Pre väčšinu z nás je osobný automobil dôležitou súčasťou každodenného života. Ešte väčšiu dôležitosť ale predstavuje automobil pre štát, pre ktorý je doslova zlatou baňou a z roka na rok výdatnejšou. A čo je horšie, čoraz väčší počet rôznych regulácii a nariadení z ústredia Sovietskeho Zväzu Bruselského tento stav ešte zhoršuje. Ako dôkaz možno použiť nedávne schválenie povinnosti elektronického mýta aj pre osobné automobily od roku 2027 pre všetky členské krajiny. Že bude pre drvivú väčšinu motoristov oveľa drahšie ako súčasná diaľničná známka netreba ani sekundu pochybovať. Proste máš auto, tak poriadne plať.
Najbežnejšie výdavky slovenského euromotoristu
- Samotná cena vozidla
- DPH
- Poplatok do recyklačného fondu resp. potvrdenie o prevzatí zodpovednosti za nakladanie s odpadom pochádzajúcim z vozidla
- Registračný poplatok za prihlásenie resp. prepis vozidla
- Zákonné poistenie
- Cestná daň
- Diaľničná známka
- Palivo – DPH a spotrebná daň
- Povinná TK, EK a poprípade KO
- Parkovacie poplatky
- Pokuty
Rozbraté na drobné
1. Samotná cena vozidla
Málokto dostane vozidlo zadarmo a platí to tiež o tzv. firemných vozidlách, ktoré smú zamestnanci používať aj na súkromné účely. Zamestnávateľ totiž nedá firemné vozidlo hoc komu, zamestnanec si ho musí zaslúžiť či už prácou, snahou alebo povedzme sympatiami. V prípade firemného vozidla, ktoré používa zamestnanec aj na súkromné účely, treba tiež započítať tzv. zdaniteľný nepeňažný príjem, o ktorý sa zamestnancovi kráti výplata.
2. DPH
DPH – daň z pridanej hodnoty je tzv. nepriama daň, čo znamená, že sa nezdaňuje fyzická alebo právnická osoba, ale zdaňujú sa produkty a služby a platíme ju vlastne všetci. DPH je vlastne odvedenie dane štátu z rozdielu ceny medzi vstupom a výstupom, teda o koľko sa cena tovaru navýši. Ak si kúpime vozidlo, tak v cene zaplatíme aj DPH. Ak si vozidlo kúpi firma/podnikateľ, ktorý je platiteľom DPH, má nárok na odpočet DPH z nákupnej ceny vozidla. Ak si vozidlo kúpi bežný smrteľník, zaplatí za vozidlo cenu aj s DPH. Podobne je to s rôznymi náhradnými dielmi, pohonnými hmotami, olejmi a pod.
3. Poplatok do Recyklačného fondu
V prípade individuálneho dovozu vozidla zo zahraničia treba zaplatiť poplatok resp. musíte získať potvrdenie o prevzatí zodpovednosti za nakladanie s odpadom pochádzajúcim z vozidla. Ten je možné zistiť na webe www.idovoz.sk, ktorý vytvorilo Združenie automobilového priemyslu. Po zadaní VIN čísla sa identifikuje výrobca a určí sa výšku poplatku.
4. Registračný poplatok
Akoby nestačila registračná daň (poplatok) za nové vozidlo odstupňovaná podľa výkonu motora a platná od 1.10.2012, v tichosti pripravili súdruhovia politici pre motoristov ďalšie prekvapenie, tentoraz platné od 1.2.2017. Pre niektorých príjemné, pre väčšinu motoristov sa však jedná o menej príjemné prekvapenie. Jednoducho napísané, za niečo sa zaplatí menej – napr. za staré výkonné autá dovezené zo zahraničia, na druhej strane mnohým motoristom zdražie obyčajný prepis už registrovaného vozidla na Slovensku, kde sa doteraz platila jednotná sadzba bez ohľadu na výkon motora – 33€. Celkovo tak slovenský motorista zaplatí do štátnej kasy zase o niečo viac – podrobnejšie informácie v tomto článku.
