Ladu Nivu možno bez nadsádzky nazvať legendou. Máloktorý automobil sa môže pochváliť tak dlhým a hlavne v prvom desaťročí produkcie veľmi úspešným životom. Svojou koncepciou totiž Lada Niva interne označovaná aj ako VAZ 2121 predstavená v roku 1977 predbehla dobu. Možno ju kľudne nazvať predchodcom toho, čomu sa dnes hovorí SUV.
Na rozdiel od vtedajších terénnych automobilov vybavených rebrinovým rámom a oboma tuhými nápravami odpruženými listovým perovaním, mala Lada Niva vpredu lichobežníkovú nápravu odpruženú vinutými pružinami, vzadu síce tuhú nápravu, ale opäť odpruženú vinutými pružinami. Automobily Niva sa krátko po uvedení stali hitom nielen v krajinách ovládaných Sovietskym Zväzom, ale obľúbili si ich aj mnohí motoristi na západe. Bodovala svojim jednoduchým dizajnom, skvelými schopnosťami v teréne a v mrazoch, ale aj zaujímavou cenou. Negatívom bol najmä jediný motor, slabšie dielenské spracovanie, hnevala aj kolísavá kvalita výroby a rýchlo hrdzavejúca karoséria.
Lada Niva sa prestavila svetu v roku 1977 ako model VAZ 2121 s motorom 1,6 o výkone 51, 54 a 59 kW. V roku 1985 sa do výroby zaviedla päť stupňová prevodovka. V roku 1994 prešlo vozidlo ľahkou úpravou vzhľadu a dostalo nový motor 1,7 i so vstrekovaním Bosch a katalyzátor. Takisto sa objavila predĺžená úžitková varianta a pod kapotou sa objavil aj dieselový agregát 1,9D (47 kW) od Peugeotu, bohužiaľ len v obmedzenej sérii.
Poslednou modernizáciou prešla Niva v roku 2010. Zmeny sú opäť minimálne, stále si zachováva svoj tradičný vzhľad známy už desiatky rokov. Z vonkajšieho dizajnu sa zmenili len predné smerovky a tiež spätné zrkadlá, ktoré sú už nastaviteľné zvnútra. V interiéri pribudli prepracovaná sedadlá, kde predné majú výraznejšie bočné vedenie. Zlepšenia doznal aj systém sklápania zadnej lavice, ktorý ide jednoduchší a na operadle je plastová páčka. Zmenila sa prístrojová doska, ktorá ponúka displej s denným a celkovým počítadlom kilometrov, voltmeter, digitálne hodiny a ukazovateľ vonkajšej teploty. Po technickej stránke Niva dostala odolnejšiu spojku, nový posilňovač bŕzd, odolnejšie tesnenie vodného čerpadla a drobné úpravy palivového systému. Na podvozku jedinou zmenou prešla zadná náprava, ktorá dostala silnejšie tlmiče. Pohonná jednotka ostáva štvorvalcová benzínová 1,7 i (1690 cc) vo výkonových verziách 59,5 a 61 kW pri 5000 ot/min, kde vďaka viacbodovému vstrekovaniu Bosch spĺňa slabšia emisnú normu Euro 4 a silnejšia Euro 5.
Zvonku je Niva vďaka strohým tvarom kompaktnej dvojpriestorovej karosérie nezameniteľná už desiatky rokov. Prednej časti stále dominujú dva samostatné kruhové reflektory so smerovkami umiestnenými nad nimi, pod spodným okrajom kapoty a z plechu lisované nárazníky. Nezmenená ostala aj veľká svetlá výška (220 mm) a hlboko vykrojené blatníky. Podobne minimálnych zmien sa dočkal interiér a výbava, ktorá je naozaj minimálna a medzi jediné komfortné prvky možno zaradiť tónované sklá, znehybňovač, tretie brzdové svetlo, či sklápateľné zadné sedadlá. Na želanie sa dala Niva dovybaviť ešte sadou rámov, ťažným zariadením, strešným nosičom s rebríkom poľovník alebo strešný nosič s názvom hospodár. V stroho zariadenom interiéri je pomerne málo miesta, hlavne vzadu, kufor má objem 285 litrov a po sklopení zadných sedačiek 1150 l. Nepoteší zvláštny posed za volantom, ktorý je umiestnený viac k dverám a vodič musí byť mierne natočený smerom k volantu. Zvyknúť si treba aj na veľmi chabé dielenské spracovanie, čoho dôkazom sú nerovnomerné štrbiny medzi dielmi. Príčinu však treba hľadať nielen v slabej montáži, ale aj samotnej nepresnej výrobe jednotlivých dielov. Pripraviť sa teda treba na ustavičné pazvuky, závislé jednak od množstva nerovností ale aj otáčok motora.
