Motorová paleta je zhodná s vtedajšou Fiestou a ponúka tri benzínové šestnásť-ventilové štvorvalce (1.25, 1.4 a 1.6 – 55, 59 a 74 kW, 110, 124 a 146 Nm) a jeden dieselový agregát (1,4 MZR-CD – 50 kW – 160 Nm). Základnú motorizáciu tvorí benzínový štvorvalec s objemom 1,25 litra. Agregát spolu s oboma silnejšími súrodencami pochádzajú z Fordu, kde niesli označenie Zetec-SE. V polovici deväťdesiatych rokov boli vyvinuté japonskou Yamahou. Dosahujú nízku hmotnosť vďaka použitiu hliníkových blokov valcov, kde sú osadené za tepla lisované liatinové vložky. Z hliníku je samozrejme vyrobená aj dvojvačková hlava valcov. Motory majú ventily ovládané zdvihátkami s mechanickým vymedzovaním vôle. Základný motor poskytuje výkon 55 kW dostupný pri 6000 ot./min. V mestskej premávke je prekvapivo živý, ale pri plnom obsadení alebo diaľnici a okreskách je potreba pre svižnejšiu jazdu motor viac vytáčať, čím logicky rastie spotreba a aj hluk. V praxi sa s ním dá jazdiť v priemere za šesť litrov, pri častejšom vytáčaní, (ktoré mu vôbec nevadí) si ale vypýta kľudne aj o dva-tri litre viac.
Ďalším agregátom je benzínová 1,4 s výkonom 59 kW, ktorá vznikla zväčšením priemeru valca základnej motorizácie zo 71,9 na 76 mm, pričom zdvih piestu zostal rovnaký. Aj keď výkon narástol len mierne, motor má v porovnaní so slabšou verziou o dosť viac síl aj vďaka lepšiemu priebehu a podstatne väčšiemu krútiaceho momentu (124 Nm pri 3500 ot./min.). Jazda je teda príjemnejšia a motor netreba toľko vytáčať ani pri plnom zaťažení. Pri rýchlejších presunoch mimo mesta cítiť hlavne lepšie pružné zrýchlenie a v porovnaní so základnou motorizáciou je pri týchto rýchlostiach tichší a napriek vyššiemu výkonu si povie o zhruba o rovnaký prídel paliva.
Posledným benzínovým agregátom je 1,6-ka, ktorá je tiež odvodená od základnej 1,25 zväčšením vŕtania a zdvihom piestu. Dosahuje výkon 74 kW a pre malú Mazdu predstavuje veľmi svižnú motorizáciu. Spotreba sa dá pritom udržať okolo 7 litrov paliva.
Dieselový agregát je iba jeden. Preplňovaný vznetový štvorvalec 1,4 MZR-CD so systémom common-rail vyvinutý v spolupráci Fordu (TDCi) a PSA (Peugeot-Citroen HDi) s výkonom 50 kW a krútiacim momentom 160 Nm. Aj v tomto prípade je blok valcov vyrobený z hliníka s liatinovou monovložkou lisovanou za tepla. Hlava valcov je tiež vyrobená zo zliatiny hliníka a je osadená jedným vačkovým hriadeľom poháňaným ozubeným remeňom. Ventilovou vôľu vymedzuje na rozdiel od benzínových motorov hydraulika. Motor sa tak vyznačuje nízkou hmotnosťou, nezaťažuje toľko prednú nápravu a negatívne neovplyvňuje jazdné vlastnosti vozidla. Zaujímavosťou je použitie dvojhmotového zotrvačníka, pre ešte kultivovanejší chod. Vstrekovanie paliva systému Common-Rail pracuje s tlakom 1400 barov a výrobcom je firma Siemens. Poteší absencia filtra pevných častíc, napriek tomu motor plní emisnú normu Euro4. Diesel možno vcelku odporučiť, iba pri veľkom kilometrovom nájazde sa môže objaviť opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník alebo zadreté vstrekovačov. Jedinou vážnou nevýhodou malého dieselu je jeho veľká vzácnosť.
