Cez svoje kompaktné rozmery ponúka Mazda priestranný a vzdušný interiér. Najmä vyššia stavba karosérie a veľký rázvor (2490 mm) zabezpečujú dostatok miesta na predných aj zadných sedadlách štyrom dospelým cestujúcim. Obzvlášť miesta nad hlavami je pre všetkých pasažierov dostatok. Sedadlo vodiča je výškovo nastaviteľné v rozsahu 35 mm. Vyšší posed zaručuje aj výborný výhľad. Vadiť môžu kratšie sedáky, alebo absencia priestoru na položenie ľavej nohy vedľa spojkového pedálu v prípade základných verzií.
Plasty majú tvrdú povrchovú úpravu, niektoré časti nepôsobia príliš vábnym dojmom a ani dielenské spracovanie príliš nenadchne, čo sa prejavuje aj povŕzgavaním pri jazde po nerovnostiach či pri manipulácii s nimi. Pracovisko vodiča je prehľadné, prístrojovému panelu za volantom dominujú dva veľké kruhové ukazovatele (vľavo otáčkomer, vpravo rýchlomer s digitálnym počítadlom kilometrov). Priestor vľavo dopĺňa ešte ukazovateľ teploty oleja v motore a vpravo ukazovateľ paliva. Podobne prehľadne a jednoducho je stvárnený stredový panel s veľkými kruhovými ovládačmi a potešia aj štyri odkladacie priestory na palubnej doske. Trocha rozpaky vyvolá jedine zle využiteľná otvorená priehradka, v ktorej sa neudrží takmer nič a ostrejšie jazdenie bude mať za následok, že uložené veci lietajú po celom aute. Rozhodne lepším úložiskom je klasická uzatvárateľná priehradka pred spolujazdcom, alebo kapsy vo dverách, držiak na mince vedľa volantu a otvory pre malé fľašky s nápojmi pred radiacou pákou.
Z hľadiska praktického využitia je zaujímavé zadné výklopné veko, ktoré si zaslúži pochvalu najmä za hlboký výrez až do nárazníku. Pri jeho otvorení sa tak naskytne rovná a pomerne nízka podlaha uľahčujúca nakladanie ťažších predmetov. Batožinový priestor má solídny objem 268 litrov a v prípade potreby možno objem zväčšiť sklopením zadných sedadiel až na 1044 litrov. Na prepravu dlhších predmetov je veľmi užitočná možnosť úplného sklopenia operadla spolujazdca.
Mazda 2 sa môže pochváliť aj bohatou bezpečnostnou výbavou, v ktorej okrem pevnej štruktúry karosérie nájdeme aj dvojfázové čelné airbagy, bočné aj okenné airbagy, štvorkanálový systém ABS, systém elektronického rozdeľovania brzdnej sily EBD a u niektorých modelov aj systém riadenia jazdnej stability DSC.
Mazda 2 sa môže pochváliť v rámci triedy slušnými jazdnými vlastnosťami. V porovnaní s technicky identickou Fiestu je o niečo viac komfortná a nerozhádžu ju ani početné slovenské výtlky. Dobre sú na tom aj dostatočne účinné brzdy, presné riadenie a napriek vyššej stavbe aj dobrá stabilita v zákrutách. Medzi plusy možno zaradiť aj dobré manévrovacie schopnosti a už spomínaný skvelý výhľad všetkými smermi. Vozidlo je ale citlivejšie na bočný vietor vo vyšších rýchlostiach a vyjazdené koľaje.
Po technickej stránke stojí dvojka na zdieľanej podvozkovej platforme DY, ktorú využíva aj spomínaná Fiesta štvrtej generácie. Vzadu sa nachádza torzne pružný priečny nosník s pozdĺžnymi ramenami a vpredu nájdeme vzpery modifikácie McPherson s plochou nápravnicou. Oproti Fieste je mierne modifikované nastavenie podvozku. Upravené bolo nastavenie tlmičov, predných stabilizátorov a bŕzd. Brzdy sú vpredu tvorené kotúčmi s vnútorným chladením, vzadu nájdeme len bubny. Plynovo-kvapalinové tlmiče sa starajú o minimálne náklony v zákrutách a pružiny s dlhším zdvihom o prijateľný komfort cestovania.
