Land Rover je tradičný výrobca terénnych vozidiel, ktoré majú dobrý cveng aj v našich končinách. Discovery v treťom vydaní patrí medzi modely, ktoré doprajú posádke komfort prémiovej limuzíny, no na druhej strane dokážu zdolať náročnejší terén. Land Rover Discovery 3 boduje aj originálnym vzhľadom, priestrannosťou či solídnymi úžitkovými vlastnosťami. Medzi negatíva patrí drahší servis a náhradné diely. Pripomienky si ale zaslúži aj slabšia spoľahlivosť niektorých častí vozidla.
Land Rover Discovery 3 sa predstavil verejnosti na májovom autosalóne v Birminghame v roku 2004. Pod kapotou bol na výber buď benzínový osemvalec 4,4 32V s výkonom 220 kW alebo dieselový šesťvalec 2,7 TDV6 (140 kW, 440 Nm). Pre americký trh (Názov LR3) bol na výber aj benzínový šesťvalec 4,0 V6 (161 kW). K dispozícii boli buď manuálne alebo automatické šesťstupňové prevodovky. Automat od nemeckej firmy ZF za dodával štandardne k benzínovému osemvalcu (šesťvalcu). K dispozícii je aj sedemmiestny interiér.
V roku 2007 bol dieselový šesťvalec prepracovaný na emisnú normu Euro IV. Rovnako boli prepracované niektoré problematické časti vozidla s cieľom zlepšiť spoľahlivosť. V druhej polovici roka 2008 prešlo Discovery jemným faceliftom. Zmenou si prešiel predný a zadný nárazník, blatníky, spodná časť zadných dvojdielnych dverí dostala lakovanie vo farbe karosérie a lakovanie šedou metalízou dostali aj kľučky dverí a bočné vetracie otvory. Interiér dostal nový odtieň čalúnenia a vylepšený audio systém.
Rozsiahly facelift prišiel na jar v roku 2009, ktorý automobilka prezentovala na autosalóne v New Yorku. Táto modernizácia bola označená ako nová generácia Land Rover Discovery 4. Modernizovaný model dostal novú masku chladiča, predný nárazník, predné svetlomety s LED diódami pre denné svietenie a zadné svetlá po novom tiež obsahovali LED technológiu. Zmenami prešiel aj interiér, napr. obsahuje nový volant a kruhový ovládač systému Terrain Response sa presunul na prednú časť stredového panelu. Zmenené boli aj sedadlá, vnútorné osvetlenie vozidla zabezpečujú LED diódy, pribudli nové prvky výbavy ako parkovacie kamery, Towing Assist príde vhod pri ťahaní prívesu a komfort zvyšuje aj bezkľúčové odmykanie či štartovanie vozidla.
Starší 2,7 TDV6 nahradil nový motor s dvojicou turbodúchadiel 3,0 TDV6 s výkonom 180 kW (600 Nm), kombinovaný s vylepšenou šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Benzínový osemvalec nahradil nový päťlitrový osemvalec s výkonom 280 kW (510 Nm). Na americkom trhu, kde nesie vozidlo názov LR4 je k dispozícii výhradne s päťlitrovým osemvalcom.
Zmenami prešla aj ostatná technika. Podvozok dostal prepracované zavesenie kolies s novými tlmičmi a znížilo sa aj ťažisko vozidla. Posilňovač riadenia má vyššiu citlivosť okolo stredovej polohy a na robustnosti pridali aj predné a zadné brzdové kotúče. Elektronický systém pohonu všetkých kolies – Terrain Response prešiel optimalizáciou, najmä režim jazdy v piesku – sand launch control. Asistent pre schádzanie prudkých svahov (Hill Descent Control) dostal doplnok Gradient Release Control. V prípade státia v kopci (rozjazd) tak ešte niekoľko sekúnd brzdia brzdy potom, ako vodič uvoľní brzdový pedál.
Pre modelový rok 2012 priniesol výrobca dve verzie trojlitrového dieselagregátu. Slabšia nesie názov TDV6 (155 kW, 520 Nm) a silnejšia SDV6 (188 kW, 600 Nm). Novinkou je aj nová osemstupňová prevodovka ZF s možnosťou radenia páčkami pod volantom. Koncom roka 2012 bol vylepšený multimediálny systém, napr. o digitálny TV tuner a vzhľad vylepšuje príplatkový dizajnový paket Black.
