Talianska Lancia patrí pod výrobcu Fiat, kde plní rolu luxusnejšej značky v rámci koncernu. Oproti vozidlám Fiat sa odlišuje lepším spracovaním, bohatšou štandardnou výbavou a exkluzívnejšie pôsobiacim exteriérom. Konkrétne Lybra bola svetu predstavená vo Frankfurte 1999 a zakrátko sa začala vyrábať v závode Rivalta blízko Turína. Vozidlo bolo od začiatku ponúkané ako sedan aj kombi, s vonkajšími rozmermi podobnými vtedajšej Škode Octavia. Oproti Octavii ale Lybra ponúka viac výbavy, komfortu a tiež oveľa lákavejšiu cenu jazdenky. Napriek nevalnej povesti talianskych vozidiel toho obdobia, Lybra si nevedie zle ani čo sa týka spoľahlivosti, dôležité je ale dopriať jej kvalifikovaný servis. Najviac sú vyhľadávané modely s dieselovými motormi, kde najmä 1,9 JTD poteší prijateľnými prevádzkovými nákladmi. Ešte treba dodať, že Lybra sa u nás nikdy oficiálne nepredávala. Posledné vozidlo vyšlo z linky 20. júna 2005, pričom celkovo bolo vyrobených 181 307 kusov. Linku nakoniec kúpila čínska automobilka Zotye, ktorá Lybru dodnes vyrába pod menom Zotye Lybra.
Automobil je 4460 mm dlhý a 1740 mm široký. Na dizajn si treba zvyknúť, nakoľko je veľmi osobitý. Výbava Lybry je naozaj rozsiahla. V ponuke sa nachádza okrem kompletnej elektrifikácie aj duálna klimatizácia s automatickou vnútornou cirkuláciou a dezodoračným filtrom, alebo vo verzii LX, Hifi systém BOSE. V základnej výbave sú 4 airbagy, ABS s elektronickým distribútorom brzdného tlaku, kotúčové brzdy na všetkých kolesách, bezpečnostné pásy s predpínačmi a tretia opierka hlavy vzadu. Nezriedka sa vo vozidle nachádza aj multifunkčný farebný displej, ktorý združuje ovládanie satelitného navigačného systému, mobilného telefónu, rádia, palubného počítača, hodín a kontrolného systému funkcií vozidla.
Obe karosárske verzie boli na začiatku dodávané s piatimi motormi, troma benzínovými a dvoma naftovými. Benzínový motor 1,6 16V dosahuje najvyšší výkon 76 kW (103 koní), 1,8 16V 96 kW (131 koní) a nakoniec päť valec 2,0 20V 114 kW (155 koní) aj v kombinácii s 5 stupňovým automatom. Dieselovú motorizáciu reprezentuje motor 1,9 JTD s výkonom 77 kW (105 koní) a 2,4 JTD 98 kW (134 koní), pričom oba majú priame vstrekovanie nafty Common-Rail. Vyrábala sa aj pancierová Lybra Protect, ktorá slúžila v Taliansku na ochranu štátnych úradníkov.
Bariérový test Euro NCAP Lancia Lybra neabsolvovala.
Interiér je naozaj slušne zariadený a obsahuje aj kvalitné materiály. Pochvalu si zaslúžia sedadlá, tie sú potiahnuté buď kožou alebo na dotyk príjemnou alcantarou. Bohužiaľ, v prvých rokoch trocha zaostávala dielenská kvalita spracovania jednotlivých dielov. Preto sa možno stretnúť s občasným vŕzganím vychádzajúcim z útrob palubnej dosky, či iných plastových dielov. Sériová výbava je naozaj bohatá, treba si však skontrolovať jej funkčnosť, keďže niektorá časť môže po rokoch prevádzky štrajkovať.
