časťou je podtlakový a odstredivý regulátor. V závislosti na podtlaku v sacom potrubí a otáčok motora regulujú predstih zapaľovania pri zvyšovaní otáčok motora.
Elektrické spotrebiče vo vozidle
štartér (najväčší spotrebič), svetlá, kontrolné prístroje a žiarovky, húkačka, stierače, prenosná lampa, rádioprijímač, atď.
Štartér
Účel: slúži na naštartovanie motora.
Časti: stator, rotor, statorové vinutie, komutátor, elektromagnetická cievka, pastorok, vysúvacia vidlica pastorka.
Činnosť: po privedení napätia do vinutia cievky sa jadro elektromagnetu vtiahne do cievky. Pomocou vysúvacej vidlice pastorku sa pastorok zasunie do ozubeného venca zotrvačníka. Súčasne sa zopne kontakt rotora, ktorý roztočí štartér.
Alternátor
Účel: zdroj elektrickej energie vo vozidle. Počas chodu motora zásobuje energiou všetky používané elektrické spotrebiče a súčasne dobíja akumulátor. Je poháňaný od kľukového hriadeľa pomocou klínového remeňa. Vyrába striedavý prúd, ktorý je usmerňovaný na jednosmerné napätie usmerňovacími diódami.
Časti: stator s vinutím, rotor s vinutím, usmerňovacie diódy, kumulátor, zbieracie uhlíky, ventilátor.
Dynamo
Použitie ako u alternátora. Rozdiel je v tom, že vyrába jednosmerný prúd, má nižší výkon.
Elektrické sviečky
Účel: Zapáliť nasatú a stlačenú zmes.
Časti: kladná a záporná elektróda, keramický izolátor, závit.
Príklad označenia: N 14-7 – N normálny závit, 14 priemer závitu, 7 tepelnosť sviečky.
Druhy chladenia
Účel: odvádzať prebytočné teplo z motora a zaistiť prevádzkovú teplotu motora.
- kvapalinové: slúži na odvod tepla, ktoré vzniká trením trecích častí motora a odvod tepla pri tepelnej dobe (výbuch). Na tento účel sa používa destilovaná voda a v zimnom období sa používa nemrznúca zmes. Tá sa pripravuje zmiešaním destilovanej vody s nemrznúcou chladiacoukvapalinou ( Fridex, Alycol, Nemrazol). Pomer zmiešania je závislý od požadovaného bodutuhnutia (napr. -25°C).
- vzduchové: 1. náporové, 2. nútené: a) podtlakové, b) pretlakové.
Časti chladiaceho systému: chladič, vodné lopatkové čerpadlo. vodný plášť, termostat, snímač teploty, teplomer, hadice a potrubie, výpustný otvor.
Činnosť: po natočení motora pracuje vodné lopatkové čerpadlo (pohon od kľukového hriadeľa cez klínový remeň), ktorého úlohou je zaistiť cirkuláciu kvapaliny. Táto kvapalina obieha, pokiaľ je motor studený len v samostatnom bloku motora a v hlave valcov. Až sa zohreje na teplotu asi 80°C, termostat otvára ventilom prietok kvapaliny do chladiča, z ktorého vodné lopatkové čerpadlo odsáva ochladenú kvapalinu. Tá vytláča z bloku motora ohriatu kvapalinu do chladiča. Termostat slúži na udržiavanie stálej prevádzkovej teploty chladiacej kvapaliny (80 90°C).
Mazanie
Účel: pohyblivé súčiastky a trecie plochy mazať, chladiť, tesniť, odplavovať nečistoty a chrániť pred koróziou pohybové súčiastky.
- Tlakové mazanie: je uskutočňované motorovým olejom. V olejovej vani je zubové čerpadlo, ktoré cez sací kôš nasáva olej a mazacími kanálikmi tlačí olej na pohyblivé súčiastky (kľukový a rozvodový mechanizmus). Za zubovým čerpadlom je umiestnený poistný prepúšťací ventil, ktorý chráni mazaciu súpravu pred vysokým tlakom pri hustom studenom oleji. Olej je stlačený cez olejový čistič (filter), ktorý zachytáva nečistoty. Ďalšou časťou je snímač tlaku oleja so signalizáciou na prístrojovom paneli. Olej použitý na mazanie steká späť do olejovej vane. Motorový olej postupne stráca svoje mazacie vlastnosti, preto ho treba po najazdení 15 až 30 tisíc km vymeniť (predpisuje výrobca). Výmena sa robí po jazde, keď je ešte motor teplý. Súčasne musíme vymeniť aj olejový čistič.
- Mazanie mastnou zmesou: používa sa u dvojdobých motorov. Do benzínu musíme pridávať motorový olej určený pre dvojdobé zážihové motory v pomere, ktorý predpisuje výrobca (napr. 1:33, 1:45, 1:50).
- Rozstrekové mazanie: olej je na pohyblivé súčiastky rozstrekovaný.
Poháňacia sústava automobilu
Časti: motor, spojka, prevodovka, kardanový hriadeľ, rozvodovka, diferenciál, poloosi, kolesá. Motorická sila sa prenáša cez vymenované časti a tým sa vozidlo uvedie do pohybu. Tam, kde je motor, spojka, prevodovka a diferenciál spolu, odpadá kardanový hriadeľ.
Spojka
Účel: slúži na prenos motorickej sily z motora na prevodovku a na jej krátkodobé prerušenie, slúži aj na plynulý rozjazd.
