LPG je skvapalnená zmes propánu, butánu a ďalších prímesí, ktorá vzniká pri spracovaní ropnej suroviny. V pôvodnom stave je bez farby, chuti a zápachu, preto sa do zmesi pridáva pachová identifikácia – odorizant (látka s charakteristickým pachom). LPG nie je jedovaté, je však nedýchateľné a má mierne toxický účinok. V plynnom skupenstve je ťažší ako vzduch a v kvapalnom zase ľahší ako voda. Preto sa s vozidlami LPG nesmie parkovať v podzemných garážach, lebo pri úniku bude LPG vždy sadať na najnižšie miesta a vytláčať dýchateľný vzduch.
LPG vzniká pri spracovaní ropnej suroviny. Ochladením alebo stlačením sa skvapalňuje, čím sa dosiahne 260 krát menšieho objemu. LPG sa používa ako lacnejšia alternatíva benzínu, keďže jeho vlastnosti sú veľmi podobné. Je to palivo s veľmi priaznivými vlastnosťami, s oktánovým číslom približne 101-111. V našich podmienkach sa používa tzv. zimná LPG zmes (60% P a 40% B) a letná LPG zmes (40% P a 60% B), t.j. zmena vzájomných pomerov Propánu a Butánu.
Propán | Bután | LPG zmes | Benzín | |
---|---|---|---|---|
Vzorec | C3 H8 | C4 H10 | ||
Molekulová hmotnosť | 44 | 58 | ||
Merná špecifická hmotnosť | 0,51 kg/l | 0,58 kg/l | 0,55 kg/l | 0,74 kg/l |
Oktánové číslo | 111 | 103 | 106 | 91-98 |
Bod varu | -43 °C | -0,5 °C | -30 až -5 °C | 30 až 200 °C |
Energetická hodnota | 46 MJ/kg | 45 MJ/kg | 45 MJ/kg | 44 MJ/kg |
Výhrevnosť | 11070 kJ.kg-1 | 10920 kJ.kg-1 | 43545 kJ.kg-1 | |
Teplota vzplanutia | 510 °C | 490 °C | 470 °C | |
Medza výbušnosti v % objemu | 2,1-9,5 | 1,5-8,5 |
Pre presnejšie vyjadrenie (kalorické hodnoty, výhrevnosti apod.) sa definuje „koeficient teoretickej ekvivalencie“ objemu paliva, ktorý obsahuje určité množstvo energie, rovnajúce sa výhrevnosti benzínu. Potom sa stanoví „koeficient ekvivalencie skutočného pomeru“ medzi spotrebou motorov, ktoré môžeme čo najlepšie porovnať.
Pohonná hmota | Koeficient teoretickej ekvivalencie | Koeficient ekvivalencie |
---|---|---|
Benzín | 1,00 | 1,00 |
Propán | 1,30 | 1,27 |
Bután | 1,22 | 1,11 |
Zoberme si auto, ktoré má na benzín priemernú spotrebu cca 7 litrov. Potom (s prihliadnutím ku zloženiu letnej zmesi a ku koeficientu ekvivalencie dostaneme vzorec:
(spotreba na benzín * (40 percent propánu s koeficientom ekvivalencie 1,27 + 60 percent butánu s koeficientom ekvivalencie 1,11)) = spotreba na LPG
7*(0,4*1,27+0,6*1,11) = 7*1,174 = 8,218 l / 100 km v lete
7*(0,6*1,27+0,4*1,11) = 7*1,206 = 8,442 l / 100 km v zime
Takže rozdiel pri úplne rovnakých klimatických podmienkach by bol 0,224 l/100 km. To sú všetko zatiaľ iba teoretické čísla, ale vysvetľujú fakt, že stúpne spotreba len tým, že sa ochladí. Ďalšie zvýšenie spotreby majú samozrejme na svedomí – zimné gumy, zimné štarty, viacej svietenia, sneh na ceste, možno aj menší cit v nohe a pod.
2 komentáre
john
udelujem pochvalu za vypocty. chcel by som sa spytat, ci by ste podobnou metodou vedeli vysvetlit, preco je na LPG spotreba vzdy vyssia oproti benzinu, dakujem.
MJ
Nuž ak si prepočítaš aká je hmotnosť jednotlivých palív pri objeme 1 liter a následne porovnáš skoro rovnakú výhrevnosť na 1 kg, bude ti všetko jasné. Inými slovami, na jeden liter je hmotnostne skvaplaneného plynu menej ako benzínu a preto z jedného litra nedodá toľko energie. Podobne je to aj v porovnaní benzín a nafta.