Občas nefunguje audio, ktoré ale nie je hocijaké. Lancia Lybra obsahovala na svoju dobu sofistikovaný hi-fi systém pomenovaný ICS (Integrated Control System). Ten obsahuje veľký farebný displej umiestnený v hornej časti stredového panela a dodával sa v dvoch vyhotoveniach. Lacnejšom, ktorý dodával Grundig a drahšom, ktorý obsahoval aj navigáciu (Becker). Komu ani to nestačilo, za príplatok bol k dispozícii aj menič CD s 200 W zosilňovačom, reproduktormi Bose a subwooferom v kufri. Okrem kvalitného zvuku poskytuje systém aj hlásenie všetkých porúch na displeji. Nevýhodou bolo práve spomínané riziko poruchy, keďže originál je drahý, má špecifický tvar, a tak sa nedá nahradiť bežne dostupným autorádiom. Systém v sebe združoval aj palubný PC. Lybra má vždy dvojzónovú klimatizáciu. Ale aj klimatizácia sa vedela pokaziť, konkrétne automatická regulácia, čo malo za následok fúkanie prívalu studeného vzduchu aj po dosiahnutí optimálnej teploty. Pomohla až výmena jej riadiace jednotky. Poruchy postihovali aj elektroinštaláciu, nezriedka je nefunkčné elektrické sklápanie vonkajších spätných zrkadiel, nepresný palivomer, hlučné stierače a diaľkové ovládanie centrálneho zamykania.
Pri predných sedadlách sa stávalo, že nešlo zaaretovať operadlo v určitej polohe, najmä potom, ak bolo nastavené do svojej najnižšej (lôžkovej) polohy. Menšou nevýhodou Lybry je horší výhľad do bokov cez hrubý predný „A“ stĺpik a zvyknúť si treba aj na pomerne malé spätné zrkadlá. Kufor disponuje len priemerným objemom 420 litrov, čo hlavne v prípade kombi verzie príliš neohúri. Na druhej strane poteší pravidelným tvarovaním, nízkou nakladacou hranou a rovnou podlahou, čo uľahčuje manipuláciu s batožinou.
V rámci koncernu plní Lancia Lybra luxusnejší ekvivalent Fiatu Marea, s ktorým má okrem rovnakých karosárskych verzií aj zhodnú ponuku motorov a niektoré mechanické celky (platí o Mareách po modernizácii 1999). Z podvozku je zhodná predná náprava typu McPherson, ktorá je uchytená v mohutnej nápravnici. Postihujú ju teda rovnaké neduhy. Ak sa ozýva klepot z prednej časti podvozku, tak väčšinou bude vôla v dlhých tiahlách priečnych stabilizátorov. Nezriedka sa vyskytuje aj vôla v čape ramena alebo v gumovom silentbloku ako súčasti ramena.
Zadná náprava je špecifickej konštrukcie označovanej výrobcom ako GLA (Guided Longitudinal Arm). Na každej strane má jedno priečne rameno a jedno rozdvojené, pozdĺžne uložené v silentblokoch, s presne definovanou tuhosťou. Vplyvom odstredivých síl v zákrutách dochádza k istému pasívnemu riadeniu zadnej nápravy, a tým aj k určitej redukcii nedotáčavosti vozidla. Bohužiaľ, nekvalitné cesty spôsobujú pomerne rýchlo vôle na zadnej náprave, ktoré sa prejavujú výraznou smerovou nestabilitou zadku. Predná náprava je relatívne ľahko a lacno opraviteľná, zadná náprava si už vyžaduje odbornejšieho mechanika orientujúceho sa na talianske vozidlá. Treba mať na pamäti, že len podvozok v dobrom stave zaistí slušný komfort a kvalitné jazdné vlastnosti, ktorými sa Lybra vyznačuje.
