Problém s mäkkým brzdovým pedálom postihuje väčšinou staršie vozidlá, resp. vozidlá s menej kvalitným či zanedbaným servisom. Keďže brzdy patria medzi najdôležitejšie prvky aktívnej bezpečnosti, neoplatí sa tento problém podceňovať.
Brzdový pedál zmäkne, brzdy majú pomalší nábeh očakávaného brzdného účinku ako zvyčajne a na intenzívnejšie spomalenie je potrebný nadmerný tlak na brzdový pedál.
Najčastejšie príčiny
Na vine sú najčastejšie brzdové hadice, ktoré sú popraskané, majú netesnú (skorodovanú) kovovú koncovku – kovanie alebo sú na niektorých miestach ich steny oslabené a pri zvýšenom tlaku nabobtnávajú. V menšej miere sú na príčine aj poškodené tlakové trubky z kovu – buď zhrdzavením alebo vonkajším poškodením. Nebezpečenstvo tejto poruchy spočíva v ich relatívne malom úniku, čo znamená že problém sa prejavuje postupne so stúpajúcou intenzitou.
Brzdové hadice
Brzdová hadica sa skladá z vnútornej gumovej hadice, ochrannej vrstvy – najčastejšie pletenec z kevlaru a z vonkajšieho gumového plášťa hadice.
Požiadavky na brzdové hadice:
-
Vysoká odolnosť voči poveternostným podmienkam.
- Vysoká tepelná odolnosť.
- Minimálna objemová rozťažnosť pod tlakom.
- Dobrá ohybnosť.
- Minimálna priepustnosť vlhkosti.
- Dobrá znášanlivosť s bežne dostupnými brzdovými kvapalinami.
Brzdová hadica má svoju životnosť, pričom životnosť jednotlivých časti ovplyvňujú rôzne faktory.
-
Vonkajšie vplyvy, ktoré prispievajú k predčasnému starnutiu vonkajšieho plášťa. Medzi ne patrí nadmerné tepelné žiarenie (od motora, brzdových kotúčov atď.) a tiež voda, najmä v zime, keď obsahuje agresívne posypové látky.
- Plastovú výstuž najviac ovplyvňuje nadmerné tepelné žiarenie a v menšej miere aj prípadné mechanické namáhanie.
- Životnosť vnútornej gumenej hadice najviac ovplyvňuje nadmerné tepelné žiarenie, ale aj materiálová degradácia v dôsledku pôsobenia agresívnej brzdovej kvapaliny.
Na životnosť brzdovej hadice vplýva aj jej osadenie a samotná montáž. Pokiaľ je možnosť, brzdová hadica by nemala byť skrútená či rôzne poohýbaná. Taktiež sa brzdová hadica nesmie dotýkať žiadneho potenciálne nebezpečného dielu (horúceho alebo sa pohybujúceho). Tými sú napr. brzdové komponenty, časti motora či riadenia. Tento kontakt treba overiť nielen na zdvihnutom vozidle, ale aj po spustení na zem či po naštartovaní a otáčaní volantom. Dôležité je, aby na hadice nekvapkal žiadny olej, horúca voda a podobne. Veľmi dôležité je aj správne dotiahnutie kovovej koncovky – kovania. Príliš utiahnuté alebo nedotiahnuté kovanie môže znamenať únik kvapaliny. Odporúča sa uťahovať krútiacim momentom okolo 15-20 Nm.
Ako problémom s mäkkým brzdovým pedálom predísť?
- Pravidelná kontrola. Pri každej servisnej prehliadke by mala byť kontrola brzdových hadíc samozrejmosťou. Kontrolu treba zamerať hlavne na odretie, mechanické poškodenie, tesnosť či celkový vzhľad. Interval výmeny brzdových hadíc nie je presne stanovený, ale keďže sú brzdové hadice cenovo dostupným dielom, mali by sa pri sebe menšej pochybnosti o ich stave vymeniť. To isté platí aj o brzdových trubkách, kde je najväčším nepriateľom zhrdzavené kovanie a mechanické/vonkajšie poškodenie.
- V prípade výmeny brzdových hadíc treba vyberať hadice od kvalitného výrobcu, ktorého hadice budú spĺňať všetky kladené nároky.
- Správnou montážou, pri ktorej nedôjde k nesprávnemu umiestneniu hadice, k jej poškodeniu, či nesprávnemu dotiahnutiu kovania.