Časti: spojkový pedál, spojkový hydraulický valec, jednoramenná páka, vypínacie ložisko, vypínacie páčky, prítlačné pružiny, prítlačný kotúč s obložením, štít spojky. Prítlačný kotúč spojky je umiestnený v zotrvačníku, ktorý je pevne spojený s kľukovým hriadeľom. Vypínanie a zapínanie spojky vykonávame pomocou pedálu spojky.
Prevodovka
Účel: slúži na optimálne využitie výkonu motora. Radením prevodových stupňov sa vozidlo môže pohybovať rôznou rýchlosťou pri stálych otáčkach motora, prekonávať členitosť terénu pri jazde, jazdiť vpred aj vzad a na voľnobeh.
Časti: skriňa prevodovky, hnací, hnaný a predlohový hriadeľ, ozubené kolesá, ozubené koleso spätného chodu, zasúvacie vidlice, riadiaca páka, náplň prevodový olej.
Rozvodovka
Účel: rozvádzať motorickú silu na kolesá hnacej nápravy.
Časti: skriňa rozvodovky, pastorok, tanierové koleso.
Náplň: prevodový olej.
Diferenciál
Účel: slúži na rozdeľovanie otáčky ľavého a pravého kolesa pri prejazde zákrutou. Je umiestnený vždy iba na hnacej náprave.
Druhy: kužeľový (osobné vozidlá), čelný (niektoré nákladné vozidlá)
Časti: skriňa diferenciálu = klietka diferenciálu, satelitné a planétové ozubené kolesá.
Palivová sústava zážihového motora
Účel: dopraviť palivo do karburátora.
Časti: nádrž, palivový čistič, dopravné palivové čerpadlo membránové, karburátor.
Palivové čerpadlo je poháňané od vačkového hriadeľa. Pohybom čerpadla zhora dole je benzín nasávaný z nádrže a pohybom hore vytláča palivo do plavákovej komory karburátora. Palivová nádrž je opatrená plavákom, ktorý sníma výšku hladiny paliva v nádrži.
- Nútená doprava (nádrž dole, karburátor hore).
- Samospádom (nádrž hore, karburátor dole motocykle).
Karburátor
Účel: slúži na prípravu vzduchobenzínovej zmesi v pomere 1:16 (benzín 1, vzduch 16)
Časti: plaváková komora, plavák, plaváková ihla, zmiešavacia komora, difúzor, hlavná tryska, tryska voľnobehu, akceleračná pum****, škrtiaca klapka, sýtič.
Sýtič
Je súčasťou karburátora. Používa sa na obohacovanie zmesi pri spúšťaní motora v studenom stave. Sýtič sa uvádza do činnosti páčkou alebo automaticky, ak je vybavený bimetalovou pružinou, ktorá po ochladnutí ho automaticky otvára.
Akceleračná pum****
Je súčasťou karburátora. Akceleračná pum**** je spojená s pedálom plynu. Slúži na okamžité obohatenie zmesi pri stlačení pedálu plynu.
Riadenie
Účel: vedenie vozidla v požadovanom smere.
Časti: volant, stĺpik volantu, prevodovka riadenia, hlavná páka riadenia, spojovacia tyč, pomocná páka riadenia, guľové čapy
- hrebeňové
- skrutkové
- závitovkové
Brzdy
Účel: spomaliť a bezpečne zastaviť vozidlo, zaistiť proti samopohybu.
Podľa účelu:
- prevádzková (pôsobí na všetky kolesá)
- parkovacia (iba na kolesá zadnej nápravy)
- núdzová (používa sa parkovacia brzda)
- odľahčovacia (iba nákladné vozidlá)
Podľa ovládania na kolesách:
- čeľusťové (bubnové)
- kotúčové
Kvapalinová brzda
Používa sa ako prevádzková brzda, je dvojokruhová ovládaná nohou.
Časti: pedál brzdy, hlavný brzdový valec, vyrovnávacia nádržka s brzdovou kvapalinou, potrubie, kolesové brzdové valčeky, brzdové čeľuste s obložením, brzdový bubon (na zadných kolesách), brzdový kotúč (na predných kolesách), štít brzdy.
Mechanická brzda
Používa sa ako parkovacia brzda, je ovládaná rukou, pôsobí len na kolesá zadnej nápravy, slúži ako núdzová brzda.
Časti: páka ručnej brzdy, tiahlo s poistkou, lanovody s oceľovými lankami, zariadenie na rozťahovanie brzdových čeľustí.
Čističe vzduchu
Účel: slúži na čistenie nasávaného vzduchu do karburátora.
- Suché: papierové, plstené.
- Mokré: v obale je olej, ktorý nečistoty zachytáva a ďalej očistený vzduch prúdi do karburátora. Znečistené čističe je nutné vyčistiť a neskôr vymeniť.
Pruženie
Účel: zabezpečuje stály styk kolesa s vozovkou a pružne prenáša nerovnosti vozovky na karosériu.
- Vinutými pružinami.
- Listovými pružinami.
- Torznými (skrutnými) tyčami.
Tlmiče pruženia
Účel: tlmia pružiaci účinok, zabezpečujú stabilitu vozidla pri prejazde zákruty.
- Teleskopické.
- Pákové (jedno alebo dvojčinné).
Dorazy
Účel: slúžia na zabránenie poškodeniu pruženia a tlmičov pruženia. Sú vyrobené z gumy.