Prednosti a nedostatky
veľmi dobrá základná výbava |
pre niekoho príliš svojský dizajn |
slušné jazdné vlastnosti pri zachovaní komfortného odpruženia |
niektoré diely sú horšie dostupné, keďže sa nerobia v druhovýrobe |
pohodlné predné sedadlá |
vyššie prevádzkové náklady päťvalcových motorov |
kvalitné interiérové materiály |
nižšia životnosť podvozku |
niektoré diely sú zhodné s Fiatom Marea, teda pomerne lacné a dostupné |
len priemerná pasívna bezpečnosť |
úsporný a pre bežné jazdenie dostatočne výkonný 1,9 JTD |
|
dostatočne výkonný a spoľahlivý základný motor 1,6 16V |
Najčastejšie poruchy
nefunkčné diaľkové ovládanie centrálneho zamykania |
nefunkčné elektrické sklápanie vonkajších spätných zrkadiel |
nepresný palivomer |
hlučné stierače |
poruchy v elektroinštalácii |
zle fungujúce automatická klimatizácia |
zarosené predné smerové svetlá (do 2000) |
vŕzganie z útrob palubnej dosky (prvé ročníky) |
nefunkčné aretácia operadiel predných sedadiel |
vysoká spotreba oleja s možným následkom poškodenia motora (2,0i 20V) |
tečúce vysokotlakové čerpadlo vstrekovania common-rail - CPI a poruchy vstrekovačov common-rail (JTD) |
chybná remenica s tlmičom torzných kmitov (JTD) |
opotrebované turbodúchadlo (2,4 JTD) alebo jeho regulácia (JTD) |
opotrebované - hučiace ložiská diferenciálu (2,4 JTD) |
opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník (JTD) |
vôle v elastokinematických silentblokoch ramien zadnej nápravy (často už po 50 000 km) |
vôľa v tiahlach predného priečneho stabilizátora |
od výroby zlá zbiehavosť prednej nápravy, čoho následkom sú nesymetricky opotrebované predné pneumatiky (2000-2001) |
občas hlučné servoriadenie |
pomerne rýchlo opotrebované predné brzdové obloženie |
veľmi rýchlo zanesený oxidačný katalyzátor (2,4 JTD, začiatok 2003) |
karbónom zanesený a zle fungujúci variátor premenlivého časovania sacích ventilov (1,8 16V) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,6i 16V (76 kW), benzínový štvorvalec s rozvodom DOHC. Podarený agregát, ktorý vyniká na svoj objem veľmi slušnou pružnosťou, výkonom a tiež zaujímavou spotrebou. Ako bonus sú nízke servisné náklady a slušná spoľahlivosť. |
2,0i 20V (110 alebo 113 kW), benzínový radový päťvalec so štvorventilovou technikou a rozvodom DOHC. Aj keď je v iných modeloch považovaný za mechanicky odolný, v Lybre trpí vysokou spotrebou oleja, kvôli ktorej ho môže postihnúť fatálna porucha (opotrebované hlavné ojničné ložiská kľukového hriadeľa). Naviac je aj výmena rozvodov pomerne náročná záležitosť. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 16V (839AXA1A) | 1581 ccm | 182 A4.000 | 76 kW |
1.6 16V (839BXA1A) | 1581 ccm | 182 A4.000 | 76 kW |
1.8 16V (839AXB1A, 839AXG1A) | 1747 ccm | 839 A4.000,839 A7.000,839 A9.000 | 96 kW |
1.8 16V (839BXB1A, 839BXG1A) | 1747 ccm | 839 A4.000,839 A7.000 | 96 kW |
2.0 20V (839AXC11, 839AXC1A) | 1998 ccm | 182 B7.000 | 113 kW |
2.0 20V (839AXH1A) | 1998 ccm | 185 A8.000 | 110 kW |
2.0 20V (839BXC11, 839BXC1A) | 1998 ccm | 182 B7.000 | 113 kW |
2.0 20V (839BXH1A) | 1998 ccm | 185 A8.000 | 110 kW |
2.4 20V | 2446 ccm | 192 A2.000 | 125 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.9 JTD | 1910 ccm | 937 A2.000 | 85 kW |
1.9 JTD (839AXD1A) | 1910 ccm | AR 32302 | 77 kW |
1.9 JTD (839AXI1A) | 1910 ccm | AR 37101 | 81 kW |
1.9 JTD (839BXD1A) | 1910 ccm | AR 32302 | 77 kW |
1.9 JTD (839BXI1A) | 1910 ccm | AR 37101 | 81 kW |
2.4 JTD | 2387 ccm | 841 C.000 | 110 kW |
2.4 JTD (839AXE1A) | 2387 ccm | 839 A5.000,AR 32501 | 99 kW |
2.4 JTD (839AXL1A) | 2387 ccm | 839 A6.000 | 103 kW |
2.4 JTD (839BXE1A) | 2387 ccm | 839 A5.000,AR 32501 | 99 kW |
2.4 JTD (839BXL1A) | 2387 ccm | 839 A6.000 | 103 kW |
2 komentáre
Juraj
Dobry den, podle ceho bych mohl poznat kolik ma cca najeto?
Dekuji
Anonym
Prosím, poraďte, ako na Lancia Lybra 1,9 Jtd, 85 kW, 2003, znovu nastaviť čas a dátum po odpojení batérie. Ďakujem. ondrej.papcun@gmail.com, 0910276164