Cieľom vozidla je dopraviť cestujúcich a náklad na miesta, kde všetky bežné ale aj pseudo terénne automobily zostávajú bezradne stáť. Pomáha v tom veľmi dobrá manévrovateľnosť, daná jednak kompaktnými rozmermi, ale aj permanentný pohon všetkých kolies za výdatnej pomoci redukčnej prevodovky s uzávierkou medzinápravového diferenciálu. K tomu všetkému sa môže vodič spoľahnúť aj na 39-stupňový predný nájazdový uhol, 36-stupňový zadný nájazdový uhol, takisto poteší prejazd terénneho zlomu s uhlom 36 stupňov, bočný náklon až 40 stupňov, 58 % stúpavosť, ale aj obdivuhodná brodivosť takmer 800 mm. Podvozok tvoria priečne trojuholníkové ramená vpredu a tuhá náprava s bočným vedením panhardskou tyčou vzadu, obe nápravy sú odpružené vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Konštrukčne je teda vozidlo vybavené na jazdu v teréne veľmi dobre, horšie je to už s jazdou po klasickej asfaltke. Tam sa už správa pri vyšších rýchlostiach pomerne nepokojne, najviac je to zreteľné pri prejazde nerovností v zákrute, kde zadná časť poskakuje a vybočuje zo zvolenej jazdnej stopy.
Ak vynecháme obmedzenú sériu, v ktorej si našiel cestu pod kapotu aj dieselový agregát od Peugeotu (ktorý bol spoľahlivý a aj spotreba sa dala udržať okolo 7 litrov), tak existoval iba benzínový štvorvalec s objemom 1,6 používaný automobilkou od roku 1972, prevzatý z modelu 2106. Tento motor nahradil v roku 1994 modernizovaný agregát, tiež radový 4-valcový 8-ventilový, rozvod OHC, kompresný pomer 9,0:1, zdvihový objem 1690 cm3, najväčší výkon 60 kW pri 5000 ot./min., najväčší krútiaci moment 133 Nm pri 3000 ot./min. Oba motory ak sú v dobrej kondícii štartujú bez problémov aj v najväčších mrazoch, majú predimenzované mazanie, čo blahodárne vplýva na minimalizovanie opotrebenia pri studených štartoch. Pri správnej údržbe sa motor dožíva cez 300 000 km. S 1.7 sa Niva dokáže rozbehnúť na 137 km/h a stovku dosiahne za 19 sekúnd. Kombinovaná spotreba síce podľa výrobcu má oscilovať okolo 9,5 litra na 100 km a vyprodukované emisie pri slabšej verzii emisie sú 233 g/km a pri silnejšej 225 g/km, v praxi však kľudne dosiahne priemeru aj 12 litrov na 100 km.
Z porúch sa vyskytovalo naozaj časté zlyhávanie redukčnej prevodovky, taktiež aj predné diferenciály, ktorých obal vyrobený z hliníkovej zliatiny rád praskal. V motore bola problematická súčiastka, napinák rozvodovej reťaze, ktorý sa rýchlo opotreboval a reťaz chrastila. Problémom bolo aj správne nastavenie ventilovej vôle, pretože pri nesprávnom sa rýchlo opotreboval vačkový hriadeľ. Často tiekol uzáver kúrenia, alebo sa objavovali hučiace opotrebované ložiská zadných kolies. Pozor si treba dať aj na zatuhnuté zadné brzdové valčeky. Samostatnou kapitolou je hrdza, ktorá má Nivu naozaj v obľube.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | trojdverové SUV |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 3720-3740 x 1680 x 1640 |
Rázvor (mm): | 2200 |
Batožinový priestor (l): | 285/1150 |
Pohon: | všetky štyri kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 42 |
Prednosti a nedostatky
veľmi dobré vlastnosti v teréne |
absencia akýchkoľvek komfortných prvkov |
lacný servis a náhradné diely |
menší vnútorný priestor hlavne vzadu |
dostatočne výkonný a spoľahlivý motor |
slabá bezpečnostná výbava |
výkonné kúrenie a štartovanie v mrazoch |
vyššia spotreba |
malá nádrž |
|
vyššia hlučnosť a veľmi slabé dielenské spracovanie |
|
slabá antikorózna ochrana |
Najčastejšie poruchy
zlyhávanie redukčnej prevodovky |
prasknutý hliníkový obal predného diferenciálu |
opotrebovaný napinák rozvodovej reťaze |
rýchlo opotrebovaný vačkový hriadeľ (pri zlom nastavení ventilovej vôle) |
tečúci uzáver kúrenia |
opotrebované ložiská zadných kolies |
zatuhnuté zadné brzdové valčeky |
hrdza |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1600 | 1569 ccm | BA3 2121 | 54 kW |
1600 | 1569 ccm | BA3 2121 | 56 kW |
1600 | 1570 ccm | BA3 2121 | 56 kW |
1700 i | 1690 ccm | BA3 21214 | 59 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1900 Diesel | 1905 ccm | XUD9A | 47 kW |
1900 Diesel | 1905 ccm | XUD9SD | 55 kW |
4 komentáre
valer
chlapi, vydrzi mi niva jazdit denne 80km do prace a spat(65 cesta a 15 lahky teren) ???? Aspon take 2 roky bez vaznej poruchy????
M
Záleží v akom je stave. Ak je v slušnom stave, motor a ani podvozok nebude mať problém, najväčší problém je hrdza, pred zimou ju treba poriadne ošetriť, lemy, dvere, podblatníky a spodok auta pravidelne natierať-ošetrovať, inak zhnije.
valer
dakujem ti za odpoved.
ta ze by zrdzavela mi ani tak nevadi, len sa potrebujem dostat kazdy den do roboty, odviest 2 ludi, bandasky a 2 pily. ziadny tazky teren. mam vytipovanu jednu 1.6 nivu, podvozok osetreny
Rafaj Luboš
Ked kúpim novú Ladu Nivu ošetrím podvozok akú to má životnosť,mate niekto skusenosti?