Motorová ponuka začína benzínovým štvorvalcom 1,6i 16V (76 kW), známym aj z Fiatu Marea, ktorý sa v Lybre nachádza už vo svojej modernizovanej podobe s veľmi pokrokovou riadiacou jednotkou Magnetti Marelli. Vďaka svojej pružnosti si celkom obstojne poradí aj s pomerne ťažkou Lybrou, naviac má slušnú spotrebu 7-8 litrov a ani spoľahlivosť nebola na zahodenie. Rozhodne možno tento motor odporučiť rodinne založeným motoristom.
Na zahodenie nie je ani väčší, technicky zložitejší štvorvalec 1,8 16V (96 kW), ktorý má dvojicu vyvažovacích hriadeľov a tiež premenlivé časovanie sacích ventilov. Motor ťahá slušne už z nízkych otáčok a nechýba mu ani výkonová š****. Bohužiaľ, je pomerne citlivý na motorový olej. Variátor premenného časovania ventilov sa totiž nezriedka zanesie karbónom, čo má za následok pokles ťahu v nízkych otáčkach a zle fungujúci variátor nedokáže rýchlo a včas prestaviť časovanie ventilov. Ak je nastavovanie úplne nefunkčné, z motora sa ozýva hlasné klepanie ventilov. Variátor sa dá našťastie kúpiť ako originálny diel za celkom prijateľných cca 200 €. Pri troche šikovnosti sa vo veľa prípadoch dá aj vyčistiť. Zaneseniu variátora je možné predísť pravidelnou výmenou výrobcom odporúčaného oleja.
Dynamickú jazdu, avšak aj s adekvátnou spotrebou umožňuje benzínový päťvalec 2,0i 20V (113 kW), vybavený premenlivou dĺžkou sacieho potrubia. Na rozdiel od iných modelov koncernu Fiat (Coupe, Lancia Kappa), mu v Lybre nadmerne chutí motorový olej. Mnoho vodičov si tento stav nevšíma, a tak dlhodobé jazdenie s malým množstvom olejovej náplne môže viesť až k zvýšenému opotrebovaniu hlavných a ojničných ložísk kľukového hriadeľa, čo sa prejavuje zvonivým zvukom pri akcelerácii a brzdení. Preto je vhodné ho častejšie kontrolovať a dolievať. Bohužiaľ, vysoká spotreba oleja má aj ďalší negatívny vplyv. Postupné zanášanie katalyzátora. Spálený olej totiž vytvára povlak na aktívnej vrstve katalyzátora. Keď sa katalyzátor úplne zanesie, motor prestáva ťahať a teplo sálajúce z miesta uloženia katalyzátora môže v krajnom prípade dokonca spôsobiť požiar. Aby toho nebolo dosť, aj výmena rozvodového remeňa je v prípade päťvalca časovo veľmi náročná. Oplatí sa preto vyhľadať skúseného mechanika, ktorý dokáže vymeniť rozvody na benzínovom päťvalci bez toho, aby bol nútený vybrať motor.
V našich končinách je prirodzene najväčší záujem o dieselové motory. Lybra ich ponúkala s moderným vstrekovaním common rail označených ako JTD. Už základný štvorvalec 1,9 JTD výkonovo postačuje pre väčšinu motoristov a jeho spotreba sa pohybuje v prijateľných medziach 6-6,5 litra.
Dieselovú „streľbu“ však poskytuje až päťvalec 2,4 JTD (99 kW neskôr až 110 kW), pričom spotreba sa dá udržať okolo 8 litrov nafty na 100 km. Radosť s úspornej prevádzky však môžu prekaziť dodatočné náklady, ktorými JTD motory nezriedka trpia. Asi najčastejšie sa u jazdeniek prejavuje opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník, čo sa prejavuje rachotom a vibráciami na voľnobehu a tiež trhavým záberom spojky. Výmena nepatrí k najlacnejším, preto treba byť pri kúpe opatrný. V prípade motorov 2,4 JTD sa často vyskytovali predčasne opotrebované turbodúchadlá prepúšťajúce olej do spaľovacieho priestoru motora (spôsobuje dymenie). Takéto turbo zvykne zreteľne pískať.