Koncom roka 2013 prešlo Discovery ďalšou drobnou modernizáciou. Na prednej kapote sa zmenil nápis Land Rover na Discovery, predné svetlá dostali zmenenú optiku, pribudol strieborný lem masky chladiča a jemné zmeny dostal aj predný nárazník. Na zadnej časti zmizla z názvu Discovery štvorka a označenie motorizácie sa presunulo z piatych dverí za predné blatníky. Pre menej náročných motoristov pribudla verzia bez redukčnej prevodovky, kde diferenciál Torsen má štandardné rozdelenie krútiaceho momentu 42:58 v prospech zadnej nápravy. Najväčšou novinkou je kompresorom preplňovaný trojliter SCV6, ktorý nahradil 5,0 V8. Dosahuje výkon 250 kW a krútiaci moment 450 Nm. Aj tento motor dostal osemstupňový automat ZF.
Nárazové testy Euro NCAP absolvoval Land Rover Discovery v 2006. Za ochranu posádky získal štyri hviezdičky z piatich (31 bodov) a za ochranu detí cestujúcich v autosedačke tiež štyri hviezdičky z piatich (39 bodov). Ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená jednou hviezdičku zo štyroch (8 bodov).
Prednosti a nedostatky
originálny vzhľad |
vysoká hmotnosť |
priestranný interiér |
pomerne vysoké nastupovanie |
možnosť sedemmiestneho interiéru |
vyššia poruchovosť modelov do roku 2007 |
výhľad z vozidla |
drahý servis a náhradné diely |
objem a využiteľnosť kufra |
vysoká spotreba benzínových motorov |
dobré jazdné vlastnosti - komfort na ceste aj v teréne |
chúlostivejší motor 2,7 TD |
dobre odladené riadenie |
komplikovanejší prístup k rezervnému kolesu - umiestnené zo spodnej strany vozidla (hlavne v zime a blate) |
priaznivá spotreba dieselových motorov (vzhľadom k veľkosti a hmotnosti vozidla) |
|
priaznivé ceny jazdeniek |
|
možnosť ťahať príves až do hmotnosti 3,5 tony |
|
komfortná a spoľahlivá automatická prevodovka ZF |
Najčastejšie poruchy
problémy s elektronikou (začiatok výroby) |
praskliny na strešnom okne |
zhrdzavené konektory vzduchového podvozku - chybové hlášky a problémy s funkčnosťou vzduchového pruženia (do 2007) |
nefunkčný alternátor |
zahrdzavený kĺb mechanizmu stierača |
opotrebované spodné čapy ramena prednej nápravy |
nadmerná vôla na čapoch spojovacích tyčí riadenia (väčší km nábeh) |
nadmerné vôle silentblokoch ramien - horné a dolné zadnej nápravy (viac ojazdené kusy) |
opotrebované ložiská kolies - monotónne hučanie |
netesnosť predných mechov pneumatického pruženia - vonkajšie poškodenie |
občas nefunkčné ovládanie ručnej brzdy |
občas vytečený olej okolo posilňovača bŕzd - hrozí riziko, že vozidlo prestane poriadne brzdiť |
nefunkčný EGR ventil - rozsvietená kontrolka na prístrojovom paneli, niekedy motor v núdzovom režime (2,7 TDV6) |
nadmerne opotrebované ojničné ložiská kľukového hriadeľa (2,7 TDV6, väčší km nábeh, náročnejšia prevádzka) |
nadmerne opotrebené vstrekovače - hrubší a menej kultivovaný chod, obtiažnejšie studené štarty (2,7 TDV6, väčší km nábeh) |
predčasne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - výraznejšie vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, zvýšený hluk pri akcelerácii z nižších otáčok (2,7 TDV6) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
Vzhľadom na spotrebu sú jednoznačnou voľbou dieselové motory. Spoľahlivosť je však v porovnaní s benzínovými podstatne horšia, obzvlášť v prípade 2,7 TD. Riešením je tak kúpa zachovalého a prevereného dieselu alebo prerobiť benzínový motor na LPG. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
4.0 V6 4x4 | 4009 ccm | 406PN | 160 kW |
4.4 4x4 | 4394 ccm | 448PN | 220 kW |
5.0 V8 4x4 | 4999 ccm | 508PN | 276 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.7 TD 4x4 | 2720 ccm | 276DT | 140 kW |
3.0 SDV6 4x4 | 2993 ccm | 30DDTX | 188 kW |
3.0 TD 4x4 | 2993 ccm | 306DT,30DDTX | 155 kW |
3.0 TD 4x4 | 2993 ccm | 306DT | 180 kW |
3.0 TD 4x4 | 2993 ccm | 306DT | 183 kW |