V roku 2013 by sa mala dostať do výroby veľmi obmedzená séria superekologického Volkswagenu XL1. Pôjde o prototyp úsporného auta so spotrebou pod 1 l/100 km. Volkwagen začne auto predávať najskôr v Nemecku a až potom ho pošle na ďalšie trhy, najmä do USA a Číny.
Automobilka však podľa prvých správ nevyrobí viac ako 100 kusov tohto ultra úsporného vozidla. Očakáva sa aj vyššia cenovka, takže auto bude skôr prestížnou záležitosťou pre tých, ktorí chcú okoliu ukázať svoje ekologické zmýšľanie.
Pod kapotou produkčnej verzie Volkwagenu XL1 by mal pracovať rovnaký hybridný pohon, ktorý pracuje aj v tomto prototype. Jedná sa o dieselový dvojvalec o objeme 0,8 l s výkonom 48 koní, ktorému vypomáha elektromotor s výkonom 20 kW. Automobil s hmotnosťou 795 kg zrýchli z 0 na 100 km/h za 11,9 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je obmedzená na 160 km/h. Čisto na elektrický pohon prejde až 35 km.
Automobilka udáva, že vozidlo XL1 spotrebuje v kombinovanom cykle len 0,9 l/100 km a vypustí 24 g/km CO2. Problémom sú však výrobné náklady. Karoséria je totiž vyrobená z ľahkých a pevných uhlíkových vlákien a samotná stojí automobilku okolo 5000 eur za kus. VW nestráca optimizmus a očakáva, že do budúcna cena uhlíkových kompozitov výrazne klesne, hlavne keď rastú objednávky z leteckého priemyslu. Tiež sa očakáva postupné klesanie cien nemenej drahých akumulátorov.