Veľmi často JTD motory postihuje aj zatuhnutá regulácia turbodúchadla. Bez problémov boli len 1,9 JTD vo verzii 77 kW z prvého roku výroby, ktoré majú bezproblémový typ Garrett T15 s reguláciu plniaceho tlaku obtokom. Všetky ďalšie verzie 1,9 a 2,4 JTD sú vybavené turbodúchadlom typom Garrett VNT 25. To isté turbo sa nachádza vo väčšine motorov TDI v tých rokoch výroby, kde taktiež často zatuhnú naklápacie lopatky statora. Porucha sa prejavuje tak, že motor prestáva ťahať, alebo padne do núdzového režimu. Niekedy sa dá mechanizmus lopatiek rozhýbať, často je však nutná výmena celého turba. Špeciálne pre motor 2,4 JTD platí, že diferenciál v prevodovej skrini je značne poddimenzovaný. Prejaví sa to hlavne pri aktívnejšom využívaní potenciálu motora, kedy sa postupne opotrebujú ložiská diferenciálu a začnú hučať.
Oba motory JTD nemajú hydraulické vymedzovanie ventilovej vôle, teda je u nich po väčšom kilometrovom nájazde (cca 100 000 – 150 000 km) potrebné opätovné vymedzenie vôle, čo sa v prípade tohto motora robí presnými podložkami. Zanedbanie spôsobí klepanie ozývajúce sa z ventilového veka a časom spôsobí nevratné opotrebovanie vačiek. Pri väčšom km nájazde si treba dať pozor aj na opotrebované vstrekovače (nerovnomerný chod motora, vyššia hlučnosť, slabší ťah), ktorých limit je niekde okolo 200 000 km, podobne ako na občas tečúce čerpadlo Bosch CP1. Ak ste rozhodnutý pre diesel, je lepšie v prípade Lybry sa uspokojiť so štvorvalcom 1,9 JTD. Menej zaťažoval prednú nápravu a vyznačuje sa aj nižšími prevádzkovými nákladmi.
Ako už bolo spomínané, Lybra nepatrí k príliš kazovým vozidlám a ak sa už niečo pokazí, väčšinou sa nejedná o nič drahé alebo závažné. Odporúča sa však zveriť Lybru do rúk mechanika špecializujúceho sa na talianske vozidlá. Okrem vyššie spomenutých nedostatkov si treba dať pozor na nefunkčné elektrické sťahovanie okna, nadmerne opotrebované plynové vzpery dverí kufra a netreba zabúdať ani na slabo svietiace guľaté svetlá. Tie totiž s pribúdajúcimi rokmi tzv. slepnú – matne im parabola. Lepšie sú na tom vozidlá s xenónovými výbojkami.
História modelu
1999 – začiatok výroby, 1,6 16V (76 kW), 1,8 16V (96 kW), 2,0 20V (113 kW), 1,9 JTD (77 kW) a 2,4 JTD (99 kW).
2000 – 2,0 20V (110 kW), 1,9 JTD (81 kW) a 2,4 JTD (103 kW).
2001 – 1,9 JTD (85 kW).
2004 – 2,4 JTD (110 kW).
2005 – ukončenie výroby.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | štvordverový sedan | päťdverové kombi |
---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4460 x 1740 x 1462 | 4460 x 1740 x 1470 |
Rázvor (mm): |
2593
|
#colspan# |
Batožinový priestor (l): |
420
|
#colspan# |
Pohon: |
predné kolesá
|
#colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
60
|
#colspan# |
Prednosti a nedostatky
veľmi dobrá základná výbava |
pre niekoho príliš svojský dizajn |
slušné jazdné vlastnosti pri zachovaní komfortného odpruženia |
niektoré diely sú horšie dostupné, keďže sa nerobia v druhovýrobe |
pohodlné predné sedadlá |
vyššie prevádzkové náklady päťvalcových motorov |
kvalitné interiérové materiály |
nižšia životnosť podvozku |
niektoré diely sú zhodné s Fiatom Marea, teda pomerne lacné a dostupné |
len priemerná pasívna bezpečnosť |
úsporný a pre bežné jazdenie dostatočne výkonný 1,9 JTD |
|
dostatočne výkonný a spoľahlivý základný motor 1,6 16V |
Najčastejšie poruchy