Registračný poplatok sa musí zaplatiť za vozidlá kategórie L, M1, N1. Zaujímavosťou je, že poplatok nemusia zaplatiť kamióny, autobusy, úžitkové N1 s max. tromi sedadlami alebo elektromobily, na druhej strane klasické osobné vozidlá či tzv. hybridy sa výpalnému nevyhnú. Trocha nelogické je aj zlacnenie dovozu starých výkonných vozidiel zo zahraničia a naopak v mnohých prípadoch zdraženie obyčajného prepisu vozidiel už registrovaných na Slovensku. Nuž ale logika štátu v tomto smere funguje oveľa simplexnejšie – ošklbanie väčšiny je proste výnosnejšie a koniec diskusie.
5. Zákonné poistenie
Povinné zmluvné poistenie je poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a na jeho základe sa nahrádza vzniknutá škoda tretej strane – poškodenému. Každý motorista je totiž zodpovedný za všetky škody, ktoré spôsobí prevádzkou motorového vozidla. Štát ukladá povinnosť uzavrieť PZP preto, aby chránil obete dopravných nehôd a rovnako stanovuje minimálne limity poistného krytia, ktoré musia byť v zmluve PZP uvedené. Povinnosť uzavrieť poistnú zmluvu PZP vzniká najneskôr v deň prvého použitia motorového vozidla.
Tu treba spomenúť fakt, že okrem dane z príjmu si od poisťovne berie štát ešte ďalší odvod 8 % z PZP, ktorý je samozrejme zakalkulovaný v cene poistky. Poistení ale nemajú na výber a tento dodatočný odvod pre štát musia akceptovať, pretože sú povinní uzavrieť PZP zo zákona. Ako dôvod udávajú štátne orgány povinnosť štátu zabezpečiť ochranu pre obete dopravných nehôd, čo vyplýva z medzinárodných dohôd. Prečo štát zvolil tento neústavný spôsob a aká je kvalita tejto ochrany, o tom možno iba polemizovať.
6. Cestná daň
Predmetom tejto dane je vozidlo, ktoré sa v zdaňovacom období používa na podnikanie v zmysle § 2 Obchodného zákonníka alebo na dosahovanie príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a je evidované v Slovenskej republike. Od roku 2016 sa aplikuje nový zákon o dani z motorových vozidiel, ktorý upravil jednotne sadzby dane z motorových vozidiel pre celé Slovensko. Na čo vlastne slúži cestná daň? hlavným účelom by mal byť výber finančných prostriedkov potrebných na údržbu a opravy cestných komunikácií. O tom ako sa využívajú prostriedky získané z cestnej dane svedčí kvalita väčšiny našich ciest. Ako raz jeden múdry ujo povedal, keby tí komanči tie cesty nevybudovali, dnes tu máme jedno veľké zablatené ho…o.
7. Diaľničná známka/mýto
Existujú viaceré formy, spomenúť možno u nás už nepoužívanú nálepku na sklo, súčasnú tzv. elektronickú známku alebo mýtny poplatok, ktorý sa platí za konkrétny prejdený úsek v súčastnosti platný pre nákladnú dopravu. Diaľničnou známkou musia byť vyznačené vozidlá resp. v prípade el. známky uvedené ŠPZ, ak chcú počas určitého obdobia používať vymedzené cesty. Je to jedna z foriem spoplatnenia používania ciest.
8. Palivo – DPH a spotrebná daň
Bez paliva je nám auto zbytočné. A je úplne jedno, či je auto na benzín, naftu, LPG, CNG, či elektrickú energiu. Za všetko sa platí. Je pravda, že za niektoré palivá sa platí štátu menej, za tie najčastejšie používané nás ale ošklbe o to viac. Pozrime sa teda na palivá, ktoré potrebuje drvivá väčšina vozidiel na Slovensku. Na benzín a naftu.
