Na úspechy Espace od Renaultu zareagoval aj koncern PSA a spojil sily s talianskym koncernom Fiat na projekte „Eurovan“. Vytvorili trojčatá, teda vlastne štvorčatá Citroen Evasion, Fiat Ulysse, Lancia Zeta a Peugeot 806. Vozidlá sú si podobné ako vajce vajcu a líšia sa len maskou chladiča. Základom týchto MPV vozidiel je veľmi priestranná karoséria, ktorá je schopná pojať až sedem cestujúcich v troch radoch, ale s minimom batožiny alebo naopak päť cestujúcich a obrovské množstvo batožiny.
Peugeot 806 a ďalšie 3 modely sa predstavili na sklonku roku 1994 a vo výrobe sa udržal do jari 2002. Ponuka motorov pochádzala väčšinou z produkcie koncernu PSA Peugeot Citroën, teda osemventilové zážihové štvorvalce radu XU – 1,8i (76 kW), 2,0i (89 kW), 2,0i turbo (108 kW) a turbodiesely so vstrekovaním paliva do predkomôrky 1,9 TD (66 kW) a 2,1 TD 12V (80 kW). Modernizácia prebehla v roku 1999, avšak len decentne. Udiala sa ale aj zmena pod kapotou a konštrukčne už zastarávajúce, na druhej strane ale tiché, pružné a mechanicky spoľahlivé motory nahradili moderné dieselové s priamym vstrekovaním common-rail 2,0 HDI. V roku 2000 nahradil nový benzínový motor 2,0i 16V (100 kW) všetky benzínové motory.
Veľkou výhodou hranatej, ale priestrannej jednopriestorovej karosérie sú bočné posuvné dvere, ktoré neobmedzujú cestujúcich pri vystupovaní z vozidla aj v prípade tesne vedľa stojaceho vozidla. Podlaha je tu úplne rovná, takže medzi prednými sedačkami je možné prechádzať dozadu, pretože tu chýba obvyklá stredová konzola. Vďaka krátkej koncepcii prednej časti je možné pri dĺžke Škody Octavia ponúknuť priestor pre sedem cestujúcich v troch radoch sedadiel. Za tou poslednou potom už logicky nezostáva veľký batožinový priestor. Jeho objem je iba 340 litrov. Sedadlá dvoch zadných radov je však možné samostatne sklápať a vyberať, čím sa môže batožinový priestor zväčšiť až na neuveriteľných 3300 litrov. Výhodou Renaultu Espace či Chrysleru Voyager oproti Peugeotu je, že sa ponúkali aj v predĺžených variantoch Grand, ktoré boli štandardne sedemmiestne a aj za tretím radom sedadiel poskytovali okolo 500 litrov voľného miesta. Veľkou nevýhodou interiéru týchto vozidiel je minimum odkladacích priestorov. Napríklad schránka pred spolujazdcom je úplne minimálna a čiastočne ju nahrádza „vak“ pod stredovým panelom. Ďalšie odkladacie priestory nájdeme už len vo dverách. Žiadne „neviditeľné“ úschovné priestory pod podlahou ani inde sa nekonajú. Príliš praktické nie je ani umiestnenie a ovládanie ručnej brzdy. Tá je nezvyklo umiestnená po ľavej ruke vodiča. Je naviac veľmi nízko, takže sa zle používa napríklad pri rozjazdoch do kopca.
Vozidlo si najviac rozumie s motormi 2,1 TD (80 kW) a 2,0 HDI (80 kW). Oba motory umožňujú vozidlu aj svižné jazdenie s priemernou spotrebou okolo 8 litrov. Pri 2,1 TD si ale treba dávať pozor na chladiaci systém, aby nepraskla hlava valcov. Naopak moc sa k vozidlu nehodia benzínové motory, ktoré sa s ťažkým vozidlo dosť trápia a pri akcelerácii alebo naloženom stave ich treba udržiavať vo vyšších otáčkach, čo prirodzene zvyšuje hluk a najmä spotrebu.
Peugeot 806 a rovnako aj ďalšie tri sesterské modely nepatria medzi príliš spoľahlivé vozidlá. Ide o typ automobilu, ktorý je v princípe určený veľkým rodinám, ale tie na neho z ekonomických dôvodov zvyčajne dosiahnu až po rokoch v ojazdenom stave. Potom je dôležité medzi nimi starostlivo vyberať, pretože opravy sú drahé a mohli by urobiť poriadnu dieru do rodinného rozpočtu. Pozor si treba dávať na klepotavé zvuky od prednej nápravy, čo signalizuje nadmerné vôle. Pri väčšom počte najazdených kilometrov môže prasknúť silentblok uloženia ramena alebo sú opotrebované guľové čapy, ktoré sa bohužiaľ musia meniť aj s celým ramenom. Pozor aj na funkčnosť naklápania svetiel. Samozrejmosť je kontrola stavu brzdového systému, hlavne opotrebovania brzdových doštičiek a kotúčov. Pozorne treba skontrolovať funkčnosť klimatizácie, zadný stierač vie zahrdzavieť, zasekáva sa sťahovanie okien. Stav spojky je tiež dôležitý, prasknuté môže byť aj lanko ovládania spojky a skontrolovať treba aj rôzne úniky oleja, či už z motora, prevodovky, ale po čase vie tiecť aj posilňovač riadenia. Štrajkovať môže aj štartér (väčšinou opotrebované uhlíky alebo voľnobežka) a objavuje sa aj pískanie ventilátora kúrenia. Na starších vozidlách bývajú často po životnosti aj tlmiče perovania a vyskytujú sa aj hučiace ložiská kolies. Dosť často majiteľov hnevajú kontakty v zadných posuvných dverách, ktoré je po čase potrebné namazať alebo rovno vymeniť inak sa dvere občas nedajú otvoriť. Ich vinou potom nefunguje napr. aj centrálne zamykanie. Pozor aj na umývanie motora, kde sa voda môže dostať do relé skrinky motora, spôsobí zoxidovanie kontaktov a vozidlo kdekoľvek a kedykoľvek môže znenazdajky zhasnúť.