nefunkčné diaľkové ovládanie centrálneho zamykania |
nefunkčné elektrické sklápanie vonkajších spätných zrkadiel |
nepresný palivomer |
hlučné stierače |
poruchy v elektroinštalácii |
zle fungujúce automatická klimatizácia |
zarosené predné smerové svetlá (do 2000) |
vŕzganie z útrob palubnej dosky (prvé ročníky) |
nefunkčné aretácia operadiel predných sedadiel |
vysoká spotreba oleja s možným následkom poškodenia motora (2,0i 20V) |
tečúce vysokotlakové čerpadlo vstrekovania common-rail - CPI a poruchy vstrekovačov common-rail (JTD) |
chybná remenica s tlmičom torzných kmitov (JTD) |
opotrebované turbodúchadlo (2,4 JTD) alebo jeho regulácia (JTD) |
opotrebované - hučiace ložiská diferenciálu (2,4 JTD) |
opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník (JTD) |
vôle v elastokinematických silentblokoch ramien zadnej nápravy (často už po 50 000 km) |
vôľa v tiahlach predného priečneho stabilizátora |
od výroby zlá zbiehavosť prednej nápravy, čoho následkom sú nesymetricky opotrebované predné pneumatiky (2000-2001) |
občas hlučné servoriadenie |
pomerne rýchlo opotrebované predné brzdové obloženie |
veľmi rýchlo zanesený oxidačný katalyzátor (2,4 JTD, začiatok 2003) |
karbónom zanesený a zle fungujúci variátor premenlivého časovania sacích ventilov (1,8 16V) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,6i 16V (76 kW), benzínový štvorvalec s rozvodom DOHC. Podarený agregát, ktorý vyniká na svoj objem veľmi slušnou pružnosťou, výkonom a tiež zaujímavou spotrebou. Ako bonus sú nízke servisné náklady a slušná spoľahlivosť. |
2,0i 20V (110 alebo 113 kW), benzínový radový päťvalec so štvorventilovou technikou a rozvodom DOHC. Aj keď je v iných modeloch považovaný za mechanicky odolný, v Lybre trpí vysokou spotrebou oleja, kvôli ktorej ho môže postihnúť fatálna porucha (opotrebované hlavné ojničné ložiská kľukového hriadeľa). Naviac je aj výmena rozvodov pomerne náročná záležitosť. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 16V (839AXA1A) | 1581 ccm | 182 A4.000 | 76 kW |
1.6 16V (839BXA1A) | 1581 ccm | 182 A4.000 | 76 kW |
1.8 16V (839AXB1A, 839AXG1A) | 1747 ccm | 839 A4.000,839 A7.000,839 A9.000 | 96 kW |
1.8 16V (839BXB1A, 839BXG1A) | 1747 ccm | 839 A4.000,839 A7.000 | 96 kW |
2.0 20V (839AXC11, 839AXC1A) | 1998 ccm | 182 B7.000 | 113 kW |
2.0 20V (839AXH1A) | 1998 ccm | 185 A8.000 | 110 kW |
2.0 20V (839BXC11, 839BXC1A) | 1998 ccm | 182 B7.000 | 113 kW |
2.0 20V (839BXH1A) | 1998 ccm | 185 A8.000 | 110 kW |
2.4 20V | 2446 ccm | 192 A2.000 | 125 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.9 JTD | 1910 ccm | 937 A2.000 | 85 kW |
1.9 JTD (839AXD1A) | 1910 ccm | AR 32302 | 77 kW |
1.9 JTD (839AXI1A) | 1910 ccm | AR 37101 | 81 kW |
1.9 JTD (839BXD1A) | 1910 ccm | AR 32302 | 77 kW |
1.9 JTD (839BXI1A) | 1910 ccm | AR 37101 | 81 kW |
2.4 JTD | 2387 ccm | 841 C.000 | 110 kW |
2.4 JTD (839AXE1A) | 2387 ccm | 839 A5.000,AR 32501 | 99 kW |
2.4 JTD (839AXL1A) | 2387 ccm | 839 A6.000 | 103 kW |
2.4 JTD (839BXE1A) | 2387 ccm | 839 A5.000,AR 32501 | 99 kW |
2.4 JTD (839BXL1A) | 2387 ccm | 839 A6.000 | 103 kW |
2 komentáre
Juraj
Dobry den, podle ceho bych mohl poznat kolik ma cca najeto?
Dekuji
Anonym
Prosím, poraďte, ako na Lancia Lybra 1,9 Jtd, 85 kW, 2003, znovu nastaviť čas a dátum po odpojení batérie. Ďakujem. ondrej.papcun@gmail.com, 0910276164