Určite nejedného z nás napadla otázka, ako je možné, že cena ropy padla napr. z viac ako 100 dolárov na menej ako 30 dolárov a cena nafty či benzínu povedzme z 1,5€ na 1,2€ resp z 1,3 na 1€. Dôvod je jednoduchý. Dane. Daň nezaujíma, aká je cena ropy, je totiž stále rovnaká. Spotrebná daň je 0,515 € za liter benzínu a 0,391 € za liter nafty. Aby toho nebolo málo, pridáva sa k spotrebnej dani ešte DPH. Inými slovami, DPH sa vypočítava aj zo spotrebnej dane. Takže tu máme štátom 2x opálkovaný benzín či naftu.
9. Povinná TK, EK a poprípade KO
V zmysle § 21 ods. 1) Zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) je prevádzkovateľ vozidla, ktoré je v premávke na pozemných komunikáciách okrem iného povinný.
V ustanovených lehotách bez vyzvania a na vlastné náklady podrobiť:
- vozidlo technickej kontrole pravidelnej spôsobom a v rozsahu ustanovenom všeobecne záväzným právnym predpisom vydaným na vykonanie tohto zákona
- motorové vozidlo emisnej kontrole pravidelnej spôsobom a v rozsahu ustanovenom všeobecne záväzným právnym predpisom vydaným na vykonanie tohto zákona
Taktiež bez vyzvania na vlastné náklady podrobiť vozidlo technickej kontrole administratívnej a motorové vozidlo emisnej kontrole administratívnej.
- ak počas lehoty platnosti technickej kontroly pravidelnej alebo lehoty platnosti emisnej kontroly pravidelnej došlo k poškodeniu alebo zničeniu osvedčenia o technickej kontrole alebo kontrolnej nálepky alebo osvedčenia o emisnej kontrole alebo kontrolnej nálepky alebo k výmene čelného skla
V zmysle § 21 ods. 2) zákona prevádzkovateľ vozidla nesmie, okrem iného v premávke na pozemných komunikáciách prevádzkovať vozidlo, ktoré:
- nemá platné osvedčenie o technickej kontrole podľa § 52
- nemá platné osvedčenie o emisnej kontrole podľa § 70a
Lehoty technických kontrol pravidelných a emisných kontrol pravidelných pre jednotlivé kategórie vozidiel a podrobnosti o podrobení vozidla technickej alebo emisnej kontrole na základe rozhodnutia obvodného úradu dopravy ustanoví všeobecne záväzný právny predpis – Vyhláška MDPT SR č. 578/2006 Z. z.
V prípade, ak vozidlo nemá platnú EK alebo TK, riskuje prevádzkovateľ pokutu vo výške 165 € za každú z dvojice neplatných kontrol, čiže dohromady až 330 eur. V prípade ak sa do 15 dní od doručenia rozkazu uhradia 2/3 z uloženej pokuty, pokuta sa bude považovať za uhradenú v plnej výške. V tom prípade bude teda pokuta vo výške 2x 110 € čiže 220 €.
Pri dovoze jazdeného vozidla zo zahraničia, pri exporte vozidla do zahraničia, pri výmene podvozku alebo karosérie, pri zmene farby či po neprihlásení vozidla do 30 dní od odhlásenia z evidencie je povinnosťou vykonať aj tzv. Kontrolu Originality.
Hlavným cieľom kontroly originality je preskúmať vozidlo a jeho časti, či nepochádzajú z kriminálnej činnosti. Kontrola originality nedeštruktívnou formou zisťuje stopy neoprávneného zásahu do konštrukcie vozidla (pozmeňovanie identifikátorov vozidiel – VIN,…). Podľa zákona č. 725/2004 Z.z. prevádzkovateľ vozidla nesmie v premávke na pozemných komunikáciách prevádzkovať vozidlo, na ktorom boli vykonané neoprávnené zmeny do identifikátorov vozidla, neoprávnené zásahy do konštrukcie vozidla (napr. rozrezané a poskladané z viacerých vozidiel) a do dokladov vozidla. V zmysle § 220 Trestného zákona je totiž pozmeňovanie identifikátorov vozidla trestným činom. Počas kontroly originality technici zároveň overujú výskyt údajov o vozidle a dokladoch v pátracích evidenciách a odhaľujú ďalšie neoprávnené alebo podvodné praktiky spojené s vozidlami.
