Olej plní v motore podobnú funkciu ako plní v našich žilách krv. Je teda veľmi dôležitý a myslieť si, že dnešné motory si už medzi servisnými intervalmi nevyžadujú kontrolu množstva motorového oleja je poriadny omyl.
Mazacia sústava motora má za úlohu zásobovať pohyblivé časti agregátu motorovým olejom, ktorý musí byť k jednotlivým komponentom dopravovaný v dostatočnom množstve a pod predpísaným tlakom. Ak oleja v motore ubudne pod kritickú úroveň, systém stratí tlak a prestane mazať. Ak funguje správne snímač tlaku, ktorý je väčšinou umiestnený v hlave valcov, rozsvieti sa červená kontrolka, väčšinou som symbolom olejničky. Príčinou nedostatočného mazania je najčastejšie práve malé množstvo oleja v okruhu, ale tiež aj nefunkčné olejové čerpadlo a pod. Vtedy platí všeobecné pravidlo, že motor treba vypnúť čo najrýchlejšie, pretože už po pár sekundách sa môže „pridrieť“.
Niektorí užívatelia si spomínanú výstražnú kontrolku ešte aj dnes mýlia s informačnou kontrolkou, ktorá symbolizuje nízku hladinu oleja v motore (tá je vždy žltej farby a mnohé dnešné autá ňou ešte nie sú vybavené). V domnienke, že pri prvej príležitosti olej dolejú, pokračujú v jazde aj so svietiacou červenou kontrolkou ďalej. Ďalší scenár takéhoto neuváženého konania je jasný. Ak sa vám totiž kontrolka mazania naozaj rozsvieti počas jazdy, ostáva vám niekedy iba pár posledných sekúnd na to, aby ste motor bez poškodenia stihli vypnúť.
Samozrejme každý motor sa pri strate tlaku v olejovom systéme správa inak, niektorý sa „pridrie“ už po pár sekundách chodu na sucho, staršie motory s väčšími vôľami dokážu takýto režim tolerovať o čosi dlhšie. Platí však všeobecné pravidlo, že po strate tlaku v olejovom systéme musíte motor zastaviť čo najskôr. Nemýliť si to teda s informačnou kontrolkou žltej farby. Žltou kontrolkou niektorí výrobcovia (VW, ŠKODA, Seat, Audi, Mercedes atď.) už vybavujú svoje motory a jedná sa teda o snímač množstva oleja, takže pri poklese objemu olejovej náplne pod určité množstvo vodiča varuje práve táto informačná kontrolka. Vtedy ešte nemusí ihneď zastaviť, no pri najbližšej možnosti musí olej doliať.
Neustály vývoj motorov, nižšie umiestňovanie olejových čerpadiel a zdokonaľovanie mazív majú za následok zmenšovanie objemu olejových náplní v motore. Ako príklad uvediem olejovú náplň Škoda Felicia 1.3 8V OHV s výkonom 40 kW (54 k) o objeme 4 l oleja, Fabia 1.6 16V s výkonom 77 kW (105 k) si napriek podstatne väčším výstupným parametrom vystačí s objemom olejovej náplne 3,6 l. Pre znižujúci sa objem motorového oleja a pri oveľa vyšších výkonoch sú motory napriek modernejšej konštrukcii citlivejšie na správne množstvo oleja, ako ich predchodcovia.
Podobne je to aj s predlžovaním servisných intervalov na výmenu oleja. Názor, že za to môže skvalitňovanie olejov a aditív je pravdivý len čiastočne. Výrobcovia dokážu s veľkou presnosťou spočítať, koľko oleja motor potrebuje na to, aby vydržal určitý počet kilometrov. Výmenné intervaly tiež navrhnú tak, aby čo najviac využili možnosti oleja a pokiaľ možno, aby sa olej z motora dostal až na hranici svojich schopností. Preto je celý systém výmeny oleja oveľa citlivejši na presné dodržiavanie podmienok , čo sa však často v bežnej prevádzke porušuje. Čím sú dlhšie intervaly výmen, tým viac záťaže musí olej vydržať. Skúsení odborníci preto často odporúčajú meniť olej skôr, ako predpisujú marketingom ovplyvňovaní výrobcovia áut. Aj v tomto prípade však často záleží od konkrétneho auta a spôsobu jeho používania.
Každý motor má svoju prirodzenú spotrebu oleja. Niektoré naftové motory napr. 1,9 TDI PD alebo 2,0 TDI PD z produkcie koncernu VW však vyžadujú občasné doliatie, čím sa navyše medzi výmenami čiastočne spomaľuje degradácia oleja. Okrem spaľovania oleja pri bežnom spaľovacom procese (prienik do valcov pri mazaní stien valcov a vedení ventilov) olej oxiduje a znečisťuje sa usadeninami karbónu. Problémom je aj používanie nekvalitných palív s obsahom uhľovodíkov s vysokým bodom varu. Tie potom kondenzujú na stenách valcov a stierajú sa do olejovej náplne. Vzniká tak klamlivý dojem nulovej spotreby oleja (v extrémnych prípadoch olej dokonca pribúda).