Čo sa týka riadenia, použila Mazda na rozdiel od Fiesty klasický hydraulický posilňovač pre dosiahnutie lepšej spätnej väzby a väčšej citlivosti (Fiesta má elektricko-mechanický posilňovač). Životnosťou a spoľahlivosťou je podvozok Mazdy na vysokej úrovni. Pri častých jazdách po rozbitých cestách alebo väčšom kilometrovom nábehu sa môžu objaviť klepajúce tyčky stabilizátora prednej nápravy. V modeloch z prvých rokov výroby predčasne odchádzajú zadné tlmiče (70-100 tisíc km). Originál zadný tlmič vyjde zhruba na 90 € a predný na cca 100 €.
Prednosti a nedostatky
v rámci triedy slušné jazdné vlastnosti |
tvrdé plasty, ktoré často na nerovnostiach vŕzgajú |
komunikatívne riadenie |
oproti výkonnejším agregátom mierne vyššia spotreba základnej pohonnej jednotky pri dynamickejšej jazde |
presné a ľahko idúce radenie |
nemožnosť odložiť ľavú nohu vedľa spojkového pedálu (pri 1,25) |
živé a spoľahlivé zážihové pohonné jednotky s dlhými intervalmi výmeny rozvodov |
krabicový dizajn |
priestranný a vzdušný interiér |
kratšie sedáky sedadiel |
dobrý výhľad z vozidla a dobre prístupný batožinový priestor |
zloženie jednotlivých výbav |
spoľahlivosť a nezáujem zlodejov |
vyššia hlučnosť prenikajúca do interiéru od zadných kolies |
Najčastejšie poruchy
zriedka porucha centrálneho zamykania alebo mechanického nastavovania spätných zrkadiel |
nadmerne opotrebovaná spojková lamela (mestská jazda, čiastočne opretá noha o pedál) |
korózia výfukového potrubia - hlavne zadná časť |
nefunkčná zapaľovacia niektorá cievka alebo lambda sonda - nepravidelný chod na menej valcov (benzín) |
netesná vodná pumpa - prehrievanie motora (benzín) |
zanesený obtokový ventil alebo pomalšia reakcia servomotorčekov škrtiacej klapky - pokles otáčok na voľnobehu (1,4i a 1,6i) |
poruchu solenoidového ventilu regulácie objemu na vysokotlakovom čerpadle nafty - nemožnosť naštartovať studený a aj zohriaty motor (1,4 MZR-CD) |
opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - vyššie vibrácie a hluk na voľnobehu (1,4 MZR-CD, väčší km nábeh) |
kratšia životnosť robotizovanej prevodovky |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,25 i 16V (55 kW). Základná jednotka je dostatočne živá, pri bežnej jazde aj úsporná, avšak pri plnom zaťažení treba počítať s miernou neochotou v nízkych otáčkach, pri vyšších (diaľničných) rýchlostiach stúpa hluk a hlavne spotreba je o niečo väčšia, ako by sa od tak malého motora čakalo. 1,4 16V (59 kW). Motor ma síce len o 4 kW viac, ale plne postačuje na svižné jazdenie aj plne obsadenej dvojke. Oproti slabšej 1,25 ho netreba ani toľko vytáčať, nakoľko maximálny výkon aj krútiaci moment je dostupný v nižších otáčkach. V praxi je preto jeho spotreba aj pri svižnejšej jazde porovnateľná (na diaľnici aj nižšia) s menšou 1,25. |
1,4 16V (59 kW) a 1,4 MZR-CD (50 kW). V spojení s robotizovanou prevodovkou. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.25 | 1242 ccm | FUJA | 55 kW |
1.4 | 1388 ccm | FXJA | 59 kW |
1.6 | 1596 ccm | FYJA | 74 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.4 CD | 1399 ccm | F6JA,F6JB | 50 kW |