Prenos krútiaceho momentu na kolesá sprostredkováva pri všetkých agregátoch päťstupňová manuálna prevodovka, pôvodom od Fordu (Getrag). Samotné radenie prevodových stupňov ide ľahko a presne. Zásadnejší problém v prípade prevodoviek je jedine spojka. Pokiaľ hlavný spojkový valec tečie, môže byť spojka stále v zábere, čím sa rýchlejšie opotrebúvajú jej lamely a zakrátko bude nutná výmena samotnej spojky s valcom. Na vine je aj menej kvalitný komponent v podobe spojkového valca ale aj fakt, že v prípade základných verzií nemal vodič kam odkladať ľavú nohu a nevedomky ju nechával opretú o spojkový pedál, čo znamenalo nárast tlaku vo valci. Výrobca ponúkal aj robotizovanú prevodovku EST, ktorá bola dostupná len s motormi 1,4i a 1,4 MZR-CD. Tá sa však vyznačovala zriedkavosťou, vyššou cennou, menšou životnosťou a možnosťou problémov so servomotormi.
Prednosti a nedostatky
v rámci triedy slušné jazdné vlastnosti |
tvrdé plasty, ktoré často na nerovnostiach vŕzgajú |
komunikatívne riadenie |
oproti výkonnejším agregátom mierne vyššia spotreba základnej pohonnej jednotky pri dynamickejšej jazde |
presné a ľahko idúce radenie |
nemožnosť odložiť ľavú nohu vedľa spojkového pedálu (pri 1,25) |
živé a spoľahlivé zážihové pohonné jednotky s dlhými intervalmi výmeny rozvodov |
krabicový dizajn |
priestranný a vzdušný interiér |
kratšie sedáky sedadiel |
dobrý výhľad z vozidla a dobre prístupný batožinový priestor |
zloženie jednotlivých výbav |
spoľahlivosť a nezáujem zlodejov |
vyššia hlučnosť prenikajúca do interiéru od zadných kolies |
Najčastejšie poruchy
zriedka porucha centrálneho zamykania alebo mechanického nastavovania spätných zrkadiel |
nadmerne opotrebovaná spojková lamela (mestská jazda, čiastočne opretá noha o pedál) |
korózia výfukového potrubia - hlavne zadná časť |
nefunkčná zapaľovacia niektorá cievka alebo lambda sonda - nepravidelný chod na menej valcov (benzín) |
netesná vodná pumpa - prehrievanie motora (benzín) |
zanesený obtokový ventil alebo pomalšia reakcia servomotorčekov škrtiacej klapky - pokles otáčok na voľnobehu (1,4i a 1,6i) |
poruchu solenoidového ventilu regulácie objemu na vysokotlakovom čerpadle nafty - nemožnosť naštartovať studený a aj zohriaty motor (1,4 MZR-CD) |
opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - vyššie vibrácie a hluk na voľnobehu (1,4 MZR-CD, väčší km nábeh) |
kratšia životnosť robotizovanej prevodovky |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,25 i 16V (55 kW). Základná jednotka je dostatočne živá, pri bežnej jazde aj úsporná, avšak pri plnom zaťažení treba počítať s miernou neochotou v nízkych otáčkach, pri vyšších (diaľničných) rýchlostiach stúpa hluk a hlavne spotreba je o niečo väčšia, ako by sa od tak malého motora čakalo. 1,4 16V (59 kW). Motor ma síce len o 4 kW viac, ale plne postačuje na svižné jazdenie aj plne obsadenej dvojke. Oproti slabšej 1,25 ho netreba ani toľko vytáčať, nakoľko maximálny výkon aj krútiaci moment je dostupný v nižších otáčkach. V praxi je preto jeho spotreba aj pri svižnejšej jazde porovnateľná (na diaľnici aj nižšia) s menšou 1,25. |
1,4 16V (59 kW) a 1,4 MZR-CD (50 kW). V spojení s robotizovanou prevodovkou. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.25 | 1242 ccm | FUJA | 55 kW |
1.4 | 1388 ccm | FXJA | 59 kW |
1.6 | 1596 ccm | FYJA | 74 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.4 CD | 1399 ccm | F6JA,F6JB | 50 kW |