Pri dolievaní oleja dávajte dobrý pozor, aby ste ho do motora nenaliali viac ako treba. V takom prípade sa v systéme neprimerane zvýši tlak a ak nedostane šancu uniknúť cez odvetranie kľukovej skrine, môže poškodiť dôležité tesnenia a začne z motora unikať. Určitým problémom je aj spenenie oleja v olejovej vani od rotujúceho kľukového hriadeľa. Vtedy sa do systému dostanú vzduchové bubliny, ktoré spôsobia prerušenie životne dôležitého olejového filmu na mazaných súčiastkach (napr. na vačkových hriadeľoch) a dochádza k ich pridieraniu. Veľa oleja tak paradoxne spôsobí zadretie motora.
Treba teda občas medzi povinnými servisnými intervalmi zodvihnúť motorovú kapotu a pomocou olejovej mierky skontrolujte hladinu oleja v motore. Väčšinou je kontrolná mierka na jednom konci oranžová a na druhom je vybavená mierkou – teda dvomi paličkami. Na meranie hladiny oleja najskôr mierku vytiahnite a koniec utrite dosucha. Potom znova celú mierku vložíte naspäť až na doraz a vytiahnete a skontrolujete. Optimum je úroveň hladiny oleja niekde v strede, respektíve musí sa pohybovať medzi hornou a dolnou ryskou ako vidieť na obrázku dole. Kontrolu vždy robte pri studenom motore, keď je všetok olej stečený v olejovej vani. Inak môžete dospieť k mylnému názoru, že je v motore málo oleja a zbytočne ho prelejete.
Toľko prax a čo hovorí teória?
Pri moderných osobných vozidlách sa najčastejšie používa tlakové obežné mazanie alebo mazanie so suchou skriňou.
Tlakové obežné mazanie – olejové čerpadlo nasáva olej z olejovej vane pod motorom a tlačí ho vedením a mazacími kanálmi k mazacím miestam motora. V olejovom okruhu sa požívajú aj ochranné sitá, filter a pri motoroch s vyšším špecifickým výkonom často aj chladič oleja. Pri vysokom tlaku oleja (napr. pri studenom štarte a oleji s vyššou viskozitou) sa vysoký tlak v systéme upravuje poistným obmedzovacím ventilom, ktorý je najčastejšie umiestnený priamo za olejovým čerpadlom. Z mazaných miest olej odteká späť do olejovej vane. Množstvo oleja vo vani je možné kontrolovať pomocou olejovej mierky.
Mazanie so suchou skriňou – používa sa všade tam, kde je auto vystavené veľkým odstredivým silám alebo bočným náklonom (športové a terénne autá). Teda tam, kde hladina oleja vo vani príliš kolíše.. V tomto prípade je z vane špeciálnym čerpadlom olej prečerpávaný do zvláštnej olejovej nádrže, odkiaľ ho olejové čerpadlo cez filter a chladič tlačí k jednotlivým mazacím miestam. Odtiaľ olej odteká späť do olejovej vane.
Mazanie – zníženie trenia medzi pohybujúcimi sa súčiastkami motora, ktoré spôsobujú straty energie a zvýšené opotrebovanie.
Tesnenie – zaistenie dobrého utesnenia pracovných priestorov (medzi piestom, piestnym krúžkom a stenou valca).
Chladenie – olej chráni pohyblivé časti motora pre prehriatím (tie, ktoré neprichádzajú do priameho kontaktu s chladiacou kvapalinou alebo vzduchom).
Ochrana pred koróziou – zabraňuje korodovaniu súčastí motora.
Čistenie – odstraňuje zvyšky po spaľovaní, usadeniny a malé mechanické nečistoty z motora.
Zníženie hluku motora – olejový film tlmí vibrácie a hluk pohybujúcich sa častí.
Viskozita mazacieho oleja nie je konštantná veličina, ale mení sa v závislosti od vonkajších podmienok. Počas chodu motora sa mení teplota a tlak oleja, jeho viskozita by sa však mala meniť čo najmenej. Viskozita je odpor, ktorým tekutina pôsobí proti silám snažiacim sa pohnúť jej najmenšie častice.
Ukážka kontroly oleja (Škoda Fabia):
3 komentáre
Peter Zifčák
Poprosím o pomoc pri pátrani po norme na spotrebu oleja pre benzinové motory.
Niektoré automobilky uvádzajú v návode na použitie spotrebu oleja 0,5 litra
oleja na 100 km. Ďakujem. PZ
Trixo
0,5 litra oleja na 1000 km považujem za žiaden problém 🙂 …samozrejme nie je to bezchybný motor, niekto mu trošičku ublížil či už vytáčaním za studena, alebo dodržovaním long-life cyklov (pre interval 20000 km odporúčam meniť pri 12-15000)
ale ako hovorí môj kamarát, 50 litrový sud oleja stojí menej ako generálka motora
Určite by som to začal riešiť ak z výfuku vychádza modro-šedý dym pri štartovaní benzínového motora alebo trvale šedo-čierny dym počas prevádzky dieselového motora – zveriť však len firme s dostatočnými skúsenosťami, v našej krajine je moderné zjednodušovať si zložité postupy a tak sa po pár tisíc kilometroch problémy opäť prihlásia.
Jaroslav Kollár
Dobrý deň, mňa by zaujímalo, prečo výrobca odmerky oleja nerobí nejakej inej farby (myslím plastové) než je čierna. Keď kontrolujem hladinu oleja v mojom Jeep Compass 2.0 CRD, tak mám problémy niečo vidieť, kúpil som už aj lupu (nesmejte sa). Viete nejaký fígeľ ako na to? Ďakujem.