Takže tu máme pravidelné kontroly (rok, dva resp. štyri), ktoré vymyslel štát aby nám po cestách nejazdili vraky ale iba spôsobilé vozidlá a za túto kontrolu platíme niekoľko desiatok €.
10. Parkovacie poplatky
Jedná o veľmi individuálny poplatok, ktorý závisí od mnohých faktorov. Každopádne sa situácia s parkovaním z roka na rok zhoršuje a platí sa na čoraz väčšom počte potenciálnych parkovacích miest. Drvivá väčšina z motoristov nejaký parkovací poplatok min raz do roka zaplatí.
11. Pokuty
Na pokuty možno mnohí zareagujú, že to nie sú predsa poplatky a slušný vodič ich platiť nemusí. Do určitej miery je to pravda, ale naozaj iba do určitej. Mnohí mi dajú za pravdu, že pokutovanie motoristov na Slovensku má od spravodlivosti neraz riadne ďaleko. Systém pokutovania totiž nie je nastavený na prevenciu a dodržovanie dopravných predpisov, ale na čo najlepšiu ryžu. A pomýliť či skôr pozabudnúť sa môže každý, z čoho vyplýva, že skôr či neskôr dostanú pokutu aj vodiči, ktorí sa snažia za každých okolností jazdiť predpisovo.
Čo dodať na záver
Je to dosť alebo málo? Pre zelených aktivistov je to samozrejme málo, lebo svet by bol najkrajší keby žiadneho auta nebolo. Z pohľadu motoristov a obzvlášť tých poctivo pracujúcich je tých poplatkov až príliš veľa. Faktom je, že drvivá väčšina motoristov nemá auto na parádu, ale na splnenie viac či menej dôležitých potrieb. Či už potrebu dopraviť sa do práce, potrebu mať vozidlo ako pracovný prostriedok, potrebu voziť deti do školy či na rôzne mimoškolské aktivity, potrebu existovať – ak človek žije niekde na samote alebo potrebu odviesť sa autom na zaslúžený relax – napr. na ryby alebo na chatu. Je teda auto naozaj taký luxus, aby štát musel jeho majiteľa/prevádzkovateľa takto šklbať? Určite nemusel, lebo keby sa menej kradlo ….
4 komentáre
wr
parkovacie poplatky nejdu statu
M.
Idú mestu alebo súkromným spoločnostiam, ktoré majú viac či menej výhodnú zmluvu s mestom. Z pohľadu vodiča je to jedno či mestský alebo štátny rozpočet (jedno je verejná a druhé štátna moc – mesto by bez dotácii zo štátneho rozpočtu nefungovalo-sú to spojené nádoby), lebo mu to ťahá peniaze z vrecka.
WorkingClassHero
co to znamena „keby sa menej kradlo“? .. v tomto systeme sa nikdy „menej kradnut“ nebude, kedze jeho axiomou je maximalizacia sukromneho zisku a majitelia firiem nefinancuju politicke kampane na to, aby riesili biznis motoristom, ale sami sebe.. zisky sukromne, straty verejne .. náš danovy system je nastaveny na nizke zdanovanie kapitalu, majetku, luxusu, velke psy si este k tomu riesia danove povinnosti danovymi prazdninami, danovymi rajmi, transfer pricingom a preto štát nahana prijmy na zdanovani tovarov / sluzieb (2/3 danovych prijmov), poplatkoch / doplatkoch, co sa prirodzene najviac dotyka radoveho plebsu .. na Zapade prevadzka auta pre medianoveho cloveka tiez nie je lacná ..
dianekc11
Gay porn website
http://gayfiles.xblog.in/?profile_francis
gay pride apparel gay short stories gay names gay night clubs nigel slater gay