Pri benzínových motoroch pozor na nefunkčnú lambda sondu, signalizujúcu ako poruchu elektroniky motora. Samozrejmosť je kontrola prehrdzavenia výfukového potrubia, hlavne zadného dielu. U starších turbodieselových motorov trpia hlavy valcov veľkým tepelným namáhaním (najmä 1,9 TD). Je teda nutné udržiavať chladiaci systém v dobrej kondícii. Hlavne s menším turbodieslom 1,9 TD sa vyvarujte častým a dlhým jazdám na plný plyn. Ak nepraskne hlava, určite si to odnesie aspoň tesnenie pod hlavou, čo sa často prejaví prenikaním výfukových plynov do chladiaceho systému. Pozor aj na opotrebovaný regulátor tlaku paliva v čerpadle (1,9 TD a 2,1 TD), občas blikne kontrolka motora a pri jazde, hlavne za studena motor pri akcelerácii trochu cuká. Pri motore 2.1 TD pozor na rezonanciu remeňa na voľnobehu, zväčša je nutné napínaciu kladku mikroremeňa vymeniť. Pri väčšom počte kilometrov je otázkou času, kedy začne hnevať vstrekovacie čerpadlo Lucas EPIC. Poruchy sa prejavujú rôzne, napr. zvýšenými otáčkami na voľnobeh, či rozsvecovaním kontrolky a taktiež čiernym dymom. V prípade motora 2,0 HDi sa môže zaniesť jedno z troch sitiek na regulátore tlaku paliva. Motor potom nie je ochotný ísť nad 3000 ot/min a dokonca môže aj počas jazdy skapínať. Takže pred odporúčanou výmenou celého drahého regulátora sa oplatí túto súčiastku skontrolovať a vyčistiť. Často rachotí aj remenica pohonu pomocných agregátov.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Prednosti a nedostatky
priestranný a variabilný interiér |
zastaralý dizajn |
komfortná jazda |
nepresné radenie |
bočné posuvné dvere |
väčšia spotreba benzínových motorov |
kultivované dieselové motory |
menšia mechanická odolnosť |
slabé dielenské spracovanie do modernizácie (1999) |
Najčastejšie poruchy
nadmerné vôle na prednej náprave - klepanie |
praskajúci silentblok uloženia ramena a opotrebované guľové čapy (väčší km nájazd) |
zahrdzavený zadný stierač |
zasekávanie sťahovania okien |
prasknuté lanko ovládania spojky |
rôzne úniky oleja z motora, prevodovky a po čase aj z posilňovača riadenia |
opotrebované uhlíky alebo voľnobežka štartéra |
pískajúci ventilátora kúrenia |
tlmiče perovania po životnosti a hučiace ložiská kolies (staršie modely) |
problém s otvorením zadných posuvných dverí - kontakty v dverách, spôsobujúce aj napr. nefunkčnosť centrálneho zamykania |
zoxidované kontakty v relé skrinke motora - zhasínanie motora (umývanie motora vodou) |
zhrdzavené výfukové potrubie, hlavne zadný diel |
nefunkčná lambda sonda (benzín) |
prasknutá hlava resp. tesnenie pod hlavou valcov (2,1 TD a hlavne 1,9 TD) |
opotrebovaný regulátor tlaku paliva v čerpadle (1,9 TD a 2,1 TD) |
rezonancia remeňa na voľnobehu - výmena napínacej kladky mikroremeňa |
nefunkčné vstrekovacie čerpadlo Lucas EPIC (väčší km nájazd) |
zanesené jedno z troch sitiek na regulátore tlaku paliva (2,0 HDI) |
rachotiaca remenica pohonu pomocných agregátov (2,0 HDI) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 JTD (80 kW). |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 16V (220AQ5) | 1997 ccm | RFN | 100 kW |
2.0 16V (220AL5) | 1998 ccm | RFV (XU10J4R) | 97 kW |
2.0 Turbo (220AD5, 220CD5) | 1998 ccm | RGX (XU10J2TE) | 108 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 JTD | 1997 ccm | RHZ (DW10ATED) | 80 kW |
2.0 JTD (220AN5) | 1997 ccm | RHW (DW10ATED4) | 80 kW |
2.1 TD (220AJ5) | 2088 ccm | P 8 C | 80 kW |